Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är flaskhalsen

Mitt rig är:

Proccessor: AMD fx8350
Moderkort: Asus SABERTOOTH 990FX R2.0
RAM: 12 gb 1333mhz (oklart vilken tillverkare)
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX
PSU: Fractal Design Tesla R2 1000W 80+ Gold

Problemet är att jag inte når 60 fps i vissa krävandesituationer (grafikkortet klarar det med hästlängder). CPU usage är runt 40% och GPU usage är runt 75%.
Kan ram minnet flaskhalsa verkligen? Eller måste problemet sitta någon annanstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZingmarK:

Mitt rig är:

Proccessor: AMD fx8350
Moderkort: Asus SABERTOOTH 990FX R2.0
RAM: 12 gb 1333mhz (oklart vilken tillverkare)
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 770 2GB SC ACX
PSU: Fractal Design Tesla R2 1000W 80+ Gold

Problemet är att jag inte når 60 fps i vissa krävandesituationer (grafikkortet klarar det med hästlängder). CPU usage är runt 40% och GPU usage är runt 75%.
Kan ram minnet flaskhalsa verkligen? Eller måste problemet sitta någon annanstans?

I vad är det du inte når 60 FPS? Kan vara dåligt kodad programvara som tex bara låter dig använda 2 av 8 kärnor på cpun vilket kan göra att den flaskar.

Permalänk
Medlem

Vilka spel/program använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

I vad är det du inte når 60 FPS? Kan vara dåligt kodad programvara som tex bara låter dig använda 2 av 8 kärnor på cpun vilket kan göra att den flaskar.

Skrivet av friskybob:

Vilka spel/program använder du?

En så länge har jag testat att maxa skyrim och borderlands 2, i båda spelen får jag ungefär 50 fps där mycket händer på samma gång.
Alla cores arbetade om jag inte misstar mig.

Permalänk
Medlem

Du får tänka på att bara avläsa 40% från CPU användning säger inte ett skit om hur spelet utnyttjar kärnorna.

Så ett spel som bara stödjer 2-4 kärnor kommer inte kunna använda CPUn till 100%

Om jag skulle tippa på något så är det troligtvis CPUn. Då FX serien har rätt svaga kärnor i relation till Intel. Men svårt att säga utan att veta exakt vilket spel det handlar om.

Mitt tips är att skaffa bättre kylare till CPUn. Och klocka upp den.

Och angående minnet, så kommer CPUn och grafikkortet flaska långt innan minnet gör det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZingmarK:

En så länge har jag testat att maxa skyrim och borderlands 2, i båda spelen får jag ungefär 50 fps där mycket händer på samma gång.
Alla cores arbetade om jag inte misstar mig.

Skyrim kan bli väldigt CPU intensivt i vissa scener. Och det stödjer inte många kärnor.

Och PhysXen är buggig som satan i Borderlands 2. Och utnyttjar inte grafikaccelerationen ordentligt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du får tänka på att bara avläsa 40% från CPU användning säger inte ett skit om hur spelet utnyttjar kärnorna.

Så ett spel som bara stödjer 2-4 kärnor kommer inte kunna använda CPUn till 100%

Om jag skulle tippa på något så är det troligtvis CPUn. Då FX serien har rätt svaga kärnor i relation till Intel. Men svårt att säga utan att veta exakt vilket spel det handlar om.

Mitt tips är att skaffa bättre kylare till CPUn. Och klocka upp den.

Och angående minnet, så kommer CPUn och grafikkortet flaska långt innan minnet gör det.

Känns som att ett fx8350 4ghz (oklockat) borde klara dessa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Skyrim kan bli väldigt CPU intensivt i vissa scener. Och det stödjer inte många kärnor.

Och PhysXen är buggig som satan i Borderlands 2. Och utnyttjar inte grafikaccelerationen ordentligt.

Okay! Det kan förklara saken. Ska jag testa battlefield 3 och se om jag får samma problem där också? Eller rekommenderar du ett annat spel
för ett test som detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZingmarK:

Känns som att ett fx8350 4ghz (oklockat) borde klara dessa spel.

