Permalänk

Förbättra styrkan i Asus RT-N56U?

Tjena!

Var precis och köpte denna router då jag blivit mer och mer missnöjd av min D-link 655 på sista tiden.
Har läst om alla som fått så bra hastigheter med denna. T.om på 40m avstånd.
Tjejens dator är cirka 4 meter ifrån routern och hon får ut 40/30 (19ms) på bredbandkollen. Detta med 100/100 Bahnhof.

Jag har inte ändrat något i inställningarna än. Vad kan ja göra för att förbättra styrkan?

Tack!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Då är frågan vilken nätverksstandard din tjej har. Eller rättare sagt hennes dators. Låter inte som någon AC-standard direkt, används bara n-standarden (vilket förmodligen är den som finns inbyggd), vet jag inte om det går att boosta så mycket.

Kolla om du kan använda 5 GHz-nätet (istället för 2.4) om du inte redan gör det (alla enheter stödjer inte detta). Borde gå betydligt snabbare om datorn står bredvid routern.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Då är frågan vilken nätverksstandard din tjej har. Eller rättare sagt hennes dators. Låter inte som någon AC-standard direkt, används bara n-standarden (vilket förmodligen är den som finns inbyggd), vet jag inte om det går att boosta så mycket.

Kolla om du kan använda 5 GHz-nätet (istället för 2.4) om du inte redan gör det (alla enheter stödjer inte detta). Borde gå betydligt snabbare om datorn står bredvid routern.

Den har b/g/n står det på den.

Ändra till 5GHz, är det allt jag kan göra för att förbättra? Inget annat?

EDIT: Ändrade och det blev ingen skillnad. Exakt samma hastighet. Andra tips?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Ok stödjer inte AC, men 5 GHz kan nog göra en hel del om den står precis brevid. De flesta (dyrare) routrar supportar åtminstone 2 olika accesspunkter, 1 st 2.4 GHz, 1 st 5 GHz. Är datorer bakom väggar och liknande brukar 2.4 ha bättre täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Den har b/g/n står det på den.

Ändra till 5GHz, är det allt jag kan göra för att förbättra? Inget annat?

EDIT: Ändrade och det blev ingen skillnad. Exakt samma hastighet. Andra tips?

Ok, ursäkta om frågan kan verka lite noobig, men du har inte bara satt igång 5 GHz, utan du har bytt till denna nya accesspunkt i laptopens nätverkslista?

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Ok stödjer inte AC, men 5 GHz kan nog göra en hel del om den står precis brevid. De flesta (dyrare) routrar supportar åtminstone 2 olika accesspunkter, 1 st 2.4 GHz, 1 st 5 GHz. Är datorer bakom väggar och liknande brukar 2.4 ha bättre täckning.

Som jag skrev i mitt inlägg (ändrade nyss) så blev det ingen skillnad med 5 GHz.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Ok, ursäkta om frågan kan verka lite noobig, men du har inte bara satt igång 5 GHz, utan du har bytt till denna nya accesspunkt i laptopens nätverkslista?

Vad menar du? Logga ut och logga in igen?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Vad menar du? Logga ut och logga in igen?

5 GHz nätverket är ett separat nätverk som du måste välja i nätverkslistan på laptopen, gör du inte det ligger du kvar på 2.4 GHz, då kommer du inte märka skillnad.

Du kommer behöva skriva in WPA-kod mm som när du loggar in på nytt trådlöst nätverk

Edit: Den kommer att ha ett annat sk SSID som du kan leta efter i listan, om du nu inte valt samma i inställningarna. Det är lättare att ha olika iaf.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

5 GHz nätverket är ett separat nätverk som du måste välja i nätverkslistan på laptopen, gör du inte det ligger du kvar på 2.4 GHz, då kommer du inte märka skillnad.

Du kommer behöva skriva in WPA-kod mm som när du loggar in på nytt trådlöst nätverk

Har samma namn på både 2.4 och 5 i inställningarna så därav ser jag bara ett namn.

Får 45/45 nu istället för 40/30 iaf. Fortfarande alldeles för dåligt dock.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra nätverkskabel? Kör hon senaste macbook-pro utan nätverksutgång?

Permalänk
Medlem

Prova att byta nätverksfrekvens, det brukar man ställa in manuellt för 5 GHz. Som jag skrev tidigare brukar det vara smidigare förresten att ha olika namn på accespunkterna

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Varför inte bara köra nätverkskabel? Kör hon senaste macbook-pro utan nätverksutgång?

För jag vill inte ha en ful kabel som ligger rätt över golvet kanske? Är som sagt 4 meter mellan dator och router som jag skrev i första inlägget.

