Använda delar från en HP Z2 G9 och sätta i en annat chassi.

Permalänk

Använda delar från en HP Z2 G9 och sätta i en annat chassi.

Tjena! Sitter just nu med HP Z2 G9 med en 13900K CPU 32gig Ram 5200mhz DDR5 och mitt gamla GTX 1060 kort i den.

Använder den mest till att spela WoW men kör även en del BF5 exempelvis. Har inga större problem med FPS och så vidare men CPU:n går varm så in i helsicke i orginalchassit och är ibland uppe och nosar på 100 grader och det är ju inget jag känner är direkt hållbart i längden och vad jag har förstått så går ju 13900K extremt varmt ändå även med bra kylare.

Så min fråga är om någon har erfarenhet av att ta CPU, RAM och SSD från exempelvis en HP eller annat "färdigbyggt" och använt i annat chassi. Eller om man har stött på problem.

Tänkte mig dessa delar

Då HP inte använder standardformat så blir det ju även nytt moderkort.

Kom gärna med förslag på andra delar som kanske är mer prisvärda. Tänkte köra detta med ett 4070 super eller 4070 ti framöver men det blir i ett senare skede men därav 850w nätagg.

Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du kollat om det går att byta kylare bara? Alternativt byta kylpastan till Thermal Grizzly Conductonaut och fläkten på kylaren till något bättre.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att försöka sänka hur mycket ström processorn drar, stänga av hyperthreading i BIOS etc.

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag hade inte bytt allt de där för att få bättre temp.
Kommer bara bli dyrt och inte mycket bättre.

Några ideer, som jag hade övervägt i din situation.

Kolla bios som nämnts ovan och kolla om du kan begränsa cpu och bättre pasta är en bra början.

Byta fläktar och cpu kylare.

Sälja den du har nu och bygga nytt istället för att slakta den.

Här kommer en länk till en som gjort lite förbättringar till sin hp.

https://www.reddit.com/r/sleeperbattlestations/comments/18f4v...

Finns vidare länk till cpu uppdatering i tråden.

En fråga, vad använder du datorn till när du inte spelar på den? En 13900k är inte en dålig cpu att bara spela lättare spel känns lite konstigt köp från början, så misstänker den har ett annat syfte med.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Jag hade inte bytt allt de där för att få bättre temp.
Kommer bara bli dyrt och inte mycket bättre.

Några ideer, som jag hade övervägt i din situation.

Kolla bios som nämnts ovan och kolla om du kan begränsa cpu och bättre pasta är en bra början.

Byta fläktar och cpu kylare.

Sälja den du har nu och bygga nytt istället för att slakta den.

Här kommer en länk till en som gjort lite förbättringar till sin hp.

https://www.reddit.com/r/sleeperbattlestations/comments/18f4v...

Finns vidare länk till cpu uppdatering i tråden.

En fråga, vad använder du datorn till när du inte spelar på den? En 13900k är inte en dålig cpu att bara spela lättare spel känns lite konstigt köp från början, så misstänker den har ett annat syfte med.

Mvh Thomas

Tjena! anledningen till att jag köpte den var för att jag fick den till ett pris som jag inte kunde tacka nej till. Tanken var först att bygga en helt ny. Men fick det erbjudandet och tänkte att det är jävligt mycket dator för de pengarna fick med ett RTX a2000 kort till den som jag sålde för 66% av vad jag köpte hela datorn för så har knappt gett någonting för den. Så det är därför jag vill sätta delarna i ett vettigt chassi med bra kylning. Och att framöver köpa ett 4070 kort eller 4070ti bättre begagnat typ för att kunna spela mer eller mindre vad som helst på högre inställningar i 1440p. Har kollat runt lite på internet med för att se om andra gjort liknande operationer men har inte hittat något direkt ...därför jag ställer frågan här samt om någon har en mer prisvärd config än den jag postade....gick inte för de billigaste delarna utan siktade lite på kvalitet också.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem

Har du någon bild på innanmätet så man kan få en översikt på vad som kan göras i befintligt chassi?

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Har du någon bild på innanmätet så man kan få en översikt på vad som kan göras i befintligt chassi?

Inte just nu men kanske kan ta en i helgen

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO, Cooler Master HAF X Big Tower Svart, Corsair HX 850W 80 Plus Silver, Modular, Corsair SSD Force Series 3, 90GB, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Intel® Core i5-2500K@4.3Ghz, Corsair Hydro H80i, Seagate Barracuda® 7200.12 1TB, Sony Optiarc DVD±RW Writer, Asus Xonar D2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soldierfrilla:

Tjena! anledningen till att jag köpte den var för att jag fick den till ett pris som jag inte kunde tacka nej till. Tanken var först att bygga en helt ny. Men fick det erbjudandet och tänkte att det är jävligt mycket dator för de pengarna fick med ett RTX a2000 kort till den som jag sålde för 66% av vad jag köpte hela datorn för så har knappt gett någonting för den. Så det är därför jag vill sätta delarna i ett vettigt chassi med bra kylning. Och att framöver köpa ett 4070 kort eller 4070ti bättre begagnat typ för att kunna spela mer eller mindre vad som helst på högre inställningar i 1440p. Har kollat runt lite på internet med för att se om andra gjort liknande operationer men har inte hittat något direkt ...därför jag ställer frågan här samt om någon har en mer prisvärd config än den jag postade....gick inte för de billigaste delarna utan siktade lite på kvalitet också.

Ok då förstår jag helt, ja det går utan problem att ta cpu, ram,nvme till en ny dator.
Om du gillar chassit så ser jag inte så stora problem med din lista. Skulle bytt till en bättre kylare, aio240, eller 360 för att den cpu går varm.
Men med ett nytt moderkort går det lätt att följa en guide hur man ställer ner den till mindre watt så den går svalare.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)