Hur paketerar/skickar man en radiator?

Permalänk
Medlem

Hur paketerar/skickar man en radiator?

Hej, jag blev godkänd till att skicka in min Corsair h100-radiator för RMA till Corsair. Den ska tydligen skickas till Nederländerna.

Nu undrar jag hur man ska paketera en sådan här sak. Jag har inte kvar original-lådan. Jag undrar även hur man bär sig åt för att skicka någonting likt detta någorlunda säkert ända till Nederländerna. Slutligen, vad kan något som detta kosta?

TL;DR: Hur paketerar man en radiator och skickar den säkert till Nederländerna?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Är väl bara att virra in den i en massa bubbelplast, stötdämpande packning runtomkring? Skicka utomlands skulle jag tro att Schenker blir billigast, tror dom skickar utanför sverige...annars DHL kanske.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Är väl bara att virra in den i en massa bubbelplast, stötdämpande packning runtomkring? Skicka utomlands skulle jag tro att Schenker blir billigast, tror dom skickar utanför sverige...annars DHL kanske.

Tack för tipsen, men vart jag än kollar så kostar frakten mer än att köpa en ny radiator i butik. :S

Gör jag något fel, eller är det så dyrt?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shockwave:

Tack för tipsen, men vart jag än kollar så kostar frakten mer än att köpa en ny radiator i butik. :S

Gör jag något fel, eller är det så dyrt?

Varför låter du inte bara butiken hantera ärendet? Är det ett ursprungligt fel ska du inte behöva betala något.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shockwave:

Tack för tipsen, men vart jag än kollar så kostar frakten mer än att köpa en ny radiator i butik. :S

Gör jag något fel, eller är det så dyrt?

Det är extremt dyrt att skicka från Sverige, däremot på andra hållet, t ex från Tyskland eller England brukar det ligga på hälften, ibland ännu mindre. Jag som köper en hel del från privatpersoner via ebay undrar varför att skicka ut paket från Sverige ska vara flera gånger dyrare än att skicka hit. Ex: stort skopaket från Tyskland eller UK = 125-150kr. Minns ett bautapaket med 13 skjortor från södra England, kostade runt 230kr i frakt, visserligen då med lastbil, tog en vecka.

Du kan iaf glömma svenska Posten direkt, absolut dyrast om man inte är avtalskund och även då är det dyrt. Undersök alla alternativa firmor som skickar utomlands, t ex UPS (obs! enbart exempel, kanske är svindyra från Sverige även de, vet ej).

Under 200kr tror jag inte du kommer ändå, men kanske runt det beroende på vikt och storlek.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är extremt dyrt att skicka från Sverige, däremot på andra hållet, t ex från Tyskland eller England brukar det ligga på hälften, ibland ännu mindre. Jag som köper en hel del från privatpersoner via ebay undrar varför att skicka ut paket från Sverige ska vara flera gånger dyrare än att skicka hit. Ex: stort skopaket från Tyskland eller UK = 125-150kr. Minns ett bautapaket med 13 skjortor från södra England, kostade runt 230kr i frakt, visserligen då med lastbil, tog en vecka.

Du kan iaf glömma svenska Posten direkt, absolut dyrast om man inte är avtalskund och även då är det dyrt. Undersök alla alternativa firmor som skickar utomlands, t ex UPS (obs! enbart exempel, kanske är svindyra från Sverige även de, vet ej).

Under 200kr tror jag inte du kommer ändå, men kanske runt det beroende på vikt och storlek.

3 dagars skrymmande paket 100cmx10cm rör från Malaysia kostade mig 20 kronor. Samma paket från grannkommunen i Sverige 140 kronor. Man förstår inte

250 kronor betalade jag här senaste för ett rätt så ordentligt stort paket ända hem till dörren innehållande en kontorsstol från England. Jag handlar mer på ebay än från Svenska butiker då det nästan alltid blir både billigare och enklare.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sCaz:

3 dagars skrymmande paket 100cmx10cm rör från Malaysia kostade mig 20 kronor. Samma paket från grannkommunen i Sverige 140 kronor. Man förstår inte

250 kronor betalade jag här senaste för ett rätt så ordentligt stort paket ända hem till dörren innehållande en kontorsstol från England. Jag handlar mer på ebay än från Svenska butiker då det nästan alltid blir både billigare och enklare.

Brevfrakt från Hong Kong hit är billigare än inom Sverige (brukar köpa vissa kondensatorer därifrån). Köpte två pincetter från USA, frakt $1 och då var det billiga pincetter, inget överpris där heller. Vad är felet egentligen? Man undrar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Packa det som all annan elektronik och tänk på att den är ganska tung. Har jobbat på en paketterminal och mina tips är:

- Dubbla lådor, låda i låda. Den yttre lådan tar skiten och den inre är intakt.
- Något lätt mellan lådorna, luftkuddar är optimalt men bubbelplast eller tidningspapper funkar väl. Syftet är att lådorna ska ha utrymme mellan varandra.
- Se till att inget rör sig i den inre lådan. I alla fall inte så att sakerna som rör sig kan skadas eller skada annat.
- Tejpa ordentligt. Tejp är billigt, det du ska skicka är dyrare.
- Lådan bör tåla hård skakning och flera fall från axelhöjd

Permalänk
Medlem

Kostade 390 kr (!!!!) att skicka mitt nätagg till corsair i nederländerna, nästan inte värt fraktkostnaderna att skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Står inte Corsair för frakten om det sker ett garantiärende? Usel support isåfall om du frågar mig.
Intel vet jag skickar DHL som knackar på dörren vid både upphämtning och avlämning även om det skickas till Nederländerna.
Guldvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Packa det som all annan elektronik och tänk på att den är ganska tung. Har jobbat på en paketterminal och mina tips är:

- Dubbla lådor, låda i låda. Den yttre lådan tar skiten och den inre är intakt.
- Något lätt mellan lådorna, luftkuddar är optimalt men bubbelplast eller tidningspapper funkar väl. Syftet är att lådorna ska ha utrymme mellan varandra.
- Se till att inget rör sig i den inre lådan. I alla fall inte så att sakerna som rör sig kan skadas eller skada annat.
- Tejpa ordentligt. Tejp är billigt, det du ska skicka är dyrare.
- Lådan bör tåla hård skakning och flera fall från axelhöjd

Tack för tipsen. Vart kan man få tag i en låda som passar en h100-radiator då? ^^

Skrivet av kobb3:

Kostade 390 kr (!!!!) att skicka mitt nätagg till corsair i nederländerna, nästan inte värt fraktkostnaderna att skicka tillbaka det.

Vilken tjänst använde du för att skicka nätaggregatet till Corsair? För 390kr är ju i alla fall billigare för mig än att köpa en ny kylare.

Skrivet av Nikkop:

Står inte Corsair för frakten om det sker ett garantiärende? Usel support isåfall om du frågar mig.
Intel vet jag skickar DHL som knackar på dörren vid både upphämtning och avlämning även om det skickas till Nederländerna.
Guldvärt

Nope, de betalar inte ett skit, och har man otur så skickar de tydligen tillbaka den trasiga varan om de inte anser att den bör bytas ut. Man tycker ju att om man köper någonting i Sverige som det finns 5 års garanti på så ska företaget betala frakten, oavsett om det inte ligger i Sverige...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vilken tjänst använde du för att skicka nätaggregatet till Corsair? För 390kr är ju i alla fall billigare för mig än att köpa en ny kylare.

Jag gick till närmaste postkontor och sa att jag skulle skicka paketet till Nederländerna

Permalänk
Medlem

Reklamation (tillverkningsfel) sker normalt sett till säljaren, inte tillverkaren. Så i detta fall kanske det är bättre att inte utnyttja din garanti utan lagstadgade reklamationsrätt.

I regel brukar jag spara originalkartongerna, och originalkartongerna eller motsvarande plus en större kartong med material för att ta upp och dämpa som tål smällar, fall och kast gör sig väl, men måste räkna att de ska tåla att stå underst i en postbur iaf, är det en produkt de reparerar kanske man inte vill att den ska ha genomgått en sådan behandling och varit på gränsen att mosats sönder. Kanter osv kommer vara mosade på en stor del av paketen. En sådan packning är dessutom bättre än den övervägande majoriteten som de får in på RMA. Wellpappkartonger och packningsmaterial går alltid att få tag i. Överdriver man för mycket får man dock betala för storleken. Men kort och gott följ fraktbolagens riktlinjer.