Permalänk
Medlem

Min nybyggda dator startar inte

Hjälp det är första gången jag bygger en dator och den startar inte. Alla fläktar går igång och den börjar lysa på framsidan men sen stänger den av sig efter någon en sekund. Jag har kollat alla sladdar och det verkar som att allt sitter, jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Chassi: BitFenix Merc Alpha - Svart (Ej PSU)
Processor: Intel Core i5-4430 - 4 trådar / 3,0GHz (3,2GHz Turbo) / 6MB / Socket 1150
Moderkort: MSI Z87M-G43 - M-ATX / Intel Z87
Minne: Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz (2x4GB)
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 760 OC 2GB
Hårddisk: Seagate Intern Hårddisk Barracuda 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s)
Nätaggregat: XFX 550W Core Edition PSU
Övriga komponenter: ASUS DVD±RW 24X SATA Bulk Svart

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Du kommer säkert få bra svar från andra kunniga, men detta är vad jag kan hjälpa till med

http://www.youtube.com/watch?v=i0mKux2T2DU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manzar99:

Hjälp det är första gången jag bygger en dator och den startar inte. Alla fläktar går igång och den börjar lysa på framsidan men sen stänger den av sig efter någon en sekund. Jag har kollat alla sladdar och det verkar som att allt sitter, jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Chassi: BitFenix Merc Alpha - Svart (Ej PSU)
Processor: Intel Core i5-4430 - 4 trådar / 3,0GHz (3,2GHz Turbo) / 6MB / Socket 1150
Moderkort: MSI Z87M-G43 - M-ATX / Intel Z87
Minne: Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz (2x4GB)
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 760 OC 2GB
Hårddisk: Seagate Intern Hårddisk Barracuda 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s)
Nätaggregat: XFX 550W Core Edition PSU
Övriga komponenter: ASUS DVD±RW 24X SATA Bulk Svart

Ström till cpun?

Visa signatur

CPU: i7 8700K@4.3Ghz med MSI Frozl R | GPU: MSI GTX 1080 Gaming | MB: MSI Z370 Gaming+ | PSU: EVGA 650W GQ | RAM: G.Skill Ripjaws 16GB@3000Mhz | DISK:Samsung 970evo m.2 250GB | SSD Samsung 850evo 250GB | Skärm: AOC 32" 1440p@75Hz | Input: Asus Cerberus2+Razer Diamondback | Audio: Razer Megalodon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manzar99:

Hjälp det är första gången jag bygger en dator och den startar inte. Alla fläktar går igång och den börjar lysa på framsidan men sen stänger den av sig efter någon en sekund. Jag har kollat alla sladdar och det verkar som att allt sitter, jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Chassi: BitFenix Merc Alpha - Svart (Ej PSU)
Processor: Intel Core i5-4430 - 4 trådar / 3,0GHz (3,2GHz Turbo) / 6MB / Socket 1150
Moderkort: MSI Z87M-G43 - M-ATX / Intel Z87
Minne: Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz (2x4GB)
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 760 OC 2GB
Hårddisk: Seagate Intern Hårddisk Barracuda 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s)
Nätaggregat: XFX 550W Core Edition PSU
Övriga komponenter: ASUS DVD±RW 24X SATA Bulk Svart

Kolla att alla sladdar sitter rätt (4/8 pol till cpu, PCIe till grafikkort och 24pins till moderkortet) och att minnet är tryckt riktigt ner. Om allt är som det ska vara är det dags att felsöka. Ut med grafikkort (koppla till det interna), ut med en ramstickan, ut med hårddiskar osv. Kan även vara något USB-tillbehör som jävlas. Sedan ser du om du kommer in i bios. Gör du det kan du sakta börja kasta in en sak i taget och testa igen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manzar99:

Tack för hjälpen men det täckte tyvärr inte problemet

Om inte annat, ta lite bilder och lägg upp så att vi kan se vad du ställt till med ;-D

Permalänk
Medlem

Tack så mycket börjar direkt

Permalänk
Medlem

- Kontrollera strömförsörjningen till moderkortet; 24-pins och 8-pins kontakten.
- Kylpasta mellan CPU och CPU-kylare?
- Är CPU-kylaren korrekt monterad?
- Snurrar CPU-kylarens fläkt?

Och som besvarat från tidigare inlägg, felsök alltid med så lite komponenter i datorn som möjligt. Endast de mest väsentliga komponenterna bör vara installarade:

* Moderkort
* Nätaggregat
* CPU
* Minne (endast en minnessticka)
* Ev. grafikkort. Finns det inbyggt i CPUn (T.ex. Sandy Bridge och uppåt) samt att moderkortet har stöd för detta, skippa då grafikkortet.

Jag hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

kopplat in kontakten till grafikkortet?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

funkar det? annars kan du ha minnena på fel slots.
man ska ha dem i 1 och 3 på det MoBo har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat ur grafikkortet ram minnet och hårddisken men fortfarande samma sak jag sätter på datorn och fläkten börjar snurra i en halv sekund och sen slutar den

Permalänk
Medlem

jag ska ta kort och lägga upp bilder på datorn nu kommer tillbaka snart

Permalänk
Medlem

Ofta för mig när något nybygge inte funkar så har det löst sig med att prova endast en ram-sticka i olika slots, tillslut släpper det
Annars, se till så alla kablar är i, och rätt.
Distanser mellan moderkort och chassi?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd

distanser ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

kommer snart måste äta tack för all hjälp

Permalänk
Medlem

distanser distanser distanser distanser distanser distanser distanser distanser

Permalänk
Moderator
Forumledare

Bilder bilder bilder

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

ESD skada! alltför många här som inte vet hur de ska hantera datorer. även med en ESD matta är vi inte säkra från skadan, i dator fabriker så har de ju sterila miljöer de arbetar i o så. har själv jobbat i en.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagget är inte Haswell-kompatibelt så du bör antingen byta eller se om du kan slå av C6/C7 i BIOS

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Slagit på nätagget? Jag glömde det och fick en nästan en hjärtattack när datorn inte starta!

Visa signatur

|MSI Mpower z77| i5 3570k @ 4,2 Ghz | Hyper 212 evo | 8 GB Corsair Vengeance LP | Sapphire Radeon HD 7870 Ghz OC edition och Asus Radeon HD 7870 Ghz 2 GB | Corsair Neutron 120 GB SSD | Seagate barracuda 1 tb | Silverpower 650 W modular | CM Storm Scout 2

Permalänk
Medlem

hej jag har försökt att få upp bilder men fattar inte hur hjälp?

Permalänk
Medlem

Jag har kollat distanserna och minnena men fortfarande samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manzar99:

hej jag har försökt att få upp bilder men fattar inte hur hjälp?

Du behöver nog länka URL:er - dvs bilderna måste finnas med en adress - uppladdat på internet redan. Eller någon som vet om det ska gå utan det?

Skrivet av Manzar99:

Jag har kollat distanserna och minnena men fortfarande samma sak

Kollat vad multiman skrev? Har du ett annat nätagg som är kompatibelt som du kan testa med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manzar99:

hej jag har försökt att få upp bilder men fattar inte hur hjälp?

Du får ladda upp bilderna på imgur.com och sedan länka hit. Enklast om du har många bilder är att göra ett galleri på imgur och sedan länka det hit

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Hej tack för all hjälp det var tydligen en av kontakterna till strömmen som glappade lite Tack för all hjälp, jag uppskattar det mmycket

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Manzar99:

Hej tack för all hjälp det var tydligen en av kontakterna till strömmen som glappade lite Tack för all hjälp, jag uppskattar det mmycket

Nätagget är fortfarande ett felköp och riskerar att ge dig problem. Se iaf om du kan slå av C6/C7 i BIOS/UEFI, det brukar hjälpa om man valt ett nätagg som inte klarar av att driva Haswell på ett stabilt sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manzar99:

Hej tack för all hjälp det var tydligen en av kontakterna till strömmen som glappade lite Tack för all hjälp, jag uppskattar det mmycket

Glapp som i trasig kontakt på nätdelen eller moderkortet? I vilket fall borde det vara något du bör kolla upp med garantin. Att ha glappande strömkontakter i sin dator verkar inte så säkert.

Men gött att du fick reda på vad som var problemet

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...