Moderkort utan x-tra allt och lull-lull?

Permalänk

Moderkort utan x-tra allt och lull-lull?

I denna värld av uppsjöar med moderkort och olika typer av användningsområden är det lätt att gå vilse för en nybyggare som jag.
Allt som ofta försöker tillverkarna locka med ord som boost, Max, X-tra, Pro osv.
Jag är ute efter ett kort som är så simpelt som möjligt. Definitivt utan grafik kort. Finns det moderkort utan ljudkort? Eftersom jag kör externt firewire kort.

Let it rain!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VintageGlow:

I denna värld av uppsjöar med moderkort och olika typer av användningsområden är det lätt att gå vilse för en nybyggare som jag.
Allt som ofta försöker tillverkarna locka med ord som boost, Max, X-tra, Pro osv.
Jag är ute efter ett kort som är så simpelt som möjligt. Definitivt utan grafik kort. Finns det moderkort utan ljudkort? Eftersom jag kör externt firewire kort.

Let it rain!

Utan ljudkort vetefan, men kör på billigaste möjliga som har stöd för processorn du tänker använda?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

I denna värld av uppsjöar med moderkort och olika typer av användningsområden är det lätt att gå vilse för en nybyggare som jag.
Allt som ofta försöker tillverkarna locka med ord som boost, Max, X-tra, Pro osv.
Jag är ute efter ett kort som är så simpelt som möjligt. Definitivt utan grafik kort. Finns det moderkort utan ljudkort? Eftersom jag kör externt firewire kort.

Let it rain!

Om du inte har planer på att överklocka genom köp av en K-märkt modell (antar att du ska köra på intel?) borde du kunna köpa billigaste möjliga modell. Ljudkort får du alltid med. Tror att även de billigaste modellerna har sata 6 Gbit. Är inte så insatt på moderkort, speciellt inte på lägre segmentet

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Utan ljudkort vetefan, men kör på billigaste möjliga som har stöd för processorn du tänker använda?

Låter vettigt, men jag skulle gärna vilja få en förståelse för just varför vissa moderkort kan kosta flertal tusenlappar, medan ett annat bara går på strax under tusenlappen.
Vad händer medan hundringarna tickar på uppåt. Jag är sjukt nybörjare på att rota inuti datorn och tycker det är bra att veta vad alla komponenter egentligen pysslar med.
I mitt fall t.ex ska jag använda datorn till en enda sak. Musikproduktion. Och därmed tror jag att moderkortet gör sig bäst med så lite X-tra som möjligt.
Jag kanske har fel ?

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Om du inte har planer på att överklocka genom köp av en K-märkt modell (antar att du ska köra på intel?) borde du kunna köpa billigaste möjliga modell. Ljudkort får du alltid med. Tror att även de billigaste modellerna har sata 6 Gbit. Är inte så insatt på moderkort, speciellt inte på lägre segmentet

Jag ger mig gärna in i överklockningsvärlden om det kan gynna mitt arbete. Vad skulle en överklockning göra för nytta i mitt samanhang. (Musikproducent)

Permalänk
Entusiast

Det som skiljer dyra moderkort från billiga, är portar, expansionsmöjligheter och överklockning. I viss mån även kvalitén på kondensatorer och spolar. Det händer att de billigaste moderkorten lider av hårdvaru-problem såsom spoltjut (Eng: Coil Whine) och kortlivade kondensatorer.

Det första man märker mellan dyrt och billigt är antalet kortplatser, likaså antalet SATA-portar. I vissa fall är även antalet minnesplatser reducerat på en del billigare moderkort.

Då du vill satsa på ljud, så vill du säkert ha ett moderkort med bra spänningskretsar som minimerar störningar.
Där rekommenderar jag dig att titta på moderkort som står i överklockares centrum.
Även om du inte skall överklocka, brukar dessa moderkort ha mer påkostade spänningskretsar och väl tilltagna spolar och kondensatorer. Det minimerar EMI och rippel som annars kan smitta av sig till eventuellt ljudkort.

Nästa del blir givetvis att titta på ljudkort. I regel brukar moderkorts-ljud vara av medioker kvalitet.
Titta efter ljudkort som har de kontakter du eftersträvar. Kan tänka mig att du föredrar en rejäl 6.3 mm hörlursutgång samt ett par RCA-kontakter.
Använder du däremot en förstärkare med digital ingång, så fungerar moderkortets SPDIF-utgång helt prima. Det är digitala signaler, så du får alltid 100% av ljudkvalitén på en sådan lösning.
Finns ingen anledning alls att köra separat ljudkort i en digital lösning. Bortkastade pengar.

Sist, men inte minst en riktigt bra nätdel. Hög verkningsgrad och minimalt med rippel är A och O när det kommer till datorer för ljudproduktion.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VintageGlow:

Låter vettigt, men jag skulle gärna vilja få en förståelse för just varför vissa moderkort kan kosta flertal tusenlappar, medan ett annat bara går på strax under tusenlappen.
Vad händer medan hundringarna tickar på uppåt. Jag är sjukt nybörjare på att rota inuti datorn och tycker det är bra att veta vad alla komponenter egentligen pysslar med.
I mitt fall t.ex ska jag använda datorn till en enda sak. Musikproduktion. Och därmed tror jag att moderkortet gör sig bäst med så lite X-tra som möjligt.
Jag kanske har fel ?

För extrafinesser som du antagligen inte har någon användning utav för musikproduktion. Du kommer inte behöver överklocka för DAW heller, skulle jag säga.
Extra pengarna går till bättre kylning på diverse komponenter, mer kompetent BIOS, lösningar för multigrafikkort och så vidare.

"Gör sig bättre" vet jag inte, men det blir inte sämre hellre.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Det som skiljer dyra moderkort från billiga, är portar, expansionsmöjligheter och överklockning. I viss mån även kvalitén på kondensatorer och spolar. Det händer att de billigaste moderkorten lider av hårdvaru-problem såsom spoltjut (Eng: Coil Whine) och kortlivade kondensatorer.

Det första man märker mellan dyrt och billigt är antalet kortplatser, likaså antalet SATA-portar. I vissa fall är även antalet minnesplatser reducerat på en del billigare moderkort.

Då du vill satsa på ljud, så vill du säkert ha ett moderkort med bra spänningskretsar som minimerar störningar.
Där rekommenderar jag dig att titta på moderkort som står i överklockares centrum.
Även om du inte skall överklocka, brukar dessa moderkort ha mer påkostade spänningskretsar och väl tilltagna spolar och kondensatorer. Det minimerar EMI och rippel som annars kan smitta av sig till eventuellt ljudkort.

Nästa del blir givetvis att titta på ljudkort. I regel brukar moderkorts-ljud vara av medioker kvalitet.
Titta efter ljudkort som har de kontakter du eftersträvar. Kan tänka mig att du föredrar en rejäl 6.3 mm hörlursutgång samt ett par RCA-kontakter.
Använder du däremot en förstärkare med digital ingång, så fungerar moderkortets SPDIF-utgång helt prima. Det är digitala signaler, så du får alltid 100% av ljudkvalitén på en sådan lösning.
Finns ingen anledning alls att köra separat ljudkort i en digital lösning. Bortkastade pengar.

Sist, men inte minst en riktigt bra nätdel. Hög verkningsgrad och minimalt med rippel är A och O när det kommer till datorer för ljudproduktion.

Nu börjar vi komma nån vart. Vad gäller ljudkort så har jag mycket goda kunskaper och har ett mycket stabilt RME system via PCIe. så det är inga frågetecken där. Har även ett Focusrite FireWire kort för vissa ändamål. Men precis som du säger är det ju sjukt viktigt att inte kortet på något annat plan är bristande och stör ljudhantering eller DAW program.
FireWire port får gärna vara integrerat, helst Texas Instrument. Sen har jag förstått att det är intel som gäller för musikdatorer, varför har jag ingen aning om?
Min grundfundering är nog egentligen om allt extra som t.ex en game datar har, bara är i vägen för att få en musikdator att rulla så stabilt som möjligt?

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

För extrafinesser som du antagligen inte har någon användning utav för musikproduktion. Du kommer inte behöver överklocka för DAW heller, skulle jag säga.
Extra pengarna går till bättre kylning på diverse komponenter, mer kompetent BIOS, lösningar för multigrafikkort och så vidare.

"Gör sig bättre" vet jag inte, men det blir inte sämre hellre.

Ja, det var väl egentligen svar på det jag skrev här ovan.
Har trådat om kylning hela kvällen före detta och hajjar att det är en viktig beståndsdel i ett stabilt musikdatorbygge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VintageGlow:

Ja, det var väl egentligen svar på det jag skrev här ovan.
Har trådat om kylning hela kvällen före detta och hajjar att det är en viktig beståndsdel i ett stabilt musikdatorbygge.

Viktigt i vilket bygge som helst. Välkylda komponenter är glada komponenter.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

ska du hålla på med musikproduktion är det ju knappast tokigt resurskrävande, men allt lullull i form av fler sata-kontroller går nästan alltid (läs: alltid för mig men jag tänker inte lova det) att stänga av, så det är ingen jättenackdel egentligen, om du får bättre strömkontroll och överklockningsmöjligheter när det väl blir dags.

offtopic:
föreslår att du skaffar dig en vettig någorlunda stor processorkylare (för mig är det luftkylare som gäller, inget vatten i en låda man inte tittar i) när du ändå ska bygga nytt, gött att slippa en processorfläkt som står och flåsar konstant, samt se till att ha en låda med fläktfilter...
Vissa hatar vissa älskar, men jag tycker nog att FractalDesigns låda är perfekt, smidigt att dammsuga av fläktfilterna utifrån och du har det dammfritt innuti lådan och slipper oroa dig.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Men ni grabbar och tjejer som lirkar med överklockning och annat spännande.
Var börjar ni att bläddra när det vankas utbyte av moderkort, vilka egenheter gör att ni stannar till och tänker "det här ser ju bra ut" ?

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

ska du hålla på med musikproduktion är det ju knappast tokigt resurskrävande, men allt lullull i form av fler sata-kontroller går nästan alltid (läs: alltid för mig men jag tänker inte lova det) att stänga av, så det är ingen jättenackdel egentligen, om du får bättre strömkontroll och överklockningsmöjligheter när det väl blir dags.

offtopic:
föreslår att du skaffar dig en vettig någorlunda stor processorkylare (för mig är det luftkylare som gäller, inget vatten i en låda man inte tittar i) när du ändå ska bygga nytt, gött att slippa en processorfläkt som står och flåsar konstant, samt se till att ha en låda med fläktfilter...
Vissa hatar vissa älskar, men jag tycker nog att FractalDesigns låda är perfekt, smidigt att dammsuga av fläktfilterna utifrån och du har det dammfritt innuti lådan och slipper oroa dig.

Precis vad jag ville veta.
För detta handlar inte om att hålla priset nere. Jag är ute och forskar om hur man bygger en så jävla stabilt gående musikproduktions maskin som möjligt.

Permalänk
Medlem

Håller själv på med musikproduktion, jag stänger alltid av det inbyggda ljudkortet i BIOSet, det går att göra på dom flesta moderkorten.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

Men ni grabbar och tjejer som lirkar med överklockning och annat spännande.
Var börjar ni att bläddra när det vankas utbyte av moderkort, vilka egenheter gör att ni stannar till och tänker "det här ser ju bra ut" ?

jag söker på prisjakt efter ett kort som har alla de kontakter jag behöver, sen väljer jag utifrån saker såsom: kylning, strömfaser, kundomdömen på både kortet i sig och företaget som tillverkar det.
sen plockar jag ut ett par modeller som jag sen väljer mellan, brukar gå rätt fort om man vet vad man vill ha.

du vil ha ett kort med: minst 1 firewire, nätverk, stabilitet, så för din del är det bbara att ta ett moder kort

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

Men ni grabbar och tjejer som lirkar med överklockning och annat spännande.
Var börjar ni att bläddra när det vankas utbyte av moderkort, vilka egenheter gör att ni stannar till och tänker "det här ser ju bra ut" ?

Det beror på syftet med bygget, när jag slänger ihop en run-of-the-mill gamingstation åt någon bekant så checkar jag av

  • Rätt antal PCI platser för ändamålet

  • SATA 6 port

  • kylflänsar på huvudkomponenterna

  • inga kända fel ( kika på reviews och dylikt på de intresseobjekt som finns kvar )

När detta är klart har jag ett par kandidater, då kikar jag på vilket som är billigast men trevligaste chipset samt UEFI.
Sist när man har 1-3 kandidater kvar tar jag det som färgscheme-mässigt passar bäst in.

mvh

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Skrivet av LuCkY21:

Det beror på syftet med bygget, när jag slänger ihop en run-of-the-mill gamingstation åt någon bekant så checkar jag av

  • Rätt antal PCI platser för ändamålet

  • SATA 6 port

  • kylflänsar på huvudkomponenterna

  • inga kända fel ( kika på reviews och dylikt på de intresseobjekt som finns kvar )

När detta är klart har jag ett par kandidater, då kikar jag på vilket som är billigast men trevligaste chipset samt UEFI.
Sist när man har 1-3 kandidater kvar tar jag det som färgscheme-mässigt passar bäst in.

mvh

OK, greppar all det utom UEFI?

Permalänk
Skrivet av Yatoshi:

Håller själv på med musikproduktion, jag stänger alltid av det inbyggda ljudkortet i BIOSet, det går att göra på dom flesta moderkorten.

Ahh...
Har faktiskt funderat på det där om man inte kan stänga av det inbyggda ljudkortet.
Hur hittar man det i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

Ahh...
Har faktiskt funderat på det där om man inte kan stänga av det inbyggda ljudkortet.
Hur hittar man det i BIOS?

Brukar vara under "Onboard devices" eller "Peripherals" beror lite på vilken tillverkare.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Skrivet av Yatoshi:

Brukar vara under "Onboard devices" eller "Peripherals" beror lite på vilken tillverkare.

Kanon info, Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

Men ni grabbar och tjejer som lirkar med överklockning och annat spännande.
Var börjar ni att bläddra när det vankas utbyte av moderkort, vilka egenheter gör att ni stannar till och tänker "det här ser ju bra ut" ?

Jag utgår från övriga komponenter och datorns syfte.
Om jag ska bygga en gamingdator med i5 och stöd för två grafikkort kollar jag efter chipsetet Z87 som är lämpligt.
Jag avskyr S-ATA- och USB-kontrollers som inte tillhör chipsetet så jag sållar bort alla kort som har fler än 6 USB 3.0 och 6 SATA. Även kort med färre anslutningar ryker då jag tycker det är dumt att inte använda alla som finns.
Next up: PCIe-platser. Jag tittar på bilder på eventuella kandidater som träffar min budget någorlunda. Jag är vill ha en x1 längst upp för eventuellt ljudkort och sedan två stycken x16 längre ner som har iaf 2 slots emellan dem.
Nu borde det inte vara så många kort kvar. Jag kollar på recensioner och pris och gör ett val.

För mig blir valet dock väldigt enkelt då jag lovat mig själv att aldrig köpa andra moderkort än Asus så mitt val är Asus Z87-A.

Dold text
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av VintageGlow:

OK, greppar all det utom UEFI?

Okej. Har läst igenom tråden lite och jag kan säga följande: Det viktigaste sakerna med en dator för musikproduktion (och inspelning) är i fallande ordning

1. Ljudkort
2. Datorns ljudnivå (kylning och val av chassie)
3. Skärmar och reglage
4. Prestanda

Oviktigt:
Grafikkort

Med detta sagt så borde pengarna läggas i huvudsak på bra ljudprylar (som du redan verkar ha gjort), sedan på att få datorn så tyst som möjligt. Detta löses huvudsakligen genom att välja en processor som är tillräckligt stark/effektiv och sen slänga på bra och tyst kylning. Vattenkylning kan absolut vara vägen att gå, men skulle säga att en riktigt stor tornkylare med långsamt snurrande fläktar är bättre.

För att minska värmeproduktionen i datorn (minska behovet av kylning) kan du sänka volten på processorn (bakvänd överklockning som är "vanlig" på laptops med begränsad kylning), tills datorn precis klarar det den ska göra i vanliga klockhastigheter. De allra billigaste moderkorten tror jag inte har ställbar volt (de hade inte det för typ två år sen), så den saken är väl det viktigaste för dig. Förutom detta vill du nog ha många usb-portar, sataportar och firewire. Det sistnämnda ökar priset på moderkortet något.

UEFI är nya bios om det säger dig något. Det är alltså där du ställer in överklockningen av processor och minnen, bestämmer vilken ordning hdd:erna ska boota från m.m..

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatoshi:

Håller själv på med musikproduktion, jag stänger alltid av det inbyggda ljudkortet i BIOSet, det går att göra på dom flesta moderkorten.

Vinner man något på att stänga av det (förutom att man slipper det) ?

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Vinner man något på att stänga av det (förutom att man slipper det) ?

Slipper ladda iaf en potentiellt instabil drivrutin, jag stänger av allt jag inte behöver i BIOS.

Visa signatur

All alone or in a crowd never say his name aloud, now he wants to know your unit's name, where you go and whence you came, he's the mecha-mania boy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Vinner man något på att stänga av det (förutom att man slipper det) ?

Om man använder ett PCI-e ljudkort så slipper man väl problem med att det krockar med varandra.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av VintageGlow:

Ahh...
Har faktiskt funderat på det där om man inte kan stänga av det inbyggda ljudkortet.
Hur hittar man det i BIOS?

Bios kallas numera uefi, grundinställningar.

I övrigt håller jag med någon av ovanstående talare: sakerna blir inte sämre av allt lull-lull, men sällan så mycket bättre utanför specifika områden som just förmågan/chansen att klocka, eller möjligheten till expansion.

Det billigaste kortet från de stora tillverkarna (Asus, Gigabyte, MSI o.s.v.) med grundförutsättningar, (sata 3/6gb, alla minnesplatser, pci-e 16 i rätt antal o.s.v.)
är det bästa. Dubbelt minne gör mer skillnad än transistorer för 500:- tror jag!

Du har dina specifika förutsättningar i ditt ljudkort, säkert från en tillverkare som Roland eller vad det nu kan va i den branchen, för att nyttja det det tror jag mer på en Intel. Men en AMD skulle med all sannolikhet prestera LIKA bra.
Utan att tveka så kan AMD till och med vara marginellt bättre, men lets face it Intel leder branchen nu.

Offtopic utlyser jag ett "blindtest" igen bland medlemmarna: Vem vågar säga sig "känna" skillnad på ett budget mobo/high-end i en för övrigt identisk setup?
I tester som spel, 3d-jobbande och annat krävande så behövs ett benchmark för att se skillnad tror jag, framför skärmen ser du inte om ditt mobo har japanska transistorer eller ej!!!!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

om det ska vara tyst finns det egentligen bara en riktigt seriös lösning, men denna kräver en del kunskap.
vattenkylning. om du ahr ett rejält chassie kan du ha många radiatorer och därmed få datorn nästan helt ljudlös (enda som låter är hdd...) men då har du inga fläktar så du behöver ett riktigt stort chassie.

annars lågvarviga tysta fläktar på vattenkylning... riktigt custom vattenkylning är det då, inget färdigt paket från coolermaster eller antec...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VintageGlow:

OK, greppar all det utom UEFI?

Snabbt & Gott, saxat från extern källa :

UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) är ett standardgränssnitt för inbyggd programvara som ska ersätta BIOS (basic input/output system). Standarden har tagits fram av över 140 teknikföretag som en del i UEFI-konsortiet, inklusive Microsoft. Det är utvecklat för att förbättra programinteroperabiliteten och åtgärda brister i BIOS

Olika tillverkare har olika gränssnitt, personligen gillar jag ASUS version.

mvh

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

om det ska vara tyst finns det egentligen bara en riktigt seriös lösning, men denna kräver en del kunskap.
vattenkylning. om du ahr ett rejält chassie kan du ha många radiatorer och därmed få datorn nästan helt ljudlös (enda som låter är hdd...) men då har du inga fläktar så du behöver ett riktigt stort chassie.

annars lågvarviga tysta fläktar på vattenkylning... riktigt custom vattenkylning är det då, inget färdigt paket från coolermaster eller antec...

angående kylning, och en försiktig diss av förslaget med vattenkylning
ta det inte personligt, det här är bara min syn av det, man får tänka på att det inte är tänkt att vara en speldator, utan en arbetsstation med extrakräm att bearbeta ljud.. (så som jag uppfattat det iaf)

om det ska vara tyst, och du tänker:
överklocka gärnet,
köra flera grafikkort
och låta den arbeta tungt längre tid finns det bara en seriös lösning,
kör på vatten! men annars, njae. dessutom kostar det och är jobb att bygga.

vad gäller tystnad beror det givetvis på val av dator, men även vattenkylning kräver ju normalt sett en vattenpump samt fläktar, om man inte kör ett gigantiskt torn utanför,

En dator man inte öppnar, förväntar sig ska gå stabilt en längre tid, med normal prestanda men som får jobba hårt emellanåt, är i mitt tycke en given kandidat för enbart luft, lägger en fläkt av, hörs det direkt, och den förvarnar lång tid innan normalt sett, en läcka som börjar droppa vatten är ju inte riktigt lika uppenbar förrän det redan är försent.

som exempel:
kör i5 3570k här,
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=31...
står för kylningen, någorlunda toppskicktskylare men det finns givetvis bättre. en ensam gentletyhpoon fläkt stödjer den.

i ett FractalDesign R3 chassi, två Gentletyphoon i fronten, en i rumpen, gummiupphängda givetvis.
en 140mm Fractaldesign fläkt i botten gummiupphängd, och en i sidan gummiupphängd så långt ut som det bara går...

alla fläktar är nervarvade så att de verkligen precis precis lyckas starta, de flyttar runt lite luft, men går knappast att höra över den WD green disk som försiktigt tickar till vid någon sökning.

med fast hastighet på alla fläktar, ett passivt kylt försiktigt överklockat 6850 grafikkort
peakar processorn på filmbearbetning på 60 grader, och grafikkortet vid stresstest på strax över 70... och då är fläktarna fortfarande kvar på sin långsamma knappt startande hastighet. BF3 på medium/high och det högsta ljud som kommer ur lådan är när disken råkar göra någon bakgrundsprocess eller plasten i skärmen knäpper till pågrund av temperaturförändringarna, allt i en förhållandevis kompakt R3 låda.

---
visst, vattenkylning är grymt, men jobbet man får göra mot den mängd ljud man fortfarande har är för min del inte värt det, framförallt som han lär ha slutsteg, högtalare och mixerbord igång samtidigt, eller i värsta fall fortfarande har mer vägljud utifrån än datorn väsnas.

lite som att säga att diesel är bättre än bensin när någon ska köpa ny bil, många faktorer spelar in om fördelar överhuvudtaget överväger nackdelar.

-----

Skrivet av VintageGlow:

Precis vad jag ville veta.
För detta handlar inte om att hålla priset nere. Jag är ute och forskar om hur man bygger en så jävla stabilt gående musikproduktions maskin som möjligt.

till TS.

Möjligheten att stänga av ljudkort har funnits i alla moderkort jag stött på, såväl budget 300:- amd moderkort som är fem år gamla, som mer high end nya.

vad har du för tanke på skärmsetup? integrerat grafikkort klarar ju av att driva flera skärmar, och dessutom är det fläktlöst sånär som att processorn får jobba ytterst lite extra, slipper du att stoppa in ett grafikkort som antingen bjuder på extra värme, eller både värme och extra ljud, en till fläkt, som dessutom är förhållandevis svår att byta..

och när du säger "inte hålla budget" är min diss av vattenkylning onödig? 20-30tusenlappar är inga konstigheter och du har tänkt lägga ner jobb på bygget, uppfattar utifrån dina frågor att det inte är någon direkt plan på att överklocka, utan det är något som kanske blir senare när lite extrakräm efterfrågas om några år?

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

LÅNG FIN BESKRIVNING.

du har i sak rätt, men även vattenkylning med fläktar kan bli tyst.
men en passiv lösning hade vart det finaste, dock är dessa sällsynta nuförtiden :/

en rigg med flera pumpar stående inpackade i skumgummi och bitumen låter ingenting då de inte behöver köra på högt varvtal.
och vibrationerna i princip helt försvinner.

men ja en stor tornkylare kan vara ett riktigt fint alternativ det med, (framförallt billigare)
sen finns det alternativ såsom Zalman fx1000 som är helt passiva, som skulle vara ideal om han i övrigt har tysta fläktar i lådan.
och bra luftflöde, vilket är helt essentiellt för att få det att fungera bra.
fractal design define Xl är nog ett riktigt bra chassie för ändamålet, stort med bra möjligheter för tyst och fin fläktgång och utrymme för stora kylare.

så till ts. ett stort chassie kan vara en bra ide tillsammans med en bra tornkylare som bellerefon skriver.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.