Permalänk
Medlem

Dator helt död

God Afton Kamrater

Kort: Datorn är helt död och startar inte alls.
Har provat med att byta till ett annat nätagg, ingen skillnad
Har plockat ut allt som inte behövs för att den ska starta, ingen skillnad
Har försökt starta med annan startknapp samt med skruvmejsel, forfarande död

En grön lampa lyser på moderkortet

Bakgrund: Har haft problem med en fläkt som inte fungerat ordentligt. Skulle nu ta tag i det och försöka fixa den. Hittade några kablar som gick in fläkten och satte då in dom. När jag sedan startar lyser fläkten i max en halv sekund innan allt dör och datorn inte startar igen.

Tänkte att jag hade kortslutit nättgregatet, så jag tog loss det och provade det i en annan dator, nätagregatet fungerade forfarande. Provade sedan att starta med en annan startknapp och med skruvmejsel men ingen skillnad.
Plockade bort grafikkort, ram, fläktar och hårdiskar men datorn gick fortfarande inte igång
. En grön lampa på moderkortet lyser när jag sätter på nätagregatet.

Hypotes: Moderkortet är trasigt

Fråga: Finns det något mer jag kan prova?

Kan även tilläga att det inte är min dator samt att ägarn inte vet om det än...

Permalänk
Medlem

Moderkortet trasigt

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen till moderkortet vad den gröna lampan betyder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

till 99.9 säkert att det är modekortet om startknappen och agget funkar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd

Har du testat tjuvstartat datorn? Testa att ta ut det batteri som sitter i moderkortet och sätt in den igen