Permalänk
Medlem

Bygga ubåt!

Så kompisen och jag som går tredje året på teknik hade tänkt bygga ubåt som projektarbete.

Hur själv styrningen skulle fungera är jag inte säker på men jag hade tänkt något i stil med en Arduino och sedan en ethernetkabel för att koppla ihop den med valfri laptop och sedan att man kan kontrollera den genom att koppla upp mot Arduinons IP-adress och styra den på så sätt.
Den ska vara neutralt flytande för enkelhetens skull och ha en kamera som kan filma ut ur fronten.
Som framdrivning ska den ha en större propeller där bak med styrfenor bakom sig och små propellrar på sidorna för att kontrollera djup.

Vad jag skulle vilja ha hjälp med är hur man från en annan enhet skulle kunna styra en krets som en Arduino och vilken typ av krets(ge gärna förslag) som behövs för att kontrollera 3 motorer och 3 servon, samt steama film från en kamera till en laptop? Vilken kamera är att rekommendera?

Och angående kameran, skulle man kunna mixtra med ett SD-kort så att istället för att spara på SD-kortet så streamas filmen vidare istället, via Arduinon till en dator? Kameran som tänktes användas är en GoPro HD Hero2.

Den vänstra skissen är framifrån, 1 är flyttankar och 2 är där motorer, kamera och all elektronik ska finnas.
Den högra skissen är från sidan och det blå är en propeller.

Hoppas det här hjälpte att förtydliga våra planer

All hjälp är mycket uppskattad och även välgrundad kritik

Permalänk
Medlem

Att bygga en ubåt känns väldigt overkill då man bara kan få underkänt eller godkänt numera....

Men fanns nog en tidigare tråd här någonstans där några skulle göra samma sak?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Att bygga en ubåt känns väldigt overkill då man bara kan få underkänt eller godkänt numera....

Men fanns nog en tidigare tråd här någonstans där några skulle göra samma sak?

Det är coolt

Permalänk
Medlem

Inte bättre att satsa på en radiostyrt modellbåt som styrs via en laptop med en GoPro fram eller någonting?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Inte bättre att satsa på en radiostyrt modellbåt som styrs via en laptop med en GoPro fram eller någonting?

+1

Vore riktigt ballt, om ni typ skulle kunna programmera den att åka en förinställd väg med hjälp av gps
Förmodligen lite enklare också och väldigt coolt

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

+1

Vore riktigt ballt, om ni typ skulle kunna programmera den att åka en förinställd väg med hjälp av gps
Förmodligen lite enklare också och väldigt coolt

Lite enklare? snarare sjukt mycket enklare då det bara är att köpa färdiga saker och koppla ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Lite enklare? snarare sjukt mycket enklare då det bara är att köpa färdiga saker och koppla ihop.

Skrivet av sten1930:

Att bygga en ubåt känns väldigt overkill då man bara kan få underkänt eller godkänt numera....

Men fanns nog en tidigare tråd här någonstans där några skulle göra samma sak?

Om man säger så här, vi bygger ju inte en ubåt för att få godkänt, vi går inte på samhäll. Vi tycker teknik är roligt och det är därför vi vill bygga ubåt.

Men som sagt så tar jag gärna emot kritik, men var vänlig att specificera er lite mer i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Lite enklare? snarare sjukt mycket enklare då det bara är att köpa färdiga saker och koppla ihop.

samtidigt vill dom nog också lära sig något

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Lite enklare? snarare sjukt mycket enklare då det bara är att köpa färdiga saker och koppla ihop.

Fast det räcker?

För att klara kursarbetet behöver man iprincip vissa att man kan arbeta i projekt form och kunna skriva loggbok till med vem som gjort vad, sammanfattning i slutet och reflektera över vad man gjort. Själva projektet behöver inte vara så avancerat.
Sedan är det inte att arbete vem som helst kan utföra, utan man behöver ändå viss teknisk kompetens för att få en dator att styra båten rätt utifrån var den befinner sig. Om man vill kan man göra det mer avancerat och ha både manuell och automatisk styrning osv.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Om man säger så här, vi bygger ju inte en ubåt för att få godkänt, vi går inte på samhäll. Vi tycker teknik är roligt och det är därför vi vill bygga ubåt.

Men som sagt så tar jag gärna emot kritik, men var vänlig att specificera er lite mer i så fall.

Man kan ju också använda ubåten på en badstrand o.O
kan ni inte göra som riktiga ubåtar dvs reglera hur mycket vatten det är i ubåten för att kontrollera djupet? Känns som att ubåten kommer bli instabil annars.

Permalänk
Medlem

Coolt projekt.
Har ni tänkt att bygga en radiostyrd ubåt håll er till den grundidén och ändra er inte, för då blir ni aldrig klara!

Hittade sidor med lite matnyttigt :

MODEL SUBMARINE DIVING TECHNOLOGY

Remote Control PVC Submarine With Onboard Camera

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Man kan ju också använda ubåten på en badstrand o.O
kan ni inte göra som riktiga ubåtar dvs reglera hur mycket vatten det är i ubåten för att kontrollera djupet? Känns som att ubåten kommer bli instabil annars.

Att kontrollera ballasttankar är relativt enkelt. Bara att koppla ihop ventiler, vattenslang och en färdigfylld lufttank på närmaste dykarställe.
MEN...
Det lägger till en bra del jobb att radiostyra alla ventiler och lägger på en fin prislapp på ett redan inte billigt projekt.

Att ha ubåten neutralt flytande, dvs en total densitet på 1 är betydligt enklare då man endast behöver fylla på med sandsäckar precis tills den slutar flyta och sedan reglerar man höjden med små propellrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpers91:

Coolt projekt.
Har ni tänkt att bygga en radiostyrd ubåt håll er till den grundidén och ändra er inte, för då blir ni aldrig klara!

Hittade sidor med lite matnyttigt :

MODEL SUBMARINE DIVING TECHNOLOGY

Remote Control PVC Submarine With Onboard Camera

Tack för sidorna, ska definitivt läsas. Efter en snabb överblick kan jag redan tänkte mig att trycksatta vattenslangar kan vara ett billigare och effektivare sätt att manövrera skutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Att kontrollera ballasttankar är relativt enkelt. Bara att koppla ihop ventiler, vattenslang och en färdigfylld lufttank på närmaste dykarställe.
MEN...
Det lägger till en bra del jobb att radiostyra alla ventiler och lägger på en fin prislapp på ett redan inte billigt projekt.

Att ha ubåten neutralt flytande, dvs en total densitet på 1 är betydligt enklare då man endast behöver fylla på med sandsäckar precis tills den slutar flyta och sedan reglerar man höjden med små propellrar.

Hmm, smart. Ska ni styra propellrarna med någon sorts servo då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Hmm, smart. Ska ni styra propellrarna med någon sorts servo då?

Propellrarna ska mest troligt vara fastmonterade och ska nog styras via Arduinon och ett relä.

Batteri>Relä>Motor

Jag är ingen elektriker men man måste kunna justera volten men någon slags mojäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Propellrarna ska mest troligt vara fastmonterade och ska nog styras via Arduinon och ett relä.

Batteri>Relä>Motor

Jag är ingen elektriker men man måste kunna justera volten men någon slags mojäng.

Jaha, tänkte att du skulle vrida på dem så du kan styra ubåten framåt också

Permalänk
Medlem

kanske inte riktigt vad du vill göra men, köp en massa leksaks båtar och använd kontrollerna och motorer/proppelrar (stavning?)

men du vill nog göra annat än bara limma fast saker

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra med rcprylar för att kontrollera ubåten. Dvs, sändare, mottagare, esc, motor mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Du kan ju köra med rcprylar för att kontrollera ubåten. Dvs, sändare, mottagare, esc, motor mm...

Det skulle fungera, att sända videon till en dator och en sladd-fjärrkontroll för styrningen

Permalänk
Medlem

Jag kollade runt en massa och hittade denna .

Tror ni den fungerar för att via sladd överföra film live till en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Jag kollade runt en massa och hittade denna .

Tror ni den fungerar för att via sladd överföra film live till en dator?

