Webbutvecklare vad för mjukvara använder ni?

Permalänk
Medlem

Webbutvecklare vad för mjukvara använder ni?

Som topic lyder så är jag högst intresserad att veta vad för program ni använder er av.

Operativsystem:
Editor:
Wysiwyg:
Wireframe:
Bildeditor:
Övrigt:
Omfattning: (Amatör/Proffs?)

Proffs som amatörer får gärna svara, jag håller på att klättra mig upp för stegen och har nu insett att jag har eventuella tegelstenar i min mjukvara!

Ursäktar om tråden eventuellt överlappar andra, dock tycks fokus ligga på just kodeditorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Operativsystem: Win7, Win8 & Ubuntu
kod-editor: VS2012, PhpStorm, Sublime Text & Notepad++
Wysiwyg: Rör inte en med tång ens.
Wireframe: Nepp.
Bildeditor: Photoshop och Pixlr
övrigt: WinSCP, Putty, ReSharper

Jobbar förövrigt som webbutvecklare så detta är vad jag använder i jobbet.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Hedersmedlem

OS: Debian
Editor: Vim
Wysiwyg: Nej
Wireframe: Nej
Bildeditor: Inkscape, Gimp, ImageMagick
Övrigt: Git/Mercurial, Syntastic (Vim-plugin — använder fler, men den kan få ett explicit omnämnande); hedersomnämnande: Grep/sed/AWK/Bash/SSH/SCP/tmux/rsync/etc.
Omfattning: Gjort en del kompletta sidor till organisationer/företag (inkl backend för affärssystem (lagerhantering, redovisning, etc.)), på sin höjd tvåmansprojekt kodningsmässigt. HTML/CSS/JS/PHP/Perl/Python. Gjorde första personliga hemsida ~1996, gjorde första databasbaserade hemsida (webshop) 2002. Aldrig varit huvudsaklig sysselsättning, dock.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

Operativsystem: Windows 8 nästan uteslutande
Kod-editor: Notepad++
Wysiwyg: Ugh..
Wireframe: Inget
Bildeditor: Photoshop, Illustrator
Övrigt: GIT, Chrome DevTools, MySQL Workbench
Omfattning: Professionellt som frilansare

Permalänk
Medlem

Operativsystem: OS X & Ubuntu
Kod-editor: Sublime Text 2/3
Wysiwyg: Nej
Wireframe: Nej
Bildeditor: Extremt sällan men isåfall PS CS6 eller Pixelmator (använder egentligen bara dom för att kolla upp färger )
Övrigt: Sequel Pro för databashantering (MySQL & MemSQL)
Omfattning: Haft som hobby senaste decenniet eller något, gör lite seriösare grejer med jämna mellanrum så både Amatör/Proffs då (gillar iofs ingen av dom 2 benämningarna)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Operativsystem: Windows 7/8, Windows Server 2008R2
Editor: VS2012
Wysiwyg: Nej
Wireframe: Nej
Bildeditor: Photoshop Elements 11
Övrigt: TFS2012 för källkodshantering
Omfattning: (Amatör/Proffs?) Semiproffs, skapat hemsida för hotell med bokningssystem, bygger på asp.net/mssql.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Operativsystem: W7
Editor: Notepad++
Wysiwyg: Nej
Wireframe: Nej
Bildeditor: Photoshop/Illustrator/Gimp
Övrigt: Nej
Omfattning: Studier/Hobbynivå

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Operativsystem: Linux Mint 14, alternativt Windows XP
Editor: Vim, PyCharm, Visual Studio
Wysiwyg: Nej
Wireframe: Nej
Bildeditor: GIMP
Språk: Python och C#
Övrigt: ReSharper, VirtualBox, Git
Omfattning: Proffs, spel-studio, dock arbetar jag enbart pa interna verktyg.

Permalänk
Medlem

Operativsystem: Windows 8
Editor: Visual Studio 2012
Wysiwyg: -
Wireframe: -
Bildeditor: Paint.NET (crop, kolla färg, osv.)
Övrigt: ReSharper, TFS2010, Chrome, IE, Opera, Firefox.
Omfattning: sitter och jobbar med Silverlight-projekt just nu, men på mitt förra jobb (populär e-handlare) så var det mycket webb.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem

Helt guld att se vad folk faktiskt använder här på forumet, blir en del testande framöver *lycklig*

Operativsystem: Windows 50%, Mac 40% Ubuntu 10%
Editor: Netbeans, ibland notepad++
Wysiwyg:Ibland får jag en mall att utgå från ett wysiwyg, usch.
Wireframe: Nej
Bildeditor: Photoshop CS 6
Övrigt: Netbeans för att inspektera samt skapa JavaScript i enklare form.
Omfattning: Studerar, Gjort 6 Enklare statiska sidor som är live(Inom gym & spel)
Ni är grymma som orkar svara, tack!

Permalänk
Medlem

Operativsystem: Windows 8, Ubuntu och Windows 7 på hemma/lab -servern.

Editor:

  • NetBeans

  • Notepad++ (Självklart med ett mörkt tema)

  • Använde Gedit över SSH för att programmera C-kod innan jag hittade den inbyggda lösningen i NetBeans.

Wysiwyg:
Ingen för utveckling - det är bara skit. All autogenererad kod innehåller mer än vad som behövs. Brukar dock implementera tinyMCE i webblösningar när kunderna inte kan något om programmering eller bara vill kunna redigera text enkelt.

Wireframe:

  • Balsamiq - Skolan introducerade det. Täcker mina behov gott och kostar endast 79$.

    Dold text

Bildeditor:

  • Photoshop för det mesta

  • Inkscape för SVG.

Övrigt:

  • Använder Putty för att SSH:a i windows.

  • Google chromes utvecklar verktyg används också flitigt.

  • Cyberduck används som FTP-klient.

    Dold text
  • Använder också Adobe Kuler för att få schyssta färgteman när jag saknar inspiration.

  • Använde tidigare TightVNC för fjärråtkomst till server. Idag kör jag på RDP.

Omfattning: Egen företagare, har haft en del mindre projekt á 3-5 månader. Studerar Avancerad webbutveckling på HGO.

Försöker alltid att få min kod att validera så långt det går.

edit: Ska putsa upp mitt inlägg med lite länkar om folk är intresserade.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Operativsystem: W8 (hemma), W7 (jobbet)
Editor: Notepad++
Wysiwyg: -
Wireframe: -
Bildeditor: Photoshop CS5
Övrigt: Zend Studio 9 används vid Zend-projekt för enklare hantering
Omfattning: Arbetar med programmering på heltid inom webbutveckling / systemutveckling

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Wireframe: Balsamiq - Skolan introducerade det. Täcker mina behov gott och kostar endast 79$.

Coolt att du använder det i arbetslivet, En kompis tipsade om det.
Testade det lite i trial perioden inte känt ett behov att köpa det ännu.
men det var otroligt lätt använt, minns att jag fick ihop en skiss på tio minuter som såg bra ut.
Använder du det ofta nu när du har köpt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Coolt att du använder det i arbetslivet, En kompis tipsade om det.
Testade det lite i trial perioden inte känt ett behov att köpa det ännu.
men det var otroligt lätt använt, minns att jag fick ihop en skiss på tio minuter som såg bra ut.
Använder du det ofta nu när du har köpt det?

Jag använder det ofta för att presentera idéer för kunder. Oftast är det mycket tveksamma innan det få se något på datorskärmen/papper. Jag använder det ofta, nästan till varje projekt som innefattar ett GUI. Trial/Online versionen är ju gratis att använda men man har större frihet med den lokala versionen, som t.ex. göra en interaktiv presentation när man kan länka ihop mockups.

Jag vill påstå att det gjort mig mer effektivare. Och om man slår upp en mockup med divar så frågar kunden "Varför kan du inte använda det här? Sidan är ju i princip klar här".

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Operativsystem:
Hemma: Windows 7
Skolan: Windows XP
Editor: Adobe Dreamweaver
Wysiwyg: Ingen aning om vad det är -
Wireframe: Ingen aning om vad det är -
Bildeditor: Photoshop
Övrigt: Kan några rader HTML & copy-paste'a från google!
Omfattning: Amatör om det inte har märkts redan, kan göra en hemsida med lite text och några bilder på

Permalänk

Operativsystem: Win7, Ubuntu
Editor: Notepad++, NetBeans
Wysiwyg: Aldrig i livet
Wireframe: Inget behov av
Bildeditor: Photoshop, Illustrator, Gimp
Övrigt: FTP-klient behöver väl knappast nämnas.
Omfattning: Amatörish

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem

Operativsystem: Hemma Mac OS X 10.8, Jobbet Windows 7
Editor: Coda & Notepad++
Wysiwyg: -
Wireframe: Penna och papper... om något
Bildeditor: Photoshop och Fireworks
Övrigt: Arbetar mycket med WordPress och Joomla då det är vad de kunder vi har på jobbet oftast vill ha. Kan även göra sidor (stilmallar) i SiteVision då vår kommun använder det och jag är en av två på kommunen som begriper sig på det. (Min man som gjorde designen för kommunens sida så han har lärt mig en massa. Användbart men lite eget system som inte är jättelätt att hitta guider för online så det är kul att kunna.)
Omfattning: Arbetar med det, men är absolut inget proffs - försöker att hela tiden utveckla mig. Huvudsakligen arbetar jag med att göra layout för reklam, foldrar och tidningar, men jag gillar webbdesign och snor gärna åt mig uppdrag om sådana dyker upp. Kommunanställd som IT-administratör.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Datavetare

Operativsystem: OSX hemma (även om jag har datorer med Ubuntu, WinXP, Win7 samt Win8), Ubuntu på jobbet
Editor: Emacs. Var en gång i tiden en sådan ansåg att Visual Studio var överlägset allt, men det var innan jag verkligen lärde mig Emacs
Wysiwyg: Räknas PowerPoint? Svårt att inte använda PowerPoint när man har jobb som innefattar att presentera teknik internt och för kunder. Keynote också riktigt bra, men är OSX-only.
Wireframe: -
Bildeditor: Gimp (OSX&Linux), OmniGraffle (OSX)
Övrigt: ssh (hur kan någon klara sig utan detta?), cvs/svn/git, Terminalen
Omfattning: Jobbade tidigare professionellt med webbutveckling, men det är väldigt länge sedan nu så idag är jag glad amatör inom detta område (är arkitekt/systemutvecklare).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Operativsystem: OSX hemma (även om jag har datorer med Ubuntu, WinXP, Win7 samt Win8), Ubuntu på jobbet
Editor: Emacs. Var en gång i tiden en sådan ansåg att Visual Studio var överlägset allt, men det var innan jag verkligen lärde mig Emacs
Wysiwyg: Räknas PowerPoint? Svårt att inte använda PowerPoint när man har jobb som innefattar att presentera teknik internt och för kunder. Keynote också riktigt bra, men är OSX-only.
Wireframe: -
Bildeditor: Gimp (OSX&Linux), OmniGraffle (OSX)
Övrigt: ssh (hur kan någon klara sig utan detta?), cvs/svn/git, Terminalen
Omfattning: Jobbade tidigare professionellt med webbutveckling, men det är väldigt länge sedan nu så idag är jag glad amatör inom detta område (är arkitekt/systemutvecklare).

Äsch, använder man fortfarande powerpoint? Du som gammal webbis borde väl göra dina presentationer via webben?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Operativsystem: Windows 7
Editor: Sublimetext
Wysiwyg: Nepp
Wireframe: Nepp
Bildeditor: Photoshop CS5
Övrigt:
Omfattning:

Permalänk
Medlem

Operativsystem: Uteslutande Windows för utveckling, mjukvaran åt andra sidan körs på alla möjliga plattformar.
Editor: Visual Studio 2010/2012, Sublime Text, SQLSMS
Wysiwyg: Nej
Wireframe: Nej
Bildeditor: Paint.NET / GIMP (Dock syslar jag inte mycket med grafik men har dessa för att croppa och annat )
Språk: C#, SQL, MySQL, MongoDB, PHP, Javascript
Övrigt: -
Omfattning: Jobbar med att fixa säkerhetslösningar och anpassningar till alla möjliga platser. Jobbar mest med backend databaslösningar men blir en hel del frontend i Javascript. Dock inget grafiskt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Operativsystem: diualboot med Linux Mint (lutar åt att gå över till Arch linux nästa gång jag ska byta dist.) och Windows 7 , dwm som fönster hanterare i båda.
Editor: Bluefish både i linux och windows.
Wysiwyg: Antar att du tänker på html då ? det kör jag inget för.
Wireframe: Ritar på riktigt med penna och papper.
Bildeditor: Photoshop all in.
Övrigt: Illustrator, Visual Studio, Eclipse, Xmedia recode, Avidemux i Linux (redigera video), Git, Git-cola
Omfattning: (Amatör/Proffs?) student

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Inaktiv

Operativsystem: Windows/OS X
Kod-editor: Notepad++
Wysiwyg: Nej
Wireframe: Nej
Bildeditor: Photoshop

Permalänk
Avstängd

Operativsystem: Windows 7
Editor: VS2012
Wysiwyg: Nej
Wireframe: Nej
Bildeditor: Extremt sällan, kör då¨paint .NET
Övrigt: Git, nuget och resharper är verktyg jag gillar
Omfattning: Jobbar som Systemarkitekt på en konsultfirma, jobbar oftast med backends på medelstora till stora företag. Jobbar även en hel del med frontend i form av JS (Single page applications) och en del WPF, och ibland om jag måste, winforms.
Github: https://github.com/AndersMalmgren

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Operativsystem: Windows 8 Pro
Editor: EditPlus (är jag den enda i denna tråd som använder detta program?)
WYSIWYG: Nej
Wireframe: Jag ritar rakt av i HTML och CSS3
Bildeditor: Adobe Photoshop CS3 (sällan) och Pixlr Express (ofta)
Övrigt: Jag använder HeidiSQL för att nå min lokala databasen. Annars är det phpMyAdmin som gäller (dock sällan)
Omfattning: Jag är självlärd sedan 2001/2002 och arbetar inom HTML, CSS3, JavaScript/jQuery, PHP och MySQL/SQL/PDO. Jag är professionell på mitt egna lilla sätt

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Operativsystem: Linux (mer specifikt: Linux mint)
Editor: Vim
Wysiwyg: Nej
Wireframe: Nej
Bildeditor: Paint (windows), annars gimp.
Övrigt: Hej :3
Omfattning: (Amatör/Proffs?): Jag är väl inte amatör, men inte heller proffs. Goddag säger ankan!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Drager:

Äsch, använder man fortfarande powerpoint? Du som gammal webbis borde väl göra dina presentationer via webben?

Faktum är att vi internt (i alla fall mellan tekniker) helt avvecklat Word som program för att skriva och distribuera tekniska dokument. Numera använder vi helt webbaserade verktyg som TWiki och Jive. Och när jag skriver TWiki dokument så använder jag aldrig deras WYSIWYG editor då det går mycket fortare och är i min mening enklare att direkt skriva den relativt enkla markup som TWiki använder.

Så tycker inte webben riktigt ersätter program som PowerPoint och KeyNote, men det kan mycket väl ersätta Word. Två stora fördelar med att ha dokument på webben är

  1. alla kan enkelt hitta den aktuella versionen

  2. fungerar oavsett klient

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Operativsystem: Linux Mint och Windows 2000
Editor: Notepad++
Wysiwyg: Nope.
Wireframe: Nope.
Bildeditor: Gimp/ Photoshop
Övrigt:
Omfattning: Inget proffs.. Men amatör är väl ett starkt ord.. Hobby kallar jag det.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Operativsystem: Windows 7 pro x64
Editor: Visual Studio 2010
Wysiwyg: --
Wireframe: -
Bildeditor: Paint.net / Photoshop
Övrigt:
Omfattning: (Amatör/Proffs?) Har jobbat som webbutvecklare sen ca 2000 så är väl ingen amatör förhoppningsvis.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Operativsystem:

  • Gentoo (arbetsplats)

  • OS X (privat/egen firma) och Debian för serverändamål (på både utvecklings- och produktionsservrar för tillfället)

Editor:

  • Under Gentoo: främst Sublime Text 2 (som jag för övrigt gladeligen rekommenderar), men då och då även ett lätt konfigurerat Vim för snabbredigering direkt på server

  • Mestadels Vim med fantastiska Janus och annat skoj (genom MacVim) under OS X, men även här Sublime Text 2 då och då (kanske främst när jag arbetar med större projekt, utan egentlig anledning)

Wysiwyg: tack, men nej tack. Tvingades använda Dreamweavers grafiska läge under en lektion på gymnasiet, vilket var första och definitivt sista gången med en WYSIWYG-editor (om jag inte ska räkna med mina egna contentEditable-lösningar, men det låter jag bli).

Wireframe: wireframear det mesta på papper innan jag går vidare digitalt.

Bildeditor: Adobes mjukvara i största allmänhet (främst Photoshop och Illustrator). På mitt heltidsarbete designar jag mest med simpla medel genom CSS, då vi funnit att det oftast varit rätt för våra projekt.

Övrigt:

  • SSH, SSHFS och lite SCP (hör man detta som oinsatt skulle man nog gott kunna tro jag talade om droger)

  • iTerm istället för den medföljande Terminalemulatorn i OS X

  • mpd med ncmpcpp som frontend när jag vill ha lite ös i stugan

Omfattning: professionell/överarbetad. Vid sidan av plugg arbetar jag heltid, driver egen firma (vilket även det blir 8h per dag då och då), samtidigt som jag försöker få lite tid över till privata projekt då och då, vilket tyvärr är lättare sagt än gjort. Inom webbutveckling arbetar jag med det mesta, men jag finner det roligast och mest givande att arbeta med interaktivitet och användarvänlighet.

Visa signatur