Permalänk
Avstängd

Proppen gick. Datorn kass?

Hej! Kanske en av dem löjligaste trådarna ni läst. Men det är så att jag gick in i mitt rum och tände lampan, och då gick proppen. Det jag är orolig för är att min datorn har försämrats på nåt sätt. Jag vet att det låter jätte löjligt, men det är så att jag har tvångstankar Kan någon säga att det inte är sant att datorn försämras om proppen går? Kommer hjälpa mig jätte mycket. Snälla bara seriösa!

Permalänk
Avstängd

Det är helt sant, datorn blir inte sämre av det,.den har ett skydd som gör att den tål att stängas av på det sättet. Rätta mig gärna nån om jag har fel

Permalänk

Den försämras inte prestandamässigt, men har man otur kan det leda till att OS kraschar (kan hända värre saker med men mindre sällan). Starta datorn och se!

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoyopro:

Det är helt sant, datorn blir inte sämre av det,.den har ett skydd som gör att den tål att stängas av på det sättet. Rätta mig gärna nån om jag har fel

Skrivet av oscaralexiusson:

Den försämras inte prestandamässigt, men har man otur kan det leda till att OS kraschar (kan hända värre saker med men mindre sällan). Starta datorn och se!

Tack så hemskt mycket! Fattar inte varför jag tror att datorn försämras bara för proppen gick Jag hade datorn på strömsparsläge och ska testa nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Tack så hemskt mycket! Fattar inte varför jag tror att datorn försämras bara för proppen gick Jag hade datorn på strömsparsläge och ska testa nu

komponenterna tar inte skada, Du bryter ju alltid strömmen till dom varje gång du stänger av datorn. Dock kan det skapa koruppta filer etc och i värsta fall leda till att du måste installera om Windows. men efter som du hade den i strömsparläge läge höll nog inget på att skrivas på hårddisken så inget blev korrupt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Datorn är igång och funkar prima! Jag tror fortfarande att jag förlorat prestanda för att proppen gick Man kan väl aldrig tappa prestanda bara för att en propp går va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simon253:

komponenterna tar inte skada, Du bryter ju alltid strömmen till dom varje gång du stänger av datorn. Dock kan det skapa koruppta filer etc och i värsta fall leda till att du måste installera om Windows. men efter som du hade den i strömsparläge läge höll nog inget på att skrivas på hårddisken så inget blev korrupt.

Så det är samma sak precis som när jag stänger av datorn genom start knappen va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Datorn är igång och funkar prima! Jag tror fortfarande att jag förlorat prestanda för att proppen gick Man kan väl aldrig tappa prestanda bara för att en propp går va?

Nej, antingen går det lika bra, eller så går det inte alls.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, antingen går det lika bra, eller så går det inte alls.

HAHAHAHH så sant! Tack så mycket vännen! En sista fråga... Modemet stängdes också av när proppen gick och jag har speciella inställningar, har dessa återställts eller är dem kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

HAHAHAHH så sant! Tack så mycket vännen! En sista fråga... Modemet stängdes också av när proppen gick och jag har speciella inställningar, har dessa återställts eller är dem kvar?

De borde ha lagrats på något minne och då vara kvar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om du med "propp" menar säkring, så har du större problem än din dator att bekymra dig om, speciellt om en säkring löser ut när du slår på belysningen i ett rum.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

HAHAHAHH så sant! Tack så mycket vännen! En sista fråga... Modemet stängdes också av när proppen gick och jag har speciella inställningar, har dessa återställts eller är dem kvar?

Det är ju bara att gå in och titta så märker du det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Johan^junior:

Om du med "propp" menar säkring, så har du större problem än din dator att bekymra dig om, speciellt om en säkring löser ut när du slår på belysningen i ett rum.

Japp tände lampan och det bara sa pofff och strömmen var av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Om du med "propp" menar säkring, så har du större problem än din dator att bekymra dig om, speciellt om en säkring löser ut när du slår på belysningen i ett rum.

Diazed säkringar slits. Inget konstigt att den skjuter vid en strömspik.

Permalänk
Medlem

På vintern för några år sedan gick proppen hela tiden pga. att vi hade för många maskiner igång samtidigt. Strömmen gick varje dag. Detta dödade mitt nätagg och hårddisk. En gång tror jag inte är några problem.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biffenh:

Diazed säkringar slits. Inget konstigt att den skjuter vid en strömspik.

det är inte sån jag har. Utan har en som man drar upp och ner, vette fan vad den heter

Permalänk
Medlem

Dubbelpost tt.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare skrev, antingen så pajar prylarna eller så fungerar de. Mitt nätagg pajade senast säkringen gick efter jag fipplat med brödrosten med en kniv. Nätaggregatet dog men jag överlevde

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

HAHAHAHH så sant! Tack så mycket vännen! En sista fråga... Modemet stängdes också av när proppen gick och jag har speciella inställningar, har dessa återställts eller är dem kvar?

Inställningar ska inte försvinna. Isf är det ett väldigt idiotiskt modem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Datorn är igång och funkar prima! Jag tror fortfarande att jag förlorat prestanda för att proppen gick Man kan väl aldrig tappa prestanda bara för att en propp går va?

Skrivet av LemonIllusion:

Nej, antingen går det lika bra, eller så går det inte alls.

Ett undantaget skulle kunna vara om man stirrat sig blind på pris, antal watt och köpt ett nätagg av budget eller skärp kvalite. Ännu värre om den är gammalt och körs med ett bra grafikkort.

Vissa av dom är ökända för att få proppar att gå och lurat folk att tro att de var ok. Folk köpte då en ny dator som de flyttade nätagget till som efter ett par veckor också förstördes innan nätagget dog helt. De var inte glada när de kom till forumet och insåg hur de lyckat förstöra 2 datorer efter varandra.