Permalänk

webbprogrammering

Tjenna, nu är det så att jag ska börja skriva webbsidor, så jag undrar vilket program är det bästa till det?
Ska jag köra på jQuery eller skulle ni föredra några andra såsom till exempel HTML eller Javascript?

Permalänk
Medlem

Netbeans, notepad++, sublimeText.
Netbeans använder jag, det är gratis och kraftfullt.

För att göra en lång historia kort..

jQuery är Javascript.
ALLA hemsidor byggs med HTML, Javascript gör bara hemsidan interaktiv.

Du bör börja med HTML & CSS(Cascading Style Sheet).
Grunden för en hemsida är först HTML & CSS, sen lägger man på javascript för att skapa interaktiva element, samt t.ex PHP för att göra en dynamisk hemsida som pratar med databasen.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainBowDash:

Tjenna, nu är det så att jag ska börja skriva webbsidor, så jag undrar vilket program är det bästa till det?
Ska jag köra på jQuery eller skulle ni föredra några andra såsom till exempel HTML eller Javascript?

Vad är planen med programmeringen?
"För det är kul"?
Jobb och tjäna pengar på, i företag?
Jobb och tjäna pengar på, starta eget företag/frilans?

Hursom låter det som att det måste börjas i en grundkurs, och då tycker jag http://www.codecademy.com/ är överlägset bäst (kör web delen, kompletterad med javascript och jQuery delarna).
Sen vill jag minnas att jag läste att dom har (eller ska) få in en kurs för twitter bootstrap vilket börjar bli populärare på marknaden så kan vara värt att kolla.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk

Börja med HTML-> CSS, sen Java
Här har du allt du behöver http://www.w3schools.com/default.asp

Skaffa boken/e-boken Learning Web Design A Beginner's Guide to HTML, CSS, JavaScript, and Web Graphics

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Hursom låter det som att det måste börjas i en grundkurs, och då tycker jag http://www.codecademy.com/ är överlägset bäst (kör web delen, kompletterad med javascript och jQuery delarna).

+1

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk

Precis som florrpan skrev...

HTML och CSS är fundamentet till ALLA hemsidor. Där börjar du! Utan det blir det ingen hemsida.
Javascript och/eller Jquery används för påverka HTML och CSS funktionellt och estetiskt. Så det kan bli steg två.
Sedan därifrån finns det mycket att välja mellan om du vill fördjupa dig i exempelvis serversidad kod såsom ASP, PHP eller databaser såsom mySQL mfl.

Program att koda detta i kan jag rekommendera Aptana Studio. CodeAcademy är absolut ett bra ställe att börja. Annars W3C Schools. Vill du betala finns det en del OK grejer på Lynda.com också.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Lär dig grunderna i HTML och CSS och sedan gå över till att förstå Javascript

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande mjukvara så finns det en rätt diger tråd på forumet där medlemmar listar vad de använder: Webbutvecklare vad för mjukvara använder ni?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.