"Dra ut sladden när det åskar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Bubbelkar har du väl hört talas om?:)

Skrivet av Lasergurka:

Jacuzzi-liknande saker lär ju kräva någon sorts drivmedel gissar jag på, och bensin är väl inte min första gissning, så antar att det inte är omöjligt att det är el som används för någon sån anordning?

Ah, jävlar va avancerat. Har nybyggda hus sådant eller installerar folk det själv?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

När blev Sverige förresten synonymt med "södra delearna av"?

Tja, för det första är det givetvis en generalisering. Skulle det ha varit över precis hela Sverige förutom en enda liten byhåla någonstans, så skulle det fortfarande ha varit "över Sverige" trots att det bokstavligen inte är "hela" Sverige.

För det andra så utgör Götaland och Svealand en massiv del av Sverige om man ser till hur stor del av befolkningen som bor där. Norrland måhända är stort, men folkfattigt. SCBs befolkningskarta visar det hela rätt så tydligt:

Så jo, "drar in över Sverige" är inte en alltför tokig generalisering i det här fallet.

Men för att återgå till ämnet så drar jag ytterst sällan ur (och än mindre ut, ihopvirade kablar gör sig bra ihopvirade även under åskoväder, och att dra ut dem utomhus vore bara onödigt) sladdar när det åskar. Senast det hände var när blixten slog ned i kyrkan 20 meter från min lägenhet. Lathet eller övervägd sannolikhet, kalla det vad ni vill. Än så länge har jag klarat mig och räknar med att göra det även idag.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Många verkar ha fått felaktig information när det kommer till att skydda sig mot åskan.

  • Jordfelsbrytare jämför strömmarna i fas och neutralledare, och bryter om de inte är lika stora. Det sker t.ex när en apparat går sönder och strömmen går genom skyddsjorden istället för neutralledaren. Den ger inget som helst skydd mot blixtar.

  • Överspänningskydd ger väl lite skydd. Kanske, inte så mycket. Slår blixten ner i en ledning nära dig kommer överspänningskyddet inte göra så mycket

  • Strömbrytare hjälper inte. Om en blixt kan hoppa flera kilometer genom luften så kan den också hoppa ett par millimeter i en frånslagen strömbrytare

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evilmonkey:

Trycker av strömmen på grendosan, men misstänker starkt att det inte hjälper ett skit vid blixtnedslag. Än så länge har åskan dock varit snäll mot mig och inga prylar har strukits med. Men anar att man någon "vacker" dag får känna på moder-naturs krafter

Då det oftast är spänningstoppar som skadar elektroniken så borde brytaren hålla ganska bra! Men om blixten slår ner tillräckligt nära kan det komma 1000v så då hoppar strömmen över

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Måste man dra ur sladdarna om man bor i lägenhet?

Permalänk
Snusfri

När jag skall vara borta en längre tid brukar jag rycka ur till min stationära samt tv/xbox/htpc men semesterfilmservern får stå på.
Bor i lägenhet med jordfelsbrytare och överspänningsskydd så känner rätt säker, men förstår dom som bor i egen villa.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

För det andra så utgör Götaland och Svealand en massiv del av Sverige om man ser till hur stor del av befolkningen som bor där. Norrland måhända är stort, men folkfattigt.

Jepp, men eftersom det enbart handlar om geografi i det här fallet så är befolkningstätheten ointressant.

Min första tanke var att det skulle komma ett sjuhelsikes åskväder dragandes över hela Sverige, och började hoppas på spektakulärt oväder! Sen blev man som vanligt besviken.

(Men jag ska inte klaga, åskovädret vi hade här för ett par veckor sedan dundrade på duktigt 6 timmar i sträck, dräpte strömmen för nära nog hela kommunen och sänkte Bredbandsbolaget totalt i några dagar så man blev utan internet.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Självklart drar jag ur när det åskar, inte värt att chansa. Orka trasig router eller liknande.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk

700? inte mer det är ju en piss i havet.
Känner man sig ju lite unik med en router vars port dog av åskan

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Då det oftast är spänningstoppar som skadar elektroniken så borde brytaren hålla ganska bra! Men om blixten slår ner tillräckligt nära kan det komma 1000v så då hoppar strömmen över

1000V Kan ge en ljusbåge en cm genom luften då kan du ju räkna på hur många volt en blixt som slår ner i marken är på (blir några hundra miljoner volt). Sen innehåller en blixt massor av olika frekvenser, så slår den ned i en ledning har brytarna inte mycket att säga till om.

Permalänk
Medlem

Hittade lite information och en hel PDF från SMHI. Den åskar tydligen mer söderut i landet och värst är det vid västkusten.
http://www.smhi.se/publikationer/aska-i-sverige-2002-2009-1.1...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

EDIT:

Åskledare + jordfelsbrytare!

Givetvis när man lämnar hemmet så dras all elektronik ur oavsett

Skrivet av Evilmonkey:

Trycker av strömmen på grendosan, men misstänker starkt att det inte hjälper ett skit vid blixtnedslag. Än så länge har åskan dock varit snäll mot mig och inga prylar har strukits med. Men anar att man någon "vacker" dag får känna på moder-naturs krafter

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Innan gjorde jag jag inte det då jag bodde i en lägenhet som hade jordfelsbrytare.
Men nu blir man lite orolig då åskan mullrar i skrivande stund för olikt min förra lägenhet så har denna varken jordade uttag eller jordfelsbrytare.

Aj aj aj.

Skrivet av xtQ:

Räcker det inte att slå av dosan med en knapp?

http://www.24.se/pub_images/medium/27126_19216.jpg

Är absolut inte kunnig inom elektronik när det kommer till ström och åska. Vore därför tacksam om någon kunde klargöra

Som flera har nämnt redan så hjälper det inte att stänga av grendosan utan du måste alltså dra ur sladden till elektroniken, det är många som missförstår det! Samt vill jag även påpeka att varken JFB eller åskledare skyddar elektroniken! Inte ens lite

Sen kan jag dela med mig av en händelse som hände för många år, blixten slog ner och i hörnet i vardagsrummet så hoppade blixten från ett uttag till ett annat. Alltså det blev en luftburen ljusbåge på ungefär en meter mellan uttagen

Permalänk
Skrivet av paradisecircuz:

Har aldrig dragit ut sladdarna vid åskoväder. Har inte heller råkat ut för någon olycka. Kanske tur, vad vet jag.

Jag tvättar aldrig kalsongerna, jag bara vänder på dem.
Har aldrig råkat ut för någon olycka jag heller. Kanske tur, vad vet jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Kålsvart i himlen och det bullrar som satan hemma hos mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, men eftersom det enbart handlar om geografi i det här fallet så är befolkningstätheten ointressant.

Min första tanke var att det skulle komma ett sjuhelsikes åskväder dragandes över hela Sverige, och började hoppas på spektakulärt oväder! Sen blev man som vanligt besviken.

(Men jag ska inte klaga, åskovädret vi hade här för ett par veckor sedan dundrade på duktigt 6 timmar i sträck, dräpte strömmen för nära nog hela kommunen och sänkte Bredbandsbolaget totalt i några dagar så man blev utan internet.)

Nja, ska man vara så'n så sa ingen att det drog in över hela Sverige, men likväl in över svensk mark. Blandar vi dessutom in det nyheten berörde - inte det specifika åskvädret i sig, utan en uppmaning till läsarna (d.v.s. en del av befolkningen) - så är befolkningstätheten på intet sätt irrellevant.

Men visst, jag förstår och beklagar besvikelsen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Äsh, sitter med APC Grendosa, Ibyggt åskskydd, Livstids garanti samt täcker skador upp till 50.000 USD
Dock är min 10 år gammal och jag har aldrigt brytt mig om åskan.

Kanske dags att skaffa nya då dom är inte lika dyra längre.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushikocken:

1000V Kan ge en ljusbåge en cm genom luften då kan du ju räkna på hur många volt en blixt som slår ner i marken är på (blir några hundra miljoner volt). Sen innehåller en blixt massor av olika frekvenser, så slår den ned i en ledning har brytarna inte mycket att säga till om.

Nu är det 10.000v som ger en centimeter ljusbåge! Och de faktum att de som säljer brytarna ger flera hundra tusen I försäkring vid åsknedslag...tyder på att de fungerar! 1000v ger endast 1mm ljusbåge! Men ändå tillräcklig för de flesta dosor, en riktig åskbrytare har en säkring som slår av på nano sekunder! Som liknelse hinner ljus 30cm/nanosekund Och ström är långsammare!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Inga andra här som har Drulle på sina hemförsäkringar? kan lika gärna plocka ut pengar där och bygga nytt när det åskar.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Har bränt 2st routrar pga åska, sen fick jag nog och började dra ut sladden på dom också. (Datorn har jag alltid dragit ut när det åskar.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag är rädd för åska
För övrigt så drar jag ut alla sladdar varje kväll innan jag lägger mig.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nu är det 10.000v som ger en centimeter ljusbåge! Och de faktum att de som säljer brytarna ger flera hundra tusen I försäkring vid åsknedslag...tyder på att de fungerar! 1000v ger endast 1mm ljusbåge! Men ändå tillräcklig för de flesta dosor, en riktig åskbrytare har en säkring som slår av på nano sekunder! Som liknelse hinner ljus 30cm/nanosekund Och ström är långsammare!

INTE åskskydd. Överspänningsskydd. Försäkring eller inte. Den skyddar inte din elektronik vid direktnedslag eller liknande.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Det är nog bäst man drar ut sladden när det börjar mullra i närheten. Mycket kraft i blixten även när det slår ner långt bort.
En kvinna gravid i 7 månaden fick åka iväg på kejsarsnitt efter att hennes moderkaka sprack när blixten slog ner 30-40 meter från deras hus.
Ingen skröna utan hon bor inte långt från där jag växte upp.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av BME:

Måste man dra ur sladdarna om man bor i lägenhet?

Risken för kraftiga spänningstoppar pga blixtnedslag brukar anses vara låg för lägenheter, särskilt om det är många lägenheter i ett stort hus, men det är självklart säkrast att alltid dra ur sladdarna ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Inga andra här som har Drulle på sina hemförsäkringar? kan lika gärna plocka ut pengar där och bygga nytt när det åskar.

Det brukar vara väldigt svårt att få ut några vettiga pengar för trasig elektronikutrustning - dels brukar självrisken vara hög, dels görs avdrag beroende på utrustningens ålder, dels kan det vara svårt att bevisa utrustningens originalvärde om man inte har kvitton på allt. Dessutom brukar det alltid dra ut på tiden, så innan man fått ut sin stackars lilla ersättning har man fått gå utan dator länge.

Det är alltid en bättre idé att bara dra ur sladdarna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Ja jävlar va fuktigt det var ute nu.

OT: brukar dra ut nätverkskabeln, om det är riktigt åskväder händer det att jag även drar elkablar.

Hehe, sjukt fuktigt, inte kul när man jobbat som diskare hela dagen.

OnT: Nu när jag bor i stan drar jag aldrig ut några apparater längre, trodde man var nästintill helt säker (men det är man alltså inte?). När jag bodde hos mor och far i skogen gällde det att kolla väderprognosen för att se om det fanns risk för åska, så man kunde vara beredd.
Minns också att jag brukade kolla dmi.dk:s åskkarta, där kan man se om det varit några blixtnedslag i västsverige/Danmark. Väldigt smidigt att se om det finns åska i närheten.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Bor man i en storstad, i ett stort lägenhuskomplex och nära gatuplan så är risken väldigt liten.

Nu råkar det inte åska just när jag skriver detta men risken är klart större på landet. Bodde där förrut innan jag nu bor här i storstaden men hade aldrig problem med åska trots att den kom relativt ofta. Samma sak med mina kompisar, ingen hade något problem. Kanske tur?

Hur som haver så är datorn min ändå ganska gammal och är något som jag kommer uppgradera inom en snar framtid ändå. Jag laddar inte telefonen när det åskar, det är självklart.

Permalänk

Bor i en villa på landet med luftledningar för både tele och el. Det har igenom åren visat sig vara dyrt att inte dra ut allt på sommaren. Regeln i huset lyder: På sommaren är allt utdraget så länge det inte används och om det oskar så ska det inte användas.
Bara antydelsen till åska i närområdet räcker för att stänga ner all elekrtonik och lyfta fram boken, det blir med andra ord en hel del böcker som läses en stormrik sommar, betydligt billigare än att byta burk varje år.

Permalänk

halmstad o runt närheten kom ingen droppe regn eller brumm

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Är det någon som vet vad som händer när lampan blinkar till en halv sekund när det åskar ute?
"Det behövs bara en sekundsnabb spänningstopp för att datorn eller TV-apparaten ska förstöras"
Är spänningsstopp det blinket kanske och hur nära måste åskan vara för att det ska uppstå?

När jag var liten slog åskan ner i vårt hus(lägenhet) och det small till som fan och blev ett stort hål i källaren för det hade gått via någon vattenledning tror jag.

Jag vet inte om garantin gäller men majoriteten av de på sweclockers som har en bra dator har förmodligen antingen garanti kvar eller funderar på att köpa ny dator iallafall

Eller så har vi bara överspänningsskydd i våra nätagg

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Många routrar har gått sönder av åskan!