Ny dator till studierna [≧10k]

Permalänk
Medlem

Ny dator till studierna [≧10k]

Som titeln skvallrar om så börjar jag på Chalmers(Datateknik) till hösten och känner att jag behöver en bärbar för studier och eventuella anteckningar osv. Tyngre spel och applikationer förblir hos min stationära datormaskin. Jag var till en början väldigt insnöad på Asus Transformer serien men efter att ha läst några inlägg om maskinerna så verkade de inte vara en optimal lösning längre.
Kraven jag har på datorn är väl att den ska vara någorlunda tunn(ingen tjock gamer-bärbar), kunna driva enklare eller äldre spel som EU3, RCT och liknande samt att den har iaf Full-HD upplösning på skärmen. Storleken på skärmen är jag inte säker på men ca 13"-15" är väl lagom.

Tack på förhand, Gysztaf.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Letar också efter en dator som skulle passa för mig i samma syfte! Börjar själv en liknande utbildning i Linköping. Själv har jag kollat på den här datorn! https://www.inet.se/produkt/1969544/asus-zenbook-ux31a

Permalänk
Medlem
Skrivet av domanzo:

Letar också efter en dator som skulle passa för mig i samma syfte! Börjar själv en liknande utbildning i Linköping. Själv har jag kollat på den här datorn! https://www.inet.se/produkt/1969544/asus-zenbook-ux31a

Det är liknande datorer jag tittat, på jag också, men jag vet inte riktigt om den är stark nog..

Samt så undrar jag om det inte kommer ett gäng datorer med lite nyare processorer(och då även grafik kanske?) väldigt snart.. Kanske så man kan vänta till augusti/september och då beställa sig en dator?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Som titeln skvallrar om så börjar jag på Chalmers(Datateknik) till hösten och känner att jag behöver en bärbar för studier och eventuella anteckningar osv. Tyngre spel och applikationer förblir hos min stationära datormaskin. Jag var till en början väldigt insnöad på Asus Transformer serien men efter att ha läst några inlägg om maskinerna så verkade de inte vara en optimal lösning längre.
Kraven jag har på datorn är väl att den ska vara någorlunda tunn(ingen tjock gamer-bärbar), kunna driva enklare eller äldre spel som EU3, RCT och liknande samt att den har iaf Full-HD upplösning på skärmen. Storleken på skärmen är jag inte säker på men ca 13"-15" är väl lagom.

Tack på förhand, Gysztaf.

Om du kan vänta lite så borde Hasswell ultrabooks komma snart

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Jag är ju lite kär i just ASUS ultrabooks utseende, någon som har någon koll på när de kommer ut med sina Haswell ultrabooks?

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

Tjabba!

Har många vänner som köpt Asus ultrabooks, alla är väldigt nöjda, populäraste modellen är UX32VD, men den kanske är gammal nu? Annars rekommenderar jag helhjärtat en Macbook Air, speciellt nu då du får 13" för 10 000 ungefär jämt. För studierna är det en stor fördel att OS X är unixbaserat också, om du inte har planer för Linux!

Permalänk
Medlem

Sony Vaio Pro? FullHD- skärm, skitlätt, nya Haswellprocessorerna.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gysztaf:

Som titeln skvallrar om så börjar jag på Chalmers(Datateknik) till hösten och känner att jag behöver en bärbar för studier och eventuella anteckningar osv. Tyngre spel och applikationer förblir hos min stationära datormaskin. Jag var till en början väldigt insnöad på Asus Transformer serien men efter att ha läst några inlägg om maskinerna så verkade de inte vara en optimal lösning längre.
Kraven jag har på datorn är väl att den ska vara någorlunda tunn(ingen tjock gamer-bärbar), kunna driva enklare eller äldre spel som EU3, RCT och liknande samt att den har iaf Full-HD upplösning på skärmen. Storleken på skärmen är jag inte säker på men ca 13"-15" är väl lagom.

Tack på förhand, Gysztaf.

Det är alltså ett krav att den skall kosta 10000 eller mer?

Permalänk
Medlem

Jag antar att kravet är mindre än, eller lika med, 10k?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av nystan:

Tjabba!

Har många vänner som köpt Asus ultrabooks, alla är väldigt nöjda, populäraste modellen är UX32VD, men den kanske är gammal nu? Annars rekommenderar jag helhjärtat en Macbook Air, speciellt nu då du får 13" för 10 000 ungefär jämt. För studierna är det en stor fördel att OS X är unixbaserat också, om du inte har planer för Linux!

Ja, om jag inte orkar vänta på de nya Haswell-ultrabooksen från Asus kanske jag faller tillbaka och köper en Macbook Air, då elimineras dock vissa spel. Men det kanske man kan leva med.

Skrivet av pecill:

Sony Vaio Pro? FullHD- skärm, skitlätt, nya Haswellprocessorerna.

Är själva chassit/datorn av hög kvalité?

Skrivet av 7487:

Det är alltså ett krav att den skall kosta 10000 eller mer?

Skrivet av Jazz 1-up:

Jag antar att kravet är mindre än, eller lika med, 10k?

Ni kom på mitt misstag(och vad jag egentligen menade), grattis! Nä, fram med skämskudden för min del här, råkade ju vända på tecknet.
Det är alltså upp till 10000kr det handlar om, inte fr.o.m. 10000kr. Det skulle vara ett udda krav.

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W