Permalänk
Medlem

Finns det några kompakta ("tenkeyless"), med bruna switchar (alternativt andra tysta)? Har kollat lite på Matias Mini Quiet Pro http://www.keyboardco.com/keyboard/matias-mini-quiet-pro-for-... och det verkar ju trevligt. Någon som testat de tangentborden ur Quiet serien? Får gärna inte kosta skjortan...

Permalänk
Medlem

Min vänstershift har visst drabbats lite, den fastnar en liten stund efter man tryckt ner den. Nån som vet om man kan öppna en topre switch och rengöra?

Permalänk
Medlem

Någon som har någon information om Ducky Shine3?
Det jag mest undrar är om någon kan hitta något om hur deras NKRO kommer vara?

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extrapaj:

Min vänstershift har visst drabbats lite, den fastnar en liten stund efter man tryckt ner den. Nån som vet om man kan öppna en topre switch och rengöra?

Här ser du hur ett öppnat Topre ser ut.
Ett HHKB är i princip samma sak, så det är bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Här ser du hur ett öppnat Topre ser ut.
Ett HHKB är i princip samma sak, så det är bara att köra på.

Tack. Det var lättare än jag trodde.

Vart förvånad över hur simpelt det här tangentbordet är, inte bara på utsidan men även på insidan.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extrapaj:

Tack. Det var lättare än jag trodde.

Vart förvånad över hur simpelt det här tangentbordet är, inte bara på utsidan men även på insidan.

Inga problem.
Och jag tänkte precis samma sak när jag skulle ge mig på och modda mitt Topre, det var hur lätt som helst.

Permalänk

Vart kan man beställa tangenter som är genomskinliga och om jag moddar om mina switchar vilket tangentbord är till att föredra som lyser bra och har play och pause ect som kan komma till hands

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av john00133:

Vart kan man beställa tangenter som är genomskinliga och om jag moddar om mina switchar vilket tangentbord är till att föredra som lyser bra och har play och pause ect som kan komma till hands

Jag skulle nog rekommendera ducky shine, har bakgrundsbelysning och mediaknappar med fn. Qwerkeys har genomskinliga keycaps: http://www.qwerkeys.co.uk/shop/index.php?route=product/catego...
Även Maxfps: http://www.maxfps.se/kategori/401?sort=hot

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan köpa blanka, svarta Row 1, Size 1x1.5 keycaps? Den storleken finns inte på wasdkeyboards för Row 1. Har lyckats byta ut alla tangenter på mitt Corsair K70 förutom Ctrl-tangenterna, det ser lite lustigt ut bara.

Permalänk
Medlem

Såg på Facebook att Topre släppt ett nytt tangentbord, Topre Type Heaven heter det. Ska vara ett billigare alternativ till deras andra bord. Bland annat har dom flyttat tillverkningen till Kina för att få det billigare.

http://asia.cnet.com/topre-makes-affordable-type-heaven-keybo...

Vad tror ni, kommer Topre snart kunna konkurrera ut MX switcharna? Kommer vi få se ett Razer bord med Topre switchar i framtiden? (Ugh..)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Vad tror ni, kommer Topre snart kunna konkurrera ut MX switcharna?

Topre finns inte som linjära eller klickiga så på dessa punkter lär cherry knappast kunna konkurreras ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon155896:

Topre finns inte som linjära eller klickiga så på dessa punkter lär cherry knappast kunna konkurreras ut.

Konkurrera ut kanske var fel ordval, men konkurrera med. Dom flesta verkar ju vilja ha ett tyst tangentbord, så där vinner nog Topre.

Undrar om känslan ändrats nånting mot deras dyrare tangentbord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extrapaj:

Konkurrera ut kanske var fel ordval, men konkurrera med. Dom flesta verkar ju vilja ha ett tyst tangentbord, så där vinner nog Topre.

Undrar om känslan ändrats nånting mot deras dyrare tangentbord.

Känslan ändras inte, men resten av tangentbordet är budget. Det är ABS knappar och chassit är inte alls lika stabilt som på Realforce tangentborden.
Med andra ord sparar man någon hundring och tappar dyesubs + byggkvalité på det.

