Permalänk
Medlem

Vill klocka min msi gx60

Hej jag skulle behöva tips och hjälp att klocka min dator lite.

Jag har en msi gx60
http://www.hardwareluxx.se/index.php/tester/hardvara/baerbara...
CPU: AMD A10-4600m
GPU: AMD Readon HD7970

cpun kör på 2300mhz nu jag skulle vilja klocka upp den i 2700-3200mhz om det är möjligt.

EDIT: söker fortfarande efter hjälp att klocka cpun om något vet något program. Turbon går ju upp till 3.2 men jag vill att den aldrig ska ligga under 2700. Just nu ligger den som oftast/konstant i 2300 och vet inte hur bra turbon kickar in då jag lirar men känns inte som det händer något.

tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Kandre91:

Hej jag skulle behöva tips och hjälp att klocka min dator lite.

Jag har en msi gx60
http://www.hardwareluxx.se/index.php/tester/hardvara/baerbara...
CPU: AMD A10-4600m
GPU: AMD Readon HD7970

cpun kör på 2300mhz nu jag skulle vilja klocka upp den i 2700-3200mhz om det är möjligt.

tack på förhand

Att klocka en bärbar dator till högre frekvenser än de som är skulle jag inte rekommendera. Högre frekvenser ger mer värme och risk för överhettning. Om du nu skulle vilja så tror jag att frekvenserna är låsta.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Att klocka en bärbar dator till högre frekvenser än de som är skulle jag inte rekommendera. Högre frekvenser ger mer värme och risk för överhettning. Om du nu skulle vilja så tror jag att frekvenserna är låsta.

Turbon ska ligga på 3.2ghz men går den igång automatiskt eller inte?

Kollade i biosen fanns inget där och den ligger på 2300mhz

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt 7970M i min clevo på 920/1400 istället för original 850/1200 å det funkar fint. Vet de som fått till högre men jag håller där.

EDIT: Sägas ska väl att mitt chassi möjliggör två grafikkort men jag har bara ett, men kylningen är väl ändå dimensionerad för två antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag kör mitt 7970M i min clevo på 920/1400 istället för original 850/1200 å det funkar fint. Vet de som fått till högre men jag håller där.

Hur har du ställt upp det har läst på flera ställen att det ska vara stabilt på msi gx60 också men ingen som säger hur man gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandre91:

Hur har du ställt upp det har läst på flera ställen att det ska vara stabilt på msi gx60 också men ingen som säger hur man gör det.

http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2263110.html

Använd på egen risk

EDIT igen: Jag använder trots allt CCC för att göra mina inställningar. När jag gjort allt detdär rätt så kommer det upp en flik i CCC som heter "Prestanda" där jag kan justera minne gpu och minne. Däremot så kan jag inte påverka varken volt eller fläktar, varken i CCC eller MSI Afterburner. Antar att de inställningarna är låsta djupare ner i systemet..

Permalänk
Medlem

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandre91:

Läs min edit på förra inlägget också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

http://forums.anandtech.com/archive/index.php/t-2263110.html

Använd på egen risk

EDIT igen: Jag använder trots allt CCC för att göra mina inställningar. När jag gjort allt detdär rätt så kommer det upp en flik i CCC som heter "Prestanda" där jag kan justera minne gpu och minne. Däremot så kan jag inte påverka varken volt eller fläktar, varken i CCC eller MSI Afterburner. Antar att de inställningarna är låsta djupare ner i systemet..

Följt den guiden till punkt och pricka men det är fortfarande låst på 850/1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandre91:

Följt den guiden till punkt och pricka men det är fortfarande låst på 850/1200.

skumt :S
å du får det att funka med /xcl å så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

skumt :S
å du får det att funka med /xcl å så?

det är nog det som inte funkar när jag lägger till /xcl så kommer det upp som vanligt klicka på yes för att köra sen händer det inget får inget medelande eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandre91:

det är nog det som inte funkar när jag lägger till /xcl så kommer det upp som vanligt klicka på yes för att köra sen händer det inget får inget medelande eller något.

exakt såhär ska det stå under "mål" och det ska vara en genväg..
"C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner\MSIAfterburner.exe" /xcl
ja på den platsen du nu installerat det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

exakt såhär ska det stå under "mål" och det ska vara en genväg..
"C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner\MSIAfterburner.exe" /xcl
ja på den platsen du nu installerat det...

Har exakt så "C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner\MSIAfterburner.exe" /xcl

På target den loader ca i en sekund så stoppar den bara och inget händer-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandre91:

Har exakt så "C:\Program Files (x86)\MSI Afterburner\MSIAfterburner.exe" /xcl

På target den loader ca i en sekund så stoppar den bara och inget händer-

Kan det påverka att jag kör senaste beta drivern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandre91:

Kan det påverka att jag kör senaste beta drivern?

Nä, jag kör också senaste beta drivern.

Jag antar att du laddat ner den där control filen också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Nä, jag kör också senaste beta drivern.

Jag antar att du laddat ner den där control filen också..

Ja laddat hem den extratat upp och installerat.

det låg AMD_Catalyst_MSIAB_patch.msi i raren

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Nä, jag kör också senaste beta drivern.

Jag antar att du laddat ner den där control filen också..

löste det hittade en annan tråd som det fanns många fler steg så löste sig tillslut.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=22535819#po...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kandre91:

löste det hittade en annan tråd som det fanns många fler steg så löste sig tillslut.

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=22535819#po...

Tjusigt!