Som jag sa i min förra post så är physX aning buggit i Borderlands 2, Får själv FPS drops på vissa fysik intesiva områden. Tycks vara väldigt specefikt till vilket område man är i. En del områden så flyter det ok. Men i andra så droppar det som satan...
Och Skyrim är rätt dåligt CPU optimerat. Och använder inte kärnorna speciellt effektivt. Som ger Intel en stark fördel. Iofs. en sak som verkligen får Skyrim att flyta dåligt för mig. Är när jag sätter Anti-alias på x8. får regelbundna fps drops då. x4 så flyter det på utan problem. Kanske värt att prova?

Dock gråt inte än. Jag misstänker nya spelen som kommer ut nu i höst, kommer vara optimerade för 8 kärnor. Som kommer ge AMD CPUer en nice boost i prestanda.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZingmarK:

Okay! Det kan förklara saken. Ska jag testa battlefield 3 och se om jag får samma problem där också? Eller rekommenderar du ett annat spel
för ett test som detta?

BF3 uttytjar kärnorna lite bättre. Fast är fortfarande cappat på 4 kärnor, så du lär nog bara max se 50% CPU aktivitet där. Men bättre GPU usage. Dock extra kärnorna minimerar bakgrunds aktiviteten och minskar FPS drops. Min kompis med en äldre FX 8 kärnig säger det flyter på bra.
Det kan däremot bli lite jobbigt i banor med 64 spelare. Och där presterar en i7a i regel mycket bättre. Fast sen kostar en i7a en bra bit mer.

Men FX serien ska vara jätte lätta att klocka. Så jag skulle starkt rekommendera du kollar upp det. Bara kräng på större kylare och kräma upp prestandan en bit.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

BF3 uttytjar kärnorna lite bättre. Fast är fortfarande cappat på 4 kärnor, så du lär nog bara max se 50% CPU aktivitet där. Men bättre GPU usage. Dock extra kärnorna minimerar bakgrunds aktiviteten och minskar FPS drops. Min kompis med en äldre FX 8 kärnig säger det flyter på bra.
Det kan däremot bli lite jobbigt i banor med 64 spelare. Och där presterar en i7a i regel mycket bättre. Fast sen kostar en i7a en bra bit mer.

Men FX serien ska vara jätte lätta att klocka. Så jag skulle starkt rekommendera du kollar upp det. Bara kräng på större kylare och kräma upp prestandan en bit.

Okay, tack så hemst mycket! Jag prövar bf3 och ser om det blir en förbättring vilket det antagligen blir Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Som sagt är få spel optimerade för många kärnor, och Amd har i regel rätt slöa kärnor jämfört med Intel. Prova därför att överklocka processorn för att förbättra cpu-prestandan i spel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

just skyrim är ett av dom spelen amd är lite lätt slöare i men ska inte vara nått problem att spela sen skillnaden på 50 till 60 fps i ett rpg kan jag inte förstå vad det skulle göra för skillnad för ingen skulle märka det om man inte såg fps´n sen hade det väll nått mupp med minnet så det bara klarade att hantera 2gb ram och nått mer som kunde krånglade som jag glömt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

just skyrim är ett av dom spelen amd är lite lätt slöare i men ska inte vara nått problem att spela sen skillnaden på 50 till 60 fps i ett rpg kan jag inte förstå vad det skulle göra för skillnad för ingen skulle märka det om man inte såg fps´n sen hade det väll nått mupp med minnet så det bara klarade att hantera 2gb ram och nått mer som kunde krånglade som jag glömt

2gb begränsningen har dom fixat för många patchar sen. Samt la dom in flera CPU optimeringar som hjälpte rejält. Dock så är det fortfarande ett par bitar i spelet, specifikt städer som Whiterun, som kan flaska CPU kärnan rätt hårt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är precis i whiterun det droppar! Tack för era snabba svar!

Permalänk
Entusiast

FX 8350 har ju som sagt inte så snabba trådar i 4.0GHz men om du klockar den nära 5.0GHz så blir den riktigt snabb så det är någonting jag tycker att du borde göra för det är varken svårt eller dyrt med en ny kylare.

Om du verkligen vill veta din flaskhals i ett spel så kan du ju dra ner all grafik till low och spela i till exempel 800x600, FPS:en du får då är helt enkelt vad din processor kan ge dig som högst.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