Tröttnat på ADSLs hastighet, skaffar 4G hjälp.

Permalänk
Medlem

Tröttnat på ADSLs hastighet, skaffar 4G hjälp.

Nu har jag tröttnat på min 1MB/10Mb nerströms ADSL så familjen har köpt hem ett 4g från Tre/3.

Eftersom min pappa äger ett företag (ett väldigt litet som snart ska stängas ner) så får vi köpa abonnemang från företags kategorin. Vi tog det bästa 4G abonnemanget som fanns vilket hade obegränsad data p/månad vilket är ett måste för mej och mitt tunga internet användande. Den sägs ha oändlig hastighet beroende på var du bor, och täckningskartan visar att jag ska få den fullaste hastigheten.

Som jag sa tidigare så har vi redan köpt den, men jag väntar just nu ivrigt på att det ska komma (den har öppet köp så vi kan testa den). Jag har läst runt och hört att ping:en In-Game kommer öka drastiskt, ända upp till kanske 150ping i snitt. Jag klarar max 50 ping, sen får jag damp-attacker.

Vad är eran erfarenhet av 3's 4G inne I spel? Jag vet att jag får den denna veckan någon gång men jag vill bara höra lite info innan så att jag inte blir helt besviken ifall det skiter sig.

Den är tråden är också menad för folk som googlar omkring likt mig själv som också är intresserade av 4G.

Tack.

Permalänk

Skulle valt ditt ADSL alla dagar i veckan över något sketet 3G/4G.

När jag körde med 3G så var jag glad om jag låg runt 100-150 i ping, hastigheten varierade då förbannat så ibland kunde man knappt nyttja det medans andra dagar fungera det okej igen.

Permalänk
Medlem

Jo fast det är väl en väldig skillnad på 3G och 4G? + att jag har fortfarande hoppet uppe för jag har hört folk ha väldigt låg ping likaväl som hög, men tack för snabbt svar.

Permalänk

Jag har som bäst 21ms i ping på svenska bf3 servers, som sämst c:a 50ms. Jag är väldigt nöjd med mitt Telenor 4G faktiskt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Rekordmedlem

4g borde ge lägre latens än adsl om det verkligen fungerar där du befinner dig, däremot brukar hastigheten inte vara så särskilt rolig i verkligheten och oändlig hastighet har ingen Men har ni skaffat ett dataobegränat företagsabbonemang så kan det kanske funka att ersätta adsl men det är väl iofs ungefär dubbelt så dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilken ping du kommer att få, är omöjligt att svara på utan att ha testat just där du befinner dig. Men räkna på att den ligger mellan 20-60ms vilket den normalt sett gör på 4G. Pingen över 4G-nätet är oftast lägre än 3G-nätet, då det är helt IP-baserat och klarar det bättre osv

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

4g borde ge lägre latens än adsl om det verkligen fungerar där du befinner dig, däremot brukar hastigheten inte vara så särskilt rolig i verkligheten och oändlig hastighet har ingen Men har ni skaffat ett dataobegränat företagsabbonemang så kan det kanske funka att ersätta adsl men det är väl iofs ungefär dubbelt så dyrt.

haha det var nog dåligt upplagt av mig att säga oändligt, vad jag menade var att dem inte med vilje begränsar det

Och nej, priset var äckligt bra, 299kr månaden. Privat person versionen kostade också 299kr men med 100gb data gräns. Win win win.

Permalänk

Om jag skulle spela med 4g skulle jag skaffa en riktantenn då en kan halvera pingen har jag hört

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Vilken ping du kommer att få, är omöjligt att svara på utan att ha testat just där du befinner dig. Men räkna på att den ligger mellan 20-60ms vilket den normalt sett gör på 4G. Pingen över 4G-nätet är oftast lägre än 3G-nätet, då det är helt IP-baserat och klarar det bättre osv

Jag var mest uttråkad och ivrig när jag skrev inlägget för att jag vet EGENTLIGEN att ingen kan svara exakt vilken ping jag kommer landa på Men det är kul att höra allas åsikter och erfarenheter om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiteface:

Jag har som bäst 21ms i ping på svenska bf3 servers, som sämst c:a 50ms. Jag är väldigt nöjd med mitt Telenor 4G faktiskt!

Jo jag har hört mycket bra om Telenors ping men att dem hade en extremt hög begränsning på data-mängd, typ 10-30gb?

Permalänk
Medlem

Tele2!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejkahh:

Jag var mest uttråkad och ivrig när jag skrev inlägget för att jag vet EGENTLIGEN att ingen kan svara exakt vilken ping jag kommer landa på Men det är kul att höra allas åsikter och erfarenheter om det

Ja, mina erfarenheter från 3s 4G är bra. I Gamleby där de kör med 800MHz har jag kommit upp över 60Mbit/s ner - på samma ställe fick de andra operatörer under 30! Så det finns potential och deras nät byggs ut med ungefär 30 nya master/vecka!

Skrivet av Lejkahh:

Jo jag har hört mycket bra om Telenors ping men att dem hade en extremt hög begränsning på data-mängd, typ 10-30gb?

Deras begränsning är låg, deras största abonnemang för privatkunder är på 12GB för 399kr/månad och för företag 20GB för 399kr/månad. Alltså betydligt mycket dyrare än 3!

Sen är det inget speciellt med Telenors ping egentligen, det kan andra operatörer konkurrera med också med samma täckningsförhållanden.

Skrivet av jakkes:

Låg datamängd till ett högre pris än 3s för privatkunder och dyrare än 3 för företag.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lejkahh:

Tekniskt set är 4g nätet det som bör ge lägst nätverkslatens av alla uppkopplingstyper man kan ha, men blanda nu inte ihop nätverkslatensen med spellatensen som är beroende av mycket annat.
Och går det över till 3g så blir det väldigt mycket högre latenser, operatörernas täckningskartor är ofta luddiga för att vara diplomatisk så det kan vara omöjligt att se om det är 3 eller 4g täckning på en plats utifrån kartan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas det inte var lång bindningstid, för om några år när teleoperatörerna sålt på halva befolkningen 4g-bredband så kommer det att vara knökfullt i etern.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Låg datamängd till ett högre pris än 3s för privatkunder och dyrare än 3 för företag.

Högre hastighet

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakkes:

Högre hastighet

Inte säkert, beror helt på vart man befinner sig. 3 klarar sig riktigt bra, speciellt på landsbygden men även i städer klarar de av att konkurrera bra med de andra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är mätningar av pingen gjorda på min Telenor 4G 2,6 GHz anslutning under augusti.
Som ni ser så kan den variera kraftigt.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Här är mätningar av pingen gjorda på min Telenor 4G 2,6 GHz anslutning under augusti.
Som ni ser så kan den variera kraftigt.

http://forumbilder.se/CF899/ping.gif

Intressant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar5140:

Om jag skulle spela med 4g skulle jag skaffa en riktantenn då en kan halvera pingen har jag hört

Skickades från m.sweclockers.com

Antenn planerad när den kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Ja, mina erfarenheter från 3s 4G är bra. I Gamleby där de kör med 800MHz har jag kommit upp över 60Mbit/s ner - på samma ställe fick de andra operatörer under 30! Så det finns potential och deras nät byggs ut med ungefär 30 nya master/vecka!

Deras begränsning är låg, deras största abonnemang för privatkunder är på 12GB för 399kr/månad och för företag 20GB för 399kr/månad. Alltså betydligt mycket dyrare än 3!

Sen är det inget speciellt med Telenors ping egentligen, det kan andra operatörer konkurrera med också med samma täckningsförhållanden.

Skönt att höra lite positivt. Jag bor söder om Malmö ÄNDA längst nere i Sverige, jag bor även 5 minuter bil ifrån närmsta signal sak eller vad det nu heter

Permalänk

Har tele2/comviq (samma nät) 4g beroende på vilket simkort jag använder. Dålig täckning till mitt modem, pendlar på 10-20% i signalstyrka. Ger dock hastighet mellan 10-30mbit ner och 1-10mbit upp beroende på belastning på nätet. Med adsl så hade jag fått vara glad med 6mbit ner och 1mbit upp med tanke på avstånd till telestation osv. Så bättre hastighet än adsl ja oftast, privat abb med GB begränsningar ja, surfar inte på youtube med 720/1080p om jag inte måste men fungerar för mig.

Till ping, nu spelar jag oftast bara urbanterror på europeiska servrar men ligger mellan 40 - 100 i ping. Ping test mot olika siter tex pingtest.net ligger på runt 50-60 i ping. För mitt spelande fungerar det, men optimalt, nej. Sen visst med rikt antenn osv så skulle det väl bli bättre men att plöja in 2000:- i utrustning bara för att inte ha ett bundet adsl abb ifall jag måste flytta känns inte värt. Kan lika gärna ha adsl i så fall för egen del.

