Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur formaterar jag min C-disk, utan att installera OS?

Permalänk
Medlem

Hur formaterar jag min C-disk, utan att installera OS?

Hejsan!

Har en SSD som just nu är min C-disk på min stationära och där jag även har mitt OS! Denna SSD ska in i min laptop och bli en D-disk, medans jag senare ska ta in min nya SSD till min stationära och ha den som C-disk istället! Alltså: Jag ska ersätta min nuvarande SSD med en ny och sätta in den gamla i min laptop!

Hur gör jag detta?

När jag formaterar så måste jag väl installera OS samtidigt? Det finns ju program som kan "rengöra" en disk i Windows, men det kan jag ju inte göra med den disken som har OS? Om jag nu bara tar ut denna och sätter in den i min laptop, så blir ju allt fel! Jag MÅSTE ju formatera disken innan jag tar in den i min laptop!

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan ju ta bort allt som inte har något med windows att göra, men går nog snabbare om du bara formaterar SSD och installera nytt windows för du behöver även få bort gamla drivrutiner för olika moderkort och sånt på SSD:erna.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

du kan ju ta bort allt som inte har något med windows att göra, men går nog snabbare om du bara formaterar SSD och installera nytt windows för du behöver även få bort gamla drivrutiner för olika moderkort och sånt på SSD:erna.

Men jag ska ju inte installera nytt Windows på den! Då kan jag ju inte sätta in den i min laptop som sekundär disk!

Permalänk
Medlem

Testa typ Parted Magic som man kör från USB-sticka.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Hejsan!

Har en SSD som just nu är min C-disk på min stationära och där jag även har mitt OS! Denna SSD ska in i min laptop och bli en D-disk, medans jag senare ska ta in min nya SSD till min stationära och ha den som C-disk istället! Alltså: Jag ska ersätta min nuvarande SSD med en ny och sätta in den gamla i min laptop!

Hur gör jag detta?

När jag formaterar så måste jag väl installera OS samtidigt? Det finns ju program som kan "rengöra" en disk i Windows, men det kan jag ju inte göra med den disken som har OS? Om jag nu bara tar ut denna och sätter in den i min laptop, så blir ju allt fel! Jag MÅSTE ju formatera disken innan jag tar in den i min laptop!

Tack på förhand!

Du kan formatera eller ta bort alla partitioner med Windows 7 DVD skivan genom att välja Anpassad (avencerat) och sedan Enhetsalternativ (avancerat), efter detta behöver du bara avbryta Windows installationen.

Men den snabbaste och enklaste metoden är att du stoppar in din gamla SSD i din laptop som jag antar har plats för två st HDD/SSD och sedan formaterar den där.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt, din SSD från stationära ska in som en ANDRA disk i din bärbara? Enkelt.

Koppla in den i datorn, den kommer komma upp som vanligt fast som D: istället eller någon annan bokstav.

Windows 7: Start, högerklicka på "Dator", klicka på "Hantera". Gå ner till "Diskhanteraren", där kommer du se din SSD, förmodligen som "Disk 1", ta bort alla partitioner genom att högerklicka på dem, skapa en ny, och formatera som NTFS snabb. Done!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Om jag förstår rätt, din SSD från stationära ska in som en ANDRA disk i din bärbara? Enkelt.

Koppla in den i datorn, den kommer komma upp som vanligt fast som D: istället eller någon annan bokstav.

Windows 7: Start, högerklicka på "Dator", klicka på "Hantera". Gå ner till "Diskhanteraren", där kommer du se din SSD, förmodligen som "Disk 1", ta bort alla partitioner genom att högerklicka på dem, skapa en ny, och formatera som NTFS snabb. Done!

Precis, det är så det går till. Jag ser inte riktigt hur det inte skulle fungera?

I värsta fall kan din bärbara kanske hitta båda operativsystemen och starta med dual-boot, men det tror jag inte är så troligt då det måste (eller?) finnas i boot-filerna på din bärbara C-disk att det även finns ett OS på D som du precis stoppat i. Om det mot förmodan skulle dyka upp är det bara att välja ditt vanliga OS i listan och trycka enter.

Formatera sedan den överflyttade SSDn genom diskhanteraren. Klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Om jag förstår rätt, din SSD från stationära ska in som en ANDRA disk i din bärbara? Enkelt.

Koppla in den i datorn, den kommer komma upp som vanligt fast som D: istället eller någon annan bokstav.

Windows 7: Start, högerklicka på "Dator", klicka på "Hantera". Gå ner till "Diskhanteraren", där kommer du se din SSD, förmodligen som "Disk 1", ta bort alla partitioner genom att högerklicka på dem, skapa en ny, och formatera som NTFS snabb. Done!

Men jag har ju ett W8 på den? Kommer inte datorn gå nuts när jag har två olika W8 OS, på två olika diskar?

Permalänk
Medlem

Sätt in SSDn i din bärbara och formatera bara. Om den får för sig att boota från SSDn istället sätt boot-prio på din C: på bärbara bara.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Precis, det är så det går till. Jag ser inte riktigt hur det inte skulle fungera?

I värsta fall kan din bärbara kanske hitta båda operativsystemen och starta med dual-boot, men det tror jag inte är så troligt då det måste (eller?) finnas i boot-filerna på din bärbara C-disk att det även finns ett OS på D som du precis stoppat i. Om det mot förmodan skulle dyka upp är det bara att välja ditt vanliga OS i listan och trycka enter.

Formatera sedan den överflyttade SSDn genom diskhanteraren. Klart!

Skickades från m.sweclockers.com

Är du säker på att datorn inte "förstörs" på något sätt? Jag tänker mest på att jag måste formatera min laptop på grund av det och göra en massa annat, för att datorn inte förstår varför det är två olika OS, på två olika diskar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Men jag har ju ett W8 på den? Kommer inte datorn gå nuts när jag har två olika W8 OS, på två olika diskar?

Nej datorn kommer inte gå nuts

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Sätt in SSDn i din bärbara och formatera bara. Om den får för sig att boota från SSDn istället sätt boot-prio på din C: på bärbara bara.

Jag har ju inte bara OS på den disken, utan en massa spel, program, bilder, musik och annat som ska bort. Det är inget som kommer strula då, trots detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Nej datorn kommer inte gå nuts

Haha okej, jag får sluta vara nojjig och ta av mig min foliehatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Men jag har ju ett W8 på den? Kommer inte datorn gå nuts när jag har två olika W8 OS, på två olika diskar?

Jag skrev instruktioner efter om man hade Windows 7, men det är samma steg i 8:an, med reservation för startmenyn som inte finns.

Och nej, inget kommer gå "nuts". Gör det jag skrev bara så ska du se att det kommer gå fint. Se till och spara allt från C: (SSD) disken innan du formaterar den, då allt försvinner.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Jag har ju inte bara OS på den disken, utan en massa spel, program, bilder, musik och annat som ska bort. Det är inget som kommer strula då, trots detta?

Nopp, allt kommer försvinna om du formaterar den.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A