Skrivet av dannesthlm:

Prova att byta nätverksfrekvens, det brukar man ställa in manuellt för 5 GHz. Som jag skrev tidigare brukar det vara smidigare förresten att ha olika namn på accespunkterna

Måste jag göra det även i hennes dator? Var isf? Har som sagt fixat det i inställningarna på routern till 5 GHz.
Har även bytt namn så jag vet vilken som är vilken.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

Kanske skulle uppgradera WiFi-kortet i laptopen?
Det gjorde jag, får 85Mbit/s på 3 meters avstånd från min DIR-855 nu. Nätverkskortet jag skaffade är ett Intel 7260, som har stöd för AC men min DIR-855 kommer ju bara upp till N (5GHz förvisso) så den kör inte mer än så.

Använd olika SSID'n på 2,4 och 5GHz så du kan skilja på dom och inte tar fel av misstag.

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Kanske skulle uppgradera WiFi-kortet i laptopen?
Det gjorde jag, får 85Mbit/s på 3 meters avstånd från min DIR-855 nu. Nätverkskortet jag skaffade är ett Intel 7260, som har stöd för AC men min DIR-855 kommer ju bara upp till N (5GHz förvisso) så den kör inte mer än så.

Den är köpt för 3 månader sedan så man tycker ju det borde vara bra grejer i den.
Hur svårt (och dyrt) är det att byta?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Avstängd

Vad är det för dator?

Kan vara så att nätverkskortet inte är något att hänga i granen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Den är köpt för 3 månader sedan så man tycker ju det borde vara bra grejer i den.
Hur svårt (och dyrt) är det att byta?

Beror väl på vad det är för laptop, själv har jag en Asus G74SX som var mycket lätt att byta i, en stor skruv för att få tillgång till moderkortet, sen en liten skruv (normalt sett är det 2 men i min var det 1 av nån anledning) som håller fast WiFi-kortet och 2 eller 3 sladdar (1 per antenn) som du kopplar loss och fast på det nya kortet. Kortet kostade mig 229kr (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180490-intel_dual_ban... ), det är väl inte så farligt tycker jag... datorn är ju redo för AC när jag väl skaffar det också

Tog mig nog bara 5 minuter att byta kortet, men kan tänka mig att vissa laptops är värre så att du måste ta isär hela rubbet (lyfta tangentbordet osv.) för att komma åt WiFi-kortet.

Om du har 3 antenner i din laptop kanske ett annat WiFi-kort än 7260 är att föredra?

Permalänk
Rekordmedlem

Ge 5 GHz ett eget ssid så slipper du mickla med att kolla macadressen för att veta vilket nät du ansluter till, de flesta nätverkskort prioriterar tyvärr 2,4 GHz om man inte sparkar på dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Vad är det för dator?

Kan vara så att nätverkskortet inte är något att hänga i granen.

Denna är det: http://www.msi.com/product/nb/GE60-0NC.html#?div=Specificatio...
Står dock inget om vad det är för kort direkt.

Skrivet av s0sdaf:

Beror väl på vad det är för laptop, själv har jag en Asus G74SX som var mycket lätt att byta i, en stor skruv för att få tillgång till moderkortet, sen en liten skruv (normalt sett är det 2 men i min var det 1 av nån anledning) som håller fast WiFi-kortet och 2 eller 3 sladdar (1 per antenn) som du kopplar loss och fast på det nya kortet. Kortet kostade mig 229kr (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180490-intel_dual_ban... ), det är väl inte så farligt tycker jag... datorn är ju redo för AC när jag väl skaffar det också

Tog mig nog bara 5 minuter att byta kortet, men kan tänka mig att vissa laptops är värre så att du måste ta isär hela rubbet (lyfta tangentbordet osv.) för att komma åt WiFi-kortet.

Okej, får kanske ta och kolla upp det där

Skrivet av mrqaffe:

Ge 5 GHz ett eget ssid så slipper du mickla med att kolla macadressen för att veta vilket nät du ansluter till, de flesta nätverkskort prioriterar tyvärr 2,4 GHz om man inte sparkar på dem.

Har bytt namn på dom nu. Med 2.4 kommer jag upp i max 46/44 Mbit. Verkar inte som att den hittar 5 GHz. Står 2.4 när jag kollar i laptopen bara. Ändras inte till 5 även fast jag ändrat i inställningarna på routern.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Denna är det: http://www.msi.com/product/nb/GE60-0NC.html#?div=Specificatio...
Står dock inget om vad det är för kort direkt.

Okej, får kanske ta och kolla upp det där

Har bytt namn på dom nu. Med 2.4 kommer jag upp i max 46/44 Mbit. Verkar inte som att den hittar 5 GHz. Står 2.4 när jag kollar i laptopen bara. Ändras inte till 5 även fast jag ändrat i inställningarna på routern.

Just ja, den där laptopen tar nog inte 5GHz alls då kortet bara stödjer b/g/n
Alla kort som stödjer 5GHz stödjer även a, så 5GHz brukar vara märkta a/b/g/n.
Well, skaffar du 7260 så får du stöd för 5GHz

Grejen med 5GHz-routrar är att du generellt har 2.4GHz och 5GHz parallellt, samtidigt. Så du får ut 2st SSID'n ur samma WiFi-router (SSID är ju alltså själva nätverksnamnet som du ser när du scannar efter WiFi). Det gäller alltså att välja det SSID't med 5GHz för att använda sig av det.

Permalänk
Medlem

Ladda ner inssider och se om du har några närliggande nätverk som stör ut dina kanaler. Utgå därifrån och byt sedan position.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Just ja, den där laptopen tar nog inte 5GHz alls då kortet bara stödjer b/g/n
Alla kort som stödjer 5GHz stödjer även a, så 5GHz brukar vara märkta a/b/g/n.
Well, skaffar du 7260 så får du stöd för 5GHz

Ska genast kolla upp det där. Tack för tipset!

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Skrivet av running_wild:

Ladda ner inssider och se om du har några närliggande nätverk som stör ut dina kanaler. Utgå därifrån och byt sedan position.

Ja, jag kan ju kolla men det verkar som att det är nätverkskortet som är "problemet" här.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Denna är det: http://www.msi.com/product/nb/GE60-0NC.html#?div=Specificatio...
Står dock inget om vad det är för kort direkt.

Okej, får kanske ta och kolla upp det där

Har bytt namn på dom nu. Med 2.4 kommer jag upp i max 46/44 Mbit. Verkar inte som att den hittar 5 GHz. Står 2.4 när jag kollar i laptopen bara. Ändras inte till 5 även fast jag ändrat i inställningarna på routern.

Nej, du måste naturligtvis hitta den aktuella accespunkten i listan med nätverk på datorn. Kolla så att du har SSID broadcast påslaget på routern för 5 GHz bandet (separat inställning). Hittar du den inte på datorn i det läget betyder det att den inte ens stödjer 5 GHz. Isåfall måste du köpa till någon annan hårdvara för trådlöst nätver i laptopen... om du nu nödvändigtvis tycker att högre hastigheter är prioriterat.

EDIT, länk till hårdvara:
http://www.inet.se/produkt/5402175/d-link-dwa-182-ac1200-dual...

Edit igen: Bortse från den (enda) negativa recensionen, den är skriven av en person som inte fattar hur nätverk fungerar i datorsammanhang

Edit 3: Bara för att förtydligen, inget kommer att ändras med din uppkoppling, din 2.4 GHz kommer att finnas kvar oberoende av om du har en 5 GHz accespunkt. Dessa 2 är helt separerade, det är inte så att datorn per automatik kommer att tycka att den där 2.4 grejen blivit en 5-grej helt plötsligt, det fungerar mer som om du haft 2 olika routrar i detta sammanhang.

Permalänk

glöm ej att ändra till 40hz på 2.4 också det kan göra under.. sedan force N men då är de ej säkert att andra saker som telefoner fungerar som bara har g ect..

de tråkiga är att har du 2 saker som kör på n och 1 som gör på g.. då kommer hastigheten ej att bli högre än g.. på 2.4ghz bandet..
Sedan använd inssider och kolla och ta kanal där du har minst störningar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MindRipper:

glöm ej att ändra till 40hz på 2.4 också det kan göra under.. sedan force N men då är de ej säkert att andra saker som telefoner fungerar som bara har g ect..

de tråkiga är att har du 2 saker som kör på n och 1 som gör på g.. då kommer hastigheten ej att bli högre än g.. på 2.4ghz bandet..
Sedan använd inssider och kolla och ta kanal där du har minst störningar.

Man bör vara mycket försiktig md att använda 40MHz kanalbredd på 2,4GHz bandet eftersom det oftast sänker farten, är man helt ensam i etern kanske det är positivt, men finns det andra nät är det oftast dåligt.

G och n kan samsas, däremot b begränsar de andra näten till b, och wep stöds inte av n utan då går det ner till g om det är det du syftar på, men det har med att wep inte får användas tillsammans med 802.11n och inte med n i sig, 802.11n kräver öppet nät eller wpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.