Dock än mer viktigt är vilket modem/router man har. Själv så har jag en huawei e398 sticka vilken fungerar helt ok förutom till användning med vpn (fungerar inte alls) eller med spelande då jag tror att den överhettar om man inte riktar en fläkt mot den om det är varmare än 23 grader i rummet. Och med överhettning så tappar den helt anslutningen med nätet vilket är lite störande när man spelar. Och då har jag även v2 versionen av e398 som inte skall lida av överhettningsproblem.

Så det kan det fungera, beror på hur kräsen du är och vilken mottagning du kommer att ha samt på vilket modem/router du har.

Som relevans med 3g med samma modem/plats så är det en ping på 100-1000 beroende på mätplats. men ca 200-300 på pingtest.net/ping.sunet.se och 200 med udp ping i spel aka urbanterror. Hastighet ner 1-10mbit (oftast runt 5mbit) upp stenhårt på 1mbit utom om nätet helt är överbelastat då 0,4-0,5mbit. Dock med full 3g täckning enligt modemets mjukvara.

Kolla in på http://www.mobilabredband.se/forum/ de har ganska mycket info om 4G/3G samt modem, riktantenner, kablage, m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lejkahh:

och täckningskartan visar att jag ska få den fullaste hastigheten.

Tre's täckningskarta visar på maxfart för både 3G och 4G där jag bor också (20 minuter utanför Stockholm stad) men i verkligheten kan jag inte ens svara i en telefon som använder Tre's nät då den inte har någon som helst mottagning så den kan man ta med en nypa salt. Bytte själv bort från Tre för länge sedan av just den anledningen men morsan blir lika frustrerad varje gång hon är på besök eftersom hon varken kan ta emot samtal eller sms på sin telefon och hennes mobila bredband funkar inte heller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Tre's täckningskarta visar på maxfart för både 3G och 4G där jag bor också (20 minuter utanför Stockholm stad) men i verkligheten kan jag inte ens svara i en telefon som använder Tre's nät då den inte har någon som helst mottagning så den kan man ta med en nypa salt. Bytte själv bort från Tre för länge sedan av just den anledningen men morsan blir lika frustrerad varje gång hon är på besök eftersom hon varken kan ta emot samtal eller sms på sin telefon och hennes mobila bredband funkar inte heller.

Tråkigt nog ljuger alla täckningskartor. Vet flera ställen där 3s, Telenors, Tele2s och Telias inte stämmer alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tröttnade också på ADSL 8/1 för ca 6mån sen, gick in på TRE och skaffade mobiltbredband för företag (att tänka på är att det inte är "samma" pris då moms tillkommer på 299:-/mån) Väl hemma, så insåg jag rätt snabbt att en riktantenn är ett måste (bor 1.5mil norr om Sjöbo) för att tycka att det är bättre än ADSL, låg på ca 16/10 utan antenn, med antenn så ligger jag 30-35/15-20 och hyvsat stabilt med 26ms latency, när jag spelar så ligger jag ca 5ms över kompisar med ADSL. Ska prova med två riktantenner idag för att kolla om det fungerar bättre med MIMO och ett E3276 usbmodem än E5172s-22 som följde med (Har bara 1 extern antenn på det modemet)
Kan bara rekomendera till andra och hoppas det fungerar lika bra som för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av konke:

Tröttnade också på ADSL 8/1 för ca 6mån sen, gick in på TRE och skaffade mobiltbredband för företag (att tänka på är att det inte är "samma" pris då moms tillkommer på 299:-/mån) Väl hemma, så insåg jag rätt snabbt att en riktantenn är ett måste (bor 1.5mil norr om Sjöbo) för att tycka att det är bättre än ADSL, låg på ca 16/10 utan antenn, med antenn så ligger jag 30-35/15-20 och hyvsat stabilt med 26ms latency, när jag spelar så ligger jag ca 5ms över kompisar med ADSL. Ska prova med två riktantenner idag för att kolla om det fungerar bättre med MIMO och ett E3276 usbmodem än E5172s-22 som följde med (Har bara 1 extern antenn på det modemet)
Kan bara rekomendera till andra och hoppas det fungerar lika bra som för mig.

Hur funkar det med dig 4G usb modem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clubah:

Hur funkar det med dig 4G usb modem?

När jag provade för någon månad sen med USB modem (E3276) och bara en riktantenn så fick jag antingen bra upp eller så bra ner, inte både upp och ner (30/5 eller 5/20)
Nu (sitter utanför kjell & co) ska jag inhandla en till riktantenn och prova köra mimo med usbmodemet.
Så hur det går kan jag inte berätta förens jag är hemma och testat det, men jag ska meddela så fort jag har några intressanta värden.

Permalänk
Sötast

Låter som att någon behöver en time-out mer än en ny internetanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tekniskt set är 4g nätet det som bör ge lägst nätverkslatens av alla uppkopplingstyper man kan ha, men blanda nu inte ihop nätverkslatensen med spellatensen som är beroende av mycket annat.

Intressant, skulle du (eller någon) kunna gå in lite detaljerat på varför 4G skulle ge lägre latens än fiber / vanlig TP kabel? Färdas 4G signalerna snabbare i luften än vad datsignalerna färdas i koppar/fibel kabel? Och vad det är som gör att 4G oftast i verkligenheten istället har högre latens? Är det omvandlingen mellan dom trådlösa signalerna till koppar/fiber?

Ont: Jag får ungefär 50ms med 20/10mbit med mitt 4G i mobilen i centrala Karlskrona. Jag hade nog hellre använt det än 10/1mbit ADSL.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja fiber är det medium som ger lägst signalhastighet, både radio och koppar är oerhört mycket snabbare, de presterar väldigt nära ljushastigheten, fiber däremot studsar signalen i fiberns kanter och kommer sällan över 0,7C eftersom signalen ska gå en mycket längre sträcka via fibern.

MEN fiber har oerhört stora praktiska fördelar eftersom det är otroligt okänsligt för störningar och den medger oerhört stora trafikmängder, det är det som gjort det populärt för kommunikation, inte dess latens för den är sämst. Nu handlar nätverkslatensen även om annat för man blandar in routrar och liknande som kan göra att paket inte släpps igenom omedelbart kanske pga att bandbredden inte räcker till och där har fibern då en fördel även om sugnalen i sig förflyttas långsammare.

Signalen går alltså så här i en fiber, inte rakt fram,

Den dag då fibern blir så smal att fotonerna inte kan studsa runt lär det bli rejäl fart på den också, å andra sidan är det en oerhört tunn fiber då och den lär blir praktiskt svårhanterlig för att underdriva det kraftigt,

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja fiber är det medium som ger lägst signalhastighet, både radio och koppar är oerhört mycket snabbare, de presterar väldigt nära ljushastigheten, fiber däremot studsar signalen i fiberns kanter och kommer sällan över 0,7C eftersom signalen ska gå en mycket längre sträcka via fibern.

MEN fiber har oerhört stora praktiska fördelar eftersom det är otroligt okänsligt för störningar och den medger oerhört stora trafikmängder, det är det som gjort det populärt för kommunikation, inte dess latens för den är sämst. Nu handlar nätverkslatensen även om annat för man blandar in routrar och liknande som kan göra att paket inte släpps igenom omedelbart kanske pga att bandbredden inte räcker till och där har fibern då en fördel även om sugnalen i sig förflyttas långsammare.

Signalen går alltså så här i en fiber, inte rakt fram,
http://bwtek.com/wp-content/uploads/2012/06/p6-03.jpeg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Lase...

Den dag då fibern blir så smal att fotonerna inte kan studsa runt lär det bli rejäl fart på den också, å andra sidan är det en oerhört tunn fiber då och den lär blir praktiskt svårhanterlig för att underdriva det kraftigt,

Nu är ju fördröjningen som kommer av utbredningshastigheten i princip försumbar.
Om vi antar att sändare och mottagare befinner sig 10 km från varandra så är "propagation delay"
Fiber: 10000/2*10^8 = 50 microsekunder
Radio: 10000/3*10^8 = 33 microsekunder

Dvs det skiljer 17 microsekunder (0,017ms) mellan fiber och radio.

Men eftersom radio är mycket mer störkänsligt så har 3G/4G både inbyggd kraftig felkorrigering och dessutom omsändning. Felkorrigeringen ger upphov till en konstant fördröjning (jämför "pingfilter" på dsl) medan omsändning ger upphov till "jitter".
Vilket i praktiken betyder att 4G alltid kommer att ha sämre "round trip delay" och dessutom ha jitter.