flera hörlurar inkopplad samtidigt.

Permalänk
Medlem

flera hörlurar inkopplad samtidigt.

Hur gör man om man vill ha tex 2st hörlurar och ett par dator högtalare 2.1 inkopplad samtidigt i en dator utan att tumma på ljudkvaliten ?

Och att kunna styra vilken enhet som ska spela upp ljudet?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort? I t.ex Realtek audio manager kan man ändra vad uttagen på baksidan gör, så man kan koppla in tre till sex olika enheter och skicka samma signal till alla.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

finns väl adapter som den här t.ex. om du vill ha 2st hörlurar.
vet inte om dom påverkar ljudkvaliteten.
dom är egentligen för att kunna använda flygplanshörlurar med 2 pinnar till ett vanligt uttag.
så sök på flygplansadapter.

Permalänk

Att "dela" på signalen går, men är sällan någon vidare höjdare, framför allt inte om hörlurarna är lite tungdrivna. Är det lite snällare hörlurar så går det bra, men att dela signalen tre gånger är definitivt inget att rekommendera.

Som Cruentusa säger, kolla om ditt ljudkort har stöd för att skicka ut ljudet ur flera portar samtidigt. Kan det inte de, då kollar vi på andra alternativ

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

finns väl adapter som den här t.ex. om du vill ha 2st hörlurar.
vet inte om dom påverkar ljudkvaliteten.
dom är egentligen för att kunna använda flygplanshörlurar med 2 pinnar till ett vanligt uttag.
så sök på flygplansadapter.

http://www.amusic.se/img%5Cscaled%5CAA-2-01.jpg

Flygplansadaptrarna tror jag dock inte är rätt. Flygplanslurarna har ju 2 mono-uttag inte 2 stereo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

finns väl adapter som den här t.ex. om du vill ha 2st hörlurar.
vet inte om dom påverkar ljudkvaliteten.
dom är egentligen för att kunna använda flygplanshörlurar med 2 pinnar till ett vanligt uttag.
så sök på flygplansadapter.

http://www.amusic.se/img%5Cscaled%5CAA-2-01.jpg

Såna där adaptrar har funnits längre än det funnits hörlursuttag i flygplan.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte vill tumma på ljudvaliten måste du ha en aktiv enhet typ nån av de här: http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag använde mig av en ''flygplansadapter'' och det ledde till att ljudkortet gick sönder

Visa signatur

Chassi: Cooler master centurion 5 II Cpu: I5 4670k Gpu: Gtx 680 Ram: Corsair 8GB Mb: Asus Z87-A Psu: Fractal design integra r2 550W SSD: Samsung ssd basic 840 120gb HDD: Wd 1.5tb
Skärm: Asus vg248qe 144hz

Permalänk
Skrivet av Cheezd00d1es:

Jag använde mig av en ''flygplansadapter'' och det ledde till att ljudkortet gick sönder

Japp, man kortsluter ljudkortet genom att använda en sån, så det är inte ens ett alternativ.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Att "dela" på signalen går, men är sällan någon vidare höjdare, framför allt inte om hörlurarna är lite tungdrivna. Är det lite snällare hörlurar så går det bra, men att dela signalen tre gånger är definitivt inget att rekommendera.

Som Cruentusa säger, kolla om ditt ljudkort har stöd för att skicka ut ljudet ur flera portar samtidigt. Kan det inte de, då kollar vi på andra alternativ

Jag har ett integrerat ljudkort från moderkortet. Där kan jag skicka ut ljudet ur flera portar. Integrerat ljudkort brukar inte vara någon höjdare. Finns det något ljudkort att köpa som kan leverera sådan funktion och som kan leverera bra kvalite samtidigt.

Jag har ett par sennheiser 555 men tänkte uppgradera dessa till audio technica m50 som film hörlurar. Vid datorn använder jag pc360 från sennheiser. Har inget tungdrivet utan hörlurar i övre hobby klassen.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du inte vill tumma på ljudvaliten måste du ha en aktiv enhet typ nån av de här: http://www.behringer.com/EN/Category/Signal-Processors.aspx?s...

+1, köp en hörlurs-preamp.

t.ex.
http://www.thomann.de/se/behringer_ha400.htm

http://www.thomann.de/se/behringer_miniamp_amp_800.htm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De där var billiga, låter för bra för att vara sant. Egentligen behöver jag inte ha möjligheten att spela upp ljud på alla enheter samtidigt men finns möjligheten är det ingen nackdel. Visst bör det gå att koppla in ett par 2.1 dator högtalare I sådan amplifier, de är kopplade till datorn med en 3.5mm till RCA kabel.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

finns väl adapter som den här t.ex. om du vill ha 2st hörlurar.
vet inte om dom påverkar ljudkvaliteten.
dom är egentligen för att kunna använda flygplanshörlurar med 2 pinnar till ett vanligt uttag.
så sök på flygplansadapter.

http://www.amusic.se/img%5Cscaled%5CAA-2-01.jpg

jo dem påverkar ljudkvalitén. de finns bättre varianter o ja har kört dem själv (5.1 system och ett 2.0 samtidigt) o visst förlorar man lite kvalité men inte överdrivet mycket.

gör som de andra sa, o ändra så bakre portarna alla e ljudutgångar

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bugg:

De där var billiga, låter för bra för att vara sant. Egentligen behöver jag inte ha möjligheten att spela upp ljud på alla enheter samtidigt men finns möjligheten är det ingen nackdel. Visst bör det gå att koppla in ett par 2.1 dator högtalare I sådan amplifier, de är kopplade till datorn med en 3.5mm till RCA kabel.

Det finns normalstort utförande också http://www.thomann.de/se/behringer_ha4700_powerplay_proxl_kop...
Men prismässigt finns det i princip inget tak, du kan köpa 2 par Sennheiser Orpheus http://www.hifistallet.se/hifi/visningsexemplar/sennheiser-op... och ett Boulderförsteg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396299 om du vill, då har du ökad budgeten med en miljon
Eller flera O2 för att ta en mer realistisk lösning, det viktiga är att du har nån form av oberoende hörlursförstärkare till varje lur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns normalstort utförande också http://www.thomann.de/se/behringer_ha4700_powerplay_proxl_kop...
Men prismässigt finns det i princip inget tak, du kan köpa 2 par Sennheiser Orpheus http://www.hifistallet.se/hifi/visningsexemplar/sennheiser-op... och ett Boulderförsteg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396299 om du vill, då har du ökad budgeten med en miljon
Eller flera O2 för att ta en mer realistisk lösning, det viktiga är att du har nån form av oberoende hörlursförstärkare till varje lur.

ok ok lugn nu.

Men den lilla amplifiern från behringer med 1 input och 4output verkar vara det jag söker för att inte tappa volym och ljudkvalitet när jag delar datorns ljudkort till mina två hörlurar och 1par dator högtalare.

Det enda jag vill är att kunna ha allt detta inkopplat utan att kvalitén tar stryk när jag köper ett par hobby lurar i mitt tycke övre mellanklassen som tex audio technica m50 lurar eller lyssnar på mina äldre sennheiser hd555.

Visa signatur

...

Permalänk
Rekordmedlem

Det går som sagt att lösa det på flera sätt men det viktiga är att du har separata hörlursförstärkare så att inte impedansen blir för låg och så att lurarna inte påverkar varandra, ska du inte spela på allt samtidigt går det lösa med en omkopplare men jag förstod det som att du vill kuna använda allt samtidigt och oberoende av varandra? Då funkar Behringerhörlursförstärkarna med 4 utgångar för att mata dina 3 enheter oberoende av varandra.

Du kan även trockla ihop nått eget som tex köpa 3 O2 bygsatser http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full och komplettera dem med en gemensam låda, det bör bli bättre än Behringerburkarna och kommer nog inte att kosta över 2000kr
Det går även att ha 3 (kanske 2) styck normala (separat låda, ihopkopplade ingångar) O2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tycker TS ska köra på en vanlig hörlursförstärkare från Behringer. Om man ska vara helt ärlig: kommer verkligen kvaliten på ljudet påverkas så mycket att det inte längre är kul att lyssna på? Jag är tveksam. Jag tror man behöver komma upp i lite värre grejor ang högtalare, hörlurar m.m för att man ska märka en markant skillnad mellan olika hörlursförstärkare (Visst finns det de som är skräp, men nu menar jag överlag i den här prisklassen i förhållande till TS övriga kringutrustning)

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klasvonklas:

Jag tycker TS ska köra på en vanlig hörlursförstärkare från Behringer. Om man ska vara helt ärlig: kommer verkligen kvaliten på ljudet påverkas så mycket att det inte längre är kul att lyssna på? Jag är tveksam. Jag tror man behöver komma upp i lite värre grejor ang högtalare, hörlurar m.m för att man ska märka en markant skillnad mellan olika hörlursförstärkare (Visst finns det de som är skräp, men nu menar jag överlag i den här prisklassen i förhållande till TS övriga kringutrustning)

Behringerprylarna står sig bra och väljer man tex HA 4700 så kan man ställa de flesta monitorer på den och det kan kanske passa in på ett datorbord?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på ett ljudkort istället för det interagerade som ger bra ljudkvalitet. Kommer användas för att lyssna på musik och lyssna på film genom hörlurarna.

Vad behöver man för ljudkort för att inte flaska hörlurarna?

Visa signatur

...

Permalänk
Rekordmedlem

En Odac/O2 kombination ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En Odac/O2 kombination ?

Finns det inget ljudkort som lyckas med vad ODAC/O2 klarar. Jag har ju ett headset(Sennheiser PC360) som jag använder mikrofonen för att prata med vänner igenom. Och jag vet inte riktigt hur ODAC/O2 fungerar men kan man köra tex det integrerade ljudkortet samtidigt så jag har tillgång till en mikrofon ingång?

Vad hamnar notan på för ett ODAC/O2 kombo och är skillnaden mellan det och ett ljudkort som typ Xonar STX (med hörlursförstärkare) stor?

Visa signatur

...

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns inga spelljudkort som ger lika bra ljud som O2/Odac men ett bättre kort med hörlursförstärkare låter ändå bra och är du inte seriös musiklyssnare så duger det säkert

http://www.headnhifi.com/dac/o2-odac-combo blir väl runt 2300kr om du köper det färdigbyggt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur bra fungerar en O2/Odac enhet för filmtittande? Jag får bara en känsla av att denna enhet främst är ämnad för ren musiklyssning.

Visa signatur

...

Permalänk
Rekordmedlem

Den är för 2 kanal, om du kör film, musik eller spel bryr den sig inte om.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Bugg, jag vill inte alls ifrågasätta dina kunskaper eller förmåga till att urskilja skillnader mellan ljudkort m.m. Jag tycker ändå du ska fråga dig själv: Kommer jag att höra en så stor skillnad att jag tycker det är värt att lägga en viss summa pengar på en viss lösning? Är skillnaden mellan en O2/Odac och ett Xonar STX så stor att du inte skulle kunna njuta av musik/film?

Att köpa ett ljudkort av högre kvalitet skulle jag säga underlättar pga dess flera in och utgångar. En kombo med dac och hörlursförstärkare ger förmodligen bättre kvalitet på ljudet, men är det värt pengarna och att förlora de in och utgångar man annars har tillgång till?

Personligen hade jag valt ett bra ljudkort, kanske till o med ett extern. Finns en del fina externa studio-ljudkort som jag personligen tror mer på än "vanliga" datorljudkort, men sen ska tilläggas att jag helelr inte har så stor koll på vanliga ljudkort till datorer.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Bugg, jag vill inte alls ifrågasätta dina kunskaper eller förmåga till att urskilja skillnader mellan ljudkort m.m. Jag tycker ändå du ska fråga dig själv: Kommer jag att höra en så stor skillnad att jag tycker det är värt att lägga en viss summa pengar på en viss lösning? Är skillnaden mellan en O2/Odac och ett Xonar STX så stor att du inte skulle kunna njuta av musik/film?

Att köpa ett ljudkort av högre kvalitet skulle jag säga underlättar pga dess flera in och utgångar. En kombo med dac och hörlursförstärkare ger förmodligen bättre kvalitet på ljudet, men är det värt pengarna och att förlora de in och utgångar man annars har tillgång till?

Personligen hade jag valt ett bra ljudkort, kanske till o med ett extern. Finns en del fina externa studio-ljudkort som jag personligen tror mer på än "vanliga" datorljudkort, men sen ska tilläggas att jag helelr inte har så stor koll på vanliga ljudkort till datorer.

Du får ifrågasätta mig hur mycket du vill, jag tar inte illa upp så länge du gör det på ett bra sätt precis som detta inlägg. Jag är ingen hifhi entusiasm men däremot har jag bestämt mig för att försöka se vad alternativen finns för att förbättra ljudet så gott det går utan att lägga åtskilliga tusenlappar.

Ska jag vara ärlig var jag påväg att köpa ett av de billigare ljudkorten från Asus i helgen för dryg 500kr men det fanns inte inne. Däremot har jag läst på lite och det finns bara 2-3st ljudkort som är ämnad för 2.0 ljud och har hörlursförstärkare, det kortet jag var på väg att köpa saknade både hörlursförstärkare och är ämnad åt 5.1/7.1 ljud.
Jag är dålig på ljudkort men med tanke på att jag bara använder hörlurar och ett par datorhögtalare som är 2.1 bör ett sådan ljudkort(Asus Xonar STX) vara bättre lämpad än ett 5.1 ljudkort utan hörlursförstärkare.

Jag förstår att det inte kan konkurrera med riktiga grejer men pris för prestanda avgör i slutändan. Man blir enormt sugen på att testa O2/Dac enheten och få höra på musiken som det är tänkt att den ska låta. Men det slutar nog med att jag köper ett ljudkort till att börja med och med tanke på vad jag använder för hörlurar.

Visa signatur

...

Permalänk
Skrivet av Bugg:

Du får ifrågasätta mig hur mycket du vill, jag tar inte illa upp så länge du gör det på ett bra sätt precis som detta inlägg. Jag är ingen hifhi entusiasm men däremot har jag bestämt mig för att försöka se vad alternativen finns för att förbättra ljudet så gott det går utan att lägga åtskilliga tusenlappar.

Ska jag vara ärlig var jag påväg att köpa ett av de billigare ljudkorten från Asus i helgen för dryg 500kr men det fanns inte inne. Däremot har jag läst på lite och det finns bara 2-3st ljudkort som är ämnad för 2.0 ljud och har hörlursförstärkare, det kortet jag var på väg att köpa saknade både hörlursförstärkare och är ämnad åt 5.1/7.1 ljud.
Jag är dålig på ljudkort men med tanke på att jag bara använder hörlurar och ett par datorhögtalare som är 2.1 bör ett sådan ljudkort(Asus Xonar STX) vara bättre lämpad än ett 5.1 ljudkort utan hörlursförstärkare.

Jag förstår att det inte kan konkurrera med riktiga grejer men pris för prestanda avgör i slutändan. Man blir enormt sugen på att testa O2/Dac enheten och få höra på musiken som det är tänkt att den ska låta. Men det slutar nog med att jag köper ett ljudkort till att börja med och med tanke på vad jag använder för hörlurar.

Vad kul att du tar det så, flera andra kan tyvärr reagera "öhh, kom inte här o bestäm vad jag ska göra bla bla bla", ja du förstår nog vad jag menar

Ska jag vara helt ärlig blev jag något tveksam nu till det här med ett studio-ljudkort. Förmodligen så håller de bättre ljudkvalitet, men det här med xlr-ingångar till mikrofonen, att headphones och ljudutgången inte alltid har samma "ljudkälla" m.m kanske bara gör det krångligt rent installationsmässigt.

Jag är dock fortfarande inne på det här med ett externt ljudkort. T.ex så slipper man de störningar man får av att ha ljudkortet inne i datorn, förutsatt då att man inte har någon annan pryl liggandes bredvid som gör störningar till ett externt kort
Ett lite finare extern vanligt datorljudkort kanske skulle vara värt att kolla på?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klasvonklas:

Ett lite finare extern vanligt datorljudkort kanske skulle vara värt att kolla på?

http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite-mk3 Trevligt kort

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Helt klart ett trevligt kort, men lite väl studio-inriktat för att det ska vara smidigt enligt min mening, och inte riktigt vad jag tror TS är ute efter. Lite mycket pengar i förhållande till TS övriga önskemål och kringutrustning med.

Asus Xonar U7 tror jag du Bugg skulle bli mer än nöjd med. Bra med anslutningar, bra kvalitet till det priset med bra SNR-ratio, hörlursförstärkare m.m. Klart det finns bättre, men det känns lite onödigt att satsa på ett ljudkort för 4500 när inte den övriga utrustningen håller samma klass.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Gick egen väg och köpte ett Asus Xonar Excessence STX på provlyssning. Har just nu bara sennheiser hd555 att lyssna med men jag får brus i hörlurarna när jag kör med xonar ljudkortet till och från.

När jag startar vissa låtar som startar lugnt kan jag höra bruset tills musiken överröstar bruset. När jag stannar/pausar så kommer brusljudet successivt till en viss nivå och efter ett par sekunder (15 sekunder) verkar något i ljudkortet bryta bruset för då blir det tyst dvs inget brus längre. Och så där håller det på direkt när jag pausar eller stannar en låt.

I filmer blir det liknande.

Jag tror att jag inte kan höra bruset när jag väl lyssnar på musik eller film. Ska det vara så här med ett så pass bra ljudkort med hörlursförstärkare?

Visa signatur

...