Räcker en gammal förstärkare (2002) för ATH-M50s?

Permalänk
Medlem

Räcker en gammal förstärkare (2002) för ATH-M50s?

Håller på att klicka på köp nu på ATH-M50s för 1050:- ungefär på cdon.
Köpte ett par Sony MDR-V55 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1157630) för 350kr men gillade inte dom alls (hade ett par Sennheiser HD212-pro innan som var betydligt bättre)

Har suttit och läst en hel del nu och känns som dom är bästa valet.
Vet att dom är relativt lättdrivna, mycket mer så än DT770.

Men jag vill vara säker att det är tillräckligt, för jag kommer ej köpa lös förstärkare då jag har allt kopplat optiskt till datorn och kör lurararna i förstärkaren.

Förstärkaren jag har är en gammal häck ifrån 2002:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1281

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur bra lurjack som sitter på din receiver,är liksom svårt att veta utan att själv provat,men det är oftast bäst med separata hörlursförstärkare,den kan du ju koppla via rec out eller liknande på din receiver.

Permalänk
Medlem

Hm.

Kanske bättre att köpa dom på Dustinhome då för 200kr mer, eftersom jag vet att det inte blir något strul att ta hem och prova.
CDON ger jag inte mycket för gällande det.

Mitt lurjack har jag noll koll på, har bara haft lättdrivna lurar också som dessa MDR-V55 och Sennheiser HD212pro.

Föresten hur fungerar det att koppla lurförstärkare till förstärkare, inte koll på hörlursförstärkare alls.
Vill ju undvika att hålla på och kladda massor när jag byter mellan högtalare och ex då hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Hm.

Kanske bättre att köpa dom på Dustinhome då för 200kr mer, eftersom jag vet att det inte blir något strul att ta hem och prova.
CDON ger jag inte mycket för gällande det.

Mitt lurjack har jag noll koll på, har bara haft lättdrivna lurar också som dessa MDR-V55 och Sennheiser HD212pro.

Föresten hur fungerar det att koppla lurförstärkare till förstärkare, inte koll på hörlursförstärkare alls.
Vill ju undvika att hålla på och kladda massor när jag byter mellan högtalare och ex då hörlursförstärkare.

Har för mig att det är inga problem att köra lurstärkare och vanliga högtalare samtidigt,lurstärkaren kopplar du bara in på nån tape/rec out vad det nu heter på din receiver.

Permalänk
Medlem

Man bör inte använda vanliga förstärkare varken gamla eller nya rent generellt till bättre hörlurar.
Men beror förstås på vilken stärkare också.

Dom flesta stärkares hörlurskretsar är bara till för nödfall mest, är normalt mycket enkla kretsar som mest sitter där för syns skull, inte för att ge bra ljud, dom är heller inte anpassade för hörlurar.

Skrivet av JimmieSan:

Hm.

Kanske bättre att köpa dom på Dustinhome då för 200kr mer, eftersom jag vet att det inte blir något strul att ta hem och prova.
CDON ger jag inte mycket för gällande det.

Mitt lurjack har jag noll koll på, har bara haft lättdrivna lurar också som dessa MDR-V55 och Sennheiser HD212pro.

Föresten hur fungerar det att koppla lurförstärkare till förstärkare, inte koll på hörlursförstärkare alls.
Vill ju undvika att hålla på och kladda massor när jag byter mellan högtalare och ex då hörlursförstärkare.

Dom flesta hörlursförstärkare kan inte kopplas till en annan förstärkare, finns helt enkelt inga utgångar för det.
Dock självklart finns det sådana som även har en förförstärkare med tillhörande utgångar.

Skulle man koppla direkt från hörlursurtaget till en förstärkares ingång så dels passar det inte ihop bra elektriskt, dels stor risk att man skjuter sönder kretsar i förstärkaren, alternativt det låter apa då nivåerna blir på tok för höga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okey. Tackar för infon.
En förstärkare finns inte på tapeten fören ett bra tag, kostnadsmässigt blir det för mycket med runt 1000kr till.
Kanske inte är lönt då med M50 fören jag har råd med bägge delarna.

Permalänk
Rekordmedlem

En gammal förstärkare brukar gå riktigt bra att driva främst högimpediva lurar med, men en relativt ny enklare hembioförstärkare är troligen något sämre men betydligt bättre än de ljudkort som inte är anpassade för lurar, men inte lika bra som en hörlursförstärkare, drivförmågan är förmodligen lite bättre än en dator, men störmiljön i förstärkaren är oerhört mycket bättre så risken oljud från tex datorns strömförsörjning är helt eliminerad om du ansluter den med toslink (optik).

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.