Permalänk
Medlem

Pluggdator ~5-7000 kr

Hej.

Tänkte inhandla en dator och vill ha lite synpunkter från er. Jag tänkte mig mellan ~5000-7000 kr.
Kommer använda den främst till studier, men jag känner också att jag vill ha möjligheten att spela om ett sådant tillfälle skulle dyka upp. Tänkte då ha alla inställningar på lågt, men ändå klara av spel som Assassins Creed 3, BF3 osv.

Användning: Surfa, programmera, bildredigering (photoshop), lättare spel samt spela upp HD-film till extern enhet.

Har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha en 13" eller 15". Eftersom den ska användas till bl.a. plugg så vill jag ha en bra batteritid också.

Om det finns en SSD är det plus i kanten. Vill gärna ha belyst tangentbord.
Har kikat lite på dessa datorer.

ASUS K56CB

Acer Aspire V3-571G

Acer Aspire V5-573G

HP Envy m6-1255eo

HP:n verkar mest lovande enligt mig, men har läst mycket om att HP inte är ett bra märke och lider av värmeproblem.

Vilken hade ni valt av dessa? Acer Aspire V5-573G har en intel haswell cpu som kanske är att föredra? Hittar ni kanske en bättre dator än de jag länkat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haresh:

Ingen som har några synpunkter?

Kan inte svara för de olika datorerna men kan ge ett litet svar för HP eftersom jag själv ägt många HP-laptops.

Generellt vad jag vet är det mestadels pavillion-serien som har värmeproblem. Jag vet två personer som ägt sådana vars datorer börjat brinna och även några till som anser att de är på tok för heta. Även några som är nöjd med dem.

Däremot anser jag med min erfarenhet att envy-seriens kylning fungerar alldeles utmärkt. Äger en envy idag och visst, den blir varm om den får arbeta med spel eller redigering, men den är inte varmare än något annat märke.

Så känns HP:n lovande för dig så röstar jag för den! jag tror på envy!

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Har VÄLDIGT svårt att tro att du hittar en dator för 5-7k som klarar spel som AC3 och BF3, tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Kan inte svara för de olika datorerna men kan ge ett litet svar för HP eftersom jag själv ägt många HP-laptops.

Generellt vad jag vet är det mestadels pavillion-serien som har värmeproblem. Jag vet två personer som ägt sådana vars datorer börjat brinna och även några till som anser att de är på tok för heta. Även några som är nöjd med dem.

Däremot anser jag med min erfarenhet att envy-seriens kylning fungerar alldeles utmärkt. Äger en envy idag och visst, den blir varm om den får arbeta med spel eller redigering, men den är inte varmare än något annat märke.

Så känns HP:n lovande för dig så röstar jag för den! jag tror på envy!

Tack för svaret! Överväger HPn starkt nu faktiskt.

Woops, ber om ursäkt!

Skrivet av WongFeiHung:

Har VÄLDIGT svårt att tro att du hittar en dator för 5-7k som klarar spel som AC3 och BF3, tyvärr.

Min stationära med Intel Core 2 Duo 2,66ghz, 4gb 1066 mhz och Nvidia 9600 gt 1 gb klarade av BF3 och AC3 på low. Inte bästa FPSen direkt, men dessa bärbara som jag länkade borde väl vara bättre?:)

Såg en annan på Sweclockers i en annan tråd som hade beställt denna; http://www.dustinhome.se/product/5010750691/lenovo-thinkpad-e...

Den verkar ju vara riktigt nice också faktiskt. Förresten, dum fråga kanske, men är 2,5 kg rimligt för en 15.6" laptop? Är det mycket eller lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haresh:

Den verkar ju vara riktigt nice också faktiskt. Förresten, dum fråga kanske, men är 2,5 kg rimligt för en 15.6" laptop? Är det mycket eller lite?

Det är rimligt. Min HP som jag nämnde tidigare är 14", väger 2.2 alt 2.4 har jag för mig. Den är 1.5 år gammal nu tror jag och tekniken går ju ständigt framåt och snart kommer saker väga nada

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haresh:

Tack för svaret! Överväger HPn starkt nu faktiskt.

Woops, ber om ursäkt!

Min stationära med Intel Core 2 Duo 2,66ghz, 4gb 1066 mhz och Nvidia 9600 gt 1 gb klarade av BF3 och AC3 på low. Inte bästa FPSen direkt, men dessa bärbara som jag länkade borde väl vara bättre?:)

Såg en annan på Sweclockers i en annan tråd som hade beställt denna; http://www.dustinhome.se/product/5010750691/lenovo-thinkpad-e...

Den verkar ju vara riktigt nice också faktiskt. Förresten, dum fråga kanske, men är 2,5 kg rimligt för en 15.6" laptop? Är det mycket eller lite?

Din stationära gjorde nog det, men stationära och laptops är 2 helt skillda världar. t.ex. en i5 i en stationär är betydligt mycket snabbare än en som är inklämd i en laptop.
Inte meningen att knock you down, försöker bara se till att du har realistiska förväntningar. Suger att ha en ny maskin som du inte kan göra det du vill med

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Det är rimligt. Min HP som jag nämnde tidigare är 14", väger 2.2 alt 2.4 har jag för mig. Den är 1.5 år gammal nu tror jag och tekniken går ju ständigt framåt och snart kommer saker väga nada

OKej, tack för svaret!

Skrivet av WongFeiHung:

Din stationära gjorde nog det, men stationära och laptops är 2 helt skillda världar. t.ex. en i5 i en stationär är betydligt mycket snabbare än en som är inklämd i en laptop.
Inte meningen att knock you down, försöker bara se till att du har realistiska förväntningar. Suger att ha en ny maskin som du inte kan göra det du vill med

Hmm det var trist :/ För om den verkligen inte klarar av det känns det nästan vettigare att köpa en billigare dator

Permalänk

Kolla upp Dell vostro serien, populära skoldatorer!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-3570K @ 3,40GHz (Ivy Bridge)
GPU: ASUS GTX GeForce 980 STRIX DCII
PSU: Corsair AX 1200i Digital
RAM: 2x Corsair 8192MB VENGEANCE
MB: ASUS MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Nackdelen med Lenovon från Dustin Home som jag länkade i ett inlägg högre upp är att det är plast. Ska nog leta efter en med aluminiumchassi iallafall.