Tycker ni att SC2 hade varit bättre med fler möjligheter i strid?

Permalänk
Medlem

Tycker ni att SC2 hade varit bättre med fler möjligheter i strid?

Tjena.

Alltid tyckt att Starcraft 2 är ett bra spel men allt för fast i att leva på gamla meriter.
Jag skulle önska att man kunde beordra sina enheter att skjuta en viss typ av enheter först.
Att röra sig i formationer.
Jag skulle vilja se gigantiska Thors som dör och sedan lämnar skrot efter sig som inte går att korsa.

Mer sånt

Vad tror ni?

Permalänk
Skrivet av Senapen:

Tjena.

Alltid tyckt att Starcraft 2 är ett bra spel men allt för fast i att leva på gamla meriter.
Jag skulle önska att man kunde beordra sina enheter att skjuta en viss typ av enheter först.
Att röra sig i formationer.
Jag skulle vilja se gigantiska Thors som dör och sedan lämnar skrot efter sig som inte går att korsa.

Mer sånt

Vad tror ni?

Just det där med att du på förhand ska kunna välja vilken typ av enheter dina gubbar ska attackera först skulle spelet bli betydligt enklare och tråkigare då det krävs mindre "skills" Det är ju bara köra attack move sen låta enheterna styra sig själv.

Samma sak vad gäller formationer du får själv styra så dina zelots hamnar först och inte blir blockade av dina stalkers tex.

Tycker tanken med skrot låter intressant, så länge man kan ha sönder det så mapsen itne blir fult med saker som man inte kan ta sig igenom

Permalänk

Micro och ett par hundra APM är svaret på fråga 1.
Gällande debree, mjae, vet inte om det tillför något mer än irritation

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Det låter säkert skumt för er som fortfarande lirar spelet och är aktiva här på forumet och för mig också (var plat-diamond och lirar själv ibland) men ärligt talat.
Det värsta jag vet med Starcraft 2 är just APM-hetsen. Jag har inget emot att man måste reagera och agera snabbt, det är därför som jag älskar SC2 med lite färre enheter, i början av spelet.

Men över 100 enheter så blir det bara virrigt.
Jag skulle vilja se ett lika snabbt spel som nu men som kanske till och med kan hantera 300, 400 enheter. I början massa microing och taktiskt spel och sedan enorma battles!

Alla strategispel har utvecklats åt det här hållet inklusive den legendariska serien Age of Empires.
Starcraft 2 har inte ens möjligheten att reglera enheternas fart så att de går efter den långsammaste.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Senapen:

Det låter säkert skumt för er som fortfarande lirar spelet och är aktiva här på forumet och för mig också (var plat-diamond och lirar själv ibland) men ärligt talat.
Det värsta jag vet med Starcraft 2 är just APM-hetsen. Jag har inget emot att man måste reagera och agera snabbt, det är därför som jag älskar SC2 med lite färre enheter, i början av spelet.

Men över 100 enheter så blir det bara virrigt.
Jag skulle vilja se ett lika snabbt spel som nu men som kanske till och med kan hantera 300, 400 enheter. I början massa microing och taktiskt spel och sedan enorma battles!

Alla strategispel har utvecklats åt det här hållet inklusive den legendariska serien Age of Empires.
Starcraft 2 har inte ens möjligheten att reglera enheternas fart så att de går efter den långsammast.

Just det sista där har jag stört mig på så otroligt länge...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spela snabbt? Har du hört talas om Protoss
Skämt åsido. Som jag ser det kan det ibland vara ett "problem" att units gör för mycket skada i jämförelse med deras liv. Vad jag försöker säga är att fighterna ibland kan vara över alldeles för snabbt ibland, att man inte riktigt hinner göra något annat än att sprida ut sin armé i en konkav och focus-fiera hans viktigaste units.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Håller med om att APM-hetsen är riktigt löjlig. Jag har själv spelat både ettan och tvåan sen dom kom ut, men när jag kollar på polare som försöker vara duktiga (och är duktigare än mig) så klickar dom frenetiskt mellan huvudbyggnad/drönare endast i syftet att få mer APM - och då förlorar ju siffran sin betydelse.

Nä, barnsligt.

Permalänk
Master of Overkill

Tycker spelet är exakt så det ska vara

1an va dock löjligt hög skillcap, Flash satt ju på 600 + APM i 1an XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fast är 600 apm verkligen skills?
Folk som spelar schack har väl inte så hög apm? Inte ens i snabbshack och inte ens de där speciella schackdatorerna som beräknar miljoner drag på några sekunder.

