Permalänk

Fläkt-hastighets problem :)

Hej!

Har en Acer aspire 5750G som blir väldigt varm vid spel, har 1Usb Svanfläkt och en ståendes Usb fläkt Plus en riktigt bra kylplatta, ändå kommer den upp i temperaturer som 95 grader på enkla spel som Cs:Go.. Har testat Speedfan osv såå tänkte se om någon visste något sätt man kan ändra Fläkt hastigheterna på Laptoppen eller om hur man kan bättra på kylningen på 5750G:an.

Specs:

I5-2410M 2.3Ghz -> Turboboost 2.9Ghz
Nvidia Geforce GT 540M Med turboCache
8GB DDR3 Ram
750GB HDD

Temp i IDLE: 35-45Grader
temp i spel: 80-95Grader

Tack på förhand!

Permalänk

via bios kan du gå in och kanske få fram hur snabbt de ska snurra vid höga temperaturer men gissar på att eftersom det är en bärbar så är det begränsat :/ kolla i bios och se om du har fan control där och om den är inställd på auto så ändra till manuel, lär du få fram rader som du kan ställa in varvtal eller volt på annars rekomenderas flaktbord, kylplatta eller bra ventilation samt om du haft den ett tag och ingen garanti så kan du ju skruva upp den, damsug, byta kylpasta (OBS) på egen risk, gör ej de sista om du inte har erfarenhet om de

lycka till och uppdatera om en lösning har hittats

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinMullo:

Hej!

Har en Acer aspire 5750G som blir väldigt varm vid spel, har 1Usb Svanfläkt och en ståendes Usb fläkt Plus en riktigt bra kylplatta, ändå kommer den upp i temperaturer som 95 grader på enkla spel som Cs:Go.. Har testat Speedfan osv såå tänkte se om någon visste något sätt man kan ändra Fläkt hastigheterna på Laptoppen eller om hur man kan bättra på kylningen på 5750G:an.

Specs:

I5-2410M 2.3Ghz -> Turboboost 2.9Ghz
Nvidia Geforce GT 540M Med turboCache
8GB DDR3 Ram
750GB HDD

Temp i IDLE: 35-45Grader
temp i spel: 80-95Grader

Tack på förhand!

Skruva upp laptopen och ta bort damm mattan som sitter vid luftutblåset...

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

Tack för snabba svar! Har varit inne i bios innan utan att finna någon fan speed control. Men vem vet uppdaterade biosen igår från v1.07-v1.21 så kanske det har blivit någon ändring. Har öppnat datorn tidigare i veckan och tryckblåst utsugsfläkten:/ har aldrig bytt CPU-kylpasta på en laptop men har gjort det flera gånger på en stationär så tror det är samma rutin bara jag kan hitta cpun på 5750G'an. Men ännu är min temp ca 90-95grader i load:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinMullo:

Tack för snabba svar! Har varit inne i bios innan utan att finna någon fan speed control. Men vem vet uppdaterade biosen igår från v1.07-v1.21 så kanske det har blivit någon ändring. Har öppnat datorn tidigare i veckan och tryckblåst utsugsfläkten:/ har aldrig bytt CPU-kylpasta på en laptop men har gjort det flera gånger på en stationär så tror det är samma rutin bara jag kan hitta cpun på 5750G'an. Men ännu är min temp ca 90-95grader i load:/

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha okej! Ah det är princip samma sak bara lite mer meckande, kom ihåg att köra datorn lite så att den gamla kylpastan släpper och inte förstör kiseln! Va även väldigt försiktig då du ej får skruva åt för hårt då den ej har någon Heatspreader!

Mvh
Sebbe

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

ska se om jag vågar mig på detta , Men har ni några andra kylnings-tips?