Permalänk
Medlem

Söker schysst datormus för tjejhand

Jag och min sambo orkar inte slåss om EN speldator längre så det är dags för mig att få en egen Jag bryr mig inte så mycket om utseendet på musen så länge den inte glittrar!! Men den behöver ju inte få mig att känna mig som en miniatyr människa heller

Ni som har en schysst mus får gärna rekommendera den här. Berätta gärna varför den är så bra, vart du köpt den och pris mm.

Rubrikändring som ansats till att göra tråden mer konstruktiv.
Permalänk
Medlem

oft men klart bästa topic jag sett...

jag kör med corsair m90.. ligger bra på bordet och i handen

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg rensade*

…i saklighetens namn. Rubrik modifierad för att förhoppningsvis få sakligare svar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Kör G400, billig och riktigt skön.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Qpad 5k, lagom tyst, skönt klick, inget strul än så länge.
Vet inte hur länge jag har haft den, men ett bra tag.
Kostar ~600:-.

För övrigt så var jag inte den enda som reagerade på trådtiteln, haha. Perfekt för o väcka bra intresse till tråden och få hjälp!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag kör med en IntelliMouse Explorer 3.0 som jag haft i 8 år. Älskar den. Har testat många andra möss men går alltid tillbaka. Den ligger så bra i handen.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Mionix Saiph 1800. Har dock rätt grova händer men alla som testat den säger att den ligger bra i handen (inkl flickor).

Ja, trådtiteln fick nog fart på många grabbar här

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

logitech Performance mouse MX gillar jag, trådlös, går att ladda under användning, "oändlig scroll" och lagom i handen. kanske är för stor för dig, men ja, konceptet med scroll är för mig solklart

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Kör själv omkring med handen på en Qpad5k men tror dom kan uppfattas som stora, jag har för mig att razr musar kan finnas i ganska kompakta modeller och dom verkar ju vara ganska poppis så jag utgår från att dom är bra

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Kör med Logitech G400 själv. Var mycket billig när jag köpte den (Ca 300 Kr) för ett och ett halvt år sedan! Skulle absolut inte villja byta ut den mot någon annan i dagsläget!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Logitech G400 köptes på Webhallen eller om det var Inet.
Jag har länge (~8år) använt föregångaren, Logitech mx500, och har varit väldigt nöjd med den.
Men den började bli lite väl sliten i färgen (fungerade dock fortfarande utmärkt) så det var dags för en uppgradering.

Plus
* Enkel - 5 vanliga mus knappar
* Går att justera mushastigheten (DPI) med 3st snabbknappar runt mus-hjulet.
* Relativt billig
* Bra märke
* Stryktålig

Det verkar som att G400 är på väg att utgå till förmån för G400s(?), och den har jag ej provat. Men rimligtvis håller den samma höga kvalite som föregångarna.
Bilder:

G400

G400s

Dold text
Permalänk
Skrivet av Lucii:

Jag och min sambo orkar inte slåss om EN speldator längre så det är dags för mig att få en egen Jag bryr mig inte så mycket om utseendet på musen så länge den inte glittrar!! Men den behöver ju inte få mig att känna mig som en miniatyr människa heller

Ni som har en schysst mus får gärna rekommendera den här. Berätta gärna varför den är så bra, vart du köpt den och pris mm.

Säger som till alla andra som vill ha råd om möss, gå ut i en butik och känn och kläm på dem. En datormus är ett så pass personligt verktyg att det är väldigt svårt att kunna säga vad som kommer passa en viss person. Men det är trevligt att få lite tips.

Själv kör jag Logitech G500, vill man inte ha så mycket knappar och extra funktioner men tycker den ligger bra i handen finns även Logitech G400 med samma form. Har för mig det finns fler modeller på samma bas också men det är dem jag har riktig koll på.... Jag valde just G500 eftersom den är ganska billig samtidigt som den var den mus som låg absolut bäst i min hand och hade knappar jag kunde använda när jag spelar spel.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Testa steelseries sensei raw.
Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

oft men klart bästa topic jag sett...

jag kör med corsair m90.. ligger bra på bordet och i handen

//E

Tack, ska kollas upp

Skrivet av phz:

*Inlägg rensade*

…i saklighetens namn. Rubrik modifierad för att förhoppningsvis få sakligare svar.

Inser hur fel min rubrik kan tolkas hihi

Skrivet av TTEX:

Kör G400, billig och riktigt skön.

Tack för tipset

Skrivet av Rydisen:

Qpad 5k, lagom tyst, skönt klick, inget strul än så länge.
Vet inte hur länge jag har haft den, men ett bra tag.
Kostar ~600:-.

För övrigt så var jag inte den enda som reagerade på trådtiteln, haha. Perfekt för o väcka bra intresse till tråden och få hjälp!

Tack för tipset Ja ibland får man ju vara lite påhittig.. hihi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag kör med en Mionix Saiph 1800. Har dock rätt grova händer men alla som testat den säger att den ligger bra i handen (inkl flickor).

