Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

12GB
6GB är i minsta laget nu för tiden.

Klarar mig fint på 2GB ram

4GB om det ska spelas, och det utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Hmm jo det kan jag förstå men varför göra en CPU med triple channel när typ alla moderkort har 4 slots, låter onödigt i alla fall haha.

....fast moderkort för x58 har sex platser oavsett om du tycker det är kul eller inte. Till TS: 300 spänn är ingenting, kör på 12 gig. Jag har en 920 med 12 gig och ett 660Ti som andradator, den drar runt även moderna spel alldeles utmärkt. Inte med 60 FPS, men fullt spelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Hmm jo det kan jag förstå men varför göra en CPU med triple channel när typ alla moderkort har 4 slots, låter onödigt i alla fall haha.

Det moderkortet har 6 slots

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Som sagt, Det beror på vad du gör, Jag kan ha chrome öppet med ca 15 tabbar samtidigt som jag spelar på en skärm och tittar på film på en annan plus virusskydd, utorrent, msi afterburner osv. Med allt det kommer jag aldrig över 6gb ram, Så jag tror att man klarar sig ganska långt på 6gb

Jag ligger på nästan 6gb när jag bara slösurfar, har bara 3 tabbar uppe på chrome och inget spel eller videoklipp eller film öppnad och ligger på 4,8gb användning, en vanlig dag kommer jag lätt upp i över 8gb utan att ha något spel öppnat och det är inte ovanligt att jag kliver upp över 10gb, med bara chrome och ett spel och de vanliga programmen igång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Håller med som sagts tidigare, 300 är inte mycket att bråka om så gå på 12 GB även om 6 skulle räcka till 99%

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Jag ligger på nästan 6gb när jag bara slösurfar, har bara 3 tabbar uppe på chrome och inget spel eller videoklipp eller film öppnad och ligger på 4,8gb användning, en vanlig dag kommer jag lätt upp i över 8gb utan att ha något spel öppnat och det är inte ovanligt att jag kliver upp över 10gb, med bara chrome och ett spel och de vanliga programmen igång.

Eh? Nästan 6Gb av att bara slösurfa. Då lär du ha något fel på ditt operativ eller så slösurfar du väldigt konstigt...

Men men, hur som helst, bygger man nytt och funderar kring 300kr mer eller inte så finns det bara en sak att göra, go big or go home!
Kör på 12Gb, fundera inte ens på något annat.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pellemanify:

Hmm jo det kan jag förstå men varför göra en CPU med triple channel när typ alla moderkort har 4 slots, låter onödigt i alla fall haha.

Alla moderkort med X58-chipsetet, som i7 920 kör med, har triple channel. Det är socket 1366.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Alla moderkort med X58-chipsetet, som i7 920 kör med, har triple channel. Det är socket 1366.

Skrivet av Miljon3:

Det moderkortet har 6 slots

Skrivet av Lunatech:

....fast moderkort för x58 har sex platser oavsett om du tycker det är kul eller inte. Till TS: 300 spänn är ingenting, kör på 12 gig. Jag har en 920 med 12 gig och ett 660Ti som andradator, den drar runt även moderna spel alldeles utmärkt. Inte med 60 FPS, men fullt spelbart.

Okej, tack! Bra att man lär sig nytt ibland

Permalänk

Ramminne brukar vara något som man enkelt kan uppgradera i efterhand, därav kan man vara snål och köpa så mycket som man behöver för just i stunden. Men får TS dubbla rammängden för enbart 300kr så är det dumt att vara dumsnål. Speciellt när 8GB är vad som rekommenderas på en kontorsdator idag.

Skrivet av DilluTioN:

Ni som säger att 6gb är i minsta laget, vad gör ni med datorerna egentligen?!
Jag har totalt 12gb och det används endast när jag redigerar film och använder tunga 3D-applikationer.

Arbetar med allt möjligt mest kontorsjobb med Office. Ofta har man flera program igång på flera olika virtuella maskiner samtidigt och det slukar ram.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har 8GB och jag har aldrig använt mer än 5GB, då har jag ändå oftast uppe oerhört många flikar på chrome, flertal applikationer i bakgrunden samt som jag har igång något spel. Så jag skulle våga säga att 6GB räcker. Köp 6GB nu och när du känner i framtiden att du vill ha lite mer, så sälj de igen och lägg på lite pengar och köp mer. Ram är fortfarande billigt så det är inga stora summor det handlar om, om du nu får för dig att uppgradera i framtiden. Lite surt att köpa för ''mycket'' om hälften knappt kommer utnyttja, även om det är ''framtidssäkert''.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Innan jag rensade hade jag 244. Yes, I mad.

EDIT: På arbetsdatorn som har 8 GB ligger jag just nu på 6.44, så jag skulle uppskattat 12-16 här med.
Kör Thunderbird, FF med 4 tabbar, Chome med 10+4 tabbar, 6 mappar, MySQL Workbench med 1 tabb, Photoshop CS6 x64, OpenOffice Writer, Filezilla med 2 tabbar samt Notepad++ utan någonting öppnat.

Jag tycker iallafall att det är väldigt enkelt att förbruka 8 GB RAM.

244 är nog det högsta antal jag hört talas om men att ligga på 100+ flikar är inte ovanligt för mig.
Det bästa är om man kör win 8 och operativsystemet får för sig att tvinga fram en omstart. Då får man efteråt leta runt efter var man var på tidigare halvlästa sidor och leka den fenomenalt roliga leken "Hitta youtube-klippen" som autostartar när du drar upp alla flikar igen. Leken kan kryddas extra genom att omstarten sker mitt i natten och man har hög volym på högtalarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

Jag ligger på nästan 6gb när jag bara slösurfar, har bara 3 tabbar uppe på chrome och inget spel eller videoklipp eller film öppnad och ligger på 4,8gb användning, en vanlig dag kommer jag lätt upp i över 8gb utan att ha något spel öppnat och det är inte ovanligt att jag kliver upp över 10gb, med bara chrome och ett spel och de vanliga programmen igång.

Om Windows använder nära 6GB när du slösurfar, så är det något som inte stämmer kan jag tala om för dig. Jag ligger inte mer än 2-3GB när jag slösurfar, och då brukar det vara en hel del tabbar också. Min laptop med 4GB ram ligger under 2GB där också.

Permalänk

Jag skulle välja 12GB.
Windows brukar använda ca 2GB och spel 4+ GB, fast jag vet inte om det blir någon stor skillnad.
Med mycket minne kan du stänga av virtuellt minne och skapa en ramdisk där du sparar tempfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xavipro11:

Jag ska köpa en i7 920 billigt av en kompis. Är det värt 300kr extra för 12 gb istället för 6? Kommer jag klara mig på 6?

Läste igenom tråden lite snabbt, men jag utgår ifrån att du redan har ett 1366 socket baserat moderkort, eller att du menar att du får överta kompisen moderkort också, inte bara CPU.n

6Gb räcker, men skulle ändå inte välja det då det skulle bli 3x2Gb stickor, visst funkar det, men om du nu vill uppgradera dig lite senare till ett åtminstone i dagläget helt modern system, vill man verkligen inte sitta med så små stickor som bara 2Gb, så minst 4Gb per sticka.

Ska nämnas att det inte är nått som hindrar att man bara kör med 2x4Gb stickor på ett 1366 system = 8Gb, dvs dual channel, sänker bandbredden lite, men inte så det är så farligt att man kommer direkt lida av det..

Åt andra sidan sitta med "bara" 3 stickor vid en eventuell uppgradering senare är ingen höjdare det heller då moderna system vill ha 2 eller 4 st stickor + kan bli knepigt att hitta bara en styck sticka senare med samma spec och minneschip osv.

Åt tredje sidan så när du väl byter dator om 2-3 år kanske, lär det vara DDR4 minne som gäller, inte DDR3 som idag, men stickorna kan säkert då säljas på beg marknaden, (DDR3 och DDR4 minne kommer inte bli kompatibla med varann)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kör på med 3x2GB Corsair & 3x4GB Kingston, totalt alltså 18GB, i mitt i930 system.
Kommer utan problem upp i 10GB användning i Chrome när man börjar spekulera i nya köp. Men då sitter man också med 2st extra skärmar till sitt system, så tabbarna flyter ut lite grann.

Jag hade då hinkat in 12GB ifall pengar inte var ett problem. Med 6GB var det alldelens för lätt att slå i taket när jag hade det, engång i världen.

Permalänk
Medlem

Hade från början 6Gb på mitt X58 moderkort, och tvingades byta till 12Gb då 6Gb var för lite upptäckte jag rätt tidigt.
Innan satt jag med en klenare 775 dator dock med 8Gb minne.

Verkligen inte roligt när man satt med jobb med tidslimit, och minnet bestämde sig för att ta slut, varvid datorn förvandlade sig till telefonprestanda med våldsamt konstant swapande till virtuella minnet på hårddisken

Med 12Gb har det alltid räckt dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kör på 6gb, eller 12 om du har 300 över. Men efter som det är en gammal processor så är det knappast värt på att satsa mer pengar på den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Ni som säger att 6gb är i minsta laget, vad gör ni med datorerna egentligen?!
Jag har totalt 12gb och det används endast när jag redigerar film och använder tunga 3D-applikationer.

Definiera tunga 3D-applikationer, chunky och small lux gpu tex äter up 16 GB på en minut,
blender kan använda mycket minne också men då lägger gpu´n av om du inte har rätt kort.
Sedan om du vill undvika att starta om windows och köra många flikar i chrome och firefox är 16 nästan för lite
Jag har 24 GB men det går åt snabbt och ändå måste jag köra med ca 26 GB swap för inte få program fel.
Men jag kör ju VMs också så det är ju cirka 4 GB per VM.

Permalänk
Medlem

Vad gör ni med era datorer?

Skrivet av LemonIllusion:

12GB
6GB är i minsta laget nu för tiden.

Sitter här på min gamla rigg och slö surfar då jag såg denna tråd.
Hur kan 6gb va i minsta laget?

Här är en screen som jag tog ikväll med 1 stream, 2 youtube videos facebook, overclock.net, inet, skype, sweclockers, spotify, virus skydd, win 7 64 OS, utorrent, 1080p film i power DVD12, och jag får 60% av 6gb ram. Dominator 3x2Gb 1600Mhz CL7

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Marreez:

Om Windows använder nära 6GB när du slösurfar, så är det något som inte stämmer kan jag tala om för dig. Jag ligger inte mer än 2-3GB när jag slösurfar, och då brukar det vara en hel del tabbar också. Min laptop med 4GB ram ligger under 2GB där också.

Såhär kan det se ut för mig när jag slösurfar. Det är 2 mer chrome och sen en massa svchost och lite program längre ner bara.
Har 37 tabbar uppe i chrome och ett par av dem är streams och flertal youtube uppe.
Observera att när jag använder ca 10gb så brukar jag ha ca 50 tabbar uppe och något spel igång

Oj vad liten bilden blev, hursom så kanske vi bara slösurfar annorlunda, eller tror du det faktiskt är något som inte stämmer?
Ursäkta för offtopic btw, men det här kan ju vara lite intressant för TS så han ser hur mkt gb som kan användas om man surfar som mig.
Ah, var ju bara att öppna bilden i ny flik så blev den stor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Sitter här på min gamla rigg och slö surfar då jag såg denna tråd.
Hur kan 6gb va i minsta laget?

Här är en screen som jag tog ikväll med 1 stream, 2 youtube videos facebook, overclock.net, inet, skype, sweclockers, spotify, virus skydd, win 7 64 OS, utorrent, 1080p film i power DVD12, och jag får 60% av 6gb ram. Dominator 3x2Gb 1600Mhz CL7

http://img21.imageshack.us/img21/5553/e8wi.png

Uploaded with ImageShack.us

Vi vet ju inte riktigt vad TS använder sin dator till, och ditt exempel är ju ganska typisk för normalanvändare som inte sitter och jobbar med mer minneshungriga program, eller som jag ett flertal ibland ganska minneshungriga program, med stora filer inladdade osv, för mig räcker inte 6Gb

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med en i7 920 tillsammans med 6gb ram. Det duger fin fint måste jag säga, och då multitask:ar jag mycket och gör rätt tunga grejer på datorn ändå. 2,2gb används nu när skype, steam, spotify, webbläsare med 6 antal flikar + lite annat shit är igång. Med något tung spel igång också tror jag ligger runt 4-5gb kanske. Har aldrig fått upp någon sån där ruta om att minnet är fullt än så länge.

Men eftersom det bara rör sig om 300kr extra så har jag inte direkt någon åsikt i hur du gör. Det viktiga är att du själv är nöjd

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

Tack för alla svar det uppskattas verkligen!!! Jag tror jag kör på 12 gb iaf. Då är det inte ta slut. Vilket set av 3x4gb är bäst? Helst att få det så billigt som möjligt. Jag använder även cdons 5%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

244 är nog det högsta antal jag hört talas om men att ligga på 100+ flikar är inte ovanligt för mig.
Det bästa är om man kör win 8 och operativsystemet får för sig att tvinga fram en omstart. Då får man efteråt leta runt efter var man var på tidigare halvlästa sidor och leka den fenomenalt roliga leken "Hitta youtube-klippen" som autostartar när du drar upp alla flikar igen. Leken kan kryddas extra genom att omstarten sker mitt i natten och man har hög volym på högtalarna

Därför har man Stop Autoplay installerat, och tillåter bara plug-ins efter fråga. Automatisk uppspelning av saker är någon jag får psykbryt på.
Jobbigt det där med att behöva bläddra igenom sidorna, Firefox sparar vilken plats du var på sidan för det mesta.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Sitter här på min gamla rigg och slö surfar då jag såg denna tråd.
Hur kan 6gb va i minsta laget?

Här är en screen som jag tog ikväll med 1 stream, 2 youtube videos facebook, overclock.net, inet, skype, sweclockers, spotify, virus skydd, win 7 64 OS, utorrent, 1080p film i power DVD12, och jag får 60% av 6gb ram. Dominator 3x2Gb 1600Mhz CL7

http://img21.imageshack.us/img21/5553/e8wi.png

Uploaded with ImageShack.us

Starta ett spel också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyroshrimp:

http://i.imgur.com/Rc8OM7R.png

Såhär kan det se ut för mig när jag slösurfar. Det är 2 mer chrome och sen en massa svchost och lite program längre ner bara.
Har 37 tabbar uppe i chrome och ett par av dem är streams och flertal youtube uppe.
Observera att när jag använder ca 10gb så brukar jag ha ca 50 tabbar uppe och något spel igång

Oj vad liten bilden blev, hursom så kanske vi bara slösurfar annorlunda, eller tror du det faktiskt är något som inte stämmer?
Ursäkta för offtopic btw, men det här kan ju vara lite intressant för TS så han ser hur mkt gb som kan användas om man surfar som mig.
Ah, var ju bara att öppna bilden i ny flik så blev den stor.

Då får jag lov och säga att vi slösurfar på olika sätt. Jag har inte mer än 2 chrome uppe och aldrig mer än 10 tabbar på varje. Sen har jag väl steam, skype, spotify, origin i bakgrunden. I ditt fall så lär ju Windows lagra rätt mycket cache om du använder samma applikationer flera gånger, därav lite högre ram användning.

Hade du dock gjort en ren installation och installerat om dina applikationer, så kan jag säga att du hade hamnat på betydligt lägre ram användning.

Fast såg nyss att du har 16GB ram, då är det inget att oroa sig över, om ens vara glad att ram minnet unyttjas

Permalänk

Hej alla igen.
Jag ska precis beställa några komponenter på cdon men deras 5% rabbat funkar inte?? Är det SWEC1309?