Sista synpunkter på vald gaming laptop

Permalänk

Sista synpunkter på vald gaming laptop

**UPPDATERING - Thor Jords beställd**

Hejsan!

Jag har velat fram och tillbaka, tittat på ett flertal bärbara datorer som jag varit intresserade av men fastnat lite extra för THOR Lorride.

http://cdon.se/hemelektronik/thor_lorride_intel_core_i7-4700m...

Priset är det jag kan tänka mig max att ge.

*Så nu, några sista synpunkter innan jag slår till och köper den?

*Skulle ni säga att den är prisvärd och kommer att hänga med ett tag framöver vad gäller gaming?

*Finns det någon dator som ni kan komma på på rak arm som är bättre än denna för samma pris? Vill ej ha något sämre!

*Någon som har erfarenheter av hur tyst datorn är? (Antar att det är i princip samma som föregångaren)

Stationär är ej ett alternativ (Kommer resa utomlands och jag spenderar mycket tid hemifrån med mitt jobb).

Tack så hemskt mycket på förhand!
Hoppas någon kan hjälpa mig med några sista tankar nu dagen innan köp!

Permalänk
Inaktiv

Det skall vara en riktigt vass dator! Det är ett bra val!

Permalänk

Okej låter bra ((:

Permalänk
Medlem

Enda tippset är att om du inte är van vid 17" kolla på hur stora dom är på nån affär innan du köper den. Jag blir alltid lika förvånad över hur mkt 13" eller tillomed 11" är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av erik383:

Enda tippset är att om du inte är van vid 17" kolla på hur stora dom är på nån affär innan du köper den. Jag blir alltid lika förvånad över hur mkt 13" eller tillomed 11" är.

Mjo, inte kul att spela på en sådan däremot

Permalänk
Skrivet av erik383:

Enda tippset är att om du inte är van vid 17" kolla på hur stora dom är på nån affär innan du köper den. Jag blir alltid lika förvånad över hur mkt 13" eller tillomed 11" är.

Ditt svar fick mig att fundera lite. I och med att jag kommer flytta runt datorn en del kanske man borde köra på en 15.6"?

http://cdon.se/hemelektronik/thor_jords_intel_core_i7-4700mq_...

^Den här datorn verkar vara en likadan dator som lorride fast under namnet Jords. Den har 15.6" istället för 17.3" men innehåller samma saker förutom en HDD (men det kan man ju sätta i själv eftersom att det finns 2 stycken lediga HDD platser)...

*Är mobiliteten värd det med en 15.6" om man kommer flytta runt sig mycket gentemot den bättre känslan man får i spel / film med en 17.3"?

*Är skillnaden stor i spelande mellan de olika skärmstorlekarna?

*Finns det några andra negativa aspekter att tänka på med en mindre dator. Sämre kylning t.ex.??

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzkrieger:

Ditt svar fick mig att fundera lite. I och med att jag kommer flytta runt datorn en del kanske man borde köra på en 15.6"?

Inte bara storleken. Vikt på över 4 kilo är inte att leka med. Jag hade en stor bärbar som vägde 3.5 kg och det var inte alls kul när man skulle ta med sig den någonstans! Nu väger min dator bara lite över 1 kg och det går inte att jämföra.

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk

Det är väl ganska svårt att komma ner på den vikten med en gaming laptop ... 15.6"-an väger 3,3kg vilket jag antar får anses acceptabelt.

Permalänk
Medlem

Sant sant. Men jag ber dig att vara beredd på att ge upp smidigheten med en sån dator. För mig blev det enbart vid måsten, dvs längre resor, jag tog med mig en dator på 3.5 kg. Inget kul att bära på regelbundet.

Nu har jag en ultrabook och är väldigt nöjd! Men jag är ingen gamer, så det är inte samma situation. Vad jag vill säga är väl bara att du bör tänka igenom det noga om du vet att du ska flytta runt datorn mycket. Du får väga prestanda mot smidighetsaspekten.

Om jag vore du hade jag köpt en bärbar dator med mindre skärm och sedan använt en extern skärm vid gaming.

Visa signatur

~xiao-x~

Permalänk
Skrivet av xiao-x:

Sant sant. Men jag ber dig att vara beredd på att ge upp smidigheten med en sån dator. För mig blev det enbart vid måsten, dvs längre resor, jag tog med mig en dator på 3.5 kg. Inget kul att bära på regelbundet.

Nu har jag en ultrabook och är väldigt nöjd! Men jag är ingen gamer, så det är inte samma situation. Vad jag vill säga är väl bara att du bör tänka igenom det noga om du vet att du ska flytta runt datorn mycket. Du får väga prestanda mot smidighetsaspekten.

Om jag vore du hade jag köpt en bärbar dator med mindre skärm och sedan använt en extern skärm vid gaming.

Jag förstår vad du menar och det låter vettigt men jag går nog inte under 15.6". Det är som sagt mellan dessa två datorer det står och det lutar mer åt 15.6" just nu. Enda problemet blir ju att sätta i en HDD och jag kan verkligen ingenting om datorer.. står att det finns 2 stycken 2.5"-platser, antar att det är anpassade HDD för laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzkrieger:

Jag förstår vad du menar och det låter vettigt men jag går nog inte under 15.6". Det är som sagt mellan dessa två datorer det står och det lutar mer åt 15.6" just nu. Enda problemet blir ju att sätta i en HDD och jag kan verkligen ingenting om datorer.. står att det finns 2 stycken 2.5"-platser, antar att det är anpassade HDD för laptops?

spelar du nån form av mmo eller andra spel där du har mycket info på skärmen så är nog 17" det minsta du vill ha. det är väl oftast bara 5cm skillnad på bredden som gör skillnaden i måttet. ta 17 tummaren du har kollat på om det inte är så att du ska köra på extern skärm/mus/tangentbord till laptoppen.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av AndersBlomdahl:

spelar du nån form av mmo eller andra spel där du har mycket info på skärmen så är nog 17" det minsta du vill ha. det är väl oftast bara 5cm skillnad på bredden som gör skillnaden i måttet. ta 17 tummaren du har kollat på om det inte är så att du ska köra på extern skärm/mus/tangentbord till laptoppen.

När jag är hemma kommer jag kunna använda min 24" skärm, det är just när jag är iväg med jobbet i några dagar som jag inte kan använda mig av skärmen, känner nog att 15.6" räcker... sen om jag ska ha med mig datorn i ett klassrum osv kan det ju vara smidigare att ha en 15.6" kan jag tro.

Funkar det att smälla in vilken 2.5" som helst i datorn eller är det något annat man måste tänka på?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/136284-seagate_intern...

^funkar den till exempel?

Permalänk
Medlem

Jag kommer antagligen med köpa jord. Det väger mellan den eller Webhallen config. Är i samma tankar att 17 blir för stort att bära med sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Jag kommer antagligen med köpa jord. Det väger mellan den eller Webhallen config. Är i samma tankar att 17 blir för stort att bära med sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej Jag har beställt en Jords nu! Väldigt förväntansfull!

Valde 15.6" då jag känner att det är smidigare overall. När jag är hemma så har jag en 24" skärm jag kan spela med och 15.6" duger fint de perioder jag inte är hemma tror jag nog. Kommer eventuellt att plugga i Kina i vår också så då tror jag en 15.6" passar bättre att bära omkring på!

Lycka till med ditt köp!

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på att beställa just den modell du gjort och är lite nyfiken på hur den är. Har du hunnit få den och i så fall vad tycker du rent allmänt? Hur är kylningen och ljudnivån på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Looper:

Jag är väldigt sugen på att beställa just den modell du gjort och är lite nyfiken på hur den är. Har du hunnit få den och i så fall vad tycker du rent allmänt? Hur är kylningen och ljudnivån på den?

Samma här, för min del står det mellan denna eller en asus g750jx.