Permalänk

Rasp + XBMC

Är lite sugen på att köpa mig en PI och mitt huvudsakliga användningsområde är att köra xbmc. Hur tycker ni den funkar, kollar man videos verkar det ju fungera väldigt bra. Kör endast rar-arkiv i hemnätverket och då finns det väl bara xbmc?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Bra fråga! Jag är i samma sits och vill oxå veta detta! Även om det finns några bra guider hur man konfigurerar detta. Alternativet som jag ser det är en Chromecast men den är lite dyrare va?

Permalänk
Medlem

Jag körde Raspberry Pi med XBMC. Jag tycker den fungerade bra, dock är XBMC inte lika flytande som på PC. Jag är osäker på vad Raspberry Pin tycker om rar arkiv.
Jag lärde mig att ordentlig strömförsörjning är ett måste. Minst 1A, helst mer. Speciellt om du ska stoppa använda USB portarna.
Jag slutade köra den eftersom jag hade problem med det trådlösa nätverket här hemma, vilket ledde till att jag slutade använda den. Jag borde kanska köra igång den igen och prova nu när jag har en sladd dragen.

Jag kan rekommendera sweetpeas.se, det är där jag köper mina enkortsdatorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör openelec på min Rpi till sovrums-tvn och det fungerar riktigt bra. Den har dock haft problem med en rarad 1080p-film (över kabel, ej trådlöst) så den orkar inte allt rarat som du slänger på den.

Permalänk

Fungerar bra. Enda nackdelen är just att det kan vara svårt ibland med att få nätverket att räcka till när man ska streama film.
Den delar ju kontroller med USB-portarna och klarar ibland bara 2-3MB/s, vilket kan vara i underkant. Vissa har meckat upp det till 5-6MB/s, men det är fortfarande långt under optimala 100Mbps.

Det som är nice är just att TV´ns fjärrkontroll fungerar via HDMI, så du behöver inget tangentbord för att styra den efter initiala installationen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kollar mest på 720p över kabel, till det duger den till. Hastighet på USB/Ethernet är inte full duplex tyvärr, så hastigheterna kommer inte upp i några högre hastigheter, oftast ligger den på 2-3MB/s som nämnts ovan. Skulle rekommendera ett snabbt SD-kort dock för att få en bra upplevelse när man bläddrar runt i menyerna. Kör med Raspbmc själv.

Som nämnts också är att din TV-fjärr kan användas, OM din tv har stöd för CEC. Under installation av Raspbmc behövs dock inget tangentbord när du lagt installationsfil från en stationär/bärbar dator på ditt SD-kort.

Permalänk
Medlem

Kör 720p & 1080p över trådat nätverk och från externa hårddiskar. Använder ett urgammalt sdkort på 256 mb och usbinstallation på en 4 gb usbsticka, riktigt rapp i menyerna med lätt överklockning. Testat Xbian, OpenELEC ett antal gånger men tycker Raspbmc funkar bäst på mina 2 Pi. Min LG 50 tums plasma stödjer CEC, allt utom Contextmenyn funkar. Styr den också med Yatse från androidmobil.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Kanske värt ett köp då iallafall. Sitter idag med en minix neo x7 och kör xbmc som iofs funkar men har endel lagg ända ner till dvd format. Kan vara programvaran som behövs finslipas lite eller att testa lite nya rommar.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Inaktiv

Har haft problem med att spela vissa fil format men detta tror jag beror på att jag inte har köpt något de codex som rpi fondation säljer. annars tycker jag raspbmc fungerar bäst

Permalänk

Kört xbmc och rapsberry ett bra tag nu och det fungerar kanon.
Kör appen yatse för att styra den och det fungerar fint.
Streamar 1080 utan problem. Bästa mediaspelaren enligt mig.
Enda som saknas för mig är spotify och netflix men det kommer väl snart det med

Den är tillräckligt billig för att testa

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft