Permalänk
Medlem

Byta moderkort och processor

Om jag vill byta mitt 1155 sockel mot nya 1150, måste jag installera om mitt windows då??
Känns drygt då jag har hur mycket Flightsim som helst (FSX,P3D sam X-plane) samt en massa add-ons, dessutom har jag TrainSimulator2013 med add-ons.
Hoppas på svar
Bjorn Wigerup

Permalänk
Skrivet av Pent4053:

Om jag vill byta mitt 1155 sockel mot nya 1150, måste jag installera om mitt windows då??
Känns drygt då jag har hur mycket Flightsim som helst (FSX,P3D sam X-plane) samt en massa add-ons, dessutom har jag TrainSimulator2013 med add-ons.
Hoppas på svar
Bjorn Wigerup

Ja, i nästan alla fall måste du det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Suck!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Har de bara en överklockningsbar processor så är det ingen idé att byta till haswell då det bara att överblicka lite

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pent4053:

Suck!!!!!!!

nerå, använd driversweeper och ta bort alla intel drivers + alla moderkortets drivisar, stoppa in den nya hårdvaran och installera sedan drivisar:)

Sen kanske du behöver om aktivera windows men det är ju inte direkt jobbigt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

nerå, använd driversweeper och ta bort alla intel drivers + alla moderkortets drivisar, stoppa in den nya hårdvaran och installera sedan drivisar:)

Sen kanske du behöver om aktivera windows men det är ju inte direkt jobbigt.

Gör han det kommer ju med största sannorlikhet flight simulator sluta fungera?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Vad är driversweeper, ett program eller något annat????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pent4053:

Suck!!!!!!!

Varför skulle du behöva uppgradera till haswell? Om du nu inte orkar installera om windows så håll dig till vad du har nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Det är inte bara register fel som sätter stopp...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Gör han det kommer ju med största sannorlikhet flight simulator sluta fungera?

Varför?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Pent4053:

Vad är driversweeper, ett program eller något annat????

Med största sannolikhet behöver du installera om. Provat flera gånger att byta mellan, det "går" men alltså, ja, bluescreens, kompatibilitetsproblem.

Du kan ju alltid prova försöka sopa bort varenda spår, installera komponenterna, sopa bort varenda spår igen så att det inte följt med någon plug-n-play driver, boota om och installera drivrutiner som vanligt.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Att Lemonillusion, tack för ditt vänliga svar. Lägger dig på minnet!.
Genom nya add-ons som kräver mer processorkraft funderar jag på att byta till 1150 sockeln i stället för att uppgradera min 1155 sockel.
Det handlar inte om att orka.Jag har 3 simulatorer med en massa add-ons, har varit flightsimmer sedan 1998 och har en del att i så fall installera om med diverse modifieringar. C:a 120 GB add-ons
Med Vänlig Hälsning
Bjorn

Permalänk
Medlem

Låter som att jag får uppgradera min 1155 sockel med ny processor istället??
Bjorn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pent4053:

Låter som att jag får uppgradera min 1155 sockel med ny processor istället??
Bjorn

Har du möjlighet så är i7 3770K väldigt kapabel fortfarande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, skall prova med det
Björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

För att du måste rensa hela regedit för att nya moderkortet ska fungera? Eller?

Till TS: har själv precis uppgraderat från 2500k till 3770k, rent prestandamässigt är det rätt najs med i7, men om du inte är beredd att delid'a processorn så gäller det att du har lite tur om du hade tänkt överklocka
Min ligger på 75-85C stock-hastighet med sluten vattenkylning och prime95.. blä för limmade IHSer..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

nej du behöver inte installera om, men du behöver aktivera om windows.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

När jag byte till 1150 behövde jag inte göra knappt något och jag byte från fm1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pent4053:

Låter som att jag får uppgradera min 1155 sockel med ny processor istället??
Bjorn

Med tanke på vad du kör, speciellt FSX borde du grunna på ett 2011 system istället med tex en i7 3930K CPU

FSX med addon program, tex för trafik, väder osv har bra nytta av mer kärnor än 4, då du har ett flertal olika program och processer snurrande samtidigt för FSX.

Självklart med bra kylare och skaplig klockning på CPU.

FSX alkishäll är dess huvudsimulering som mest bara går på en kärna, därför det är så svårt att få upp FPS med FSX, när simulering av speciellt själva planet och samtidigt en hel del annat inte kan spridas ut över kärnorna på ett bra sätt, att sen autogen kan använda upp till 64 trådar hjälper ju inte det övriga.

