Dator stängs av när spel startas, nätverkskortet behövs repareras, etc

Permalänk
Medlem

Dator stängs av när spel startas, nätverkskortet behövs repareras, etc

Hej!

Jag har följande hårdvara, och har en del problem som uppstår:

Moderkort: (inköpt 2012-03-08)
MSI 760GM-E51

Grafikkort: (inköpt 2011-03-07)
XFX Radeon HD5770 1GB

Processor: (inköpt 2012-03-08)
AMD FX-4100 X4 3,6GHz Black Edition

Om övrig hårdvara så som minnen hårddisk etc behövs så hojta så fyller jag i det.

Problemen!

Från början har nätverkskortet varit ett problem. Eller ja, nätverket. Väldigt ofta när jag startat upp datorn (cold boot, stängt av datorn som vanligt) så har nätverket haft problem. Då har jag behövt reparera drivrutinerna som följer med från moderkorts-skivan. Detta pågick länge och till slut fick jag nog och laddade ner senaste drivrutiner. Detta har då blivit bättre men när jag ibland stänger av datorn på "fel sätt" dvs håller in power-button för att datorn fryst eller liknande (håll ut, kommer till varför lite längre ned) så bråkar nätverket.

När problemet ovan pågick så hade jag ett litet problem. När jag gick ifrån datorn och den gick till skärmsläckare eller liknande, när skärmen släcks, så VISSA gånger kunde jag inte få igång den. Inget reagerade när jag rörde på mus/tangentbord. Efter x månader fick jag nog och var tvungen att testa diverse. Testade då att byta DVI-uttag och en gång fick jag igång skärmen igen. Alltså skärmen tändes. Dock hade jag blåa prickar över skärmen och grafiken upplevdes som väldigt fel. Som att grafikkortet var sönder, ni som vet - vet.

Har uppdaterat grafikkortets drivrutiner från AMD's hemsida men jag upplever fortfarande ingen förändring. Ibland kan jag inte få igång skärmen när den gått ner till skärmsläckare, eller när den blivit svart.

Och sista problemet. Har inte spelat några spel alls på väldigt länge men nu har jag fått upp suget igen. Installerade Mirror's Edge via Steam för några veckor sedan. Kommer in i spelet och lyckas spela lite men datorn stängdes av när jag skulle gå ur "training mode" och gå vidare till vanliga läget. Jag tänkte, aja problemet ligger säkert i spelet. Testade inte mer.
Igår installerade jag CounterStrike (1.6) och när jag skulle starta spelet så stängs datorn av. Precis likadant som Mirrors Edge-problemet. Helt knasigt.

Vi kan rangordna problemen efter 1, 2 och 3.
Ifall någon vet någon lösning eller tips på felsökning så just shoot.

Tror ni grafikkortet har gått åt pipsvängen eller är det drivrutinerna? Jag gissar på att det behövs ett par nya drivrutiner. Datorn fungerar prima i allmänhet annars som "surfdator".

Stort tack på förhand ifall något svar löser något eller fler av mina problem.
Ber om ursäkt för överanvändningen utav citat-tecken.

Mvh M

Permalänk
Avstängd

Gällande crashande spel, artifekter och en ikke startande skärm så kan jag nog ganska säkert anta att det beror på överhettning av grafik kort. Har du fysiskt städat ur datorn från damm någon gång? Det är det första steget du kan ta innan vi går vidare

Personligen så hade jag tagit tillfället i akt att köpa ett nytt grafik kort då det är en lättare åtgärd än att skruva upp det nuvarande grafik kortet för att kunna komma åt och damma ur kylflänsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauxer:

Gällande crashande spel, artifekter och en ikke startande skärm så kan jag nog ganska säkert anta att det beror på överhettning av grafik kort. Har du fysiskt städat ur datorn från damm någon gång? Det kan vara hög tid att göra det isåfall.

