Ny mus, ersättare till Intellimouse Explorer 3.0?

Permalänk
Entusiast

Ny mus, ersättare till Intellimouse Explorer 3.0?

Nu har min Steelsiers Xai gett upp igen. Det verkar som om de bara överlever i ett år vilket är skit för en mus i den prisklassen. Jag har redan bytt ut den en gång och nu orkar jag verkligen inte bråka med Inet för att få en till. Mjukvaran är dessutom helt värdelös så aldrig mer Steel Series. Jag saknar min Intellimouse Explorer som jag hade tidigare men de har ju slutat tillverkas sen lång tid tillbaks. Vad finns det för alternativ?

Jag vill ha en rätt stor mus med scrollhjulet långt fram. Både IE 3.0 och Xai passade min hand väldigt bra. Många möss har scrollhjulet på tok för långt bak så jag måste byta grepp, till exempel många av Logitechs populära möss. De klarar jag inte av alls. Jag vill också ha minst två extra knappar vid tummen. Sen mjukvara som inte är värdelös. Den för musen från Mirosoft fungerade bra. Jag kunde ställa makron för olika program och inställningarna fungerade alltid. Steel Series tar en stund att vakna och inställningarna bråkar ofta. Mjukvaran hänger sig och tappar minnet. Dessutom går det inte att låsa knapparna till vissa program vilket är rätt jobbigt. En DPI knapp i två lägen är bonus men inget krav. Har märkt att det är smidigt både i vissa spel och vid bildredigering.

Jag bryr mig inte så mycket om skyhög upplösning, glada färger och så vidare. Jag spelar inte på den nivån att jag skulle uppskatta sånt.

Egentligen skulle en ny Intellimouse Explorer 3.0 med en DPI-knapp uppfylla alla mina krav på en gång men det finns ju inte. Så vad är närmast nu för tiden?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med en 3.0 & jag känner att det börjar bli dags att byta ut den, dock sitter jag i samma båt som dig & har ingen aning vad man skall skaffa. Det mesta verkar ju enbart gå sönder efter ett par månader utav normal användning.

Man kan dock köpa en ny 3.0a men är lite saftigt pris som de har... 479:-

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

jag har då inte hittat någon ersättare till 3.0, någon får gärna berätta vad man ska köpa när lagret man har tar slut =(

Permalänk
Entusiast

Den enda som folk verkar prata om är Zowie EC1 som ska vara snarlik. Det så gör mig fundersam är dock att den saknar drivrutiner enligt beskrivningen. Hur ställer man då in vad extraknapparna ska göra? Jag kör alltid med en av knapparna vid tummen som ctrl+R när jag surfar så jag kan refresha smidigt. Den andra är bakåt.

Om den har ett smidigt sätt att sätta profiler efter program som IE 3.0 hade så kan det nog bli ett köp direkt, trots den hyfsat saftiga prislappen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag har en MS Comfort Mouse 6000 och den ska ju påminna ganska mycket om 3.0:an. Jag gillar den, ligger bra i handen och är dessutom ganska snygg. Billig är den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Den enda som folk verkar prata om är Zowie EC1 som ska vara snarlik. Det så gör mig fundersam är dock att den saknar drivrutiner enligt beskrivningen. Hur ställer man då in vad extraknapparna ska göra? Jag kör alltid med en av knapparna vid tummen som ctrl+R när jag surfar så jag kan refresha smidigt. Den andra är bakåt.

Om den har ett smidigt sätt att sätta profiler efter program som IE 3.0 hade så kan det nog bli ett köp direkt, trots den hyfsat saftiga prislappen.

Tror att Zowie EC1 mer eller mindre är en kopia på formen av EC1. 3.0 var ju Heatons favoritmus så han har iprincip tagit allt som var bra med den och förbättrat det mindre bra, som sidoknapparna t.ex. Jag tror du skulle bli helnöjd med en sån.

Annars finns http://www.maxfps.se/produkt/831 Dom tar bra betalt för dom sista exemplaren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Jag har en MS Comfort Mouse 6000 och den ska ju påminna ganska mycket om 3.0:an. Jag gillar den, ligger bra i handen och är dessutom ganska snygg. Billig är den också.

Varnar er för denna mus. Fick hem min idag (ersatte min 3.0a som började krångla). Mittenknappen har en märkbar delay vilket är riktigt irriterande när man t.ex försöker öppna länkar eller stänga flikar i Chrome. Sen är det ju även drygt när man spelar eller använder andra program. Verkar inte heller som att jag har fått ett måndagsexemplar, ta en titt på Google bara: https://www.google.se/search?q=comfort+mouse+6000+middle+clic...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Henke420:

Tror att Zowie EC1 mer eller mindre är en kopia på formen av EC1. 3.0 var ju Heatons favoritmus så han har iprincip tagit allt som var bra med den och förbättrat det mindre bra, som sidoknapparna t.ex. Jag tror du skulle bli helnöjd med en sån.

Annars finns http://www.maxfps.se/produkt/831 Dom tar bra betalt för dom sista exemplaren.

Lutar åt att det får bli en sån men det enda problemet verkar vara att den är helt utan drivrutiner. Det betyder ju att jag inte kan fortsätta använda tummknapparna i min browser. Det blir ju smidigare i spel då knapparna kan sättas individuellt i varje spel utan trassel men det blir ju surt utanför spel.

Eller finns det någon annan generell programvara som fungerar smidigt som skulle lösa det?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Borde inte vilken mus eller tangentbord som helst gå att programmera hur som helst med positiv och negativ acceleration, knappar, macros och så vidare med hjälp av mjukvara? Musen behöver väl ingenting?

Inte hört talas om något sånt program mer än för tangentbord men allt musen gör är ju att skicka in signaler i datorn som borde gå att ändras av något program enkelt.

Permalänk
Medlem

Hej

Såg att du skrev aldrig mer steelseries, men steelseries sensei är nästan en kopia på dom gamla ms mössen.

Älskar min hoppas på bättre tur än dig med min

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig iaf för att beställa en 3.0a. Visserligen kostade den en del, men andra hyffsade möss kostar ju ungefär lika. Och håller den lika bra som min gamla 3.0a så slipper jag leta igenom en djungel av möss med olika sensorer och finesser fören om så där 5~ år

Permalänk
Medlem

Har en Mionix Naous 5000, skrollen sitter rätt långt fram på musen, skönt grepp på musen. Tummknappar i lagom "höjd" som går fram och tillbaka i browsern (chrome) har bara installerat programvaran till musen men behövde inte ställa in ngt så att den går tillbaka i browsern. Snabb dpi knapp och skön Kanske värt att kolla lite på?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Msch:

Borde inte vilken mus eller tangentbord som helst gå att programmera hur som helst med positiv och negativ acceleration, knappar, macros och så vidare med hjälp av mjukvara? Musen behöver väl ingenting?

Inte hört talas om något sånt program mer än för tangentbord men allt musen gör är ju att skicka in signaler i datorn som borde gå att ändras av något program enkelt.

Det finns ingen mjukvara till SOWIE så då måste man hitta en tredjepartsmjukvara som kan fixa makron för specifika program. Det var det jag var ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu har min Steelsiers Xai gett upp igen. Det verkar som om de bara överlever i ett år vilket är skit för en mus i den prisklassen. Jag har redan bytt ut den en gång och nu orkar jag verkligen inte bråka med Inet för att få en till. Mjukvaran är dessutom helt värdelös så aldrig mer Steel Series. Jag saknar min Intellimouse Explorer som jag hade tidigare men de har ju slutat tillverkas sen lång tid tillbaks. Vad finns det för alternativ?

Jag vill ha en rätt stor mus med scrollhjulet långt fram. Både IE 3.0 och Xai passade min hand väldigt bra. Många möss har scrollhjulet på tok för långt bak så jag måste byta grepp, till exempel många av Logitechs populära möss. De klarar jag inte av alls. Jag vill också ha minst två extra knappar vid tummen. Sen mjukvara som inte är värdelös. Den för musen från Mirosoft fungerade bra. Jag kunde ställa makron för olika program och inställningarna fungerade alltid. Steel Series tar en stund att vakna och inställningarna bråkar ofta. Mjukvaran hänger sig och tappar minnet. Dessutom går det inte att låsa knapparna till vissa program vilket är rätt jobbigt. En DPI knapp i två lägen är bonus men inget krav. Har märkt att det är smidigt både i vissa spel och vid bildredigering.

Jag bryr mig inte så mycket om skyhög upplösning, glada färger och så vidare. Jag spelar inte på den nivån att jag skulle uppskatta sånt.

Egentligen skulle en ny Intellimouse Explorer 3.0 med en DPI-knapp uppfylla alla mina krav på en gång men det finns ju inte. Så vad är närmast nu för tiden?

Steelseries kana är helt ok och den har dpi knapp och en massa knappar vid tummen
Jag vet att du sa aldrig mer steelseries men kana är bättre än de andra

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Såg att du skrev aldrig mer steelseries, men steelseries sensei är nästan en kopia på dom gamla ms mössen.

Älskar min hoppas på bättre tur än dig med min

Dom håller inte samma kvalité som dom öht, har en Sensei Raw rubberized så jag vet.
Dom har samma ambidextriösa form som Wheel mouse optical men annars är de inte alls lika andra MS möss.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Miljon3:

Steelseries kana är helt ok och den har dpi knapp och en massa knappar vid tummen
Jag vet att du sa aldrig mer steelseries men kana är bättre än de andra

Så länge det är deras mjukvara finns det inte en chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så länge det är deras mjukvara finns det inte en chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Kana är sämre än alla andra SS så undvik den.
Använder TTC switchar på mouse 1+2 som är svampigare än rubberdome Vs mekaniskt inom keyboardvärlden.

Extrema budgetswitchar TTC, alla ok möss använder omron eller i vissa fall huano (zowie). Även äldre möss som explorer använder omron för bättre klickrespons och känsla.

PS. Du behöver inte använda SS mjukvaran, installera mjukvaran ställ in dpi, settings osv sen avinstallera det.

Finns väll ett par som liknar fast ändå inte.
Zowie EC1 är såklart mest lik.
Deathadder delar vissa likheter.

Sen är det ju andra former på ex Qpad 5k, naos, feenix osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Kana är sämre än alla andra SS så undvik den.
Använder TTC switchar på mouse 1+2 som är svampigare än rubberdome Vs mekaniskt inom keyboardvärlden.

Extrema budgetswitchar TTC, alla ok möss använder omron eller i vissa fall huano (zowie). Även äldre möss som explorer använder omron för bättre klickrespons och känsla.

Men det är bara 6st lödpunkter så kan man ha den med vilka Omrons som helst. Kanan är väldigt lätt och presterar bra på 400&800dpi. Kinzu däremot..

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Men det är bara 6st lödpunkter så kan man ha den med vilka Omrons som helst. Kanan är väldigt lätt och presterar bra på 400&800dpi. Kinzu däremot..

Ja det går att byta switchar som på alla möss.
Tycker ändå inte om kanan alls (hatar speciellt sidoknapparna, helt värdelösa och är mer i vägen än till nytta.

Kommer inte ihåg men hade för mig kinzu v2pro och kanan använder exakt samma sensor firmware, så det borde inte skilja något mellan dom alls.
Jag fick ungefär samma i enotus med min kana som kinzu v2 pro på alla test.

Permalänk
Medlem

Den Kinzu V2 Pro jag hade klarade knappt 2m/s i enotus och pollingraten var väldigt instabil. Kanan verkar klara 4m/s och pollingraten vet jag inte.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT