Hörlurar för en gröngöling

Permalänk
Medlem

Hörlurar för en gröngöling

Jag har bestämt mig för att uppgradera mina gamla AKG K 240-lurar till något nytt och fräscht. Jag har dock inte så bra koll på vad man bör leta efter så mina förhoppningar är att ni kan tipsa mig om ett par riktigt bra hörlurar som uppfyller mina krav. Hörlurarna kommer att användas till datorn framför allt men jag brukar även använda hörlurarna i TV:n ibland. Jag har ett "bra" ljudkort i min dator som jag vet klarar av att leverera bra ljud så det vore trevligt om hörlurarna kan utnyttja signalen de får från ljudkortet. Hade tänkt mig ett par som kostar under 3 000.

Samtidigt så undrar jag även över små hörlurar till exempelvis mobiltelefoner. Är det värt att lägga uppemot 1 000 kronor för ett par riktigt bra öronpluggar eller är det så dålig ljudkälla i mobilerna att man klarar sig lika bra med ett par för 300 kr?

Tacksam för eventuella svar!

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort har du i datorn? För 3000 får du väldigt bra ljud. Om du ska spendera så mycket råder jag dig dock att försöka hitta ställen där du kan testa luren. Komforten är nästan lika viktig som ljudet!

Kolla in denna tråd:
#13702256

Jag själv köpte ett par Fidelio X1 nyligen, och även om jag haft en del småproblem är det många som rekommenderar den. http://www.amazon.de/Philips-HiFi-Stereokopfh%C3%B6rer-hochwe...

Ang mobiltelefoner är jag inte riktigt säker på hur mycket källorna varierar mobil till mobil, men du behöver nog inte spendera så mycket för att få hög kvalitet. Jag själv har ett par JVC HA-FXD70 som jag är nöjd med, både komfort- och ljudmässigt.

Som sagt, underskatta inte komforten. Jag själv tar hellre lite sämre ljud och bättre komfort än vice versa.

Permalänk

kan rekommendera på behav av alla mina irl polare, logitech g930 vi är 8st med headsetet, älskar det

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Beyerdynamic DT770PRO ifall du vill ha stängda hörlurar som inte läcker ljud, annars köper du DT880 istället som är halvöppna. Till dessa köper du sedan en Modmic ifall du vill "förvandla dem" till ett headset.

Vilken ohm du skaffar dessa hörlurar i beror helt enkelt på din utrustning, lägre ohm är lättare att driva.

Kan tillägga att de ligger skönt på huvudet och har bra ljud Dock inte extremt överdriven bas alá Beats by Dr.Dre utan mer naturlig bas.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Jag har bestämt mig för att uppgradera mina gamla AKG K 240-lurar till något nytt och fräscht. Jag har dock inte så bra koll på vad man bör leta efter så mina förhoppningar är att ni kan tipsa mig om ett par riktigt bra hörlurar som uppfyller mina krav. Hörlurarna kommer att användas till datorn framför allt men jag brukar även använda hörlurarna i TV:n ibland. Jag har ett "bra" ljudkort i min dator som jag vet klarar av att leverera bra ljud så det vore trevligt om hörlurarna kan utnyttja signalen de får från ljudkortet. Hade tänkt mig ett par som kostar under 3 000.

Samtidigt så undrar jag även över små hörlurar till exempelvis mobiltelefoner. Är det värt att lägga uppemot 1 000 kronor för ett par riktigt bra öronpluggar eller är det så dålig ljudkälla i mobilerna att man klarar sig lika bra med ett par för 300 kr?

Tacksam för eventuella svar!

Vad har du för ljudkort, och är det någon skillnad om hörlurarna är öppna eller slutna?

Angående "öronpluggar" så beror det väl lite på hur du använder dem. T.ex. jag själv använder dem bara när jag rör på mig (cyklar, springer) och då sitter man ju inte direkt och finlyssnar så att säga utan huvudsaken är att man har nåt annat att lägga tankarna på, så jag nöjer mig med billigare där (Sennheiser CX 300-II). Sitter du däremot mycket på tåg/buss och bara lyssnar kan det ju mycket väl vara värt att spendera lite extra för att få så bra ljudupplevelse som möjligt även där.

Permalänk
Medlem

Mitt ljudkort är detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=61395

Ärligt talat så är jag inte så insatt att jag har koll på skillnaden mellan slutna och öppna hörlurar. Visst hade jag tänkt försöka testa innan jag köper men jag ville bara höra vilka modeller jag ska hålla koll på.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

kan rekommendera på behav av alla mina irl polare, logitech g930 vi är 8st med headsetet, älskar det

Låter tyvärr skit jämfört med bra grejer.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Mitt ljudkort är detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=61395

Ärligt talat så är jag inte så insatt att jag har koll på skillnaden mellan slutna och öppna hörlurar. Visst hade jag tänkt försöka testa innan jag köper men jag ville bara höra vilka modeller jag ska hålla koll på.

Slutna hörlurar läcker inte ljud, varken ut eller in, så du hör inte ljud i bakgrunden med dem på, och folk runtomkring dig hör inte vad du lyssnar på (vid normala volymer förstås). Öppna hörlurar isolerar inte, och läcker därmed ljud både in och ut. Generellt sett så ger öppna lurar ett lite "luftigare" ljud, medan slutna låter aningen mer instängt men kan producera mer bastryck.

Dina nuvarande K-240 råkar faktiskt ligger där mittemellan, eftersom de är av halvöppen design. Med tanke på det kanske det inte spelar någon roll för dig, så några blandade alternativ kunde vara Hifiman HE-300, Sennheiser HD650, AKG K267 Tiesto, AKG Q701, Beyerdynamic DT880, Philips Fidelio X1, V-Moda M100. Du bör ta i beaktande vilken slags musik du gillar att höra på och vad du tycker om i ljudet (det vanligaste är väl att prioritera mängden bas, om det ska vara mycket eller "lagom") och söka därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Slutna hörlurar läcker inte ljud, varken ut eller in, så du hör inte ljud i bakgrunden med dem på, och folk runtomkring dig hör inte vad du lyssnar på (vid normala volymer förstås). Öppna hörlurar isolerar inte, och läcker därmed ljud både in och ut. Generellt sett så ger öppna lurar ett lite "luftigare" ljud, medan slutna låter aningen mer instängt men kan producera mer bastryck.

Dina nuvarande K-240 råkar faktiskt ligger där mittemellan, eftersom de är av halvöppen design. Med tanke på det kanske det inte spelar någon roll för dig, så några blandade alternativ kunde vara Hifiman HE-300, Sennheiser HD650, AKG K267 Tiesto, AKG Q701, Beyerdynamic DT880, Philips Fidelio X1, V-Moda M100. Du bör ta i beaktande vilken slags musik du gillar att höra på och vad du tycker om i ljudet (det vanligaste är väl att prioritera mängden bas, om det ska vara mycket eller "lagom") och söka därefter.

Oj det var ett ordentligt svar, tackar för det. Jag lyssnar mycket på trance så bra bas är ju trevligt men jag tror ändå jag föredrar bra ljud i alla frekvensområden istället för en tung bas som dominerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Låter tyvärr skit jämfört med bra grejer.

då vet jag inte vad du snackar om, har du ställt in headsetet som det ska? har du ens haft det? installerade du drivers?

eller du kanske inte ens aktiverade 7.1 på headsetet :)?

har samma ljud som g35 och de andra headseten, så helt plötsligt är logitech skit? orkar inte med folk som dig, tack och hej leverpastej

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

då vet jag inte vad du snackar om, har du ställt in headsetet som det ska? har du ens haft det? installerade du drivers?

eller du kanske inte ens aktiverade 7.1 på headsetet :)?

har samma ljud som g35 och de andra headseten, så helt plötsligt är logitech skit? orkar inte med folk som dig, tack och hej leverpastej

Ja, jag har lyssnat på det. Varför skulle 7.1 göra saken bättre?

http://www.sweclockers.com/recension/16604-headset-fran-corsa...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ni att jag även införskaffar en hörlursförstärkare om jag ändå tänkt investera i lite bättre lurar? Även där känner jag mig helt vilse och skulle behöva förslag på vilka modeller som är bäst.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

AKG K550 kunde vara en idé att kolla på. Dom är slutna och låter hyfsat bra, lättdrivna och funkar bra ihop med en mobil och går således att driva med vilket lite bättre ljudkort som helst. Det går ju sen att köpa till en DAC med hörlursutgång senare alt. bättre ljudkort.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Jag är dum. Det är såklart detta ljudkort som sitter i datorn: http://www.inet.se/produkt/6303370/asus-xonar-essence-stx

Hur kommer upplevelsen att påverkas av en förstärkare? Har aldrig använt mig av en sådan förut.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Ja, jag har lyssnat på det. Varför skulle 7.1 göra saken bättre?

http://www.sweclockers.com/recension/16604-headset-fran-corsa...

får ont i magen när jag ser folk som dig.. du säger att ljudet är sämst, ändå vet du inte att de har fixat bass/metal bugen till 99%, samt att du säger att ljudet är dåligt när du inte har testat 7.1..

och förstår inte linken, då tomshardware och overclock net säger något annat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Sneaky_rhino:

får ont i magen när jag ser folk som dig.. du säger att ljudet är sämst, ändå vet du inte att de har fixat bass/metal bugen till 99%, samt att du säger att ljudet är dåligt när du inte har testat 7.1..

och förstår inte linken, då tomshardware och overclock net säger något annat.

Visst duger de bra till spel, men det är inte samma sak som att det är bra hörlurar. Overclock sade att de var bra till spel men inte till musik, även tomshardware nämde att mellanregistret var sådär.

Det är virtuell 7.1 som går att få från vilket ljudkort som helst. Det är alltså bättre på att satsa på ett par hörlurar som kan spela bra utan effekter, då kommer även 7.1 upplevelsen bli bättre i slutändan.

Att säga att ljudet är dåligt utan att ha testat 7.1 går alldeles utmärkt, hörlurar ska som sagt spela det som stoppas in i dem, inte förvränga ljudet.

Sweclockers recensent jobbar med ljud i första hand, hifi. Möjligen blir kraven för höga, men jag litar på det betydligt mer än de andra sajterna.

Edit: Bass/Metal bugg? Som fixas med mjukvara? Bara en sak visar ju vilken typ av hörlurar det här är...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

Visst duger de bra till spel, men det är inte samma sak som att det är bra hörlurar. Overclock sade att de var bra till spel men inte till musik, även tomshardware nämde att mellanregistret var sådär.

Det är virtuell 7.1 som går att få från vilket ljudkort som helst. Det är alltså bättre på att satsa på ett par hörlurar som kan spela bra utan effekter, då kommer även 7.1 upplevelsen bli bättre i slutändan.

Att säga att ljudet är dåligt utan att ha testat 7.1 går alldeles utmärkt, hörlurar ska som sagt spela det som stoppas in i dem, inte förvränga ljudet.

Sweclockers recensent jobbar med ljud i första hand, hifi. Möjligen blir kraven för höga, men jag litar på det betydligt mer än de andra sajterna.

Edit: Bass/Metal bugg? Som fixas med mjukvara? Bara en sak visar ju vilken typ av hörlurar det här är...

hade fel om dig +like xd

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

då vet jag inte vad du snackar om, har du ställt in headsetet som det ska? har du ens haft det? installerade du drivers?

eller du kanske inte ens aktiverade 7.1 på headsetet :)?

har samma ljud som g35 och de andra headseten, så helt plötsligt är logitech skit? orkar inte med folk som dig, tack och hej leverpastej

Logitechs ljudkvalitet är skit jämfört med Hi-Fi.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=936875

Jag personligen rekommenderar dessa.
Dom sitter jätteskönt, även om du sitter i flera timmar med dom.
Ljudet är det heller inget fel på, men dom kan ibland kräva ett par minuter vid EQ´n.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!