Permalänk
Avstängd

[QUOTE="kerbo;13963689"]Låter som du inte fått fast cpu ordentligt vid monteringen, den kan då ha flyttat sig vid demonteringen av kylaren. Fungerar allt nu så har den väl ändå kommit rätt igen kan man ju hoppas. Men som sagt bara teoretiserar lite. QUOTE]

Jo da. CPUn satt fast i ordentligt innan jag la på kylaren. Precis när jag satte på datorn och den stängdes av så trodde jag att jag gjort nåt fel men den gick igång sen igen efter 3 sekunder. Dock fattar jag fortfarande inte varför det stod att det var en ny processor installerad. När jag tryckte på f1 to run setup som det då bad mig så kom jag in i BIOS. Fast jag har inget att oroa mig för right? Allt funkar bra och 57 grader är väl inget att oroa sig över?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vad det berodde på men du borde inte få något sådant meddelande om enbart kylaren varit lös.

Jag felsökte en liknande grej på en maskin med FM2 socket för ett tag sen. CPU kändes som den verkligen låg på plats och var fastklämd ordentligt. Spännarmen hade klickat i och låst CPU. Dock vägrade datorn starta, jag tog loss CPU och kollade efter skador på stiften men hittade inget, satte tillbaka den och låste fast den med spännet. Sen fungerade datorn, slutsatsen måste därför bli att den enbart verkade sitta ordentligt men något måste varit fel.

I ditt fall om allt verkar fungera när du kör någon timme i bänktest så är nog allt ok, skulle du råka ut för någon instabilitet skulle jag råda dig att montera om CPU. Din temp är ok om det är den temp du får vid bänktest med exempelvis Prime95 eller OCCT efter någon timme (brukar nog nå maxtemp redan efter 10-20minuter i OCCT vill jag minnas).

Permalänk
Medlem

Har inte läst tråden, men kolla in den här tråden vetja http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?t=1209144
Det kom fram väldigt bra länkar till tester, statistik och videor.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Sprillans ny artikel på Toms hardware om kylpasta och kylning generellt: http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Permalänk
Medlem

Är alltid ganska slarvig:
Jag brukar endast göra rent med vikta bitar av hushållspapper - inget lösningsmedel.
Smetar på ungefär en till två kokta riskorn, men sätter plastfolie på pekfingret och stryker ut (Säkert totalt onödigt då vattenblocken trycker åt ordentligt).

Jag har heller aldrig fått höga temperaturer efter misslyckade kylarbyten.

Dock vill jag tro att det lönar sig att byta pasta på de flesta tillverkares GPUer, mosfets och liknande då de flesta verkar fläska på med riktigt mycket pasta av låg kvalitet. Dessutom används ofta pushpins som är riktigt dåliga på att ge bra tryck.
Tyvärr ryker ju garantin om man börjar montera om saker.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

ja det går minst lika bra att trycka till det med kylaren, vet inte vad alla fått det här med att själv smeta ut det ifrån då det inte ger någon fördel utan bara medför risken för luftbubblor etc. Det är svårt att ha för lite eftersom det bara är mitten som behöver kylas och inte hela plattan som vissa verkar fått för sig när de spacklar hela plattan. Men i teorin så blir det ju varmare om man har "för lite" men det blir även varmare om man har för mycket.

De gånger jag tryckt till det med kylaren har det resulterat i överhettning. Däremot bör det nämnas att jag provat det kanske 3-4 gånger i mitt liv, så någon erfaren kylpastaexpert är jag inte. Kanske tog för mycket de gånger jag testat det.

Visa signatur

Tyan Trinity S1854 | PIII 933/133/256 | 128MB PC133 | GF2 MX440 | V2 SLi 12MB | SB Live! CT4670 | Saitek Cyborg | Interstate '82 🕹🥳

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Sprillans ny artikel på Toms hardware om kylpasta och kylning generellt: http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-heat-sink-h...

Den artikeln var jäkligt bra, ser fram emot testet på olika pastor!

Edit: Såg nu att testet var länkat på sista sidan. Och den gamla hederliga tandkrämen fanns med som vanligt

Permalänk

Är väldigt petnoga med att lägga på kylpasta så att det blir jämnt. I samband med det så har jag fått för mig att det kanske kan bildas oväntade små bubblor ifall "pluppen" inte är jämn vid applicering:

Vill alltså ha en helt symmetrisk pyramid av kylpasta precis mitt på spridaren, annars blir jag inte nöjd

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JagdKatzen:

Är väldigt petnoga med att lägga på kylpasta så att det blir jämnt. I samband med det så har jag fått för mig att det kanske kan bildas oväntade små bubblor ifall "pluppen" inte är jämn vid applicering:

http://i.imgur.com/07i6TNS.png

Vill alltså ha en helt symmetrisk pyramid av kylpasta precis mitt på spridaren, annars blir jag inte nöjd

OCD, is that you?

Tror inte det går så stor skillnad om din "pyramid" inte är helt 100% perfekt, trycket från kylaren kommer fixa det ändå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga på drygt 60 liter.
Skämt åsido så ser jag till att det är ett jämnt lager över processorn, innan jag trycker fast och monterar pumpen.
Jag använder mig av Arctic Silver 5, och gör rent processorn med kemiskt ren bensin.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Kent:

OCD, is that you?

Tror inte det går så stor skillnad om din "pyramid" inte är helt 100% perfekt, trycket från kylaren kommer fixa det ändå.

Haha, men jag måste ju vara garanterad perfektion. Hur ska man annars kunna sova?

Man får köra lite som de där gamla japanska munkarna som krattar sand i sina zen-trädgårdar.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

CLU pensla på 1 riskorn

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem