Varför inga vettiga moderkort?

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen med dig i det du skriver. Tänkte på det redan när du lade upp det i ett svar på nyhetsartikeln (eller kom det här före?). Själv så söker jag alltid efter absolut mest prisvärda lösningen när jag köper komponenter till datorn. Har absolut inget krav på att definiera mig som någon "High end user" eller "entusiast". Datorn ska vara tyst, snabb och billig. För mig innebär det att jag tyvärr oftast måste göra avkall på det senaste och fick köra på ALC892 när jag köpte nytt moderkort för någon månad sedan.

Hade det dock funnits ett sådant kort som TS beskriver hade jag säkert lagt några hundralappar extra på det. Idag hade jag behövt lägga en tusenlapp extra vilket absolut inte kändes värt.

Permalänk

personligen tycker jag att de ofta finns kort som inte är allt för outspaceade...

gillar MSI för tycker de gör bra kort som verkar stabila.
så därför tar jag dessa som exempel

https://www.inet.se/produkt/1902436/msi-z87-g43-atx
https://www.inet.se/produkt/1902437/msi-z87-g41-pc-mate-atx
https://www.inet.se/produkt/1902438/msi-z87m-g43-matx

alla av dom är relativt besparade från lull

vad angår ljudkort så betvivlar jag att de öht är nån större skillnad på gammla 8xx serien och nya 1xxx serien på ljudkort
inte så att normalSvenson med högtalare för 500:- kommer höra nån skillnad på iaf

personligen tycker jag at alla ljudkort låter lika bra sällan jag hör nån skillnad alls kopplade till samma ljudsystem...

sen vet jag att MSI använder möe killer nic kort men vet inte vad alla gnäller om. man kör in drivarna och de fungerar. aldrig stött på nått problem.
kan dock hålla med om att man gärna sluppit totalt meningslösa kontollpanelen nere i hörnet som man ändå aldrig rör...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har ni plast "thermal armor" och sånt på era kort?
Kortet behöver ingen armor, förstärkning, skydd, plåt eller plastbitar.

För ett par år sen kunde man köpa vettiga kort.
Nu är alla dom mindre dyra korten numera oftast nerbantade och med färre ljudutgångar, etc.
Alla de dyrare korten har massa gimmicks, krimskrams och trams.

Ni borde göra att bra kort till bra pris utan krimskrams.

Senaste och mest eftertraktade chipset, dvs Z87.
Använd inte färre USB eller SATA portar än vad kretsen stöder (dvs 6 USB 3.0, och 6 stycken SATA 6 Gbit/s).
Färre än så är dumsnålt. Fler än så behöver man inte och betyder att man måste ha extra tredje-parts kretsar vilket leder till högre kostnad, mer effektförbrukning, mer värme, mer integrationsarbete, fler komponenter som kan fallera, och fler möjligheter till krockar och instabilitet.

Använd kondensatorer och material av högsta kvalité.
Använd Ethernetkretsar från Intel eller Realtek (vilket som, båda är bra).
Använd inte mysko kretsar som Killer NIC som inte funkar out-of-the-box, och man måste krångla med drivrutiner och vara tvungen att köra någon stor bloatad kontrollpanel.

Använd en bra ljudkrets. Nya Realtek ALC1150 eller nåt, men inte gamla ALC898 som de flesta använder.

Skriv inte massa SLI, CrossFire, Power, Super, Turbo, Nitro eller liknande över hela kortet. Håll det rent.

Undvik teknik som inte är royalty-fri, speciellt om det är teknik som få använder. Tex Thunderbolt, FireWire och MHL.

Ha gott om utrymme kring processorsockeln så att man får plats med även lite större kylare.

Ha kylflänsar som är utformade av ingenjörer efter maximal värmeavledningsförmåga, inte vapenutformade kylflänsar konstruerade av marknadsföringsavdelningen för att imponera på 12 åringar.

Skippa alla armor, höljen, och plastbitar och blaj.
Skippa lysdioder i PCB för att illuminera ljud-avgränsningen etc och annat trams.

Ha ett UEFI utan glitter, stjärnstoft och ponies.

Dold text

Rektor, du är en vis man. Håller med om allt! Och när jag ändå håller på så slår jag ett slag för färggladare PCB! Förr fanns det ju i olika färger, grönt och blått tex. Nu har alla (med undantag för några få exemplar) moderkort svart PCB, usch!

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

Man kan kort och gott sammanfatta denna tråden till att en medlem vid namn rektor inte ingår i Asus målgrupp på en del av deras moderkort.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Som jag förstår det vill du bara ha ett moderkort med ZXX chipset, med de nödvändiga SATA och usb, inget annat för en liten peng?
You are in luck, köp valfritt kort från aliexpress, du kommer inte få något annat än ditt kort!

Permalänk
Administrativ avgift

Vad skulle då skilja moderkort från moderkort? En bokstav på moderkortet? eller vad?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

nag nag nag.....

Permalänk
Skrivet av DeadPixel:

Har en Asus Sabertooth Z77, haters gonna hate ^^

me too >8D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Jag har kollat lite på Asrock också.
Finns inget "Asrock Z87 Extreme", det är en serie med tre kort; Extreme3, Extreme4 och Extreme6. Vet inte om du syftade generellt på den serien eller något specifikt kort.
Extreme3 har gamla Realtek ALC892 ljudkretsen. Extreme4 och Extreme6 har dock nyare ALC1150.
Gillade inte att Extreme3 och Extreme4 hade VGA-utgångar, det känns väldigt förlegat.
Inte heller så förtjust i att Extreme4 och Extreme6 hade extra kretsar för SATA och USB, det betyder dyrare pris, fler komponenter som kan fallera, fler möjligheter till krockar och instabilitet.

Extreme4 kostar ju bara typ 1350kr så är ju rätt billigt ändå. Om du ska vara så petig så lär det bli svårt att hitta ett moderkort, moderkortstillverkarna kan ju inte ha tusen olika modeller. Med de kriterierna du listade så tror jag iaf ett Asrock extreme4 är det som ligger närmast iaf.

Permalänk

Kollat på Gigabyte moderkorten?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

intel tillverkar ju egna moderkort. trodde dom skulle sluta med det men här hitta jag ett http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-m...

har ett tidigare moderkort från intel och det är nog ett sånt du beskriver. dvs det mesta stock. saknade dock avancerad fläktstyrning i bios men det kan man ju fixa med fanspeed eller liknande.

Permalänk
Medlem

Om man jämför med de moderkort man hade i slutet av 90-talet är 10-talets moderkort så mycket roligare. Om 20 år kommer de dessutom att vara riktigt roliga retro. Ju mer krafs ju bättre. Någon som minns DFI:s LANPARTY-kort? Snacka om plastaglädje, även om de var ganska stilrena.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knarra:

Jag håller verkligen med dig i det du skriver. Tänkte på det redan när du lade upp det i ett svar på nyhetsartikeln (eller kom det här före?). Själv så söker jag alltid efter absolut mest prisvärda lösningen när jag köper komponenter till datorn. Har absolut inget krav på att definiera mig som någon "High end user" eller "entusiast". Datorn ska vara tyst, snabb och billig. För mig innebär det att jag tyvärr oftast måste göra avkall på det senaste och fick köra på ALC892 när jag köpte nytt moderkort för någon månad sedan.

Hade det dock funnits ett sådant kort som TS beskriver hade jag säkert lagt några hundralappar extra på det. Idag hade jag behövt lägga en tusenlapp extra vilket absolut inte kändes värt.

Jag brukar försöka balansera att få en bra dator till bra pris.
Lite best bang for the buck tänkande.

Trist att du fick nöja dig med gamla ALC892. Tycker alla nya moderkort för Haswell som använder Realtek borde använda nya ALC1150 istället för att köra på gamla ljudkretsen.

Skrivet av Rouge of Darkness:

vad angår ljudkort så betvivlar jag att de öht är nån större skillnad på gammla 8xx serien och nya 1xxx serien på ljudkort
inte så att normalSvenson med högtalare för 500:- kommer höra nån skillnad på iaf

personligen tycker jag at alla ljudkort låter lika bra sällan jag hör nån skillnad alls kopplade till samma ljudsystem...

Jag har läst att ALC1150 ska vara mycket bättre.
Förut så använde alla riktiga ljudkort och de integrerade ljudkretsarna som fanns på moderkort var rätt kassa. Numera är det rätt sällan folk kör med dedikerade ljudkort, så då det är bra att utvecklingen av de integrerade ljudkorten går framåt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

sen vet jag att MSI använder möe killer nic kort men vet inte vad alla gnäller om. man kör in drivarna och de fungerar. aldrig stött på nått problem.
kan dock hålla med om att man gärna sluppit totalt meningslösa kontollpanelen nere i hörnet som man ändå aldrig rör...

Killer NIC funkar inte out of the box, vilket gör att man måste installera drivrutiner från CD.
Optisk enhet är något man helst skippar att köpa när man bygger ny dator. Jag har då inte planerat att någonsin köpa en dator med en optisk enhet.
Sen får man ställa frågan hur Killer NIC funkar på andra operativ system än Windows.
Sen är det ju inte bara Killer NIC, kanske andra udda kretsar som Sound Core 3D också.

Skrivet av JonteMC:

Rektor, du är en vis man. Håller med om allt! Och när jag ändå håller på så slår jag ett slag för färggladare PCB! Förr fanns det ju i olika färger, grönt och blått tex. Nu har alla (med undantag för några få exemplar) moderkort svart PCB, usch!

Finns massa andra saker man skulle kunna göra också.

Google använder coreboot med SeaBIOS på sina servrar, en open source implementation av BIOS. Dom kan bland annat få ut debug output över RS-232.

Facebook har deras Open Compute plattform där dom publicerar ritningar, kopplingsschema, flödesschema, CAD filer, och allt möjligt för sina egentillverkade moderkort.

Skrivet av trisse23:

Vad skulle då skilja moderkort från moderkort? En bokstav på moderkortet? eller vad?

Nej, finns ju hur mycket som helst att differentiera.
Färgscheman, etc.
Dyrare moderkort med bonusfunktionalitet som extra USB och SATA portar. Med FireWire, Thunderbolt. Dubbla nätverksportar, HDMI, Wi-Fi, Bluetooth, SAS.
Men ser gärna att dom har ett moderkort utan bonusfunktionalitet.

Skrivet av Twister86:

Kollat på Gigabyte moderkorten?

Ja. Dessvärre använder dom endast gamla ljudkretsar.
Dom har så vitt jag vet inte ett enda kort med den nyare ALC1150 ljudkretsen.

Skrivet av nocebo:

intel tillverkar ju egna moderkort. trodde dom skulle sluta med det men här hitta jag ett http://www.intel.com/content/www/us/en/motherboards/desktop-m...

har ett tidigare moderkort från intel och det är nog ett sånt du beskriver. dvs det mesta stock. saknade dock avancerad fläktstyrning i bios men det kan man ju fixa med fanspeed eller liknande.

Coolt att Intel tillverkar egna moderkort.
Synd att det är så dyrt.
Hade gärna varit utan onödiga Thunderbolt om man fått det billigare.

Skrivet av saturday_sun:

Om man jämför med de moderkort man hade i slutet av 90-talet är 10-talets moderkort så mycket roligare. Om 20 år kommer de dessutom att vara riktigt roliga retro. Ju mer krafs ju bättre. Någon som minns DFI:s LANPARTY-kort? Snacka om plastaglädje, även om de var ganska stilrena.

Jupp, saknar DFI även om jag aldrig haft ett.
Synd att vi har så få moderkortstillverkare, iaf här i norden.
RIP BFG och EPoX.
Vad hände med DFI och andra företag?
Man ser inte ECS, Biostar, Chaintech, Foxconn, FIC, Jetway, Magic-Pro, Sapphire, etc.
Ser inte EVGA så mycket heller.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Jag brukar försöka balansera att få en bra dator till bra pris.
Lite best bang for the buck tänkande.

Trist att du fick nöja dig med gamla ALC892. Tycker alla nya moderkort för Haswell som använder Realtek borde använda nya ALC1150 istället för att köra på gamla ljudkretsen.

Jag har läst att ALC1150 ska vara mycket bättre.
Förut så använde alla riktiga ljudkort och de integrerade ljudkretsarna som fanns på moderkort var rätt kassa. Numera är det rätt sällan folk kör med dedikerade ljudkort, så då det är bra att utvecklingen av de integrerade ljudkorten går framåt.

Killer NIC funkar inte out of the box, vilket gör att man måste installera drivrutiner från CD.
Optisk enhet är något man helst skippar att köpa när man bygger ny dator. Jag har då inte planerat att någonsin köpa en dator med en optisk enhet.
Sen får man ställa frågan hur Killer NIC funkar på andra operativ system än Windows.
Sen är det ju inte bara Killer NIC, kanske andra udda kretsar som Sound Core 3D också.

Finns massa andra saker man skulle kunna göra också.

Google använder coreboot med SeaBIOS på sina servrar, en open source implementation av BIOS. Dom kan bland annat få ut debug output över RS-232.

Facebook har deras Open Compute plattform där dom publicerar ritningar, kopplingsschema, flödesschema, CAD filer, och allt möjligt för sina egentillverkade moderkort.

Nej, finns ju hur mycket som helst att differentiera.
Färgscheman, etc.
Dyrare moderkort med bonusfunktionalitet som extra USB och SATA portar. Med FireWire, Thunderbolt. Dubbla nätverksportar, HDMI, Wi-Fi, Bluetooth, SAS.
Men ser gärna att dom har ett moderkort utan bonusfunktionalitet.

Ja. Dessvärre använder dom endast gamla ljudkretsar.
Dom har så vitt jag vet inte ett enda kort med den nyare ALC1150 ljudkretsen.

Coolt att Intel tillverkar egna moderkort.
Synd att det är så dyrt.
Hade gärna varit utan onödiga Thunderbolt om man fått det billigare.

Jupp, saknar DFI även om jag aldrig haft ett.
Synd att vi har så få moderkortstillverkare, iaf här i norden.
RIP BFG och EPoX.
Vad hände med DFI och andra företag?
Man ser inte ECS, Biostar, Chaintech, Foxconn, FIC, Jetway, Magic-Pro, Sapphire, etc.
Ser inte EVGA så mycket heller.

Du ser inte så mycket av dom i sverige nej ,men kollar du i resten av världen då finns det.

Jag va på Cebit och fy fan vad det finns saker, sverige ÄR Otroligt litet land.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Du ser inte så mycket av dom i sverige nej ,men kollar du i resten av världen då finns det.

Jag va på Cebit och fy fan vad det finns saker, sverige ÄR Otroligt litet land.

Väldigt tråkigt att utbudet är så dåligt här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Väldigt tråkigt att utbudet är så dåligt här i Sverige.

http://www.sweclockers.com/nyhet/17374-supermicro-gor-intel-z...

Som givet;)

Kanske ett Ebay köp eller Amazon kanske?

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med Rektor i de flesta avsedde. Vet inte om jag är så väldigt petig med just ljudkortet med allt annat är rätt spot on. För ett moderkort till medelsvensson behövs in mer än 6 sata / usb. Samma sak med firewire, dubbla nätverks enheter eller wireless (förstår inte ens varför någon vill ha wiresless till en stationär... dra en kabel en gång och du har snabbare stabilare lina). Dessa är saker som en minoritet kommer använda och kan därför finnas på de dyrare korten. Många verkar dessutom ignorerar ett av hans argument som är: Mindre saker på kortet --> mindre saker som kan krångla. Med tanke på hur beroende mycket folk är av datorer så är det ett väldigt bra argument i min mening...
Även trenden med att pynta korten som en julgran är rätt tråkig, vad har ammo hylser eller drakar med moderkortet att göra? :S Och angående sabertooth kortet så visst kan man se det som "cleant" för att det är slätt och så, men den ser så jävla klumpig ut med plastbiten på och inte minst sagt plastigt / billigt ut. Hade det inte bara varit skysst med ett kort som såg cleant ut utan att behöva ha den på? Känns som att skjuta sig i foten med att "vi måste sätta på en stor plast kåpa så att folk slipper se hur det ser ut under...". Inte så svårt att skippa pynt och "coola" loggor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

http://www.sweclockers.com/nyhet/17374-supermicro-gor-intel-z...

Som givet;)

Kanske ett Ebay köp eller Amazon kanske?

Jo, det kortet är rätt intressant för det går emot strömmen.
Trevligt att Tyan vågar sig på ett konsumentkort.
Väldigt modigt att dom kör BIOS som firmware istället för UEFI.
Undrar vad moderkortet kostar, Tyan brukar vara dyra.

Skrivet av imo:

Jag kan bara hålla med Rektor i de flesta avsedde. Vet inte om jag är så väldigt petig med just ljudkortet med allt annat är rätt spot on. För ett moderkort till medelsvensson behövs in mer än 6 sata / usb. Samma sak med firewire, dubbla nätverks enheter eller wireless (förstår inte ens varför någon vill ha wiresless till en stationär... dra en kabel en gång och du har snabbare stabilare lina). Dessa är saker som en minoritet kommer använda och kan därför finnas på de dyrare korten. Många verkar dessutom ignorerar ett av hans argument som är: Mindre saker på kortet --> mindre saker som kan krångla. Med tanke på hur beroende mycket folk är av datorer så är det ett väldigt bra argument i min mening...
Även trenden med att pynta korten som en julgran är rätt tråkig, vad har ammo hylser eller drakar med moderkortet att göra? :S Och angående sabertooth kortet så visst kan man se det som "cleant" för att det är slätt och så, men den ser så jävla klumpig ut med plastbiten på och inte minst sagt plastigt / billigt ut. Hade det inte bara varit skysst med ett kort som såg cleant ut utan att behöva ha den på? Känns som att skjuta sig i foten med att "vi måste sätta på en stor plast kåpa så att folk slipper se hur det ser ut under...". Inte så svårt att skippa pynt och "coola" loggor.

Exakt, färre komponenter är lägre kostnad, mindre strömförburkning, mindre värmeutveckling, färre komponenter som kan fallera, färre krockar och kompatibilitetsproblem, mindre e-skrot, och mindre RFI/EMI.
Dessutom då färre komponenter är lägre kostnad så kan man ju använda lite mer påkostade komponenter.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ha köpte TS mobo. Låter som det perfekta mobot.

Sen skulle det vara fint om drivrutinerna kom på ett usb minne istället för en cd.
Köpte precis ett maximus vi gene och var tvungen att gå låna en dvd läsare av en kompis...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jag skulle ha köpte TS mobo. Låter som det perfekta mobot.

Sen skulle det vara fint om drivrutinerna kom på ett usb minne istället för en cd.
Köpte precis ett maximus vi gene och var tvungen att gå låna en dvd läsare av en kompis...

Man ska inte installera drivrutiner från CD. De från internet är nyare.

OnT: Jag tycker att Asus Z87-A är precis vad man vill ha. Inga extra kontrollers, bra placerade PCIe-platser och ett trevligt pris.
På vilka sätt uppfyller detta kortet inte TS krav?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Man ska inte installera drivrutiner från CD. De från internet är nyare.

OnT: Jag tycker att Asus Z87-A är precis vad man vill ha. Inga extra kontrollers, bra placerade PCIe-platser och ett trevligt pris.
På vilka sätt uppfyller detta kortet inte TS krav?

Jamen drivrutiner till nätverkskortet ligger ju på CDn. Dom måste jag installera innan jag kan hämta nyare drivrutiner.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Jamen drivrutiner till nätverkskortet ligger ju på CDn. Dom måste jag installera innan jag kan hämta nyare drivrutiner.

Har du tillgång till en annan dator får du ladda ner de nyaste drivrutinerna till ett usb minne vi den datorn och sedan dra över det till den nya datorn. Har man inte en annan dator får man leva med de lite äldre drivrutinerna. Men jag förstår vad du menar och tycker också det är lite dumt

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Om du ändå var och hämtade optisk läsare hos en polare kunde du väl bara laddat ner internetdrivarna på ett USB-minne på hans dator?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vackaan:

Har du tillgång till en annan dator får du ladda ner de nyaste drivrutinerna till ett usb minne vi den datorn och sedan dra över det till den nya datorn. Har man inte en annan dator får man leva med de lite äldre drivrutinerna. Men jag förstår vad du menar och tycker också det är lite dumt

Jag brukar alltid vara för ivrig med att komma igång med nya bygget så jag brukar glömma sånt

Alla har en usb port men det är inte så många som har en dvd läsare längre. Så om dom kunde skicka drivrutinerna på ett usb minne istället för en cd så hade iaf jag uppskattat det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Det här har blå och är ganska stilrent http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3 har dock firewire

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Det här har blå och är ganska stilrent http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3 har dock firewire

Jo gigabyte har en del trevliga moderkort i blå kulör. Äger själv ett "UD3" men det är sockel fm2.

Personligen tycker jag det hade räckt med 2 USB2.0-portar, 2-4 USB3.1 inför framtiden och kommande apparater, nätverkskort och en ljudkrets. Resten av ev. kontakter kan man köpa kontrollerkort till.

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green