Ja, trådtiteln fick nog fart på många grabbar här

Saiph 1800 är EOL. Går bara att köpa från orankade web-butiker

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Jag kör med en IntelliMouse Explorer 3.0 som jag haft i 8 år. Älskar den. Har testat många andra möss men går alltid tillbaka. Den ligger så bra i handen.

ser schysst ut. ska titta närmare på den sen

Permalänk
Medlem

Nu blev jag ju nyfiken, vad var orginaltrådtiteln?

OnT: Jag kör med G500, går att lägga in extravikter om man tycker den är för lätt, smidig att hålla i och allmänt bekväm.
Kanske lite dyrare men jag tycker den är en värdig ersättare till min MX510 som jag hade tidigare (numera på jobbet).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag kör med en Mionix Saiph 1800. Har dock rätt grova händer men alla som testat den säger att den ligger bra i handen (inkl flickor).

Ja, trådtiteln fick nog fart på många grabbar här

Du den där musen såg ju läcker ut och den finns ju på inet. NICE!
Tack för tipset!

Haha ja, insåg dock att det kunde misstolkas en del

Skrivet av SunQ:

Nu blev jag ju nyfiken, vad var orginaltrådtiteln?

OnT: Jag kör med G500, går att lägga in extravikter om man tycker den är för lätt, smidig att hålla i och allmänt bekväm.
Kanske lite dyrare men jag tycker den är en värdig ersättare till min MX510 som jag hade tidigare (numera på jobbet).

"tjej söker schysst mus"

Ska googla upp den genast!

Skrivet av Bellerefon:

logitech Performance mouse MX gillar jag, trådlös, går att ladda under användning, "oändlig scroll" och lagom i handen. kanske är för stor för dig, men ja, konceptet med scroll är för mig solklart

Oj den såg ju frän ut. Priset var inte för saftigt heller. I like!

Skrivet av Tuxsux:

Kör själv omkring med handen på en Qpad5k men tror dom kan uppfattas som stora, jag har för mig att razr musar kan finnas i ganska kompakta modeller och dom verkar ju vara ganska poppis så jag utgår från att dom är bra

Den var väldigt lik min sambos mus Den såg också schyst ut tack för tipset!

Skrivet av henkiii:

Logitech G400 köptes på Webhallen eller om det var Inet.
Jag har länge (~8år) använt föregångaren, Logitech mx500, och har varit väldigt nöjd med den.
Men den började bli lite väl sliten i färgen (fungerade dock fortfarande utmärkt) så det var dags för en uppgradering.

Plus
* Enkel - 5 vanliga mus knappar
* Går att justera mushastigheten (DPI) med 3st snabbknappar runt mus-hjulet.
* Relativt billig
* Bra märke
* Stryktålig

Det verkar som att G400 är på väg att utgå till förmån för G400s(?), och den har jag ej provat. Men rimligtvis håller den samma höga kvalite som föregångarna.
Bilder:

Tack för tipset och bra info!

Skrivet av gaminggirl:

Säger som till alla andra som vill ha råd om möss, gå ut i en butik och känn och kläm på dem. En datormus är ett så pass personligt verktyg att det är väldigt svårt att kunna säga vad som kommer passa en viss person. Men det är trevligt att få lite tips.

Själv kör jag Logitech G500, vill man inte ha så mycket knappar och extra funktioner men tycker den ligger bra i handen finns även Logitech G400 med samma form. Har för mig det finns fler modeller på samma bas också men det är dem jag har riktig koll på.... Jag valde just G500 eftersom den är ganska billig samtidigt som den var den mus som låg absolut bäst i min hand och hade knappar jag kunde använda när jag spelar spel.

Tack för tipset! Ja jag ska väl se om man kan hitta något i butik för att just klämma lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucii:

Du den där musen såg ju läcker ut och den finns ju på inet. NICE!
Tack för tipset!

Haha ja, insåg dock att det kunde misstolkas en del

http://www.inet.se/produkt/6606154/mionix-saiph-1800-gaming-m...

Tyvärr har den utgått. Jag köpte den sista på cdon.com för nåt år sedan. Har två stycken och den ena funkar lite halvt, men det är försåtligt då jag köpte den precis när den lanserats.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucii:

Den var väldigt lik min sambos mus Den såg också schyst ut tack för tipset!

om du har möjlighet att gå och känna på olika varianter och du gillar möss för hela handen (som 5k) så kolla även på mionix naos. De är lite plattare och ev mindre än 5k, och naos 3200 är inte så dyr om jag minns rätt. finns även en func med liknande utseende som är bredare än de båda.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Jag kör med en IntelliMouse Explorer 3.0 som jag haft i 8 år. Älskar den. Har testat många andra möss men går alltid tillbaka. Den ligger så bra i handen.

Jag kör samma mus & har gjort sen den lanserades och återlanserades ;), är inne på min 3e mus, har nu den svartfärgade varianten.
Har hyfsat små händer och tycker denna sitter bäst i handen.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

http://www.inet.se/produkt/6606154/mionix-saiph-1800-gaming-m...

Tyvärr har den utgått. Jag köpte den sista på cdon.com för nåt år sedan. Har två stycken och den ena funkar lite halvt, men det är försåtligt då jag köpte den precis när den lanserats.

Finns några liknande på lager i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucii:

Oj den såg ju frän ut. Priset var inte för saftigt heller. I like!

scrollar man mycket i dokument eller stalkar folks facebook är den solklar, för mig iaf...
ligger bra i handen med, bra sensor, men sådana finns det många av, men bra räckvid trådlöst, ligger bra i handen och ett hjul som snurrar fritt utan motstånd är fruktansvärt nice, duger fint för mig att spela med också, inte en gamingmus för h4xx0r CS snubbar, men för casual fps fungerar den fint och strategi finns det knappast någon anmärkning alls.

finns en lillebror som jag kör till laptopen, fri scroll, bra laser och trådlös där med,
http://www.logitech.com/sv-se/product/7108
lite mindre, men trevlig att använda.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem

Alla saker som blandar in ergonomi bör man själv prova, andra kan bara välja bort det som är uppenbarligen obrukbart, men aldrig hitta det som är bäst för en specifik individ, det måste provas vid användning. Du kan få alltså få råd om funktioner och tekniskprestande men aldrig om hur väl musen passar dina händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag använder claw grip och tycker att de allra flesta möss är för stora. Då har jag storlek 10 i handskar, så mina händer är ju inte jättesmå.
När min MX300 behövde bytas ut slutade det med att jag, efter att ha testat nån värdelös trådlös mus från logitech, bestämde mig för att testa en Razer Abyssus. Denna har funkat mycket bra, tycker jag. Den är lite längre än MX300:n så jag var orolig för att det inte skulle funka, men med den högre upplösningen så behöver man inte flytta musen lika mycket så det funkar fint.
Den är ju, bortsett att det är en "gamingmus" ganska spartansk, utan extra knappar och sånt, men behöver man inte det så så kan den vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

G400 för de flesta spel, den har lagom med extra knappar och ligger fint i handen med sin ergonomiska design.

Kör du något MMO och vill ha fler knappar så är Steel Series WoW Legendary Mouse riktigt trevlig. Den är mycket mindre än de tidigare modellerna och har lagom många knappar på sidan och bredvid scrollhjulet:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=944690

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dumbo:

Jag använder claw grip och tycker att de allra flesta möss är för stora. Då har jag storlek 10 i handskar, så mina händer är ju inte jättesmå.
När min MX300 behövde bytas ut slutade det med att jag, efter att ha testat nån värdelös trådlös mus från logitech, bestämde mig för att testa en Razer Abyssus. Denna har funkat mycket bra, tycker jag. Den är lite längre än MX300:n så jag var orolig för att det inte skulle funka, men med den högre upplösningen så behöver man inte flytta musen lika mycket så det funkar fint.
Den är ju, bortsett att det är en "gamingmus" ganska spartansk, utan extra knappar och sånt, men behöver man inte det så så kan den vara ett alternativ.

10? oj, jag har föredrar storlek 7 eller 8 för arbetshandskar, jag upplever de "platta" mössen som rätt obekvämt stora och föredrar Logitech, men det var intressant att höra att nån 10a upplevde möss som stora ändå, man kan verkligen undra vilken storlek en del designar för, men det visar även på vikten av att själv prova så att det passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har 10-11 och tycker att G500 var perfekt som jag sa tidigare. Men det är att man måste ha så stora händer.
Borde finnas en Elgiganten eller liknande i närheten där du kan prova de olika mössen. Eller prova hemma hos polare.

Tror du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lucii:

Jag och min sambo orkar inte slåss om EN speldator längre så det är dags för mig att få en egen Jag bryr mig inte så mycket om utseendet på musen så länge den inte glittrar!! Men den behöver ju inte få mig att känna mig som en miniatyr människa heller

Ni som har en schysst mus får gärna rekommendera den här. Berätta gärna varför den är så bra, vart du köpt den och pris mm.

Finns ingen skillnad mellan en killhand eller en tjejhand.

Jag kör med en Func MS-3 Som jag älskar, kör palm gripp så den stora musen är att föredra.
Min Tjejkompis spelar med en Qpad 5k som är väldigt lik MS-3, hon har dock betydligt mindre händer men inget som verkar störa henne.
Min flickvän använder möss som mer påminner om Roccat Kone+ eller razers smalare.

Tror det mest är en smakfråga som många säger.
Jag gillade min Corsair M90 förut men den hade lite för många knappar så jag gick över till den större Func:en men med färre knappar.

Några säkra kort är:
Sensei är väl helt ok, lätt och liten mus, inte speciellt avancerad.
M60/M65 för en lite tyngre och mindre mus för spel som inte behöver så många knappar.
Logitec G500 - Medelstor medel tung. Bra allround.
Func MS-3 för den som gillar ha hela handen liggandes på musen och föredrar komfort över snabbt sikte i FPS spel. Huvudsysslan är inte spel på datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin