Död Macintosh IIvx, väcka liv i den, råd?

Permalänk
Medlem

Död Macintosh IIvx, väcka liv i den, råd?

Hejsan!

Min mormor ägde en gammal Macintosh IIvx som plötsligt har slutat starta för ca 2-3 år sedan, och har sedan dess stått undanstoppad i ett föråd och har nu bestämt mig för att försöka se om jag kan få liv i den igen, då jag spelade rätt många spel på den som liten!

Och då undrar jag helt enkelt, hur i hela friden felsöker man en 20 år gammal dator? Vad är det som är troligast har gett upp? PSUn? Datorn fungerade som ny ända fram tills den dagen då jag fick telefonsamtalet om att den inte startade, och sedan dess har det alltså inte varit liv i den.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Med äldre elektronik så är det nästan till hundra procent kondensatorerna som slutat fungera. Det jag skulle gjort är att öppna upp den blåsa med tryckluft på burk (finns in närmsta Kjell:co butik) och kontrollera kondensatorerna.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Med äldre elektronik så är det nästan till hundra procent kondensatorerna som slutat fungera. Det jag skulle gjort är att öppna upp den blåsa med tryckluft på burk (finns in närmsta Kjell:co butik) och kontrollera kondensatorerna.

Bara si så där 40 km då Men ja, om det visar sig vara det, vart skulle man kunna tänka sig lämna in datorn för en reparation som inte kostar skjortan? Är verkligen inte teknisk på det viset, jag kan hårdvara och bygga datorer, men inget alls om el och elektronik på en sådan bas-nivå så att säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Atlas Tasume;13511219]Bara si så där 40 km då Men ja, om det visar sig vara det, vart skulle man kunna tänka sig lämna in datorn för en reparation som inte kostar skjortan? Är verkligen inte teknisk på det viset, jag kan hårdvara och bygga datorer, men inget alls om el och elektronik på en sådan bas-nivå så att säga.[/QUOTE]

Som sagt, om du får tillgång till datorn:

• Öppna den

• Blås rent med en burk tryckluft.

• Kolla om någon kondensator ser ut typ såhär:

• Kolla vad det står på kondensatorn -> Märke och värden

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Bara si så där 40 km då Men ja, om det visar sig vara det, vart skulle man kunna tänka sig lämna in datorn för en reparation som inte kostar skjortan? Är verkligen inte teknisk på det viset, jag kan hårdvara och bygga datorer, men inget alls om el och elektronik på en sådan bas-nivå så att säga.

Kanske dags att lära dig elektromekanik och löda , det går aldrig fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kikade igenom datorn idag, fanns väldigt få kondensatorer, och ingen såg trasig ut. Prövade även tangentbordet (Som för övrigt har startknappen på sig) i en annan äldre Macintosh där det fungerade.

Plockade ut nätagget för att blåsa ur det (Fullt av damm) men lyckades inte (än) på grund av knepig konstruktion.

Visa signatur

Permalänk

Hur går det?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo2000:

Hur går det?

Söker efter ett nytt nätagg, då jag misstänker att det måste vara den som är trasig. Fick loss det för övrigt, lite ovanlig konstruktion.
Projektet har legat på vila över sommaren på grund av semester, men börjar väll bli dags att ta tag i det hela nu!

Föresten, ingen som vet vilket operativsystem som denna datorn kommer med vanligtvis?

Visa signatur

Permalänk

Den kan ha dom versionerna av MacOS enligt wikipedia.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttar till retro*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Fast det blev betydligt vanligare på senare tid när de började tillverka skitkondingar... sällan de går i så gamla burkar, inte någon av de jag har eller haft iaf..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jodå, ruttna kondingar förkommer även de i äldre elektronik.

Jag har repat en Luxor TV/monitor på senare tid där X-kondensatorn brunnit upp. Jag har även reparerat nätdelen i en Luxor ABC830 diskettstation där en elektrolyt givit upp.

Jag har också hittat kortslutna tantalkondensatorer i gamla datorer.

Med visst det är inte riktigt på samma sätt som i modern elektronik. I gammal elektronik kan man inte förutsätta att det är en kondensator.

Tips: Mät spänningarna ut från nätaggregatet först. Att mäta är att veta. Att laga saker med hjälp av gissningar går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bzn:

Tips: Mät spänningarna ut från nätaggregatet först. Att mäta är att veta. Att laga saker med hjälp av gissningar går inte.

Hur skulle man göra detta då? Jag är ingen tekniker, endast hobby dator-byggare!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hur skulle man göra detta då? Jag är ingen tekniker, endast hobby dator-byggare!

En multimeter är nästan nödvändigt om man bygger/reparerar elektriska/elektroniska saker själv. T ex för att kolla spänningar och mäta så att chassiekontakter och uttag är ok när något krånglar. Du får en användbar för ett par hundralappar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Finns väl på kjell:co längts bort också? Inte bara den närmaste.

Permalänk
Medlem

Kolla CMOS batteriet annars. Har för mig att gamla macar inte startar om det inte lämnar ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Kolla CMOS batteriet annars. Har för mig att gamla macar inte startar om det inte lämnar ström.

Verkligen? Någon källa på det hade varit underbart, men ska kika på det så fort jag har möjlighet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Finns väl på kjell:co längts bort också? Inte bara den närmaste.

Nej faktiskt inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Verkligen? Någon källa på det hade varit underbart, men ska kika på det så fort jag har möjlighet!

Visst:

Citat:

The first symptom of this problem is frequently when your desktop Mac does not want to start. This can be a sign that the SoftPower circuit is not getting enough power from the battery to start the Mac (the battery also handles ADB control and the SoftPower circuit). But this is often not recognized as a battery problem.

Källa: http://www.academ.com/info/macintosh/

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Visserligen är det uppenbart att uppsvälda kondensatorer bör bytas, men när man felsöker så bör man ändå följa någon form av standardmall.

Steg ett är att kolla om det finns säkringar i nätagget och kolla om dessa är hela. Se också till att apparaten är påslagen med fysisk knapp (dock inte inkopplad) och mät på kontakten för stickproppen. Öppen = säkringar har troligen gått

Steg två är att se om nätagget kan starta själv, bortkopplad från elektroniken

Steg tre är att mäta spänningarna på nätagget när det är påslaget, bortkopplad från elektroniken

Steg fyra är att kontrollera batterier och liknande och se om det finns något speciellt med just denna dators startprocedur, t.ex. ett batteri som driver ett relä för start eller annat dumt.

Dessa steg är för att utesluta problem med just nätagget. Om bara kondensatorer är dåliga skulle datorn nog ge ifrån sig livstecken (fläktar och hårddiskar skulle varva upp). Om allting är precis dött är det mer uppenbart att det är något med nätdelen. Inte sällan något så enkelt som en säkring. De bör mätas med en multimeter.

Edit: Som påpekats, skaffa en multimeter. En sådan har man enorm nytta av och kan ha i många år. För att bara kolla spänningar och säkringar då och då, duger den allra billigaste du kan hitta fint. Det går att hitta multimetrar för under hundralappen.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Visserligen är det uppenbart att uppsvälda kondensatorer bör bytas, men när man felsöker så bör man ändå följa någon form av standardmall.

Steg ett är att kolla om det finns säkringar i nätagget och kolla om dessa är hela. Se också till att apparaten är påslagen med fysisk knapp (dock inte inkopplad) och mät på kontakten för stickproppen. Öppen = säkringar har troligen gått

Steg två är att se om nätagget kan starta själv, bortkopplad från elektroniken

Steg tre är att mäta spänningarna på nätagget när det är påslaget, bortkopplad från elektroniken

Steg fyra är att kontrollera batterier och liknande och se om det finns något speciellt med just denna dators startprocedur, t.ex. ett batteri som driver ett relä för start eller annat dumt.

Dessa steg är för att utesluta problem med just nätagget. Om bara kondensatorer är dåliga skulle datorn nog ge ifrån sig livstecken (fläktar och hårddiskar skulle varva upp). Om allting är precis dött är det mer uppenbart att det är något med nätdelen. Inte sällan något så enkelt som en säkring. De bör mätas med en multimeter.

Edit: Som påpekats, skaffa en multimeter. En sådan har man enorm nytta av och kan ha i många år. För att bara kolla spänningar och säkringar då och då, duger den allra billigaste du kan hitta fint. Det går att hitta multimetrar för under hundralappen.

Det roliga med felsökning är att: antingen "har man det", eller så "har man det inte". En god grund är väl enklare förståelse av hur ström flyter genom komponenter, någon utan direkt elektronikkunskap men som kanske bara har jobbat med testlampa på gamla bilar kan mycket väl vara duktigare på att felsöka än någon som har massa kunskap men saknar känslan..

Tänker på en bekant som jobbade med fordon, det fanns ett elfel som gav kortslutning på okänd punkt, mekaniker läste elscheman till vansinne, OBILDAD bekant började följa sladdarna, koppla ur saker i tur och ordning för att hitta felande apparat, öppnade felande apparat (som varit "på lagning") och sa "men de där två kan väl inte vara ihopkopplade - det förstår ni väl?", omkoppling gjordes och felet försvann.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på batteriet, men kan inte lyckas att få loss den ur 'buren', även fast guiden som länkas ovan nämner dom.

Någon som har någon idé hur detta görs?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är alltså den här jag menar:

Dold text
Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det inte en clips innanför den yttre svarta kåpan, dvs om du petar med en fin skruvmejsel i botten på sidan skulle överdelen gå att lossa? Frågan är om inte en gammal Mac ger ifrån sig ett ledset ljud om det "bara" är batteriet som är slut, men det kan vara jag som minns fel. Passa på att kolla efter läckage, men kanske lithiumbatterier av den sorten inte är läckagebenägna.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag har kikat på batteriet, men kan inte lyckas att få loss den ur 'buren', även fast guiden som länkas ovan nämner dom.

Någon som har någon idé hur detta görs?

Det borde vara ett sådant här batteri du ska ha (1/2 AA):

http://www.ebay.com/itm/New-Tekcell-SB-AA02-Bobbin-1-2AA-Lith...

Alternativt:

Du kan passa på att beställa ett nu för de är svåra att hitta och svindyra i Sverige (120 kr på Kjell).

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Det borde vara ett sådant här batteri du ska ha (1/2 AA):

Alternativt:

Du kan passa på att beställa ett nu för de är svåra att hitta och svindyra i Sverige (120 kr på Kjell).

Tackar tackar! Men ska påpeka att du gav mig samma länk två gånger

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Tackar tackar! Men ska påpeka att du gav mig samma länk två gånger

Ojsan, den andra länken var tänkt att vara den här:

http://www.ebay.com/itm/Lithium-Battery-ER14250-3-6V-1-2AA-12...

Det var det billigaste på Ebay, 20-25 kr beroende på dollarkursen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Lustigt nog träffade jag en kille för två veckor sedan som berättade att hans mormor hade en gammal Macintosh. Jag frågade om det var han som skrivit på Sweclockers, men det var det inte. Iofs var det nog en Mac 128 eller SE som hon hade, inte en IIxx.

Hoppas du får igång den.