RAID 0: 1 trasig HDD

Permalänk
Medlem

RAID 0: 1 trasig HDD

Vad jag har läst hittills verkar det vara helt kört för mig, men måste ändå se ifall jag kan ha missat något. Innan jag börjar vill jag bara klargöra att jag inte kan mycket alls om datorer och jag alldeles nyss lärde mig vad en RAID ens är för någonting...

Så, min systemdisk kraschade för ett par veckor sen och slutade synas i bios och jag kunde inte boota datorn längre. RAID error uppstod. Min andra disk, som jag använde till data syntes fortfarande i BIOS och syns även nu när jag har monterat in en ny SSD med windows på osv.

Problemet är ju då förstås: jag kan inte hitta datadisken i Windows och inte i diskhantering. Det enda som syns där är den trasiga raiden som inte går att nå för den "finns inte".

Är min data helt körd?

Jag hade ingen aning om att mina hårddiskar satt ihop på detta viset och jag är medveten om att det alltid är bra att ha backup, men tyvärr hade jag det inte. Vad jag har läst är en RAID 0 något som sprider datan osv vilket gör att den inte går att återfå?

Men om man kör på det dyra alternativet, kan jag få tillbaka datan om det går att laga hårddisken som kraschat?

Klump. I. Magen.

Permalänk
Medlem

Om ena disken verkligen är trasig så är hälften av din data helt enkelt borta.
Och sättet som RAID0 fungerar gör det helt omöjligt att återfå någon data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Vad jag har läst hittills verkar det vara helt kört för mig, men måste ändå se ifall jag kan ha missat något. Innan jag börjar vill jag bara klargöra att jag inte kan mycket alls om datorer och jag alldeles nyss lärde mig vad en RAID ens är för någonting...

Så, min systemdisk kraschade för ett par veckor sen och slutade synas i bios och jag kunde inte boota datorn längre. RAID error uppstod. Min andra disk, som jag använde till data syntes fortfarande i BIOS och syns även nu när jag har monterat in en ny SSD med windows på osv.

Problemet är ju då förstås: jag kan inte hitta datadisken i Windows och inte i diskhantering. Det enda som syns där är den trasiga raiden som inte går att nå för den "finns inte".

Är min data helt körd?

Jag hade ingen aning om att mina hårddiskar satt ihop på detta viset och jag är medveten om att det alltid är bra att ha backup, men tyvärr hade jag det inte. Vad jag har läst är en RAID 0 något som sprider datan osv vilket gör att den inte går att återfå?

Men om man kör på det dyra alternativet, kan jag få tillbaka datan om det går att laga hårddisken som kraschat?

Klump. I. Magen.

Enda grejen du kan göra är att försöka få liv i din gamla hårddisk. Nu har du två alternativ. Den första är att försöka reparera disken med programvara som hddregenerator osv. Eller så får du skicka in den till ett företag som har stora och dyra maskiner som reparerar hårddisken. Väljer du det andra alternativet så ska du vara redo att betala många tusenlappar....tyvärr.

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Men det går i alla fall att få tillbaka datan såvida den trasiga hårddisken kan repareras?

Permalänk
Medlem

Svårt att tolka det du skriver...

"Min andra disk, som jag använde till data syntes fortfarande i BIOS och syns även nu när jag har monterat in en ny SSD med windows på osv."

Är det en separat disk, så ska det gå att rädda ditt data med något recovery-program.
(Eller pratar du om att raiden var uppdelad i 2 partitioner? En för OS och en för data?)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Svårt att tolka det du skriver...

"Min andra disk, som jag använde till data syntes fortfarande i BIOS och syns även nu när jag har monterat in en ny SSD med windows på osv."

Är det en separat disk, så ska det gå att rädda ditt data med något recovery-program.
(Eller pratar du om att raiden var uppdelad i 2 partitioner? En för OS och en för data?)

Fo3

Han kör raid-0, således så sprids all data mellan de två diskarna. Tänk varannan byte skrivs till de olika diskarna. Så om en kraschar är allt oläsbart även på den fortfarande fungerande då det enda som finns där är en sörja av bytes. Lite förenklat och antagligen inte helt korrekt, men nära nog. Således kommer inget räddningsprogram att fungera.

