AMD introducerar Mantle API i Battlefield 4

Permalänk
Avstängd

Påminner lite om när 3dfx hade Glide.

Jag hoppas att Mantle verkligen är fullt öppet.
AMD behöver släppa en open source referens implementation.

Permalänk
Medlem

Dags att avbeställa BF4

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

of top, var inte glide en av anledning till 3dfx grav? glide var överlägset sina konkurrenter men fick inte stöd av så många spel...eller är mit minne sönder igen?

man lever på hoppet, men jag tror inte detta kommer slå igenom...om inte det blir väldigt tydliga prestanda skilnader.

*edit*
Orici bf4 kommer funka utmärkt på nv kort oavsätt.....så stäng av fanboyismen lite!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Wow, AMD har tryckt gasen i botten! Uppenbart ett mycket bra beslut att rensa ut i ledning och mellanskikt och in med nytt folk. Konkurrenterna kommer svettas. Väldigt bra med alternativ till DirectX. Förhoppningsvis slut med Microsofts utpressning att byta OS för att få senaste grafikstandard. SteamOS, here I come!

Det har du rätt i. Så lång tänkte jag inte! Om inte directX blir ett måste för gamera blir det betydligt svårare för Microsoft att "peka med hela handen" angående vilket OS som gäller. Särskillt när alla vet att "du måste köra windows X för att få directX version Y" är artificiella tramsbegränsningar från Microsoft som rent tekniskt inte behöver finnas.

Kanske slut på skadegladheten från Microsoft-fans snart?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Dags att avbeställa BF4

please to explain?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordrana:

please to explain?

Tillhör troligen gruppen personer som låter annat än de tekniska aspekterna av en produkt avgöra valet och därför blir det traumatiskt att ens tänka tanken att byta tillverkare av grafikkortskrets. Alla som inte tycker likadant är orena och förskjuts, såsom Dice med BF4 och AMD-samarbetet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Får ju hoppas på lite fler stora spelsläpp till linux då. Nu när det finns ett bättre alternativ till directx och steamOS är på ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Dags att avbeställa BF4

varför? Det gör nog knappast spelet sämre, eller gör den vanliga DirectX prestandan sämre på något sätt för NVIDIA kort (eller andra AMD kort). Det lägger bara till extra mervärde för de som har kompatibla kort. Att tro att spelet blir sämre för dig på något sätt är bara... larvigt

Permalänk
Medlem

Ajajaj, detta kan komma att göra ont för det gröna laget.
Smart spelat av de röda.

Ett alternativ till DirectX, den såg ingen komma!

Permalänk
Avstängd

Kanske därför AMD har satsat så hårt på developer partnerships. Så att Mantle kan få ett fotfäste i marknaden.

Permalänk

AMD går verkligen i bräschen för gaming-branchen!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Woodlauncher:

Men OpenGL är väl inte en motsvarighet till DirectX, bara Direct3D. Det är väl också möjligt att Mantle använder OpenGL?

Jag vet men jag orkade inte lista alla Chronos motsvarigheter till hela biblioteket DirectX. Grejen är att de har varianter av allt man behöver.

Skrivet av albindubech:

Är inte en deverloper och kan inte heller en gnutta programmering, men man borde väl inte kunna räkna med stöd för flera spelmotorer innan utvecklingsgrejerna har släppts? Som jag förstod det så skulle de ha en utvecklingskonferens om just mantle. Känns som att vi inte borde förvänta oss för mycket av något som är helt nytt..

Skickades från m.sweclockers.com

Men vad har en annan utvecklare för intresse av att satsa massa pengar på Mantle just nu? Tänk dig att du är Crytech och ska utveckla en ny version av Cryengine för nästa Crysis. Du kan välja mellan DirectX eller Mantle. DirectX har stöd för alla grafikkort och din motor är redan skrivet för det. Mantle har stöd för två av de senaste generationerna grafikkort och inget mer. Så de skulle då vara tvugna att skriva motorn för både Mantle och DirectX. Det låter inte alltför lockande om inte AMD pumpar in pengar för att finansiera utvecklingen. Om däremot fler grafikkortstillverkare stödde det så hade det kanske varit intressant men vad har Nvidia för intresse av att integrera stöd för Mantle? De tjänar ju mer på att det inte blir något mer med Mantle eftersom det skulle ta dem ett par år att få ordning på kompatibiliteten. Det skulle också kosta en hel del pengar att integrera stödet i drivrutinerna.

Vi kan ju titta lite på hur marknaden faktiskt ser ut. DirectX 9 är till exempel fortfarande lite av en norm. Användandet av DirectX 11 är inte alltför utbrett ännu trots att det har ett par år på nacken nu. Sen kan vi titta på hårdvaruaccelererad fysik via PhysX som ju är specifikt för Nvidia. Det finns totalt 25 spel som stödjer hårdvaruaccelererad fysik på ett av Nvidias grafikkort. Många av dem har ingen hört talas om men det finns ett par stora titlar där. Till exempel Mafia 2, känd för överdriven partikelfysik där varje kulhål genererade ett lastbilslass med skräp. Vi har Borderlands 2, känd för vattensimuleringar som ser ut som kräm. Sedan har vi Planetside 2 som står med på listan trots att utvecklarna själva säger att det inte riktigt fungerar än och att man bör stänga av PhysX för att det är för instabilt.

Så marknaden är långt ifrån sugna på att satsa på små speciallösningar utan fördrar enkla beprövade saker som de arbetat med länge och som kan nå en så stor publik som möjligt. Det krävs något mer än bara Battlefield 4 för att Mantle ska bli något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag vet men jag orkade inte lista alla Chronos motsvarigheter till hela biblioteket DirectX. Grejen är att de har varianter av allt man behöver.

Men vad har en annan utvecklare för intresse av att satsa massa pengar på Mantle just nu? Tänk dig att du är Crytech och ska utveckla en ny version av Cryengine för nästa Crysis. Du kan välja mellan DirectX eller Mantle. DirectX har stöd för alla grafikkort och din motor är redan skrivet för det. Mantle har stöd för två av de senaste generationerna grafikkort och inget mer. Så de skulle då vara tvugna att skriva motorn för både Mantle och DirectX. Det låter inte alltför lockande om inte AMD pumpar in pengar för att finansiera utvecklingen. Om däremot fler grafikkortstillverkare stödde det så hade det kanske varit intressant men vad har Nvidia för intresse av att integrera stöd för Mantle? De tjänar ju mer på att det inte blir något mer med Mantle eftersom det skulle ta dem ett par år att få ordning på kompatibiliteten. Det skulle också kosta en hel del pengar att integrera stödet i drivrutinerna.

Vi kan ju titta lite på hur marknaden faktiskt ser ut. DirectX 9 är till exempel fortfarande lite av en norm. Användandet av DirectX 11 är inte alltför utbrett ännu trots att det har ett par år på nacken nu. Sen kan vi titta på hårdvaruaccelererad fysik via PhysX som ju är specifikt för Nvidia. Det finns totalt 25 spel som stödjer hårdvaruaccelererad fysik på ett av Nvidias grafikkort. Många av dem har ingen hört talas om men det finns ett par stora titlar där. Till exempel Mafia 2, känd för överdriven partikelfysik där varje kulhål genererade ett lastbilslass med skräp. Vi har Borderlands 2, känd för vattensimuleringar som ser ut som kräm. Sedan har vi Planetside 2 som står med på listan trots att utvecklarna själva säger att det inte riktigt fungerar än och att man bör stänga av PhysX för att det är för instabilt.

Så marknaden är långt ifrån sugna på att satsa på små speciallösningar utan fördrar enkla beprövade saker som de arbetat med länge och som kan nå en så stor publik som möjligt. Det krävs något mer än bara Battlefield 4 för att Mantle ska bli något.

Du missar helt huvudargumentet: Betydligt högre prestanda på samma hårdvara. Det har både speltillverkare och hårdvarutillverkare intresse av. Enda förloraren är Microsoft som får stå i skamvrån.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Så marknaden är långt ifrån sugna på att satsa på små speciallösningar utan fördrar enkla beprövade saker som de arbetat med länge och som kan nå en så stor publik som möjligt. Det krävs något mer än bara Battlefield 4 för att Mantle ska bli något.

Mantle är integrerat i hela Frostbite har jag för mig. Repi är ju technical director för Frostbite och inte endast Battlefield. Och vi vet redan att nästan alla AAA spel från EA använder sig / kommer använda sig utav Frostbite.

Spel som inte har Mantle support kommer nog inte behöva det. Det är nog endast krävande spel som Battlefield och Crysis som behöver något liknande för att få ut den prestanda som användaren behöver.

Permalänk
Medlem

Vad vi behöver är ett API som stöds av både AMD och Nvidia liknande Mantle men som inte ger endera parten optimeringsfördelar. Intel kan vi strunta i eftersom att när det gäller riktiga spel så finns det i realiteten bara två grafikkortsleverantörer idag och det är AMD och Nvidia.

En fara med Mantle är att vi kan dra paralleller till gamla 3dfx Voodoo kort och APIt Glide. Mantle är ingen standard idag utan det krävs ett AMD kort för att köra Mantle om nu inte Nvidia skulle börja stödja det. Spel som BF4 som är designade i Mantle, om Mantle ger den stora prestandaökning de påstår, riskerar då att stöta bort ägare av Nvidiakort eftersom dessa är tvingade att använda det ineffektiva Direct X. Nvidia ägare kommer då inte kunna köra på de högsta grafikinställningarna ifall spelet är dimensionerat runt vad AMD kort klarar med Mantle, vilket de kommer vara annars är det ingen poäng att lägga ned resurser på att använda ett annat API än Direct X.

Svaret på detta kommer vara att Nvidia släpper en egen API. Kanske kallar dom det Glide igen då de äger namnet nu sedan de köpte 3dfx. Nvidia kommer då fixa partnerstudios som gör sina spel i Glide. Där får AMD ägare se sig hänvisade till de lägre grafiklägena istället tack vare direct X. Att Nvidia skulle hoppa på Mantle om det är tungt optimerat för konkurrenten AMDs kort, det har jag svårt att se.

Vad innebär detta för oss gamers? Vi måste välja en tillverkares kort när vi bygger våra datorer. Vill jag då spela både Bf4 på högsta inställningarna och de spel som använder tex nya Glide, så kan jag inte köra både och på högsta inställningarna. Fanns det en standard så skulle det spela mindre roll vilket kort jag valde, som det är idag med direct X.

Jag ser detta som ett problem att vi är på väg tillbaka till en segregerad marknad igen, precis som förr där vi då hade Glide och de som inte hade Glide kort fick nöja sig med ineffektiva wrappers istället.

API som Mantle är rätt väg att gå då Direct X är något PC utvecklare hatar. (kan ses tex här på PAX Prime PC Gaming world congress vid 09:00: https://youtube.com/watch?v=VGqu4CsUX9I) Men för att det skall slå igenom så kan man inte lansera ett API som bara stöds av en av de två dominerande parterna.

Edit: fixat videolänk

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

of top, var inte glide en av anledning till 3dfx grav? glide var överlägset sina konkurrenter men fick inte stöd av så många spel...eller är mit minne sönder igen?

man lever på hoppet, men jag tror inte detta kommer slå igenom...om inte det blir väldigt tydliga prestanda skilnader.

*edit*
Orici bf4 kommer funka utmärkt på nv kort oavsätt.....så stäng av fanboyismen lite!

Glide hade om inte mitt minne sviker, störande begränsningar. Den kunde vad jag kommer ihåg t ex inte hantera mer än 16-bitars färgpalett.

Dessutom grävdes graven av deras sista stora generation, som helt enkelt hade alldeles för klen prestanda för att hänga med i konkurrensen samt det faktum att deras kommande släpp, som de tänkte skulle vara något revolutionerande, den hade de inte ekonomiska möjligheter att utveckla klart.

Så länge korten fungerar bra även med directX så är det en bra grej!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alucius:

Vad vi behöver är ett API som stöds av både AMD och Nvidia liknande Mantle men som inte ger endera parten optimeringsfördelar. Intel kan vi strunta i eftersom att när det gäller riktiga spel så finns det i realiteten bara två grafikkortsleverantörer idag och det är AMD och Nvidia.

En fara med Mantle är att vi kan dra paralleller till gamla 3dfx Voodoo kort och APIt Glide. Mantle är ingen standard idag utan det krävs ett AMD kort för att köra Mantle om nu inte Nvidia skulle börja stödja det. Spel som BF4 som är designade i Mantle, om Mantle ger den stora prestandaökning de påstår, riskerar då att stöta bort ägare av Nvidiakort eftersom dessa är tvingade att använda det ineffektiva Direct X. Nvidia ägare kommer då inte kunna köra på de högsta grafikinställningarna ifall spelet är dimensionerat runt vad AMD kort klarar med Mantle, vilket de kommer vara annars är det ingen poäng att lägga ned resurser på att använda ett annat API än Direct X.

Svaret på detta kommer vara att Nvidia släpper en egen API. Kanske kallar dom det Glide igen då de äger namnet nu sedan de köpte 3dfx. Nvidia kommer då fixa partnerstudios som gör sina spel i Glide. Där får AMD ägare se sig hänvisade till de lägre grafiklägena istället tack vare direct X. Att Nvidia skulle hoppa på Mantle om det är tungt optimerat för konkurrenten AMDs kort, det har jag svårt att se.

Vad innebär detta för oss gamers? Vi måste välja en tillverkares kort när vi bygger våra datorer. Vill jag då spela både Bf4 på högsta inställningarna och de spel som använder tex nya Glide, så kan jag inte köra både och på högsta inställningarna. Fanns det en standard så skulle det spela mindre roll vilket kort jag valde, som det är idag med direct X.

Jag ser detta som ett problem att vi är på väg tillbaka till en segregerad marknad igen, precis som förr där vi då hade Glide och de som inte hade Glide kort fick nöja sig med ineffektiva wrappers istället.

API som Mantle är rätt väg att gå då Direct X är något PC utvecklare hatar. (kan ses tex här på PAX Prime: https://youtube.com/watch?v=VGqu4CsUX9I) Men för att det skall slå igenom så kan man inte lansera ett API som bara stöds av en av de två dominerande parterna.

Det du just beskrev var på vilka sätt Jen-Hsun Huangs ego har förstört marknaden tidigare med sina inlåsningar. Gör de likadant igen förtjänar de att överges för gott av alla spelare. Mantle är öppet, fritt, något nVidia har otroligt svårt för. Problemet är således enbart nVidias och deras följeslagare. Går de en egen väg trots det öppna Mantle visar de att deras egna kassakistor och ego är viktigare än vad som är bäst för spelarna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Du missar helt huvudargumentet: Betydligt högre prestanda på samma hårdvara. Det har både speltillverkare och hårdvarutillverkare intresse av. Enda förloraren är Microsoft som får stå i skamvrån.

Så det är därför alla spel använder sig av tressFX nu? Det är ju öppet väldigt mycket bättre än motsvarigheterna och bara råkar vara optimerat för AMD.

Sen om det är prestanda som är viktigt. Varför kör inte alla OpenGL som redan idag har visat sig vara bättre än DirectX? Steam fick ju 10 % extra prestanda bara genom att köra en 1:1 mappning av alla kommandon mellan DirectX och OpenGL. Kan det vara så att det är fler saker än bara ren prestanda som är viktiga vid val av API?

Jag tror det är du som missar mitt huvudargument. Vem kommer vilja betala för att implementera detta?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

många 780 som kommer gå billigt på marknaden nu

Permalänk
Medlem

Tänker inte byta kort bara för detta. Men vem vet visar det sig att man får en riktig
prestandaskjuts i framtiden i ganska många spel så blir det gärna ett AMD-kort igen

Permalänk
Medlem

Jag hade lagt undan pengar för att köpa ett eller flera nya GeForce-kort inför BF4.
Nu måste jag på allvar ställa mig frågan:
Är jag först och främst ett Nvidia-fan ? Eller först och främst ett BF-fan ?
Jag trodde aldrig jag skulle behöva ställa mig den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tillhör troligen gruppen personer som låter annat än de tekniska aspekterna av en produkt avgöra valet och därför blir det traumatiskt att ens tänka tanken att byta tillverkare av grafikkortskrets. Alla som inte tycker likadant är orena och förskjuts, såsom Dice med BF4 och AMD-samarbetet.

<- "This yahoo answer was most helpful" 9/10 people agreed.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Så det är därför alla spel använder sig av tressFX nu? Det är ju öppet väldigt mycket bättre än motsvarigheterna och bara råkar vara optimerat för AMD.

Sen om det är prestanda som är viktigt. Varför kör inte alla OpenGL som redan idag har visat sig vara bättre än DirectX? Steam fick ju 10 % extra prestanda bara genom att köra en 1:1 mappning av alla kommandon mellan DirectX och OpenGL. Kan det vara så att det är fler saker än bara ren prestanda som är viktiga vid val av API?

Jag tror det är du som missar mitt huvudargument. Vem kommer vilja betala för att implementera detta?

DICE med EA, 15+ spel i utveckling med frostbite får troligen Mantle.
Om du kan ha en rejäl boost med Mantle och vi pratar om >-60% mer prestanda här så kommer stödet att utvecklas och stödjas.
spelutvecklare vill ha mer kontroll då DX idag begränsar.

Mitt 7970 kanske får 20% mer prestanda i BF4 med Mantle i december vilket ger mig 780 nivåer.
idag rent spekulativt men det kan ske.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Cirap:

optimerat är inte en uteslutande term. Att något är "optimerat för 8 kärnor" betyder inte att det inte är optimerat för 4 kärnor.

Bokstavligen talat så säger AMD "Perfect parallel rendering - utilize all 8 CPU cores", och då kan man väl rimligtvis anta att det går snabbare med 8 aktiva kärnor än 4 aktiva kärnor? Särskilt med tanke på att alla kärnor används fullt ut. Det var bara en liten spontan tanke...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alucius:

Men för att det skall slå igenom så kan man inte lansera ett API som bara stöds av en av de två dominerande parterna.

om inte alla konsol spel görs av en partners hårdvara med GCN.
AMD har en unik position och ett sätt att bygga en helt ny marknad.
och tydligen dragit igång alla växlar för det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Helt annat eftersom nVidia gjorde PhysX proprietärt och låst för alla andra. Mantle är en öppen standard, fritt för alla att använda. Inte jämförbart.

Nej det är inte något helt annat eftersom det är ett företag som står bakom produkten och kan anpassa och ändra den efter sitt eget tycke så de andra får problem då de måste hoppa efter amd's noter. Amds produkt är dock också proprietär, eller trodde du att amd hade skänkt bort Mantle?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Inte för att vara sådan, men man kan ju misstänka att Mantle kommer fungera galant med Nvidia kort också. Det är ju ingen större skillnad på hur korten arbetar, det handlar ju mest om att med drivrutiner stödja de nya anrop som kommer ske. Nvidia är väldigt stora och kommer säkerligen arbeta med att få stöd för detta. Glöm ej heller att Physx skulle vara framtiden för allt, men det blev inte så jätteawesome...

OT: Jag tycker detta är jättebra, då man kanske snabbare kommer kunna porta spel för konsollerna till PC

Permalänk
Medlem

Ok smart nu idag med Mantle men vad händer om 1 - 2 år då PC har sprungit ifrån Konsolerna i prestanda..Slipper vi taskigt portade konsol spel till PC då med denna teknik och ger PC rättvis prestanda och grafik i spelen??

Bryr mig ej om vad det står på mitt grafikort nvidia eller AMD jag vill få ut max av PC spelen och inte bli begränsad av konsolerna

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flopper:

DICE med EA, 15+ spel i utveckling med frostbite får troligen Mantle.
Om du kan ha en rejäl boost med Mantle och vi pratar om >-60% mer prestanda här så kommer stödet att utvecklas och stödjas.
spelutvecklare vill ha mer kontroll då DX idag begränsar.

Mitt 7970 kanske får 20% mer prestanda i BF4 med Mantle i december vilket ger mig 780 nivåer.
idag rent spekulativt men det kan ske.

Vad får du alla siffror ifrån när det första spelet med stöd för Mantle inte ens är släppt än?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Folk här verkar inte fatta vilken gamerchanger detta kan bli eller vad mantle överhuvudtaget är.

Samma optimeringar som gör att en 7 år gammal konsoll kan ha riktigt bra grafik även dag kan bli verklighet på PCn!!

Båda nextgen konsollers har amd gpu och samma optimeringar som ger bra fart på deras relativt långsamma hårdvara kan nu komma att användas DIREKT på PCn med monsterkort som R9 290X!!

Detta är grymt stort, så stort att det kan bli GAME OVER för nvidia om dom inte lyckas implementera detta på något sätt.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)