Jag skulle gärna se att Starcraft gick från att vara sjukt taktiskt i början av spelet (kanske ännu snabbare build-times, enheter, mm) till att bli extremt strategiskt väldigt sent i spelet.

Skulle också gärna vilja se fler trickshots a lá dota/WC3 egentligen och att man koncentrerar sig på dessa under stora battles istället för att försöka att klicka på så många individuella enheter som möjligt.

Exempelvis fler typ av seeker missiles/ghost emps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senapen:

Fast är 600 apm verkligen skills?
Folk som spelar schack har väl inte så hög apm?
Inte ens i snabbshack och inte ens de där speciella schackdatorerna som beräknar miljoner drag på några sekunder.

Jag skulle gärna se att Starcraft gick från att vara sjukt taktiskt i början av spelet (kanske ännu snabbare build-times, enheter, mm) till att bli extremt strategiskt väldigt sent i spelet.

Skulle också gärna vilja se fler trickshots a lá dota/WC3 egentligen och att man koncentrerar sig på dessa under stora battles istället för att försöka att klicka på så många individuella enheter som möjligt.

Exempelvis fler typ av seeker missiles/ghost emps.

shack och starcraft 2 är grymt skiljda saker, i sc2 på hög nivå måste du vara snabb för att hinna göra alla kommandon, annars står saker på dötid.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Håller med om att APM-hetsen är riktigt löjlig. Jag har själv spelat både ettan och tvåan sen dom kom ut, men när jag kollar på polare som försöker vara duktiga (och är duktigare än mig) så klickar dom frenetiskt mellan huvudbyggnad/drönare endast i syftet att få mer APM - och då förlorar ju siffran sin betydelse.

Nä, barnsligt.

Nu vet jag ju inte om detta gäller dina polare, men oftast på hög nivå så klickar man inte mellan sina byggnader och arbetare för att öka sina APM statistik utan för att inte slappna av i början av matchen och eventuellt missa något när det väl sätter fart så håller de hellre en jämn nivå under hela matchen, från början till slut vad gäller tangentbordsknappande och musrörelser.
Sitter man på det sättet i typ Diamond eller liknande så är det troligtvis bara för APM statistik dock.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att SC2 har bra balans mellan micro och macro. Eftersom det finns så många dimensioner finns det alltid utvecklingspotential utifrån sin analys. Jag hoppas att Blizzard inte går över i nästa expand till att vara för många spells, en strid ska vara enhet mot enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast både micron och macron bygger mer eller mindre på din kapacitet att klicka. Inte att strategiskt planera något.
Finns på tok för få taktiska möjligheter. Tack och lov kom shrouds in i SC2. Men det känns verkligen som om spelet inte tillfört något nytt gentemot sin föregångare mer än att det är snyggare och har andra enheter.

Strategin som finns är att bra countra enheter men det var SC1 ännu bättre på.
Som någon sa så blir det i princip concave mot concave och sedan klicka på de viktigaste enheterna samtidigt som man spammar skit i basen.

Permalänk
Entusiast

StarCraft är i en klass för sig när det kommer till RTS, tycker verkligen inte att dem ska ändra ett vinnande koncept. Håll "innovationerna" till andra spel, SC2 är precis som det ska vara.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senapen:

Fast är 600 apm verkligen skills?
Folk som spelar schack har väl inte så hög apm? Inte ens i snabbshack och inte ens de där speciella schackdatorerna som beräknar miljoner drag på några sekunder.

Jag skulle gärna se att Starcraft gick från att vara sjukt taktiskt i början av spelet (kanske ännu snabbare build-times, enheter, mm) till att bli extremt strategiskt väldigt sent i spelet.

Skulle också gärna vilja se fler trickshots a lá dota/WC3 egentligen och att man koncentrerar sig på dessa under stora battles istället för att försöka att klicka på så många individuella enheter som möjligt.

Exempelvis fler typ av seeker missiles/ghost emps.

Tror lösningen där är riktigt stora kartor, riktigt många baser och en fördubbling utav max units; fast matcherna hade nog blivit sega genom att de blev långa och händelsefattiga, fast och andra sidan så dör man inte efter ett stort slag.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Senapen:

Fast både micron och macron bygger mer eller mindre på din kapacitet att klicka. Inte att strategiskt planera något.
Finns på tok för få taktiska möjligheter. Tack och lov kom shrouds in i SC2. Men det känns verkligen som om spelet inte tillfört något nytt gentemot sin föregångare mer än att det är snyggare och har andra enheter.

Strategin som finns är att bra countra enheter men det var SC1 ännu bättre på.
Som någon sa så blir det i princip concave mot concave och sedan klicka på de viktigaste enheterna samtidigt som man spammar skit i basen.

Varje sekund i en build order är ju viktigt, och så måste man anpassa sig efter vad motståndarna gör hela tiden.

Ibland känns det som om timings är viktigare än att faktiskt ha full koll på spelet vilket jag tycker är lite tråkigt, men så ser man Taeja spela och då dör det argumentet. SC2 har en sjukt hög skill cap. Dock tycker jag balansen i TvZ är lite konstigt, tier 3 är värdelöst...

Har dock inte inte spelat SC1.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Det finns prestige att kunna hantera alla enheter som man vill utan att ha sätt att automatisera allt.

Jag gillar SCII och även bw, men jag är mest en casualgamer då jag gillar att prova på nya spel som kommer, inte bara rts. Just vad det gäller rts gillar jag även det tröga och "tungdrivna" supcom och forged alliance. Skalan och alla sjuka vapen gav markstrider i rts en då oöverträffad skala.

Jag lirar SC2 som ett casualspel med därför att alla ggr jag blir hyfsad på det och spelar för att bli bättre så kommer det något annat jag lägger fokus på, så trycket funkar inte för mig riktigt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senapen:

Det låter säkert skumt för er som fortfarande lirar spelet och är aktiva här på forumet och för mig också (var plat-diamond och lirar själv ibland) men ärligt talat.
Det värsta jag vet med Starcraft 2 är just APM-hetsen. Jag har inget emot att man måste reagera och agera snabbt, det är därför som jag älskar SC2 med lite färre enheter, i början av spelet.

Men över 100 enheter så blir det bara virrigt.
Jag skulle vilja se ett lika snabbt spel som nu men som kanske till och med kan hantera 300, 400 enheter. I början massa microing och taktiskt spel och sedan enorma battles!

Alla strategispel har utvecklats åt det här hållet inklusive den legendariska serien Age of Empires.
Starcraft 2 har inte ens möjligheten att reglera enheternas fart så att de går efter den långsammaste.

Det kan vara dessa anledningar bland annat som gör SC2 till det största strategispelet på e-sportscenen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SueCia:

Det kan vara dessa anledningar bland annat som gör SC2 till det enda strategispelet på e-sportscenen.

Fixed.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd

Varför vill du så gärna ändra på Starcraft 2 när det redan finns spel som faller i din smak?

Detta var sjukt märkligt enligt mig.

Lite som att jag skulle säga "Visst, James Bond är bra, men vore det inte bättre om det hela utspelades i rymden och Bond hade ljussabel som han slogs med och hans pappa var Darth Vader?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Håller med om att APM-hetsen är riktigt löjlig. Jag har själv spelat både ettan och tvåan sen dom kom ut, men när jag kollar på polare som försöker vara duktiga (och är duktigare än mig) så klickar dom frenetiskt mellan huvudbyggnad/drönare endast i syftet att få mer APM - och då förlorar ju siffran sin betydelse.

Nä, barnsligt.

Det finns ett syfte med "frenetiskt klickande" överallt. De flesta duktiga spelare skiter uppriktigt sagt i vad de har för APM på pappret, det är helt ointressant för dem utan det handlar om att hålla igång även vid "dötid" så att man precis som TiasE nämnde, inte börjar slappna av när det väl börjar hetta till. Spelare med högre APM har ett övertag i 50/50-strider och kommer oftast vinna dessa.

APM är av ungefär samma vikt i SC2 som aim är spel som Quake Live, CS m.fl. Du kan så klart vara duktig och klara dig bra med lägre APM men möter du någon som har markant högre APM så kommer det bli en jävligt tuff match för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

APM är av ungefär samma vikt i SC2 som aim är spel som Quake Live, CS m.fl. Du kan så klart vara duktig och klara dig bra med lägre APM men möter du någon som har markant högre APM så kommer det bli en jävligt tuff match för dig.

Naje, inte riktigt, om du har kasst sikte så kommer du aldrig träffa nån/skada pytte lite. Har du lågt apm och fokuserar det på rätt sak, så har du ändå en chans att vinna mot någon som bara spelar snabbt. Titta t.ex goody eller sjow(han är inte riktigt skalman längre men ändå ganska seg)

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Avstängd

Bästa hade varit om dom bara piffade till grafiken i brood war.