Tårfyllt farväl från Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Developers, developers, developers...

Permalänk
Avstängd

Fantastiskt att se en människa med så mycket känslor!
Speciellt när det handlar som en så viktig person på ett företag, chefen.

Coolt med en chef som verkligen älskar sitt företag och bryr sig om företaget-
Alla företag borde ha sådana chefer (och anställda).
Ballmer har ju varit med Microsoft sedan det var litet, så det är ju som hans baby som han älskar.

Jag hoppas hans efterföljdare med frammåttänkande och driver företaget i modern anda och satsar på lösningar byggda på öppen källkod.
Microsoft har gjort lite med öppen källkod som ASP.NET MVC, NuGet, mfl. Skulle vilja se ökad satsning på öppen källkod.

Men jag är skeptisk till Stephen Elop, han verkar ju vara en riktig orm.
Honom litar jag inte en sekund på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SebboD:

Inte många VDar med sådan karisma kvar, Jobs, Ballmer, Gates. Alla försvinner en efter en.

Det går även i vågor vilken ledartyp som anses vara mest framgångsrik. Vi har haft perioder av antikarisma såväl som perioder när karisma ansetts mycket värdefullt. Det finns extremt framgångsrika företagsledare utan större karisma. Gates klassas knappast som karismatisk. Larry Page är oerhört framgångsrik, men karismatisk, nej. Ämnet är intressant och karismans roll ifrågasätts, eftersom den ibland dolt andra faktorer inom företaget och på marknaden vilka haft större påverkan.

Hur som för att vara mindre allvarlig: du kan vara lugn för Larry Ellison is going nowhere! (>10 år äldre än Ballmer)

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg som stred mot forumets trivselregler.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Developers Developers Developers Developers! eller hur va det nu?

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Får gåshud!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Får gåshud!

Njuter du SÅ mycket!?

Permalänk
Medlem

Det bästa jag har sett i år. Tack Ballmer för allt

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

En riktig skådespelare. Jag tror att det markerar starten för Microsofts nedgång och fall.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

En riktig skådespelare. Jag tror att det markerar starten för Microsofts nedgång och fall.

Allt har sitt rise and fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Är inte Metro en stor nog risk som fått väldigt mycket kritik, både positiv och negativ?

Nej, det anser jag inte. Att MS ändrar GUI't i sina operativssystem är varken något konstigt eller nytt, det har de alltid gjort. Sen var Metro en större ändring än de flesta tidigare, absolut, men fortfarande inget revolutionerande på något sätt.
Nu hatar jag mig själv lite grann för att jämföra med Apple, men jag kommer inte på något annat; om du tänker hur Apple gick ifrån att (mer eller mindre) endast göra datorer, till att skapa en helt ny marknad i form utav MP3-spelare och digital musik, samt totalt ändrade marknaden och användandet utav mobiltelefonen, så bleknar Metro rätt snart. Samma sak med Google, om nu Google Glass slår.
Det är denna typ utav innovation jag saknar. Nya idéer, som skapar helt nya produkter, som löser nya problem innan människor ens visste att problemet existerade. Det är väldigt risky, men om det lyckas så är man helt klart en vinnare.

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Det blir inte mycket mer äkta än så där. Respekt!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

En riktig skådespelare. Jag tror att det markerar starten för Microsofts nedgång och fall.

Varför tror du folk skulle sluta köpa Windows eller andra Microsoft produkter bara för att Steve avgår?

Permalänk
Medlem

Verkar som att man antingen hatar eller älskar honom. Själv är jag inte särskilt insatt men det var helt klart ett roligt sätt att sluta. Att vi i lilla lagom sverige tycker att det är överdrivet är väl bara bra. Lite känslor skadar aldrig.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Varför tror du folk skulle sluta köpa Windows eller andra Microsoft produkter bara för att Steve avgår?

Vad betecknar en händelse?
Svar: En förändring.

Jag tror inte att just Steve Ballmers avgång innebär Microsoft fall. Microsoft har varit oerhört framgångsrikt och var väl som starkast runt 2000 om jag inte minns fel. Nu förefaller det som om förändringens vindar blåser starkare och Microsoft försöker allt mer desperat att försvara sin position. Missnöjda kunder och misslyckade OS utgör ingen bra grund för fortsättningen och det går nog inte att ha monopol på operativsystem längre, det har säkert även Microsoft insett. Jag ser snarare hans avgång som symbolisk och som ett tecken på att någonting håller på att förändras. Det tycker jag är bra.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Jag skulle inte respektera mig själv om jag jobbade för ett företag som leds av en man som han. Det kan BARA vara till fördel att Microsoft blir av med honom.

En läsvärd artikel som behandlar ämnet: http://www.vanityfair.com/business/2012/08/microsoft-lost-moj...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Underbar, jordnära grabb!

Permalänk
Medlem

Alltid kul att se människor som är så pass passionerade över vad de gör

Ska bli spännande att se vart Microsoft tar vägen nu.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Än om jag har ogillat många av hans utspel och beslut anser jag honom vara en ovanligt rättfram VD som verkligen lagt ner sin själ i arbetet. På ett sätt respekterar jag Ballmer mer än Gates. Gates kommer tack vare sin mer sansade framtoning undan med ett och annat, som att han fortfarande i denna dag hjälper patenttroll. Ballmer må ha gjort en del felaktiga beslut, men han försöker inte vara någon annan än han är.

Jag är tveksam till att jämföra Ballmers och Gates framgångar, för det handlar om vitt skilda förutsättningar. Vad Gates gjorde går bara att göra en gång, av så enkla skäl som att det nu finns fler mekanismer för att kontrollera affärsmetoder. Microsoft har trots allt under Ballmers ledning alltid varit i storlek med ett tankfartyg som är trögt att manövrera. Flera marknader fanns inte reellt på papper när Gates lämnade över, och vi vet ju inte om han hade lyckats bättre.

Vad skönt att se en människa som har hängt med i det hela:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Är väl tidig men.. Rest in peace Microsoft.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Jag tror att "om" det blir Elop som ska bli VD för Microsoft så är det nog tack och adjö för deras del. Han sänkte ju Nokia totalt

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Vad betecknar en händelse?
Svar: En förändring.

Jag tror inte att just Steve Ballmers avgång innebär Microsoft fall. Microsoft har varit oerhört framgångsrikt och var väl som starkast runt 2000 om jag inte minns fel. Nu förefaller det som om förändringens vindar blåser starkare och Microsoft försöker allt mer desperat att försvara sin position. Missnöjda kunder och misslyckade OS utgör ingen bra grund för fortsättningen och det går nog inte att ha monopol på operativsystem längre, det har säkert även Microsoft insett. Jag ser snarare hans avgång som symbolisk och som ett tecken på att någonting håller på att förändras. Det tycker jag är bra.

Sant. Tror själv att Microsoft kommer gå bara bättre och bättre. De har haft det tufft med lanseringar utav produkter som inte levt upp till förväntan. Och resultatet utav det är bland annat Windows 8.1 och Surface 2. Sen uppköpet av Nokia var jag först skeptisk till, men helt ärligt var nog Nokias enda chans Microsoft ändå.

Trodde först att du var lika hysterisk som andra i tråden :). Precis som när Steve Jobs gick bort blev det en hysteri om att Apple inte skulle klara sig utan Steve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Sant. Tror själv att Microsoft kommer gå bara bättre och bättre. De har haft det tufft med lanseringar utav produkter som inte levt upp till förväntan. Och resultatet utav det är bland annat Windows 8.1 och Surface 2. Sen uppköpet av Nokia var jag först skeptisk till, men helt ärligt var nog Nokias enda chans Microsoft ändå.

Trodde först att du var lika hysterisk som andra i tråden :). Precis som när Steve Jobs gick bort blev det en hysteri om att Apple inte skulle klara sig utan Steve.

Jag försöker att se nyktert på tillvaron och avhåller mig helst från hysteri i största möjliga mån Om man får tro en del källor så har Microsoft stora interna problem och ett ohälsosamt företagsklimat som snarare kväver än uppmuntrar innovation. Frågan är om en ny och stark ledare kan återskapa "ingenjörsandan" och trycka tillbaka folket med bruna tungor. Vi får se. Jag tror att det blir svårt.

Microsoft är kanske Nokias enda chans. Frågan är om Microsoft kommer att tjäna på det hela. Personligen så tycker jag att det liknar situationen när en blind leder en annan blind.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd

Varför skriker folk "we love you....!"? Är han verkligen en sådan bra chef eller är folk så hjärntvättade eller är dom såna rövslickare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Varför skriker folk "we love you....!"? Är han verkligen en sådan bra chef eller är folk så hjärntvättade eller är dom såna rövslickare?

Hur många skrek "we love you"? En? 100? Hur många fanns i lokalen? Jag tycker att man ser ganska många reserverade personer när Ballmer fnattar runt och försöker skakar hand slumpmässigt. Han försöker ge intryck av att han känner och är kompis med dessa.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QL:

Hur många skrek "we love you"? En? 100? Hur många fanns i lokalen? Jag tycker att man ser ganska många reserverade personer när Ballmer fnattar runt och försöker skakar hand slumpmässigt. Han försöker ge intryck av att han känner och är kompis med dessa.

Ja, men jag är faktiskt förvånad över att en enda människa skrek. Som andra skrivit, känns som en kult.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

varför, varför, varför valde du den låten....

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Till alla som tycker att Microsoft kan sjunka och att Steve Ballmer bara gjort dåliga val. Snälla berätta mera om hur ni lett ett utav de största företagen och haft mera framgång

Permalänk
Avstängd

Alla gråter av glädje.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Till alla som tycker att Microsoft kan sjunka och att Steve Ballmer bara gjort dåliga val. Snälla berätta mera om hur ni lett ett utav de största företagen och haft mera framgång

Det hade varit rätt lätt, på med ögonbindel och kasta pil på beslut så träffar man fler rätt beslut än Ballmer gjort. Att Microsoft gått fruktansvärt bra har INGENTING (eller ytterst lite iaf) med honom att göra, det som gått bra är affärsområden som gått fruktansvärt innan och trots att Ballmer kom in i bilden. Det enda som gått någorlunda bra, som han KAN varit inblandad i till viss del, är Xbox-divisionen av Microsoft.

Ballmer är i grund och botten säljare och kostymnissarnas och mellanchefernas inkarnation, och det är mycket tack vare honom som dessa frodats inom Microsoft. Tack vare detta har det blivit viktigare att avancera sin karriär inom Microsoft än att avancera genom innovation. http://www.youtube.com/watch?v=tGvHNNOLnCk

Jag är optimistisk inför Microsoft:s framtid dock!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