Permalänk
Skrivet av Tele2:

Ni som har testmodem, NAT var avstängt för de flesta av er från start. Ni kan gärna aktivera det nu om ni inte redan har gjort det.

Trevlig helg.
Ola Eriksson
Com Hem

Det är lättare att få alla enheter att funka med NAT påslagen, hade en del problem med anslutning med vissa enheter med NAT av.
Men tycker att hastigheterna blir betydligt sämre med NAT på, har även stäng av vissa funktioner som brandvägg osv.

Skall labba lite mer imorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Jag skrev några inlägg tidigare om väldigt varierande ping.
Jag testade nyligen att ansluta till en VPN tjänst jag betalar för (OpenVPN med 2048bit kryptering) och pingen ligger extremt mycket stabilare än när jag kör utan VPN.

Till svenska servrar ligger pingen relativt stabilt mellan 9-12ms och bara någon enstaka spike till omkring 20ms.
Till tyska servrar är det runt 40ms med någon enstaka spike till ~50ms.

Vad kan det bero på att jag får mycket bättre ping när jag ansluter genom VPN? Borde det egentligen inte vara bättre utan VPN?

Jo det är ganska ologiskt. Iofs tar väl trafiken en lite annan väg MEN då borde dina pingproblem uppstå utanför comhems nät. Din trafik inom comhems corenät borde (men inte tvunget) vara samma oavsett. Det är ju efter detta du når din vpnleverantör som skickar dig vidare eller direkt till servern. Det uppstår då troligen hos telia internetcarrier som comhem och flera andra isper använder. Möjligen använder inte din vpnleverantör dom? Du får nog visa en tracert mot en server där det fungerar med vpn men inte utan.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Jo det är ganska ologiskt. Iofs tar väl trafiken en lite annan väg MEN då borde dina pingproblem uppstå utanför comhems nät. Din trafik inom comhems corenät borde (men inte tvunget) vara samma oavsett. Det är ju efter detta du når din vpnleverantör som skickar dig vidare eller direkt till servern. Det uppstår då troligen hos telia internetcarrier som comhem och flera andra isper använder. Möjligen använder inte din vpnleverantör dom? Du får nog visa en tracert mot en server där det fungerar med vpn men inte utan.

Jag använde Pingplotter för att göra tracerouten.
Jag körde att den skulle tracerouta 15 gånger för att få mer jämna och exakta resultat. Klicka på länkarna för bilder:

Svensk server utan VPN
Svensk server med VPN
Tysk server utan VPN
Tysk server med VPN
Den svenska servern står i Pionen.
Den tyska servern står i Frankfurt.

Nästan varje gång när jag inte körde med VPN så fick jag Packet Loss vid po11-30g.sto5.se.portlane.net.
Det hände ibland när jag körde med VPN, men väldigt sällan, att jag fick Packet Loss vid gw-anonine.sto5.se.portlane.net. Jag tog inget screen när det hände dock.
Eftersom båda verkar vara på sto5.se.portlane.net så kanske är är något fel just där?

Jag är väldigt tacksam för dina svar Phunky!

Permalänk
Medlem

Kan kanske vara portlane som trottlar linan mot comhemanvändare för att minska last men mest troligt är deras peering full mot specifika leverantörer. Comhem i detta fallet. Omöjligt att säga för oss. Är det tidsberoende? Bra dag men sämre kväll? Går med lite tur att kontakta dem på http://www.portlane.com/sv men tveksamt att dom svarar och i så fall med ett erkännande att så är fallet oavsett...

Ser iaf klart ut som nått skumt händer på netnode->portlane men inte på anonine->portlanevägen...

Edit: undrar om inte lossen är vanlig "nedprioritering" eller bortkastning av direktping i vissa av deras routrar i och för sig. Så gör även comhem för att undvika ddos-attacker tex. Då får man loss på tex ett hopp men det är 0 loss steget efter. Det är dock konstigt om det konsekvent händer utan vpn kontra med vpn. Tycker du borde få värre problem än bara varierande ping om det blev äkta 20% loss där och dessutom borde det hänga med i resterande pingplot. Skitsvårt att se nått fel sedan leverantörer började göra sådär... Man ser ju tex att pingen stiger/blir mer varierande på en 83.255.253.35 (comhemutrustning) utan vpn i svenska servertestet och den vägen borde nog trafiken ta oavsett vpn eller ej. I tyska servertestet händer nått liknande men på link.telia.net men INTE lika allvarligt på 83.255.253.35. Dock tycker jag dina två pingplots till tyskland ser ungeför lika "illa" ut förutom att du routas annorlunda och slipper cyberportlänken som verkar kass...

Vet inte vad man kan "skylla på" här. Att det blir sämre ping vid 83.255.253.35 men som kanske inte händer med vpn (svårt att säga för att det är dolt) kan bero på att comhem eventuellt prioriterar vpntrafik. Just nu skulle jag säga att informationen är inconclusive...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Just nu 300/25Mbit/s
Dock är det fortfarande belastningsproblem i området som ComHem inte fixat trots mååååånga samtal och mail på 10 månader.
Igår kväll hade man som mest 60/10 och spel som BF3 laggade.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd

Har aldrig haft något strul med ComHem, grymt nöjd.

Permalänk

Tjenare!

Fick hem modemet igår och har gjort endel tester, kan säga att jag är imponerad! dock så är det trådlösa väldigt låg hastighet om man jämför med vad jag fick ut på mitt netgear 3700 med 100-200, fick ut runt 180/11 där och på det nya får jag ut knappt 98/52.
Men med kabel funkar det bra. Har testat med både utan och med nat, samt att jag har även inaktiverat brandväggen också. Det var en rätt så lätt router/modem att förstå sig på, men som sagt så håller inte den trådlösa uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Just nu 300/25Mbit/s
Dock är det fortfarande belastningsproblem i området som ComHem inte fixat trots mååååånga samtal och mail på 10 månader.
Igår kväll hade man som mest 60/10 och spel som BF3 laggade.

Ja det blir ju inte "bättre" kvällstid med dethär modemet. Platformen/nätet bakom är samma som tidigare. Upplever man fel innan så kommer ju bara snitthastigheten öka, dropparna kommer vara lika grava kvällstid. Dom kanske vill testa modemet under lite olika kapacitets och platformslösningar helt enkelt...

Att göra test där dom vet att det kommer fungera bra är nog inte så givande mer än att hitta buggar på själva modemet. Olika nätstrukturer bör ju också testas. Låter som ett bra/genomtänkt test men surt att dom fortfarande inte fixat ditt problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Som tidigare nämnt.

Ihop med att vi är några redan som testar de högre hastigheterna som du ser i tråden.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Fick ett modem härom dagen fastän jag fick ett mail där det stod att jag inte kom med i testet. Nu när jag läste tråden så ser jag varför jag fått ett. Nu till mitt problem, jag får inget ip.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Skrivet av toffe:

Fick ett modem härom dagen fastän jag fick ett mail där det stod att jag inte kom med i testet. Nu när jag läste tråden så ser jag varför jag fått ett. Nu till mitt problem, jag får inget ip.

Testa att logga in på modemet på 192.168.100.1 och ställ in NAT på on.

Permalänk
Medlem

Jo alltså den låser sig inte till com hem. Access Denied.

Se där ja.. där hoppade den äntligen igång.

Bredbandskollen: 353/53

Efter ett byte av programvaran i routern (Asus RT-N65U) så blev resultatet: 470/53.

Ligger ganska ostabilt dock. Från 470mbit ner till 320mbit.

(Com Hem 100/10 i vanliga fall)

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilhalla:

Tjenare!

Fick hem modemet igår och har gjort endel tester, kan säga att jag är imponerad! dock så är det trådlösa väldigt låg hastighet om man jämför med vad jag fick ut på mitt netgear 3700 med 100-200, fick ut runt 180/11 där och på det nya får jag ut knappt 98/52.
Men med kabel funkar det bra. Har testat med både utan och med nat, samt att jag har även inaktiverat brandväggen också. Det var en rätt så lätt router/modem att förstå sig på, men som sagt så håller inte den trådlösa uppkopplingen.

http://i41.tinypic.com/293h9c3.jpg

http://www.speedtest.net/result/2905942671.png

Har du ComHem 200? Hur får du så bra hastighet?

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Kan kanske vara portlane som trottlar linan mot comhemanvändare för att minska last men mest troligt är deras peering full mot specifika leverantörer. Comhem i detta fallet. Omöjligt att säga för oss. Är det tidsberoende? Bra dag men sämre kväll? Går med lite tur att kontakta dem på http://www.portlane.com/sv men tveksamt att dom svarar och i så fall med ett erkännande att så är fallet oavsett...

Ser iaf klart ut som nått skumt händer på netnode->portlane men inte på anonine->portlanevägen...

Edit: undrar om inte lossen är vanlig "nedprioritering" eller bortkastning av direktping i vissa av deras routrar i och för sig. Så gör även comhem för att undvika ddos-attacker tex. Då får man loss på tex ett hopp men det är 0 loss steget efter. Det är dock konstigt om det konsekvent händer utan vpn kontra med vpn. Tycker du borde få värre problem än bara varierande ping om det blev äkta 20% loss där och dessutom borde det hänga med i resterande pingplot. Skitsvårt att se nått fel sedan leverantörer började göra sådär... Man ser ju tex att pingen stiger/blir mer varierande på en 83.255.253.35 (comhemutrustning) utan vpn i svenska servertestet och den vägen borde nog trafiken ta oavsett vpn eller ej. I tyska servertestet händer nått liknande men på link.telia.net men INTE lika allvarligt på 83.255.253.35. Dock tycker jag dina två pingplots till tyskland ser ungeför lika "illa" ut förutom att du routas annorlunda och slipper cyberportlänken som verkar kass...

Vet inte vad man kan "skylla på" här. Att det blir sämre ping vid 83.255.253.35 men som kanske inte händer med vpn (svårt att säga för att det är dolt) kan bero på att comhem eventuellt prioriterar vpntrafik. Just nu skulle jag säga att informationen är inconclusive...

Jag hade tyvärr inte tid igår under dagtid men jag gjorde nyss tester till både svenska & tyska servern utan VPN.
Mot den svenska servern verkar det vara en hel del problem vid netnode->portlane som du också nämnde.
Mot den tyska servern har jag inte fått något packet loss trots flera tester, men pingen är extremt ostabil - som syns på grafen.

Men som du sa, så är det förmodligen ingen "riktig" packet loss då inget syns på följande pingplot. Men det känns som att något inte riktigt stämmer.

Svensk utan VPN #1
Svensk utan VPN #2
Svensk utan VPN #3
Tysk utan VPN #1
Tysk utan VPN #2
Tysk utan VPN #3

Permalänk
Medlem

Nej, hur ska man kunna testa nya modemet när ComHem aldrig löser belastingsproblemen i området?
Såhär har det sett ut i 11 månader snart, varav de har haft felanmälan i 10 månader och inte gjort någonting.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

Nej, hur ska man kunna testa nya modemet när ComHem aldrig löser belastingsproblemen i området?
Såhär har det sett ut i 11 månader snart, varav de har haft felanmälan i 10 månader och inte gjort någonting.

http://img16.imageshack.us/img16/155/ghcr.jpg

wifi?

Permalänk
Avstängd

Ska man ha NAT påslaget/avslaget? fördelar? nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Kabel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av baxee:

Har du ComHem 200? Hur får du så bra hastighet?

Det är deras testmodem som jag har, de ska lansera en ny tjänst och jag antar att det blir 500/50

annars har jag 100-200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilhalla:

Det är deras testmodem som jag har, de ska lansera en ny tjänst och jag antar att det blir 500/50

annars har jag 100-200

Då förstår jag.

Permalänk
Medlem

Lite tester av nya Modemet som kom idag. Från Malmö, Slottstaden...

Jag gissar vi har max 200mbit i huset.

http://www.speedtest.net/my-result/2909892580

http://imageshack.us/photo/my-images/707/1gy0.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/407/i64m.jpg/

Xarox

Permalänk
Avstängd

Hoppas man kommer kunna välja typ 50/50 alt 100/50, sitter just nu på 30/1 då det egentligen räcker för mig

Permalänk
Medlem

Dom verkar släppa snabbare tjänster om 2 dagar?!! www.comhem.se

Permalänk
Medlem

Nån som nappat på deras Tivo erbjudande? De ringde mig idag.. 449:- startkostnad, 24 månaders bindningstid.. billigaste månadskostnaden 279:-.. Kändes lite väl dyrt.. Men man kan tydligen kolla på tv på distans via mobilen, det var ju lite fräckt..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Gällande att kolla på distans-grejen så står det i ett mail jag fick att "TiVoToGo™ kommer att ingå utan extra kostnad i det erbjudande vi har till dig som förregistrerat dig"

Man kan tolka texten ovan som att det kommer att vara en extratjänst för de som ej förhandsregistrerat sig?

Med tanke på att man får Viaplay och Netflix för 79kr*2 så är jag lite tveksam till priset.

Skrivet av oRBIT2002:

Nån som nappat på deras Tivo erbjudande? De ringde mig idag.. 449:- startkostnad, 24 månaders bindningstid.. billigaste månadskostnaden 279:-.. Kändes lite väl dyrt.. Men man kan tydligen kolla på tv på distans via mobilen, det var ju lite fräckt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Gällande att kolla på distans-grejen så står det i ett mail jag fick att "TiVoToGo™ kommer att ingå utan extra kostnad i det erbjudande vi har till dig som förregistrerat dig"

Man kan tolka texten ovan som att det kommer att vara en extratjänst för de som ej förhandsregistrerat sig?

Med tanke på att man får Viaplay och Netflix för 79kr*2 så är jag lite tveksam till priset.

Jao men du jämför äpplen och päron. Comhem är live-tv med lite ondeman/film/streaming on the side. Netflix osv är ju "bara" streaming. Använder man knappt live-tv eller främst ser film/serier så är ju netflix kanske ett bättre val. Tror inte utbudet på film kan jämföras mellan comhem och netflix förövrigt. netflix/viaplay har nog större utbud. För sportfanatiker så är dock live-tv A och O. Man får ju fundera vad man brukar göra framför tvn. Det låter ju bra i comhems fall att kunna sitta på tunnelbanan och börja se landskampen som startat innan man hunnit hem på sin platta tex. Personligen ser jag mest film via streamingtjänster och har bara "must-carry" som vanliga kanaler.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Om man skaffar comhem 100/50 uppkoppling . Hur mycket tror ni att man får ut om man bor i centrala skellefteå ?

Är inte specieltt insatt på detta ämne men gör det stor skillnad vilken router man använder när man har 100/50 uppkoppling ?

Permalänk
Skrivet av Fabbeee:

Om man skaffar comhem 100/50 uppkoppling . Hur mycket tror ni att man får ut om man bor i centrala skellefteå ?

Är inte specieltt insatt på detta ämne men gör det stor skillnad vilken router man använder när man har 100/50 uppkoppling ?

För det första så finns det ingen 100/50-tjänst än. Men när den finns lär du väl få ut 100/50 förutsatt att du idag får ut 100/10 av ett sådant abonnemang i cenrtala Skellefteå.

Antagligen ska man väl helst ha det nya modemet som testas just nu, men jag tror att Phunky skrev tidigare att Netgear 3100-modemet ska klara 50 mbit/s upstream enligt spec. Sen vet man ju inte om ComHems fw har strypt upstream till 10 mbit/s på de modemen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

Det är synd att comhem inte lanserar 100/100 istället eftersom DOCSIS 3.0 klarar den hastigheten.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med Comhem just nu? Tidigare i förmiddags så hade jag samma, vilket avhjälptes med en omstart av modemet, men nu är det samma igen...

Det verkar som de håller på med massor av tuning av ny hårdvara inför morgondagens lansering eller?

Från speedtest.net:
Ping 659ms
Hämtning 0,72mbit/s
Överföring 0,16mbit/s