Det är ungefär som att köpa sig ett Qpad MK-85 istället för ett (premium) Ducky tangentbord om man ska jämföra med motsvarande tangentbord fast med MX-switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Känslan ändras inte, men resten av tangentbordet är budget. Det är ABS knappar och chassit är inte alls lika stabilt som på Realforce tangentborden.
Med andra ord sparar man någon hundring och tappar dyesubs + byggkvalité på det.

Det är ungefär som att köpa sig ett Qpad MK-85 istället för ett (premium) Ducky tangentbord om man ska jämföra med motsvarande tangentbord fast med MX-switchar.

Tycker det är stor skillnad i känsla när man skriver med ABS caps mot PBT men kanske bara jag som är känslig i fingertopparna. Sen är det ju skillnad i känslan på HHKB och Realforce. Mer så jag tänkte.

Har inte längre koll på vad ett Realforce kostar men jag köpte väl mitt för det dubbla.

Topre verkar inte speciellt sugna på att bli större på tangentbordsfronten, dom har väl fullt upp med annat kan jag tänka mig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extrapaj:

Tycker det är stor skillnad i känsla när man skriver med ABS caps mot PBT men kanske bara jag som är känslig i fingertopparna. Sen är det ju skillnad i känslan på HHKB och Realforce. Mer så jag tänkte.

Har inte längre koll på vad ett Realforce kostar men jag köpte väl mitt för det dubbla.

Topre verkar inte speciellt sugna på att bli större på tangentbordsfronten, dom har väl fullt upp med annat kan jag tänka mig.

Jajo, det är ju klart känslan på så vis ändras när man byter ut allt runt switcharna till budget. Men jag menade att själva switchen i sig är exakt samma som i Realforce tangentborden.

HHKB är annorlunda i känslan eftersom det är monterat med plastplatta istället för metall som det är i Realforce.

Ett Topre får du tag på för dryga 150€ på Verkkokauppa så de är inte extremt dyra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha vita tangenter med PBT, har ett Ducky G2 nordiskt, på maxfps har dom men svarta, vet någon om det finns att få tag på vita?

Passar alla som är "nordic" Cherry MX till mitt tangentbord? för tex såg ett till Steelseries, men dom har ju annan knapplayout.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Någon som provat Poker II eller liknande 60% QWERTY tangentbord? Går det få tag på sådana i Sverige/Europa? Behöver inte vara nordiskt layout, funkar lika bra med engelsk. HHKB är tyvärr alldeles för dyrt.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Har ett Razer Blackwidow(gammal standard edition) och vill ha nya brytare pga att flickvännen vill döda mig när jag "knapprar" hela dagarna. Spelar mycket och programmerar och det viktigaste är väl att de låter mindre än dessa blåa brytare. Gissar på att bruna är bästa alternativet men kan man köpa sånna och byta ut? Vartifrån isåfall? Känns inte som jag vill lägga ut 1000kr på ett tangentbord. Annars vart kan man beställa något tyst mekaniskt tangentbord under typ 500kr?

EDIT:

Förmodligen detta jag letar efter Någon som testat? funkar dessa bra?
http://www.ebay.com/itm/Cherry-MX-Keycap-Rubber-O-Ring-Dampen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredlovebot:

Någon som provat Poker II eller liknande 60% QWERTY tangentbord? Går det få tag på sådana i Sverige/Europa? Behöver inte vara nordiskt layout, funkar lika bra med engelsk. HHKB är tyvärr alldeles för dyrt.

Jag har ett KBT Pure, det är ganska mysigt. Men har lite konstigheter som konstig placering av FN/ALT etc.. dock verkar Pro-varianten som kommit ha löst sånt.

Finns att köpa i europa - nu med iso:
http://kbtrace.com/kbtpure/

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Har ett CM Storm TK med blåa brytare. Behöver nu byta ut det efter mordhot ifrån familjen Finns det några switchar som är tysta? Har hört att det finns som några gummi ringar man kan lägga runt switchen för att få det tystare, alla tips är välkomna!

Mvh: Exx

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Medlem

Är det samma layout på knapparna på Shine 2 och G2pro? Ser ut som det på bilder men någon som vet?

Inet har http://www.inet.se/produkt/6606672/ducky-full-white-keycapset...