Med lite optimering i vilket program innom FSX som snurrar på vilken kärna osv, kan troligen en i7 3930K hjälpa till att frigöra kraft åt huvudsimuleringen, dock klocka ordentligt kommer man inte undan att göra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pent4053:

Om jag vill byta mitt 1155 sockel mot nya 1150, måste jag installera om mitt windows då??
Känns drygt då jag har hur mycket Flightsim som helst (FSX,P3D sam X-plane) samt en massa add-ons, dessutom har jag TrainSimulator2013 med add-ons.
Hoppas på svar
Bjorn Wigerup

kan säga som så det är inte säkert att du behöver instalera om men för att vara på den säkra sidan avinstallera chippet drivarna. jag bytte från asus p55 (1156) till asus p68 behövde inte instalera om windows då ,då det nu va samma chipet drivare

edit: kom just på att jag har kört båda vägarna från 1155-> 1156 och z77 till p55 så det kan gå om du har turen på din sida

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Eller så tar du en kopia på save mappen.

Nog för att det jävlas att byte mellan två olika z77 system med olika moderkort. Bluescreen mania

Att byta allt, det kan gå. Men du kommer garanterat få stora problem med OS'et.

Inte allt för osannolikt att du får BSOD direkt efter win loggan typ.

Byta cpu bara är no problemo. Om du ska byta till 3770k så räkna med att du behöver en ny kylare om du inte har en bra redan.

Skulle faktiskt hellre välja en 2600k eller 2700k, då slipper du köpa ny kylare, dvs om du inte har en bra kylare redan

Permalänk
Medlem

Att ggustavsson:
Du har helt rätt i att FSX endast använder 1 kärna. Detta har ältats och skrivits och testats i olika s.k optimeringsprogram. Jag blev aldrig kvitt problem som jag började få när W7 kom ut. Därför övergav jag FSX och kör nu enbart Prepar3D (P3D), ett program som görs av Lockhed Martin. Dom köpte av licensen utav Microsoft när dom la ned Flightsimulator.
P3D är en vidareutveckling av FSX och som har gjort flygsimulator avsevärt stabilare och utnyttjar dagens processorer på ett bättre sätt än vad FSX gör.
P3D kommer snart ut i en ny version(typ 2.0). Nuvarande heter 1.4.
Själv har jag kört med en I3 processor vilken är lite vek, och eftersom den nu har slutat fungera så har jag dessa funderingar på att uppgradera/byta sockel.
Men är det samma med 2011 sockeln vad beträffande ominstallationer???
Med Vänlig Hälsning
Björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pent4053:

Att ggustavsson:
Du har helt rätt i att FSX endast använder 1 kärna. Detta har ältats och skrivits och testats i olika s.k optimeringsprogram. Jag blev aldrig kvitt problem som jag började få när W7 kom ut. Därför övergav jag FSX och kör nu enbart Prepar3D (P3D), ett program som görs av Lockhed Martin. Dom köpte av licensen utav Microsoft när dom la ned Flightsimulator.
P3D är en vidareutveckling av FSX och som har gjort flygsimulator avsevärt stabilare och utnyttjar dagens processorer på ett bättre sätt än vad FSX gör.
P3D kommer snart ut i en ny version(typ 2.0). Nuvarande heter 1.4.
Själv har jag kört med en I3 processor vilken är lite vek, och eftersom den nu har slutat fungera så har jag dessa funderingar på att uppgradera/byta sockel.
Men är det samma med 2011 sockeln vad beträffande ominstallationer???
Med Vänlig Hälsning
Björn

Ja Windows 7 och FSX hade jag också massa problem med, speciellt med krascher till desktop.
Efter rätt mycket felsökande och läsande så var det filen Uiautomationcore.dll som orsaka i stort sett alla problem.
Enda bra lösning som fungerade var att hel sonika ta bort Uiautomationcore.dll överallt i systemet.

Jo Prepar 3D har jag hållit ögonen på också, ska nog byta till den också så småningom.
Fast om nu prepar3D skulle få ett väsäntligt bättre hanterande av CPU, kommer det kanske behövas anpassade versioner av flygplan också, för att ta tillvara moderna CPU, antar du har plan som PMDG eller liknade..

Samma problem eller icke problem får du med byte till 2011 som med till 1150.
Hur du än gör skulle jag prova först med nuvarande installation på ett nytt system, blir du tvingad att ominstallera, kan du spara mödosamt snickrade config filer och liknade kanske.
Men vet att installera om FSX eller prepar3D samt alla övriga extra program och landskap osv är en värre mardröm.
Så förstår att du drar dig i det längsta för det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jo men visst. PMDG, Aerosoft,Captain Sim (Fps killer),Wilco, Coolsky samt BlackBoxSimulation ( f.d Phoenix Simulation, jo dom har återuppstått).
Har också börjat använda ORBX-Ftx scenery vilka kräver siin processor( I3 är lite vek med detta scenery program). Allt fler tillverkare av add-ons gör dom numera även en P3D version.
Om du har tänkt att kovertera över till P3D så vänta tills den nya versionen kommer, den skall då komma i 64 bitars version.
X-Plane har just uppgraderat sin simulator till 64 bitars version och där räcker inte min I3 processor till.
Får se hur jag gör, men det lutar åt en 1155 sockel uppgradering. Men om en ominstallation av den nya P3D behövs så byter jag sockel då tror jag.
Vänliga Hälsningar
Björn