Hm, låter möjligt faktiskt! Tur man är ledig imorgon. Det får bli en avdammning av hårdvara. Jag har dammat ur den, men det var ett tag sen - ja.

Låter bara skumt att det är en överhettning, när datorn står still och skärmen släcks, och man inte får igång skärmen. Varför skulle det kunna vara en överhettning? Förlåt för frågan, jag tänker bara logiskt.

Jag tackar för ditt svar, testar damma ur den imorgon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaRcizco:

Hm, låter möjligt faktiskt! Tur man är ledig imorgon. Det får bli en avdammning av hårdvara. Jag har dammat ur den, men det var ett tag sen - ja.

Låter bara skumt att det är en överhettning, när datorn står still och skärmen släcks, och man inte får igång skärmen. Varför skulle det kunna vara en överhettning? Förlåt för frågan, jag tänker bara logiskt.

Jag tackar för ditt svar, testar damma ur den imorgon!

Tror inte att överhettning är den ända delen av problemet med skärmen men det är nog en del av det och en bra start att börja felsöka med. Har själv haft samma skärm problem som du har men för mig räckte det att starta om skärmen så funka den igen.

För att slippa killswitcha datorn i framtiden när du inte får igång skärmen så kan du göra följande;
Håll in ctrl+alt och tryck delete 1 gång. Vänta några sekunder och sen tabba 3 gånger och tryck på enter. Detta borde stänga av datorn på ett normalt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauxer:

Tror inte att överhettning är den ända delen av problemet med skärmen men det är nog en del av det och en bra start att börja felsöka med. Har själv haft samma skärm problem som du har men för mig räckte det att starta om skärmen så funka den igen.

Japp helt klart. Det ska jag testa. Okej, ja skärm-omstart har jag provat

Jag tycker det låter skumt bara, överhettning av grafikkort skapar väl en BSOD och inte en total shutdown av datorn? Eller har jag fel?
Alltså EXAKT när CounterStrike skulle startas, stängdes datorn av. Och EXAKT när jag klickade vidare ifrån training mode till campaign på Mirrors Edge så stängdes datorn av. Något låter snett.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Vi kan ta reda på det ganska lätt faktiskt. Sätt in din skrämkabel i moderkortets grafik anslutning(Ser att du har itegrerad grafik på moderkortet). Sätt på vilo läget och se om skärmen hoppar igång efteråt. Kan göra samma sak med dina spel med och se om samma problem sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauxer:

Vi kan ta reda på det ganska lätt faktiskt. Sätt in din skrämkabel i moderkortets grafik anslutning(Ser att du har itegrerad grafik på moderkortet). Sätt på vilo läget och se om skärmen hoppar igång efteråt. Kan göra samma sak med dina spel med och se om samma problem sker.

Testade koppla in skärmen i det interna grafikkortet och då fick jag svart bild, skärmen lade sig i vänteläge (eller vad det nu kallas). Kanske är för att jag inte har drivrutiner installerat till det interna grafikkortet?

Kan installera dessa och testa

Permalänk
Avstängd

Har faktiskt inte den blekaste om du måste installera drivrutiner för moderkortets interna grafik, lol. Det är en funktion som jag inte använt på 10 år och senast jag körde med det så var det bara att köra in kabeln ,starta om och köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jauxer:

Har faktiskt inte den blekaste om du måste installera drivrutiner för moderkortets interna grafik, lol. Det är en funktion som jag inte använt på 10 år och senast jag körde med det så var det bara att köra in kabeln ,starta om och köra på.

Testade koppla in skärmen i interna grafikkortet när windows var igång. Inget svar mot skärmen. Startade om datorn med kabel i internt grafikkort. Ingen bild alls. Datorn startar men ingen bild. Byter skärmen till grafikkortets uttag och då funkar bilden...

Lutar nog åt att moderkortet är knasigt?

Edit: 3 års garanti dessutom, wohooo!