Även om det skulle gå så skulle det även behövas en ganska effektiv sändare/mottagare för att skicka filmen, samtidigt som den styr båten. Men jag lan inte riktigt det men någon annan vet nog
Men för att bara styra båten så skulle en NRF24L01+ kunna fungera tror jag, men det beror på vilka sträckor ni hade tänkt er, finns sådana med 1km+(om det nu stämmer) som har extern antenn. Men det beror helt på vilka sträckor ni tänker er, är det över en hel sjö så behövs det nog något ganska kraftfullt Anledningen till att jag tipsade denna är att jag själv ska ha två sådana till ett UF-projekt. Men lycka till med ubåten, kommer helt klart att följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabeltv:

Även om det skulle gå så skulle det även behövas en ganska effektiv sändare/mottagare för att skicka filmen, samtidigt som den styr båten. Men jag lan inte riktigt det men någon annan vet nog
Men för att bara styra båten så skulle en NRF24L01+ kunna fungera tror jag, men det beror på vilka sträckor ni hade tänkt er, finns sådana med 1km+(om det nu stämmer) som har extern antenn. Men det beror helt på vilka sträckor ni tänker er, är det över en hel sjö så behövs det nog något ganska kraftfullt Anledningen till att jag tipsade denna är att jag själv ska ha två sådana till ett UF-projekt. Men lycka till med ubåten, kommer helt klart att följas!

Dock så fungerar inte Wifi i vatten.

Permalänk
Medlem

Att bygga hårdvaran vore väll förhållandevis enkelt, det svåra med er lösning är att det krävs väldigt mycket mjukvara av någorlunda avancerad nivå. Ni kommer behöva skicka meddelanden över TCP/IP som sedan avkodas på den interna datorn.

Edit: Hurpass duktiga är ni på programmering?

Angående motorerna så tror jag det bästa är att köra med av och på enbart, för att reglera hastighet ger ni dem då lagom långa pulser med drivning. Tänk dig som att styra med WASD tex.

Styrdatorn i ubåten behöver ha nätverksuttag och analoga utgångar. Vet att Arduino Uno har analoga utgångar, men tror den saknar nätverksuttag. Ska ni köra med kabelstyrning kan ni dessutom ta strömmen från land, vilket minskar storleken på båten ganska markant.

För en skoluppgift vore det nog smidigare med analog styrning, dvs dra en grövre gemensam jordkabel för alla motorer och sedan en tunnare pluskabel till varje motor som behöver styras. Edit: Koppla sedan en knapp per motor. Ni kan om ni vill komplettera med en lite grövre pluskabel och reläer för varje motor, det beror på hur mycket effekt ni tänker skicka på. Kablarna bör vara mångtrådiga och lättböjliga. Ni behöver dock inte överdriva dimensionen på kablarna, ni kan nog skicka kring 5-10A/mm2 kopparkabel.

Edit: Och ni kan nog glömma att mixtra med ett SD-kort.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Att bygga hårdvaran vore väll förhållandevis enkelt, det svåra med er lösning är att det krävs väldigt mycket mjukvara av någorlunda avancerad nivå. Ni kommer behöva skicka meddelanden över TCP/IP som sedan avkodas på den interna datorn.

Angående motorerna så tror jag det bästa är att köra med av och på enbart, för att reglera hastighet ger ni dem då lagom långa pulser med drivning. Tänk dig som att styra med WASD tex.

Styrdatorn i ubåten behöver ha nätverksuttag och analoga utgångar. Vet att Arduino Uno har analoga utgångar, men tror den saknar nätverksuttag. Ska ni köra med kabelstyrning kan ni dessutom ta strömmen från land, vilket minskar storleken på båten ganska markant.

För en skoluppgift vore det nog smidigare med analog styrning, dvs dra en grövre gemensam jordkabel för alla motorer och sedan en tunnare pluskabel till varje motor som behöver styras. Ni kan om ni vill komplettera med en lite grövre pluskabel och reläer för varje motor, det beror på hur mycket effekt ni tänker skicka på. Kablarna bör vara mångtrådiga och lättböjliga. Ni behöver dock inte överdriva dimensionen på kablarna, ni kan nog skicka kring 5-10A/mm2 kopparkabel.

Edit: Och ni kan nog glömma att mixtra med ett SD-kort.

PWM styrda motorer skulle vara lättare än att behöva justera volten så det är nog vad man får sikta på.

Och jag antar att man skulle kunna koppla ihop en Arduino Ethernet Shield till en Arduino Uno för det bästa av båda världar.

Sedan hänger jag inte riktigt med på hur då menade men analog styrning och och en grov kabel.
Jag hade tänkt att allting utom kameran skulle drivas med ungefär ett sådant batteri.
Är det inte bara att koppla Arduinon till ett relä som slår av och på 12V ström till motorerna?

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

PWM styrda motorer skulle vara lättare än att behöva justera volten så det är nog vad man får sikta på.

Och jag antar att man skulle kunna koppla ihop en Arduino Ethernet Shield till en Arduino Uno för det bästa av båda världar.

Sedan hänger jag inte riktigt med på hur då menade men analog styrning och och en grov kabel.
Jag hade tänkt att allting utom kameran skulle drivas med ungefär ett sådant batteri.
Är det inte bara att koppla Arduinon till ett relä som slår av och på 12V ström till motorerna?

Tänk inte att motorerna behöver vara av en viss typ som pwm, det finns separata motorstyrningskort att köpa för alla typer av motorer, så det löser sig relativt enkelt och billigt.

Vad jag fattar så ska ni ha en kabel kopplad till eran farkost? Det låter inte helt optimalt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

PWM styrda motorer skulle vara lättare än att behöva justera volten så det är nog vad man får sikta på.

Och jag antar att man skulle kunna koppla ihop en Arduino Ethernet Shield till en Arduino Uno för det bästa av båda världar.

Sedan hänger jag inte riktigt med på hur då menade men analog styrning och och en grov kabel.
Jag hade tänkt att allting utom kameran skulle drivas med ungefär ett sådant batteri.
Är det inte bara att koppla Arduinon till ett relä som slår av och på 12V ström till motorerna?

Förlåt, jag är lite otydlig. Trött, småfull och förkyld.

Jag tänker att ni kan dra kablar från land till varje motor, och styra dessa från en serie knappar på en liten låda. Talet om grovlekar var mest ett sätt att minimera antalet kablar som krävs. Det skulle göra så ni slapp arbetet med att programmera hela styrsystemet, vilket utan problem skulle kunna ta 100+ h för två någorlunda duktiga programmerare.

Edit: Och tänk inte på PWM etc, vanliga likströmsmotorer som ni slår på och av strömmen till bara.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Förlåt, jag är lite otydlig. Trött, småfull och förkyld.

Jag tänker att ni kan dra kablar från land till varje motor, och styra dessa från en serie knappar på en liten låda. Talet om grovlekar var mest ett sätt att minimera antalet kablar som krävs. Det skulle göra så ni slapp arbetet med att programmera hela styrsystemet, vilket utan problem skulle kunna ta 100+ h för två någorlunda duktiga programmerare.

Edit: Och tänk inte på PWM etc, vanliga likströmsmotorer som ni slår på och av strömmen till bara.

Måste säga att det var ganska geniallt. Skrota Arduinon, spara sig själv tok-mycket jobb och 1000kr+. Det är redan abisiöst projekt och en sådan lösning lättar verkligen bördan. Och har även förstått det som att det kan bli mycket lag på grund av Arduinons bristande styrka så då slipper man även det problemet.

Vill dock fortfarande använda batteri, skulle 25m kabel äta upp effekt då? Skulle en Cat5/5e/6 funger eller brinna upp av amperen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Tänk inte att motorerna behöver vara av en viss typ som pwm, det finns separata motorstyrningskort att köpa för alla typer av motorer, så det löser sig relativt enkelt och billigt.

Vad jag fattar så ska ni ha en kabel kopplad till eran farkost? Det låter inte helt optimalt.

Motorstyrningskort kan vara något värt att införskaffa för enkelhetens skull.

Och en kabel är inte optimalt, men jag hoppas att du förstår att trådlöst (Wifi) fungerar minimalt under vatten.
Annars hade vi självfallet velat ha den trådlös

Permalänk
Medlem

Även militära fjärrstyrda ubåtar går på kabel. Nätverkskabel skulle sannolikt vara för klen i dimensionen och dessutom för fåtrådig antagligen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Även militära fjärrstyrda ubåtar går på kabel. Nätverkskabel skulle sannolikt vara för klen i dimensionen och dessutom för fåtrådig antagligen.

Det låter som vad jag misstänkte, vad finns det för kablar, cirkus 25m, som jag kan använda för syftet och inte kostar skjortan?

Jag kan verkligen noll på kabelområdet så all hjälp är mycket uppskattad