kan minnet skadas när man drar ur strömsladden på rpi

Permalänk
Medlem

kan minnet skadas när man drar ur strömsladden på rpi

Hallou!

Jag undrar hur stor risk det är att allt innehåll förstörs eller skadas på någe sätt när man drar ut strömmen på en rpi?

Har tänkt att använda bittorrent Sync där jag kan lägga alla mina små filer och ha dem överallt (kan man använda SD 8gb kortet till det eller måste man köpa en extern hdd?)

Kan man köra med bittorent sync och en webbserver på samma gång på en rpi?

När jag ändå har denna tråd igång, vet ni någon bra trådlös dongel till rpi?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem

Korrupta systemfiler är inte ovanligt vid felaktig avstängning, strömavbrott mm.
Jag kör usbinstallation och bootar bara från sdkortet som dessutom är låst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Mitt SD-kort blev obootbart efter ett strömavbrott så det var en ominstallation som behövdes då. Som tur var använder jag inte den till något viktigt samt att OM jag gjorde det skulle jag ha backup på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Mitt SD-kort blev obootbart efter ett strömavbrott så det var en ominstallation som behövdes då. Som tur var använder jag inte den till något viktigt samt att OM jag gjorde det skulle jag ha backup på allt.

Okej, hur kan man göra en backup på ett SD kort, bara att kopiera allt på SD kortet och lägga i en mapp på datorn?

Visa signatur

NODE 304 - I5 3570K - GTX 680 - 240GB SSD - INTEGRA R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

Okej, hur kan man göra en backup på ett SD kort, bara att kopiera allt på SD kortet och lägga i en mapp på datorn?

Jag plockade ut kortet och satte i en minnesläsare och kör dd på det till en imagefil då och då. Kan iofs köra dd via ssh så slipper jag plocka ut den och stänga ner PIn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höbalen:

Okej, hur kan man göra en backup på ett SD kort, bara att kopiera allt på SD kortet och lägga i en mapp på datorn?

Det där räcker inte för en full backup. Det finns "osynlig" data på minneskortet, som gör att pi'n kan starta upp systemet (bootpartitionen). Därför behövs det en äkta 1:1 kopia, som kopierar precis allt på minneskortet. "DD" är ett kommando som gör detta, men det hela borde gå att åstadkomma med "clonezilla" också.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64