Söker efter ett gammalt "point & click"-spel

Permalänk

Söker efter ett gammalt "point & click"-spel

För ett antal år sedan (~10 år?) fanns det ett spel som var ganska populärt, det är åtminstone min uppfattning! Nu kommer jag inte ihåg vilken spridning det fick på SweC, men spelet tilltalade många människor med dess enkelhet. Nu försöker jag hitta tillbaka till spelet och återuppliva gamla minnen. Dock har jag ingen aning om vad det heter! Någon känner kanske till den?

Det är ett ganska enkelt spel med ett bra koncept; ett s.k. "point & click". Själva idén bygger på att man ska klicka sig runt för att ta sig vidare till nästa bana. Jag minns att man startade typ från www.spelet/index.html (eller något liknande). Klickade man på rätt plats hamnade man kanske på www.spelet/level987.html. Och så fortsätter man tills spelet är klart. Nivåerna blir svårare och svårare och kräver mer ansträngning. Och det gick enkelt att fuska genom att fråga hur andra har löst nivån ^^

Tror att spelets implementering gjordes via enkel html. Så absolut ingen flash eller någonting man behöver ladda ner, utan man spelade spelet direkt i browsern. Ibland fick man faktisk använda Google för att läsa nivåerna, alltså inte för att fuska, utan för att spelet krävde det! Så det finns hela tiden olika element som gjorde att man fick tänka till lite. Vidare att man ibland fick man läsa källkoden, ibland kanske använda Photoshop osv för att kunna fortsätta med spelet. Hela spelet är gjord med olika foton/bilder. Från början fick man kanske klicka på ett särskilt område på bilden för att kunna fortsätta. Sen blir det som sagt mycket mer "tokigt" och man får verkligen thinking outside the box. Fanns hela tiden små obskyra uppgifter som gjorde spelet otroligt beroendeframkallande!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Stämmer bra! Sökte jättelänge efter det på Google!