Skulle vilja ha detta till mitt

http://www.inet.se/produkt/6606668/ducky-g2pro-dyesub-blue-gr...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxelent:

Har ett CM Storm TK med blåa brytare. Behöver nu byta ut det efter mordhot ifrån familjen Finns det några switchar som är tysta? Har hört att det finns som några gummi ringar man kan lägga runt switchen för att få det tystare, alla tips är välkomna!

Mvh: Exx

Finns bruna brytare ifall du vill ha kvar "bumpen" som finns på de blåa men vill slippa klicket, röda och svarta ska vara ännu tystare men de har ingen sådan bump utan är helt linjära.

Skrivet av pekkasteele:

Är det samma layout på knapparna på Shine 2 och G2pro? Ser ut som det på bilder men någon som vet?

Det skulle funka, de har samma layout, men keycapsen som följer med tangentbordet är betydligt bättre.

Edit: Alltså tangentbordet i din andra länk, menar jag.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pekkasteele:

Shine 2 är ett G2PRO med LEDS, så det passar.

Värt att notera är att Ducky kör 100% standard ISO så alla tangentsatser som går efter ISO standarden kommer passa. Det enda som inte kommer komma med om man köper ett standard ISO set är de 4 tangenter som sitter ovanför numpaden (förutsatt att du har ett fullstort tangentbord då) då dessa är extra knappar Ducky satt dit istället för att ha indikations leds där.

Och det där settet du länkar till finns mig veterligen inte att köpa löst, utan då måste du köpa hela tangentbordet och byta knapparna mellan dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Shine 2 är ett G2PRO med LEDS, så det passar.

Värt att notera är att Ducky kör 100% standard ISO så alla tangentsatser som går efter ISO standarden kommer passa. Det enda som inte kommer komma med om man köper ett standard ISO set är de 4 tangenter som sitter ovanför numpaden (förutsatt att du har ett fullstort tangentbord då) då dessa är extra knappar Ducky satt dit istället för att ha indikations leds där.

Och det där settet du länkar till finns mig veterligen inte att köpa löst, utan då måste du köpa hela tangentbordet och byta knapparna mellan dem.

Ja dom har det ju inte på lager, men BORDE väl finnas om dom har det på hemsidan?

Egentligen vill jag bara har några knappar i vitt så att jag kan byta ut dem, men hittar ingen site där man kan köpa PBT i vitt, bara typ AWSD 456 och kanske någon till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Prövar SteelSeries 7G.
Jag klarar 96 wpm över 25 skrivtester så att svarta brytare inte skulle gå att skriva på är en myt som dör här och nu även om jag tror att jag skriver 10 wpm bättre på scissor-switchar.
Jag tror att det obehagliga med svarta switchar är att man bottnar ut ibland och ibland inte men man måste inte alls bottna ut för att aktivera tangenterna men man måste ändå trycka ner dem en bit så man är osäker på om man verkligen aktiverar dem om man inte bottnar ut vilket gör det svårt att skriva om man inte är relativt spänd.
Någon som tror om detta kan hjälpas med några blåa 0.4 mm o-ringar från WASD? Samma längd ner som på scissor-switchar hade nog varit spännande.
Ska jag dra till med ett sampler-kit? Eller har något ett liggande i Sverige? Skulle gärna undersöka möjligheten att ersätta F1-keycapsen på 7G eftersom jag är allergisk mot mediaknappar. Någon som vet om trycket går att skrapa bort snyggt? Har läst att trycket slits ut naturligt av hårdhänta användare.

7G var så billig (500) så om jag kan göra det till ett stabilt skrivtangentbord för en hundring till så vore det värt det.

Och angående att man skulle bli trött i händerna av att skriva på svarta switchar så suckar jag bara åt vilt överdrivna rykten efter några timmars användning.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pekkasteele:

Ja dom har det ju inte på lager, men BORDE väl finnas om dom har det på hemsidan?

Egentligen vill jag bara har några knappar i vitt så att jag kan byta ut dem, men hittar ingen site där man kan köpa PBT i vitt, bara typ AWSD 456 och kanske någon till.