Permalänk

ibas eller liknande företag kan säkert hjälpa, runt 10000:- höftar jag till med att det kommer kosta...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Han kör raid-0, således så sprids all data mellan de två diskarna. Tänk varannan byte skrivs till de olika diskarna. Så om en kraschar är allt oläsbart även på den fortfarande fungerande då det enda som finns där är en sörja av bytes. Lite förenklat och antagligen inte helt korrekt, men nära nog. Således kommer inget räddningsprogram att fungera.

Ja, så kan det nog vara.

Men TS har uppenbarligen stora kunskapsluckor och skriver otydligt,
somligt han skriver kan tolkas som att data låg på en separat disk.

jag ville gärna ha ett klarläggande...

Men där tycker vi tydligen olika.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det är den stora nackdelen med RAID0 (striping), dör en disk så förlorar du all data på diskarna..
undantaget är väl om du kör RAID0+1 (striping+spegling) men då är du uppe i minst 4 diskar.

Det bästa alternativet om du vill ha en snabb C:\ disk är att köpa så stor och så snabb SSD du har råd med.
Dom snabbaste är PCI-Express SSD men dom är dyra.. en vanlig SSD räcker nog långt för dom flesta.

Permalänk
Medlem

Sitter det nu tre eller fyra diskar i datorn? SSD inkluderat i uppräkning.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det sitter 2 diskar i datorn. Den gamla (D: ) som inte är kraschad men oanvändbar datamässigt, samt min nya SSD som systemdisk.
Förlåt för kanske lite luddiga formuleringar men vissa kunde ju tolka mitt problem i alla fall!

Det dumma är att den här RAID 0 måste varit förinställd när jag köpte datorn. Ganska dumt egentligen, but then again... Datorn påmminer ju om säkerhetskopiering var och varannan dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Det sitter 2 diskar i datorn. Den gamla (D: ) som inte är kraschad men oanvändbar datamässigt, samt min nya SSD som systemdisk.
Förlåt för kanske lite luddiga formuleringar men vissa kunde ju tolka mitt problem i alla fall!

Det dumma är att den här RAID 0 måste varit förinställd när jag köpte datorn. Ganska dumt egentligen, but then again... Datorn påmminer ju om säkerhetskopiering var och varannan dag.

??
om du har raid 0 och en till disk.. då har du minst 3 diskar (hdd och eller ssd).
har du 2st diskar och 2st partitioner så har du inte raid 0....

raid 0 innebär att 2st diskar (eller flera) är ihopkopplade.. så varannan byte skrivs på varannan hårddisk (något sådant).
så krashar en så förloras datan på båda diskarna (alla diskarna i raid 0 partitionen), altså bara att formattera om den hela disken och kasta den andra (alt. lämna in på garanti och få en ny disk men förlora datan).
eller skicka in paret till ibas och betala om du har otur runt 10K kr för att få tillbaka data.. om det nu är något extremt viktigt som har förlorats.

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med läget, så var så god!

Men du har hittills misslyckats med att beskriva vad du har för dator.
Vilka diskar som satt i datorn.(innan den kraschade)

Det är inte särskilt många datorer som säljs med raid 0 förinstallerat.
Att du köpt en sådan, utan att ens veta om det känns lite märkligt.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Korta svaret på ursprungsfrågan är nog tyvärr: Ja, din data är i värsta fall förlorad.

För min del så blir det bara mer förvirrande ju mer info du kommer med. Utan minst 2 likadana hårddiskar = ingen RAID.

Om du nu har en sprillans ny SSD med Windows på och inte kommer åt den enda andra disken som sitter i datorn ser det inte så ljust ut.

Har du lite (ursäkta uttrycket) tur kan det kanske vara ditt moderkort som håller på att ge upp. Om så är fallet kanske disken med din data på fungerar i en annan maskin/dockningsstation.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

Uppklarning: jag HADE två diskar i datorn. Två identiska varav den ena användes till data och den andra som systemdisk. De satt ihop i en Raid 0. Systemdisken kraschade, jag köpte en ny systemdisk (SSD), och det går inte att komma åt datan. Som ni sagt tidigare.

Jag ska skicka in båda hårddiskarna som tillhörde raiden till Ahlberg data som jag har varit i kontakt med, och som har erbjudit det lägsta priset. Den jag fick prata med uppskattade kostnaden till ca 2-4k om det är så pass "bra" som det låter. Jag återkommer med hur det gick och vad det kostade för dem som vill veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Uppklarning: jag HADE två diskar i datorn. Två identiska varav den ena användes till data och den andra som systemdisk. De satt ihop i en Raid 0. Systemdisken kraschade, jag köpte en ny systemdisk (SSD), och det går inte att komma åt datan. Som ni sagt tidigare.

Det är oförenlig information. Diskarna kan inte ha olika syften (system resp data) och samtidigt vara raid 0.

Av den information som du givit är det två identiska diskar i raid 0, och raiden var uppdelat i två partitioner, system respektive data.

Att återskapa data utan att få igång den trasiga disken blir omöjligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Uppklarning: jag HADE två diskar i datorn. Två identiska varav den ena användes till data och den andra som systemdisk. De satt ihop i en Raid 0. Systemdisken kraschade, jag köpte en ny systemdisk (SSD), och det går inte att komma åt datan. Som ni sagt tidigare.

Hur kan de vara identiska om den ena var en datadisk å den andra en systemdisk?
Å hur 17 kan de isf suttit ihop i en RAID0.

Motsägelsefullt eller så kan du inte skilja på disk och partition?

Permalänk
Medlem

Öhm. För diskarna var identiska men att jag helt enkelt hade Windows och alla spel installerat på den ena, och hade lagt över alla bilder/filmer/dokument på den andra. Två hdds a 500GB var, samma märke, samma modell. Datorn sa att det var fel i RAID 0. Jag har ALDRIG fifflat i BIOS eller några diskhanterare i datorn, därav måste diskarna från början ha satt ihop i en sån här RAID 0 eller hur? för prestandans skull I suppose.

Jag kanske helt enkelt använder fel ord? Vettifan om 'systemdisk' betyder något speciellt.... Men det var INTE partitioner. Det vet jag faktiskt. ;>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Öhm. För diskarna var identiska men att jag helt enkelt hade Windows och alla spel installerat på den ena, och hade lagt över alla bilder/filmer/dokument på den andra. Två hdds a 500GB var, samma märke, samma modell. Datorn sa att det var fel i RAID 0. Jag har ALDRIG fifflat i BIOS eller några diskhanterare i datorn, därav måste diskarna från början ha satt ihop i en sån här RAID 0 eller hur? för prestandans skull I suppose.

Jag kanske helt enkelt använder fel ord? Vettifan om 'systemdisk' betyder något speciellt.... Men det var INTE partitioner. Det vet jag faktiskt. ;>

Går inte ihop detta, som du beskriver det med en disk med Windows och spel, och en disk för lagring av bilder, filmer osv kan dessa diskar omöjligen varit i raid 0.

Du har tidigare skrivit att du har 2 diskar, en SSD och en HDD, det är inte så att du har eller hade 3 diskar en HDD som krascha som du bytte till en SSD där windows + spel finns, och 2 st HDD ihopkopplade i en RAID 0 som du haft till lagring, Raid 0 består ju av minst 2 identiska fysiska diskar, men du som användare ser bara dessa som en disk / enhet.
Fast i så fall har du 2 kraschade diskar, dels systemdisken där Windows fanns, dels en disk i en RAID 0 config.
Men åt andra sidan förstår jag inte och kan inte bena ut hur du har haft diskarna då du pratar om en disk för windows (systemdisk) och en disk för övriga data, men samtidigt bara totalt 2 diskar i en RAID 0, vilket är totalt oförenligt.

Det är väldigt väldigt riskabelt och dumt att ha viktiga data i en raid 0 config samt likaså onödigt då prestanda blir mindre viktigt.
kraschar en disk som tillhör en RAID 0 är det väldigt osäkert om ett dataräddningsföretag kan återställa någonting, då det inte finns en ända hel fil på den trasiga disken, om du lämnar in bägge diskarna som RAID 0 enheten bestod av, dvs även den friska kanske det går.
Men verifiera först om det är på det här viset med 3 diskar först, 1xSSD + 2xHDD, Du måste öppna datorn för att kolla detta!
Du lade till SSD disken i efterhand och installera Windows på den, och den ursprungliga raid 0 enheten fick vara kvar som den var troligen.

Du borde i det läget efter ha tömt och backat upp den på filer, tagit bort Raid 0, och haft dom 2 diskarna som separata enheter, alternativt gjort om den till en RAID 1 istället.

EDIT: Hur hade du innan "systemdisken" krascha,
I min dator eller dator, såg du 2 enheter typ en C: och ytterligare en diskenhet tex D: varav du hade då samma D: som lagringsdisk? + eventuell CD/DVD
Eller såg du bara en enhet c: + eventuell CD/DVD om du nu har någon sådan?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kittay:

Öhm. För diskarna var identiska men att jag helt enkelt hade Windows och alla spel installerat på den ena, och hade lagt över alla bilder/filmer/dokument på den andra. Två hdds a 500GB var, samma märke, samma modell. Datorn sa att det var fel i RAID 0. Jag har ALDRIG fifflat i BIOS eller några diskhanterare i datorn, därav måste diskarna från början ha satt ihop i en sån här RAID 0 eller hur? för prestandans skull I suppose.

Jag kanske helt enkelt använder fel ord? Vettifan om 'systemdisk' betyder något speciellt.... Men det var INTE partitioner. Det vet jag faktiskt. ;>

Du har alltid partitioner påen disk. Om du har C: System och D: Data kan du inte genom att titta i utforskaren lista ut om det är två diskar med en partition var, en disk med två partitioner, eller två diskar i raid med två partitioner.

Ursprungligen hade du två diskar och två partitioner. Sedan rasade en disk och du fick raid error, och ingen disk synd i diskhanteraren. Av det finns det endast en slutsats att dra, att diskarna var konfigurerade i raid och det var två partitioner på denna raid.

Du kan kika i enhetshanteraren under diskenheter. Eventuellt kan det utöver din SSD finnas något i stil med Raid 0 stripe set.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Begreppsförvirringen e total, därför omöjligt förstå vad TS menar.

Disk: En fysisk enhet, kan ha en eller flera partitioner, ibland kallad för volymer (C:, D: etc.)
Systemdisk: En disk som är bootbar, dvs. har en partition med en bootloader (System Reserved), kan även ha en systempartition C:
Partition: En formaterad del av en disk, kan vara en systempartition eller lagrings-/datapartition.
RAID0: 2 eller fler diskar som logiskt "sitter ihop". Upplevs av Windows som EN logisk disk.

Pratar man om C:, D: etc. så är detta partitioner eller volymer , INTE enhet, INTE disk, INTE systemdisk, INTE datadisk, det är partitioner, inget annat.

Annars kan man i vanlig ordning googla på allt detta tills man begriper hur det hänger ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Begreppsförvirringen e total, därför omöjligt förstå vad TS menar.

Disk: En fysisk enhet, kan ha en eller flera partitioner, ibland kallad för volymer (C:, D: etc.)
Systemdisk: En disk som är bootbar, dvs. har en partition med en bootloader (System Reserved), kan även ha en systempartition C:
Partition: En formaterad del av en disk, kan vara en systempartition eller lagrings-/datapartition.
RAID0: 2 eller fler diskar som logiskt "sitter ihop". Upplevs av Windows som EN logisk disk.

Pratar man om C:, D: etc. så är detta partitioner eller volymer , INTE enhet, INTE disk, INTE systemdisk, INTE datadisk, det är partitioner, inget annat.

Annars kan man i vanlig ordning googla på allt detta tills man begriper hur det hänger ihop.

Så sant allt, märkte själv nu att mitt svar ovan var jämra luddigt, skrev till och med diskenhet men skyller på den sena timmen som var då.

Så här i efterhand så begriper man att TS nog hade 2 fysiska diskar med vardera 2 partitioner och allt i RAID 0, varav den ena krascha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det här börjar bli mer komplicerat än det var meningen från början hahaha. Jooker och ggustavsson sa det, helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Försöker förklara lite igen då:

Skrivet av ggustavsson:

EDIT: Hur hade du innan "systemdisken" krascha,
I min dator eller dator, såg du 2 enheter typ en C: och ytterligare en diskenhet tex D: varav du hade då samma D: som lagringsdisk? + eventuell CD/DVD
Eller såg du bara en enhet c: + eventuell CD/DVD om du nu har någon sådan?

Jag hade så att jag såg C: (500GB) och D: (500GB) (+ DVD/RW enhet). När jag installerade saker kunde jag välja vilken av partitionerna jag ville ha det på, och jag kunde flytta över filer mellan dem. (Minns inte nu om jag drog en mapp mellan en plats på C: och en plats på D: ifall det stog "flyttar filer" eller "kopierar filer". Det kanske inte är relevant ändå...)

Jag plockade själv ur diskarna ur datorn och testade att bara använda den "hela" fysiska hårddisken i "huvudporten" (alltså låta den andra porten vara tom) - då sa inte datorn någonting förutom att den inte kunde boota. Jag satt på så vis fast i bios. Sen provade jag den andra "trasiga" hårddisken i samma port. Då sa datorn RAID 0 error sen hoppade den till blackscreen med vit text som sa något om media/change media boot disk/whatever. Kunde inte boota och kunde inte heller komma bort från den skärmen utan att starta om datorn. Det var disken som kallats C: som det gick såhär med.

När jag stoppade i den nya SSD-disken i "huvudporten" (som jag köpte efter kraschen, dvs den fanns inte med i bilden innan) och den "hela" disken fick sitta där den suttit, stod i bios att SSDn var en 'non-member disk' och på den andra stod det om jag minns rätt nu "member disk" + kanske RAID 0 eller dyl.

Väl inne i Windows poppade det upp i enhetshanteraren att jag hade ett lagringsfel, RAID-volymen syntes (typ 935gb) och den visade upp två delar. Partitioner då antar jag? Den trasiga visades som saknad och den andra syntes men jag kunde inte komma åt den och använda den utan att formatera eller "hantera" volymen eller vad det stod. Det vill säga radera allt som fanns på denna. D:-partitionen syntes nu inte i "Min dator".

[Innan hela det här helvetet bröt lös har jag aldrig ens sett den där bios-skärmen utan allt jag sett vid startup är Windowsloggan och MSI-loggan med valen mellan Setup, Boot och Recovery. Så har aldrig ens sett ordet 'RAID' poppa upp i datorn förrän jag försökte starta den efter kraschen.]

Jag förstår att jag kan ha konstiga formuleringar men vände mig hit enbart eftersom jag inte kan någonting om sånt här. Ber om ursäkt om jag har skapat förvirring i era stackars data-hjärnor med luddiga ord och invecklade förklaringar. Fick dock ett par förstående svar nästan direkt så jag skulle la ha avslutat med bara det inlägget.

Hur som haver berättade jag för Ahlberg exakt vad som hänt, att det var två fysiska diskar inblandade och jag ska skicka iväg båda två i hopp om räddning. Svaret var att de har tagit hand om många liknande problem förut.

EDIT: Hittade felmeddelandet efter lite sökning på internet. Detta upprepade sig hela tiden när jag försökte boota från min trasiga hårddisk.
"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected"

Permalänk

Enda logiska sättet du kan haft raid 0 i är att du haft Diskarna raid konfigurerade ( Då ''blir'' dem en disk) och sedan partitionerat denna raid konfiguration i Två partitioner, en system och en full med other stuff.

Om du haft En disk på 500gb för lagring och en 500gb för system kan dem O.M.Ö.J.L.I.G.T.V.I.S varit RAID 0 konfigurerade. så lite förtydligande inom denna tråd krävs.

Jag misstänker det förstnämnda som sedan gett upp Och om du vill återhämta något av det du haft är det till något stort företag och då måste du skicka båda diskarna då allt som finns i en disk för sig ( och antagligen båda men jag hoppas på det bästa för din skull) är typ Äggröra eller Jordgubssylt som hamnat i ett svart hål och krossats ur existens - Nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

Enda logiska sättet du kan haft raid 0 i är att du haft Diskarna raid konfigurerade ( Då ''blir'' dem en disk) och sedan partitionerat denna raid konfiguration i Två partitioner, en system och en full med other stuff.

Om du haft En disk på 500gb för lagring och en 500gb för system kan dem O.M.Ö.J.L.I.G.T.V.I.S varit RAID 0 konfigurerade. så lite förtydligande inom denna tråd krävs.

Jag misstänker det förstnämnda som sedan gett upp Och om du vill återhämta något av det du haft är det till något stort företag och då måste du skicka båda diskarna då allt som finns i en disk för sig ( och antagligen båda men jag hoppas på det bästa för din skull) är typ Äggröra eller Jordgubssylt som hamnat i ett svart hål och krossats ur existens - Nästan.

Mjo det har jag ju förstått. Det hänger ju mest på att de kan få liv i den trasiga disken. Men den kunde boota EN gång efter kraschen (tyvärr var jag tvungen att stänga av datorn igen då jag inte var hemma med den vid det tillfället....) så han trodde att skadan på disken kunde vara väldigt liten. Förhoppningsvis (:

Eftersom jag aldrig gjort något annat än att starta upp datorn och installera saker på den, kan jag inte anta mer än att den var konfigurerad så från början. Vet inte om det makes more sense att det är en gaming laptop? o_o

Permalänk
Medlem

Somliga kan tro att TS tycks vara helt obildbar - pratar fortfarande om C:- och D:-disk när jag nyss förklarat att det inte finns något som heter så, det heter, återigen, C:- och D:-partition. Ska man be om hjälp skulle det underlätta om man använder vedertagna begrepp för att bli förstådd och undvika förvirring.

Tråden har nu snart 30 inlägg varav majoriteten försöker utröna vad TS menar.

Man kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka, typ...

Visst, snubben ber om ursäkt för sin okunnighet, vilket vittnar om viss insikt, men när vi försöker förklara begreppen å det ändå inte går fram blir man något trött.

Alla är vi barn och okunniga i början vilket inte hindrar att vi kan ta till oss och bearbeta ny information, tror de flesta här på swec lärt sig den vägen.

Huruvida den sk. "trasiga", "kraschade" disken verkligen fysiskt kraschat är tveksamt. Man skiljer på fysiska och logiska fel. Fysiska fel där diskens skivor, motor eller elektronik gått sönder brukar bara proffsfirmor fixa. Logiska fel där filstrukturerna innehåller fel kan man med rätt mjukvara och kunskap kunna fixa själv. Troligen har TS logiska fel eftersom disken troligen initierats som en RAID0-medlem. Fipplar man med RAID-BIOS å byter diskar huller om buller så bryter man upp den ursprungliga RAID0-initieringen varvid man hamnar i limbo, dvs. i hyperrymden där det mesta pekar kors å tvärs. PS "limbo" och "hyperrymd" är EJ vedertagna begrepp, om nu nån trodde det. DS

För att avgöra om en disk har fysiska fel kan man köra disktillverkarens analys/diagnosprogg. Titta på diskens SMART-värden med tex. CrystalDiskInfo eller HD Tune. Först efter resultaten från dessa kan vi avgöra om den e "trasig". OBS Disken måste synas i BIOS !!

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kan Ahlberg rädda innehållet, bara du skickar bägge diskarna, även om det tyvärr svider lite i plånboken.

Man ju grunna på hur du fick diskarna till en RAID 0 förstås från början, men var kanske på det sättet när du fick datorn.

Hursom se till senare att du inte använder dig av RAID 0

Men RAID 1 är ok, då det inbär att diskarnas innehåll är speglade, dvs varje disk har exakt samma innehåll, så om en disk går sönder så finns allt kvar på den andra disken.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Somliga kan tyckas tro att enbart snubbar postar på detta forum. Hehe. Antar att jag följer den stereotypiska, obildade kvinnan i detta läge.

Jag kan helt enkelt inte uttycka mig i text eller ändra på mina uttryck när det gäller såna här saker. Men du menar alltså att jag själv kan kolla huruvida disken är fysiskt skadad eller inte. Tackar för informationen, ska kika på det innan jag gör något annat. Rättare sagt, ska be någon kunnig om hjälp med att kika på det. (: