Koppla Gamecube AV-kabel till Scart

Permalänk

Koppla Gamecube AV-kabel till Scart

Hejsan

Jag skall införskaffa en Gamecube där standard AV-kablarna medföljer. På min tv har jag utöver hdmi-ingångar en scart-ingång som jag vill koppla konsolen till.

Löser denna kontaktombytaren mitt problem: http://cdon.se/hemelektronik/champion_scart_-_3_rca_%2f_1_s-v...

Är rätt bombsäker på att det fixar biffen, vill bara dubbelchecka.

MvH mblomstrand92

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblomstrand92:

Hejsan

Jag skall införskaffa en Gamecube där standard AV-kablarna medföljer. På min tv har jag utöver hdmi-ingångar en scart-ingång som jag vill koppla konsolen till.

Löser denna kontaktombytaren mitt problem: http://cdon.se/hemelektronik/champion_scart_-_3_rca_%2f_1_s-v...

Är rätt bombsäker på att det fixar biffen, vill bara dubbelchecka.

MvH mblomstrand92

Jag har en som ser mycket lik ut den du länkade och den fungerar utmärkt

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Ja den kommer funka.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Finns det inte "inofficiella" komponentadaptrar till gc?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

För bästa kvalité vill du ha en scart-kabel, jag räknar då bort komponentkabeln som är kompatibel med tidiga kuber.
Har testat både scart och komposit till min GC och jag tycker det är märkbar skillnad.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk

!AKUT! Gamecube AV till TV, Scart i framtiden?

Hejsan

Jag håller på att buda på en Gamecube-auktion som går slut snart. Jag behöver hjälp snabbt. Det gäller AV-kabeln och alternativt Scart-kabel i framtiden för bättre bild.

1. Som ni ser på denna BILD på baksidan av min tv så står det Component/AV In (med en gul markering med texten video ovanför ingången) samt röd och vit. Då fungerar alltså ingångarna till standard AV-kablarna som följer med Nintendo Gamecube, right?

2. Folk har nämnt att det blir bättre bild med Scart-kabel. Då undrar jag om det måste vara en kabel som går direkt från konsolen med en scart-kontakt. Eller, om man kan med en adapter koppla in AV-kablarna in i en Scartkonverterare, och då in i tvn. Är det själva connector som spelar roll, eller är det kablarna själva?

Tusen tack för snabba svar!

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

För bästa kvalité vill du ha en scart-kabel, jag räknar då bort komponentkabeln som är kompatibel med tidiga kuber.
Har testat både scart och komposit till min GC och jag tycker det är märkbar skillnad.

http://www.gamestart.it/imagebay/scart_gamecube_1.jpg

Är inte dessa kablar mycket dyra samt svåra att få tag på? Har du länkar till några förstaparts eller tredjeparts? Brukar de variera i kvalité?

Snabbt svar uppskattas!

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Hejsan

Jag håller på att buda på en Gamecube-auktion som går slut snart. Jag behöver hjälp snabbt. Det gäller AV-kabeln och alternativt Scart-kabel i framtiden för bättre bild.

1. Som ni ser på denna BILD på baksidan av min tv så står det Component/AV In (med en gul markering med texten video ovanför ingången) samt röd och vit. Då fungerar alltså ingångarna till standard AV-kablarna som följer med Nintendo Gamecube, right?

2. Folk har nämnt att det blir bättre bild med Scart-kabel. Då undrar jag om det måste vara en kabel som går direkt från konsolen med en scart-kontakt. Eller, om man kan med en adapter koppla in AV-kablarna in i en Scartkonverterare, och då in i tvn. Är det själva connector som spelar roll, eller är det kablarna själva?

Så vitt jag vet så har Gamcube och N64 alltid använt 3-komponentskabel med en inkluderad Component-Scart adapter.
Det är exakt samma signal som skickas bara två olika kontakter. Är det bildkvalitésskillnad så är det TV:ns/Skärmens fel.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

gamecube kan skicka bättre bild än komposit, dvs ja det är bättre med scart utan adapter.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Skrivet av muppens:

gamecube kan skicka bättre bild än komposit, dvs ja det är bättre med scart utan adapter.

Så om man jämför följande produkter så ger produkt nr 1 bättre bild?

PRODUKT 1

PRODUKT 2

Korrekt?

Skrivet av DavidtheDoom:

Det är exakt samma signal som skickas bara två olika kontakter. Är det bildkvalitésskillnad så är det TV:ns/Skärmens fel.

Så vare sig jag använder standard AV-kablarna direkt in i TV eller sätter på en scart-adapter så skall det vara samma skillnad? Men som andra nämner, en renrasig RGB Scart kabel, Är denna signal bättre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

PRODUKT 1

PRODUKT 2

Korrekt?

Ja.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DavidtheDoom:

Så vitt jag vet så har Gamcube och N64 alltid använt 3-komponentskabel med en inkluderad Component-Scart adapter.

Nja, tror att den gula RCA-kontakten skickar kompositvideo, sämsta möjliga skitkvalité som går att få. Scart, däremot, kan däremot överföra S-video, vilket ska vara snäppet bättre om jag minns rätt.

De tre kablar man får ut ut en GameCube är inte komponent; de är composite (gul), left audio (vit) och right audio (röd).

Hade förresten varit kul att veta hur stor skillnaden är. Kör själv med komposit och undrar om det är värt att köpa en scartkabel istället.

Kan man förresten få skiten att inte flimra sönder när man kör 60 Hz (vilket man måste för att många spel ska bli spelbara)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Hittade en bra hemsida: http://user.tninet.se/~pkv858z/nintendoakuten/sidor/kabel_signalguide.html

Slutsatsen är att en sådan HÄR produkt är det bästa alternativet. D.v.s. en RGB Nintendo Gamecube-kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte dessa kablar mycket dyra samt svåra att få tag på? Har du länkar till några förstaparts eller tredjeparts? Brukar de variera i kvalité?

Snabbt svar uppskattas!

Det är komponentkabeln som är dyr som skam, (exempel: http://www.ebay.com/itm/GC-Nintendo-GameCube-Component-Video-...) runt 150$ på ebay.
Scartkabeln däremot kan du nog få på tradera för en hundring, försök få tag på en orginalkabel men det fungerar nog lika bra med en tredjepart.

Var noga bara att du får en scartkontakt som har alla pinnar, så det inte bara är en komponentkabel med scart-kontakt. Jag fick en scartkabel med mitt GC när jag köpte det på release-dagen, vet inte om de började skeppa komposit i senare revisioner.

Edit: Funderar på om min kabel är tredjepart, står inte Nintendo på den. Nåväl, den fungerar bra.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Abslout sämst kvalitet har Rf kabeln dvs den som man kopplar på en annteningång på tv´n.
Efter den kommer komposit (gula RCA kabeln) i bildkvalitet sen kommer S-video som är bättre än komposit.
Efter det kommer RGB (och RGB finns olika standarder av som RGBS, RGBHV, RGsB) och component (heller YPbPr som den igentligen heter heller förkortningen YUV) och även YPbPr finns i olika standarder.

Dock så är det oftas bara en RGB och YPbPr standard som används så just det är inget att oroa sig över MEN RGB och YPbPr är INTE samma och tex RGB funkar generellt INTE från tex tv spel in i en tv´s YPbPr ingång utan då får då en färgad bild har glömt vilken färg det blir men den blir antingen röd,grön,blå (och det är VÄLDIGT synlig färg).
Sen är det så att en del scart ingångar som klarar av YPbPr kan även ta imot RGB signal (även om det inte står RGB) och enda sättet att veta till 100% är att prova och ibland kan RGB funka på den andra (heller tredje) scart kontakten där det kanske bara står S-video på (dvs RGB är långt ifrån säkert att det står att det fungerar).
Så länge det är en tv från europa så är risken väldigt stor att åtminstånde en av scart ingångarna klarar av RGB.

Iblands kräver det dock att man väljer med fjärrkontrollen tex av1 RGB (dvs går mellan komposit,s-video,RGB tex) för att det ska funka med och ibland känner tv´n av den "rätta" signalken och sköter det själv.

Och då för att sammanfatta ALLA dessa signaltyper här ovan UTOM RF (dvs anntenkabeln) stöds av scart formatet så med andra ord finns det MÅNGA olika "scart" signaler.
Sen för att spä på det lite till så finns det även Japanese Scart (kallad JP21) som är exakt samma kontakt MEN pinnarna i den kontakten sitter på helt andra ställen så OM du kopplar i en JP21 scart i en EU scart (och det gäller åt båda hållen dvs från japs spel till tv och från eu spel till japs tv) så KOMMER det att leda till en trevlig bränd elektronik doft och sen är minst en (troligen både) scart ut/in gång körd.

Du kan surfa runt en del på konsol moding sidor så lär du dig en jävla massa om detta någa bra sidor är dessa.
http://www.retrorgb.com/gamecubecompare.html
http://kyorune.com/modding/showcat.php?cat=gamecube_modding
Och läs en del och då även om andra konsoller med så kommer du lära dig MYCKET.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

PRODUKT 1

Så vare sig jag använder standard AV-kablarna direkt in i TV eller sätter på en scart-adapter så skall det vara samma skillnad? Men som andra nämner, en renrasig RGB Scart kabel, Är denna signal bättre?

Ja en riktig RGB-SCART-kabel (produkt 1) är _mycket_ bättre än komposit.
Skillnaden mellan komponent och RGB är miminal på en så gammal konsoll skulle jag säga, det är inte himmel&jord på min PS2:a i alla fall.*

"Standard" AV (komposkit) + ljud direkt i en färdig kabel eller via adapter är hugget som stucket.

(Vill du ha en verifierat riktig RGB så PM:a mig har en över till Gamecube ).

* Det förutsätts att din TV har OK hantering av analoga signaler, min plasma har det i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk

Ja, du kan koppla in VIDEO i den RGB kontakten. Så gör jag till min PS2.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

*** trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat två trådar som handlar om samma sak.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd

Hejsan

Det kommer rimligtvis fungera med adaptern du länkade en bild till ovan men du kommer fortfarande mata TVn men om du fortsätter mata TVn med kompositkabeln (den gula RCA-kabeln) så kommer det fortfarande se dåligt ut (inte lika dåligt som med RF-modulator tror jag men fortfarande näst sämst), samma sak om du använder kompositingången direkt på din TV. Vilket av det du använder lär spela mindre roll då det är samma sak dock.

Hade du fått S-video från Gamecuben så hade det kanske gett bättre bild även genom scart-omvandlaren, men nu har du väl inget som ger s-video från Gamecuben?

En "fullkopplad" scart har kablar för RGB. Men då måste man tyvärr köpa en sådan.

Tidigare gamecubes kunde man väl även använda DVI från? Fast även då med en adapterkabel ..

Jag skulle helt klart rekommendera RGB-scarten men ett annat alternativ är ju att du köper ett Wii istället för det har väl digitala (av någon standard) utgångar och möjligen kablar från början kan jag tänka?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Kan man förresten få skiten att inte flimra sönder när man kör 60 Hz (vilket man måste för att många spel ska bli spelbara)?

"Köp PAL-spel"? ;D

Min TV bryr sig inte om vilket. Det är snällt av den

Permalänk
Avstängd

Hittade en bra hemsida: http://user.tninet.se/~pkv858z/nintendoakuten/sidor/kabel_signalguide.html

Slutsatsen är att en sådan HÄR produkt är det bästa alternativet. D.v.s. en RGB Nintendo Gamecube-kabel.

En full RGB-scart är mycket bättre ja.

http://www.tradera.com/rgb-scart-kabel-scartkabel-nintendo-ga...
Huruvida den är sämre skärmad eller något och av någon anledning har sämre bildkvalite än originalkabeln vet jag inte men den stora skillnaden är nog att gå från någonting annat till RGB överhuvudtaget.

S-video är också ett bättre alternativ än komposit.

Och nej du tjänar ingenting på en:
http://cdon.se/hemelektronik/champion_scart_-_3_rca_%2f_1_s-v...

Min TV har två scartingångar men det är bara den ena som är fullkopplad =P, så jag får olika bildkvalite beroende på vilken av dem jag använder. Framförallt rött blir lite "rutat" och blödande tror jag utan och ser bättre ut i den bättre ingången. Digitalt hade det ju inte varit något att fundera på dock.

Skrivet av Pelleboj:

Var noga bara att du får en scartkontakt som har alla pinnar, så det inte bara är en komponentkabel med scart-kontakt. Jag fick en scartkabel med mitt GC när jag köpte det på release-dagen, vet inte om de började skeppa komposit i senare revisioner.

Vettetusan om det står något på min heller men jag har nog köpt den själv så den kom nog i en sådan Nintendokartong iaf. Köpte Nintendominne med utifall att kopiorna var sämre =P, har inte spelat så himla mycket dock .. Fick med en sådan fuladapter tror jag och jag har kanske kvar de sladdarna.

Permalänk
Skrivet av aliquise:

"Köp PAL-spel"? ;D

Min TV bryr sig inte om vilket. Det är snällt av den

Spelen är PAL. I Mario Kart: Double Dash!! (och Super Smash Bros. Melee) kan man välja 60 Hz när man startar spelet. Jag tycker att man måste det för att det ska bli spelbart. Det blir dock extremt flimrigt eller hur man ska säga. Väljer man 50 Hz blir det bra bild, men spelet blir mindre spelbart.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Spelen är PAL. I Mario Kart: Double Dash!! (och Super Smash Bros. Melee) kan man välja 60 Hz när man startar spelet. Jag tycker att man måste det för att det ska bli spelbart. Det blir dock extremt flimrigt eller hur man ska säga. Väljer man 50 Hz blir det bra bild, men spelet blir mindre spelbart.

Dåligt flyt i bilden men fungerar?

Inget jag har tänkt på. Men min TV kanske är ok med båda delarna.

Permalänk
Skrivet av aliquise:

Dåligt flyt i bilden men fungerar?

Inget jag har tänkt på. Men min TV kanske är ok med båda delarna.

Jag vet inte om det är flytet, men sedan typ 12-årsåldern eller nåt har jag inte kunnat spela i 50 Hz. Upplever att det går långsammare.

Visa signatur