Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Google: Innehåll i Gmail inte privat

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Håller med, tråkigt men knappast oväntat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

"Just as a sender of a letter to a business colleague cannot be surprised that the recipient's assistant opens the letter, people who use web-based email today cannot be surprised if their emails are processed by the recipient's [email provider] in the course of delivery. Indeed, 'a person has no legitimate expectation of privacy in information he voluntarily turns over to third parties.'"

Jubelåsnor.

Deras jämförelse är totalt idiotisk och nära nog 100% irrelevant. En korrekt jämförelse vore om Posten läste breven, men gissa vad? Det är så vitt jag vet olagligt, åtminstone i Sverige.

Google kan dra åt helvete, men det är ju inget nytt, och inte förvånande.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Klart som korvspad att företaget bakom mailklienten kan läsa mailen som skickas, har någon trott något annat?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Just as a sender of a letter to a business colleague cannot be surprised that the recipient's assistant opens the letter, people who use web-based email today cannot be surprised if their emails are processed by the recipient's [email provider] in the course of delivery. Indeed, 'a person has no legitimate expectation of privacy in information he voluntarily turns over to third parties.'"

Jubelåsnor.

Deras jämförelse är totalt idiotisk och nära nog 100% irrelevant. En korrekt jämförelse vore om Posten läste breven, men gissa vad? Det är så vitt jag vet olagligt, åtminstone i Sverige.

Google kan dra åt helvete, men det är ju inget nytt, och inte förvånande.

Vill du hellre att Microsoft eller Yahoo läser ditt mail?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jo jag läste det på Nyheter24 så f**k**g tråkigt, jag känner mig kränkt nu av att Google gör så här mot oss som använder Gmail! Totalt fel av dom att göra så.

J*v*a grispung

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hur "läser" de mailen då? Antar att de kör samma program på mail klienten som de gör på sökmotorn för att få riktade annonser.

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Säkert NSA som beställt det här Väldigt säker på att om Google ville/fick så kunde dom kryptera allt som satan.

Permalänk
Medlem

Ehhh... Var det här någon nyhet? Klart att de läser mailen, det gör väl alla företag med mailklienter?

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

tror inte att dom tittar igenom vart enda mail man får/skickar... men det är knappast någon nyhet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Säkert NSA som beställt det här Väldigt säker på att om Google ville/fick så kunde dom kryptera allt som satan.

Google blev nog förmodligen tvingad av regeringen och om dom skulle säga nej så hotade säkert regeringen med något känsligt. Troligtvis kanske

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

http://vimeo.com/49048679

Relevant fast bara om ads.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Säkert NSA som beställt det här Väldigt säker på att om Google ville/fick så kunde dom kryptera allt som satan.

Du känner bevisligen Google väldigt illa.

Permalänk
Medlem

Kom med något nytt!
Dom kör algoritmer som "läser" av ditt mail så du får "riktad" reklam....
Tror ni att Google gör sina saker helt gratis bara för att? Något ska
dom väl få in pengar på.

Och om dom skulle köra kryptering på allt så är det svårt att "läsa" av mailen och
ge dig reklamen "du vill ha"... Å då lär denna tjänst kostar pengar.

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Klart som korvspad att företaget bakom mailklienten kan läsa mailen som skickas, har någon trott något annat?

Att posten kan läsa min post att självklart, att de gör det, och att deras offentliga uttalande om det är att det är något man ska räkna med, och talar om det som att det vore deras rättighet att ta del av andra människors meddelanden, det är något helt annat.

Ska kanske försöka bli hyresvärd, skulle vara skönt att ha rätt att gå igenom hyresgästernas lägenheter och personliga ägodelar så fort de lämnar huset

Skämt åsido, med tanke på antalet mail som passerar dem kan man väl gissa på att det mesta söks igenom automatiskt, och inte att de sitter och läser igenom varje mail, det som mer förvånar mig är att de pratar om det som att det vore deras rättighet.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på en mindre, lokal, ISP.

Vi "läser" all epost i och med att vi scannar efter spam och bygger automagiska profiler för att lättare hitta spam. Det finns väl knappt någon som inte har någon form av filter?

Den som tror att Google inte läser mail är ordentligt naiv. Gmail är kostnadsfritt, men knappast gratis. På nåt sätt ska Google ha råd med disk och bandbredd - och eftersom man inte betalar pengar för tjänsten så är det man själv som är "produkten".

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Var detta en nyhet?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Jag håller med er som är upprörda här i tråden, det är inte ok. Men seriöst, hur kränkt kan man bli. Det är inte så att någon stackare sitter i en bunker någonstans i staterna och läser dina eventuella intressen om en tradera-annons eller nyhetsbreven från den där motorcykel-hemsidan.

I absolut värsta fall så säker de efter kodord för riktad reklam eller anti-terror. Vilket är surt det också, men jag kan ärligt säga att jag inte bryr mig. Och om jag nu ska få se reklam så föredrar jag om den är riktad mot mina intressen

Permalänk
Avstängd

vad vi än gör är vi övervakade.. så att dom kan läsa ett ruttet mejl är bara en del av den stora kakan.
alltid lika kul o se att folk är förvånade när sånt här "kommer fram"

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk
Skrivet av backfeed:

"Just as a sender of a letter to a business colleague cannot be surprised that the recipient's assistant opens the letter, people who use web-based email today cannot be surprised if their emails are processed by the recipient's [email provider] in the course of delivery. Indeed, 'a person has no legitimate expectation of privacy in information he voluntarily turns over to third parties.'"

Jubelåsnor.

Deras jämförelse är totalt idiotisk och nära nog 100% irrelevant. En korrekt jämförelse vore om Posten läste breven, men gissa vad? Det är så vitt jag vet olagligt, åtminstone i Sverige.

Fel. Postens anställda har all rätt att läsa de brev de behandlar. Vad de däremot inte får göra är att öppna förseglade kuvert/paket. Skickar du känslig information på ett vykort (okrypterat email) får du räkna med att brevbäraren (google) tar del av meddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vill du hellre att Microsoft eller Yahoo läser ditt mail?

Självklart inte, och har givetvis inte mailen hos någon av dem. Vad har det med saken att göra?

Google är de som hela tiden heligt lovat att integritet är så fantatiskt viktigt för dem, att de är så snälla och gulliga, och något mail kommer aldrig att läsas såvida det inte sker enligt begäran från domstol.

Att de scannar all mail för spam och att de dammsuger information som de använder till reklam är självklart inget som går att haka upp sig på, det har de ju varit öppna med hela tiden (ja, jag har läst deras policy vid olika tillfällen under flera år, åtminstone relevanta delar). De påstår att all sådan information enbart är maskinläst och anonymiserad, och att det inte går att identifiera något personligt utifrån det, och att det aldrig läses av någon Googleanställd.

Självklart är det inte förvånande, men nu finns det svart på vitt, vilket är högst signifikant.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Fel. Postens anställda har all rätt att läsa de brev de behandlar. Vad de däremot inte får göra är att öppna breven. Skickar du känslig information på ett vykort (okrypterat email) får du räkna med att brevbäraren (google) tar del av meddelandet.

Tror du på allvar att jag menade att de inte får läsa adressen och vad som eventuellt är skrivet UTANPÅ kuvertet?

Självklart menar jag innehållet, inuti kuvertet.

Vykort är något helt annat än ett brev, och det är självklart att brevbäraren kan läsa det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag jobbar på en mindre, lokal, ISP.

Vi "läser" all epost i och med att vi scannar efter spam och bygger automagiska profiler för att lättare hitta spam. Det finns väl knappt någon som inte har någon form av filter?

Den som tror att Google inte läser mail är ordentligt naiv. Gmail är kostnadsfritt, men knappast gratis. På nåt sätt ska Google ha råd med disk och bandbredd - och eftersom man inte betalar pengar för tjänsten så är det man själv som är "produkten".

Det handlar inte om deras automatiska maskinläsning för att identifiera spam eller plocka ut information som de kan använda till marknadsföring, det handlar om att Googleanställda uppenbarligen läser mail, vilket de inte har någon anledning att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Tror du på allvar att jag menade att de inte får läsa adressen och vad som eventuellt är skrivet UTANPÅ kuvertet?

Självklart menar jag innehållet, inuti kuvertet.

Vykort är något helt annat än ett brev, och det är självklart att brevbäraren kan läsa det.

Jag förstod vad du menade, men ville påpeka att det visst inte finns något förbud mot att läsa andras post. Skickar man information oförseglat/okrypterat kan man inte förvänta sig att informationen förblir privat. Det är inte konstigare att google läser sina användares email än att brevbäraren läser folks vykort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFunc:

Jag håller med er som är upprörda här i tråden, det är inte ok. Men seriöst, hur kränkt kan man bli. Det är inte så att någon stackare sitter i en bunker någonstans i staterna och läser dina eventuella intressen om en tradera-annons eller nyhetsbreven från den där motorcykel-hemsidan.

I absolut värsta fall så säker de efter kodord för riktad reklam eller anti-terror. Vilket är surt det också, men jag kan ärligt säga att jag inte bryr mig. Och om jag nu ska få se reklam så föredrar jag om den är riktad mot mina intressen

I dagsläget handlar det om principen. Tyvärr är det alldeles för många som inte bryr sig, och därmed kan övervakningen fortsätta obehindrat och långsamt förvärras steg för steg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Jag förstod vad du menade, men ville påpeka att det visst inte finns något förbud mot att läsa andras post. Skickar man information oförseglat/okrypterat kan man inte förvänta sig att informationen förblir privat. Det är inte konstigare att google läser sina användares email än att brevbäraren läser folks vykort.

Så du menar att okrypterad mail är samma sak som ett vykort? Jag menar att du har fel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Självklart inte, och har givetvis inte mailen hos någon av dem. Vad har det med saken att göra?

Google är de som hela tiden heligt lovat att integritet är så fantatiskt viktigt för dem, att de är så snälla och gulliga, och något mail kommer aldrig att läsas såvida det inte sker enligt begäran från domstol.

Att de scannar all mail för spam och att de dammsuger information som de använder till reklam är självklart inget som går att haka upp sig på, det har de ju varit öppna med hela tiden (ja, jag har läst deras policy vid olika tillfällen under flera år, åtminstone relevanta delar). De påstår att all sådan information enbart är maskinläst och anonymiserad, och att det inte går att identifiera något personligt utifrån det, och att det aldrig läses av någon Googleanställd.

Självklart är det inte förvånande, men nu finns det svart på vitt, vilket är högst signifikant.

Jag vet inte om jag förstår resonemanget, utifrån artikeln låter det ju som att diskussionen och deras uttalande fortfarande gäller att de maskinläser mailen. Det har väl funnits svart på vitt hela tiden?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Okrypterade mail är helt klart samma sak som vykort. Det är inga konstigheter att snappa upp mail på väg till/från avsändare/mottagare.

Nu läste jag bara DN-artikeln och där stod det ju inget specifikt om hur Google läser dessa mail. Troligen handlar det om funktioner som att när du skriver "kolla på den bifogade filen" så varnar Gmail om du inte bifogat någon fil. Det handlar förmodligen även om riktade annonser.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Så du menar att okrypterad mail är samma sak som ett vykort? Jag menar att du har fel.

Menar och menar, det är så det är. Skickar man plaintext över internet kan alla servrar som meddelandet studsar mot läsa (och spara) det. Om man kallt räknar med att alla dessa människor som på så vis får tillgång till informationen omeddelbart raderar den oläst, ja då är man antingen okunnig eller dum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det handlar inte om deras automatiska maskinläsning för att identifiera spam eller plocka ut information som de kan använda till marknadsföring, det handlar om att Googleanställda uppenbarligen läser mail, vilket de inte har någon anledning att göra.

Har du någon källa på det? Allt jag sett i de länkade artiklarna låter som att det handlar just om att de automatiskt analyserar mailen de tar emot.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304