tips om jag ska formulera mig

Permalänk
Medlem

tips om jag ska formulera mig

Tja.

Vet dock ej om detta är rätt forumsdel att fråga.

Hur ska jag formulera ett brev/papper om att vi anställda på ett företag ska kräva kollektivavtal om dom genomför en sak som vi anställda ej vill?
tonen ska ej va elakartat eller påhopp på nåt sätt. bara korrekt

(har läst arbetstidlagan osv så jag vet ganska bra vad som gäller så ett kollektivavtal är det enda som kan rädda oss)

/Jack

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att gå på, men håll till godo.

Edit igen. Nu borde det fungera.

Permalänk
Medlem

403 - forbidden

När jag öppnar länken

Permalänk
Medlem

Nu borde det fungera. Jag som tyckte att bayimg var bra just för att det gick att hotlinka.

Permalänk
Medlem

Se där ja, ja där har jag lite att gå på, tack

Permalänk
Medlem

Precis sa, kort, koncist och kansolost.. 'hotet' i slutandan av djonns exempel ar inte behovligt (iom att det ar ett hot) det ar battre att bajsa fikarummet fore for att visa ni menar allvar.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Ja, nu kanske min putslustighet blev olycklig. Hotet bör inte vara något hot om något brottsligt utan ett sedvanligt ultimatum. "Gör ni inte det här säger vi upp oss", "Vi kommer att ta kontakt med lokalpressen om ni inte efterkommer vår begäran", "Vi har börjat studera Marx och Lenin och ämnar att förena oss om ni inte gör något" etc. Om det ens ska vara där då.

Permalänk
Medlem

Hur stor är arbetsplatsen, dvs hur många anställda. Och hur många av de anställda är med i facket?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vi är fem män som är berörda och bara jag som är med i facket

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

Vi är fem män som är berörda och bara jag som är med i facket

För hur skall du hota med kollektivavtal när det bara är en av fem som de facto är med i facket?

Den lättaste vägen att gå är att få alla fackligt aktiva, starta en fackklubb och på så sätt sätta lite press på arbetsgivaren.

Men trots detta så kan han fortfarande totalt vägra kollektivavtal.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Problemet med hot emot personer som man är beroende av är flera. Såsom att även om man får igenom det man strider för så kan hämnden komma en dag, som när du när du söker jobb och din nuvarande arbetsgivaren berättar för nästa arbetsgivare sanningsenligt om vad man är för någon person att ha att göra med.

Istället är min rekommendation att försöka med förnuft, går ej det och ni är så få personer så sök då ett nytt arbete och säg inte ett skvatt. Det kan tyckas vara fegt, men man tjänar ofta på att kunna hantera ens känslor och spela med i spelet. -Alltså har din arbetsgivare sjuka idéer som ni arbetare inte gillar och berättar för denna, så är vederbörande sjuk däruppe. Att arbeta för en sådan arbetsgivare som man har hotat, ja så extrem brist på jobb är det inte i landet.

Sedan har du berättat vad det är för sak som din arbetsgivare vill driva igenom, men det man ska tänka på är att arbetsmarknaden har blivit tuffare.
T.ex. har många arbetare bara en viss tid på sig att lösa en uppgift, klarar de ej av arbeten inom den tiden så får de sparken. Hur de löser uppgiften inom tiden är irrelevant, som ta till obetald övertid, anlita folk privat som arbetar hjälper en mig sina uppgifter etc. (som att översätta en text till engelska, ja det kan man själv betala någon student att göra åt en)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

För hur skall du hota med kollektivavtal när det bara är en av fem som de facto är med i facket?

Den lättaste vägen att gå är att få alla fackligt aktiva, starta en fackklubb och på så sätt sätta lite press på arbetsgivaren.

Men trots detta så kan han fortfarande totalt vägra kollektivavtal.

så detta är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Problemet med hot emot personer som man är beroende av är flera. Såsom att även om man får igenom det man strider för så kan hämnden komma en dag, som när du när du söker jobb och din nuvarande arbetsgivaren berättar för nästa arbetsgivare sanningsenligt om vad man är för någon person att ha att göra med.

Istället är min rekommendation att försöka med förnuft, går ej det och ni är så få personer så sök då ett nytt arbete och säg inte ett skvatt. Det kan tyckas vara fegt, men man tjänar ofta på att kunna hantera ens känslor och spela med i spelet. -Alltså har din arbetsgivare sjuka idéer som ni arbetare inte gillar och berättar för denna, så är vederbörande sjuk däruppe. Att arbeta för en sådan arbetsgivare som man har hotat, ja så extrem brist på jobb är det inte i landet.

Sedan har du berättat vad det är för sak som din arbetsgivare vill driva igenom, men det man ska tänka på är att arbetsmarknaden har blivit tuffare.
T.ex. har många arbetare bara en viss tid på sig att lösa en uppgift, klarar de ej av arbeten inom den tiden så får de sparken. Hur de löser uppgiften inom tiden är irrelevant, som ta till obetald övertid, anlita folk privat som arbetar hjälper en mig sina uppgifter etc. (som att översätta en text till engelska, ja det kan man själv betala någon student att göra åt en)

hämndaspekten är inget att bry sig om. om nytt jobb skulle sökas så ger jag kontaktuppgifter till arbetsledarn och ej arbetsgivarn.
förnuft är då kollektivavtal då arbetsgivarn har personliga problem och är oresonlig när han har fått för sig en sak(som kan va osanning/dum osv)
söka nytt jobb är ej akutellt.

Permalänk
Medlem

Men för att få lite mer kött på benen, vad är det arbetsgivaren skall införa för något, och varför är ni i personalen emot detta?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

För hur skall du hota med kollektivavtal när det bara är en av fem som de facto är med i facket?

Den lättaste vägen att gå är att få alla fackligt aktiva, starta en fackklubb och på så sätt sätta lite press på arbetsgivaren.

Men trots detta så kan han fortfarande totalt vägra kollektivavtal.

Du kan ju "hota" med kollektivavtal om så ingen överhuvudtaget är med i facket. Det är inga problem att införa kollektivavtal även om ingen på platsen ens vill ha det. Det är ju arbetsgivaren som skriver avtalet med den fackliga motparten. Facken å' sin sida skulle älska att driva ett ärende om att införa kollektivavtal alldeles oavsett hur det skulle drabba den enskilda arbetstagaren/arbetsgivaren.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Men för att få lite mer kött på benen, vad är det arbetsgivaren skall införa för något, och varför är ni i personalen emot detta?

En simpel sak som schemalägga helger, vi anställde vill va ledig på helgen då familjeakvitetet och sport utövas

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

En simpel sak som schemalägga helger, vi anställde vill va ledig på helgen då familjeakvitetet och sport utövas

Wow! Då förstår jag att ni vill slå på stora trumman. Herregud, en arbetsgivare har mage att vilja att folk jobbar på helgen? Det är bara för honom eller henne att pallra sig till arbetet om han vill att bygget ska vara öppet på helgerna. tacka vet jag innan 1970-talet då det i princip var förbjudet att ha butiker öppna på helgerna i många branscher. Stå på er! Rena arbetsläger fasoner det där!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krejsi:

En simpel sak som schemalägga helger, vi anställde vill va ledig på helgen då familjeakvitetet och sport utövas

Har ni nu öppet på helgerna eller skulle det bli något helt nytt?

Är ni som jobbar anställda på heltid?

Vad har ni för arbetstider i övrigt?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.