Jaha, länken jag gick in på visa de grå/blå dyesubsen.
Vita PBT caps fanns att köpa tidigare, men som med det mesta som har o göra med Ducky så tillverkas allt i en eller två batchar och sen går de vidare till nästa generation. Så att vänta till de vita kommer i lager igen är not döfött tyvärr.

Skrivet av Msch:

Prövar SteelSeries 7G.
Jag klarar 96 wpm över 25 skrivtester så att svarta brytare inte skulle gå att skriva på är en myt som dör här och nu även om jag tror att jag skriver 10 wpm bättre på scissor-switchar.
Jag tror att det obehagliga med svarta switchar är att man bottnar ut ibland och ibland inte men man måste inte alls bottna ut för att aktivera tangenterna men man måste ändå trycka ner dem en bit så man är osäker på om man verkligen aktiverar dem om man inte bottnar ut vilket gör det svårt att skriva om man inte är relativt spänd.
Någon som tror om detta kan hjälpas med några blåa 0.4 mm o-ringar från WASD? Samma längd ner som på scissor-switchar hade nog varit spännande.
Ska jag dra till med ett sampler-kit? Eller har något ett liggande i Sverige? Skulle gärna undersöka möjligheten att ersätta F1-keycapsen på 7G eftersom jag är allergisk mot mediaknappar. Någon som vet om trycket går att skrapa bort snyggt? Har läst att trycket slits ut naturligt av hårdhänta användare.

7G var så billig (500) så om jag kan göra det till ett stabilt skrivtangentbord för en hundring till så vore det värt det.

Och angående att man skulle bli trött i händerna av att skriva på svarta switchar så suckar jag bara åt vilt överdrivna rykten efter några timmars användning.

Det är ju ganska beroende av vem som sitter framför tangentbordet om man blir trött eller inte. Jag själv blir inte trött av svarta switchar, jag får sjukt ont i armarna (musarm) av svarta switchar. Samma sak gäller gröna och clears. Gillar faktiskt de starkare switcharna bättre, men kan ju inte använda dem mer än 10 min åt gången så det är ganska lönlöst.

Och att sätta o-ringar på linjära switchar är nog det äckligaste man kan göra, det blir så svampigt att man spyr av det. Så det är inget att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jaha, länken jag gick in på visa de grå/blå dyesubsen.
Vita PBT caps fanns att köpa tidigare, men som med det mesta som har o göra med Ducky så tillverkas allt i en eller två batchar och sen går de vidare till nästa generation. Så att vänta till de vita kommer i lager igen är not döfött tyvärr.

Det är ju ganska beroende av vem som sitter framför tangentbordet om man blir trött eller inte. Jag själv blir inte trött av svarta switchar, jag får sjukt ont i armarna (musarm) av svarta switchar. Samma sak gäller gröna och clears. Gillar faktiskt de starkare switcharna bättre, men kan ju inte använda dem mer än 10 min åt gången så det är ganska lönlöst.

Och att sätta o-ringar på linjära switchar är nog det äckligaste man kan göra, det blir så svampigt att man spyr av det. Så det är inget att rekommendera.

Även hårda o-ringar? Det tycks ju finnas tre olika hårdheter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Msch:

Även hårda o-ringar? Det tycks ju finnas tre olika hårdheter.

Jag har testat alla utom de blå. Och de blå ska ju vara mjukast så.
Det enda jag kan rekommendera om man vill ha tyst på tangentbordet är röda o-ringar(0.2mm) till taktila switchar, alltså bruna, clears, blå eller greens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har testat alla utom de blå. Och de blå ska ju vara mjukast så.
Det enda jag kan rekommendera om man vill ha tyst på tangentbordet är röda o-ringar(0.2mm) till taktila switchar, alltså bruna, clears, blå eller greens.

Och om man bara vill att nedslaget ska vara kortare eller vad man säger? För vad jag vill är ju att de ska bottna ut snabbare snarare än va tysta.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Msch:

Och om man bara vill att nedslaget ska vara kortare eller vad man säger? För vad jag vill är ju att de ska bottna ut snabbare snarare än va tysta.

Då ska man köra med svarta (jag refererar till färgerna som WASDKeyboards har). Men du har blivit varnad, det är totalt värdelöst att använda o-ringar med svarta switchar.