Valve tillkännager specifikationerna för prototyperna till Steam Machines

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Inga problem.

Mätvärden vid väggen (datorn förbrukar alltså tyo 10-20% mindre). Detta är också med en överklockad processor som förbrukar mycket mer än en 4770.
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx-titan/14#pagehead

Jag hade inte vågat, hade du?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att Valve kommer att använda sig av ett chassi som liknar Dell Alienware X51. Det är ett riktigt smart chassi. Frågan är varför inte fler tillverkare monterar grafikkortet "liggande" och inte "stående", eftersom den lösningen möjliggör speldatorer i htpc-format.

I övrigt så tror jag inte att Valve kommer med någonting nytt. Det som Valve kallar för Steam Machine kommer att bli en vanlig PC med ett nedbantat operativsystem och ett platsbesparande chassi.

Permalänk
Medlem

Ska ju gå bra att streama spel från datorn !
Jag vill ha en NUC till detta ! helst igår

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ganska trelvigt att de väljer att släppa steam machines med olika prestanda.
Det som kommer att sälja mest om de skulle släppa den just nu skulle ju vara datorn med gtx 660.
För att det överhuvudtaget skall slå igenom måste det ju vara ett förmånligt pris, som direkt sätter sig i fokus mot ps4 och xb1.
Får hoppas att det verkligen slår så att man som pc gamer i framtiden slipper allt vad windows heter

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Jag kallar den nog inte för konsol utan mer för MiniITX dator som man spelar PC/Steam spel på. Tror knappast vi får se nåt liknande spel som Uncharted, The Last of Us, Forza, God of War osv till SteamOS. Den kommer nog bara rikta sig in på de spel som finns redan på Steam. Exklusiva spel? No way.

Skulle inte förvåna mig om den kostar skjortan, de allra dyraste modellen. Eftersom man kan bygga själv (Ja jag vet, alla kan inte) billigare med samma komponent så förstår jag inte vem ska köpa SteamMachine. Men men, den som lever får se.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

"Core i3 med Geforce GTX Titan"

waat??

Va är de för jävla cpu/gpu combo då, lol

De räknade nog bara upp möjligheterna. Tror inte man kan välja just den kombon. Åtminstone ej rekommenderat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittmann:

Jag skulle tro att Valve kommer att använda sig av ett chassi som liknar Dell Alienware X51. Det är ett riktigt smart chassi. Frågan är varför inte fler tillverkare monterar grafikkortet "liggande" och inte "stående", eftersom den lösningen möjliggör speldatorer i htpc-format.

I övrigt så tror jag inte att Valve kommer med någonting nytt. Det som Valve kallar för Steam Machine kommer att bli en vanlig PC med ett nedbantat operativsystem och ett platsbesparande chassi.

Tanken är just den. Bryta ny mark med ett "nytt" OS, släppa/fokusera på den hårdvaruplattform de redan är stora på. De vill ju inte släppa "icke pc-komponenter", då skulle det bara vara en konsol..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Blir inte förvånad om det är en vanlig fulltower burk som de satt ihop med en fin Steam Machines logga med någon cool 3D-effekt.

Ett fulltower som mäter 30*30*10 cm?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju redan på specs. se att konsolen kommer att bli för dyr för att sälja riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Du vet att han pratade om ditt argument va? Eller menar du att du själv är funktionshindrad? Svårt att läsa sarkasm i textform ibland.

Nu var det ju inte jag som startade den diskussionen om hur man ska tolka texter, eller ens försökte diskutera det. Jag svarade en gång mitt i Er diskussion om detta, så det vore ju väldigt konstigt om det här var riktat mot mig. Och ja, jag är funktionshindrad. Ingen sarkasm från min sida, det vore önskvärt med fler bilder och mindre text

Edit: Min kommentar till Andreas var uppriktig, men samtidigt ville jag sträcka ut hakan lite eftersom han skrev som han gjorde.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Inga problem.

Mätvärden vid väggen (datorn förbrukar alltså tyo 10-20% mindre). Detta är också med en överklockad processor som förbrukar mycket mer än en 4770.
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx-titan/14#pagehead

Nu är det ju så att effekten inte är jämt spridd på alla spänningar, så det är egentligen inte den samlade effekten som är intressant utan vilket effektuttag (ström) som sker på vissa spänningar. Därför måste du har lite marginal, eller helt enkelt vara säker på att strömmen räcker för att driva systemet.

Permalänk
Medlem

Angående dyr hårdvara:

1) Om valve säljer dessa efter ett par olika standardspecifikationer så kan dom säljas billigare.

2) Eftersom att dom kommer säljas med Steam OS installerat så räknar dom givetvis med en hel del inkomster från att folk köper deras spel/mjukvara.
Jag ser det som högst sannolikt att dom säljer hårdvaran med mycket liten/ingen förtjänst och räknar med inkomster från spel och mjukvara på Steam.

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta steamos nu då? Om det skall vara värt att köpa steammaskiner med de specsen så lär de ju satsa på att få spel som stödjer detta os native. Att streama spel från en windows dator till en steammaskin med I7:a och ett Titan skulle ju kännas lagom bortkastat

Fast, maskinerna kanske är nätta och välbyggda. Man borde ju alltid kunna installera windows på dem om Steamos floppar

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Nu var det ju inte jag som startade den diskussionen om hur man ska tolka texter, eller ens försökte diskutera det. Jag svarade en gång mitt i Er diskussion om detta, så det vore ju väldigt konstigt om det här var riktat mot mig. Och ja, jag är funktionshindrad. Ingen sarkasm från min sida, det vore önskvärt med fler bilder och mindre text

Edit: Min kommentar till Andreas var uppriktig, men samtidigt ville jag sträcka ut hakan lite eftersom han skrev som han gjorde.

My bad, blandade ihop dig med den som startade det. Jag raderade mitt inlägg nu.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Avstängd

Hett att dom släpper CAD filerna!

Jag önskar att andra tillverkare gjorde likadant!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonasies:

Trodde steamboxen skulle vara ett enklare system som skulle streama från datorn i sovrummet. Med sådan hårdvara kommer den låta som ett jetplan i ett litet chassi, för man vill ju inte ha något stort rymligt chassi i vardagsrummet.

Jag har en identisk hårdvara och det är knäpptyst även under hård belastning - så nej, det behöver inte låta alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Angående dyr hårdvara:

1) Om valve säljer dessa efter ett par olika standardspecifikationer så kan dom säljas billigare.

2) Eftersom att dom kommer säljas med Steam OS installerat så räknar dom givetvis med en hel del inkomster från att folk köper deras spel/mjukvara.
Jag ser det som högst sannolikt att dom säljer hårdvaran med mycket liten/ingen förtjänst och räknar med inkomster från spel och mjukvara på Steam.

1. Visst men om se säljer den med "förlust" så kommer den att köpas och styckas. Eller helt enkelt att köpas och installeras med ens favorit-OS.
2. Som jag skrev i punkt ett, är det standardkomponenter så kommer de att gå på pumpen.

Min gissning:
-Priset kommer att bli relativt högt, men konkurrenskraftigt jämfört med lösa komponenter.
-Moderkortet är brandat (Fritz?) så det bara kan köra Steam OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

En pryl som man har i vardagsrummet ska vara tyst, väldigt tyst. Så jag tvivlar på att dessa brukar ska kunna hålla samma nivå som Xbox One och PS4 som sägs vara knäpptysta.

Hehe, för PS3 och 360 är ju kända för att vara tysta? Mitt 360 låter inte mycket, men det stör mig något fruktansvärt ändå. Har man sen en skiva i så blir det sjukt irriterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Om man tolkar det bokstavligt så står det ju faktiskt att det är i3 med Titan. Sedan att det inte är så de menar är en annan sak ^^

"Core i3 med Titan"....

Hoppas att du är ironisk :/

Permalänk

Har inte så mycket koll på spel, men såg en kille sitta och lira något på DH som såg kul ut, spelet är på TVn på bilden.
Vad heter det?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av isakenglund:

Har inte så mycket koll på spel, men såg en kille sitta och lira något på DH som såg kul ut, spelet är på TVn på bilden.
Vad heter det?:)

Jag tror det är civilization v

Permalänk
Medlem
Skrivet av occe94:

Men... Den är ju inte Companion Cube-formad.

Kanske nåt man skulle satsa på att custombygga

Permalänk
Medlem

Ser ut som Valve vill gå mot AMD med enbart Intel och nVIDIA hårdvara, dyr hårdvara dessutom..
Sen må jag inte veta alla detaljer, men är det inte onödigt att köpa en "branded" produkt innehållande datorkomponenter?..

Ser ut som Valves "steam box" är en vanlig dator med ett "valve" klistermärke på och ett PC-operativsystem/Linux..

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hett att dom släpper CAD filerna!

Jag önskar att andra tillverkare gjorde likadant!

Vart hittade du CAD- filerna? Jag hade velat se det omtalade chassiet med en höjd på 7cm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

De har nog det liggande bredvid moderkortet (kanske ovanför PSU:n eller Hårddisken) med någon förlängning för PCI-e kontakten och kanske tar kall luft direkt utifrån till både GPU-kylaren och CPU-kylaren för att minska ljudnivån och temperaturen inne i lådan.

Hmmm ett riktigt litet M-atx då?
Ska bli riktigt intressant att se Valves lösning senare i år.

Permalänk
Medlem

Vilket borde betyda att Valves kommande spel kommer att vara optimerade för just Intel och Nvidia. Härligt!

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Om man tolkar det bokstavligt så står det ju faktiskt att det är i3 med Titan. Sedan att det inte är så de menar är en annan sak ^^

"Core i3 med Titan"....

Bara om du bryter ut det från meningen, se kommatecken. Om du ska läsa det bokstavligen så ska du tolka det som att alla cpu- och gpu-kombinationer är möjliga, inte bara i3+ titan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Hehe, för PS3 och 360 är ju kända för att vara tysta? Mitt 360 låter inte mycket, men det stör mig något fruktansvärt ändå. Har man sen en skiva i så blir det sjukt irriterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev, Xbox one och PS4. MS har gått ut med att den ska vara knäpptyst och Sony har typ sagt att den ska vara tystare än PS3.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett en liten box med en AMD APU.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Som jag skrev, Xbox one och PS4. MS har gått ut med att den ska vara knäpptyst och Sony har typ sagt att den ska vara tystare än PS3.

Ah, det missade jag. Ursäkta.