Permalänk
Medlem

Två hela timmar? När ffxiv kom ut i beta satt jag 11 timmar med paus för pissa. Åt i stolen framför datorn. Jag skulle säga dxracer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

eller om jag tjusterar för rak rygg så lutar sätet ergonomiskt framåt,

Du har en stol med synkron-gunga. Totalt kasst. Köp en där du kan ställa in allt själv.

Kinnarps stolar är godomliga. Kvalitet deluxe utan massa meningslös krafts. Leta upp din närmaste återförsäljare och gå dit och specialbeställ. Finns tusen saker att välja på för just din stol (gung-typ, tyg/läder typer, hjultyper...) you name it. Lyx.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kör på rh stolen jag, tycker den är riktigt skön, kostnad runt 7000:-

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Jag har en dyr stol. (kommer inte ihåg märket)
Och jag kollade på säkert 10 modeller i prisklassen 7k och uppåt.
Men jag gjorde en STOR miss när jag köpte min stol.
Jag provade alla stolar i helt fel ställning, jag sitter nämligen bakåt lutad när jag sitter i min stol. Jag har en skiva som jag lossar från skrivbordet som mitt tangentbord och mus ligger på.
Problemet är det att Armstöden är för små när man lutar sig bakåt, så armbågarna hamnar utanför/bakom armstöden och får inget stöd alls.
Detta blir snabbt ett problem om man ska sitta länge eller har problem med axlar och nacke som jag har.

Sen är även många av dom här stolarna relativt smala uppe vid bröst ryggen. Så skuldrorna inte får plats riktigt om man är lite bred axlad och lång (jag är 197cm). Det blir också ett problem om man sitter lutad bakåt.

Så kolla verkligen ordentligt att du inte missar sådana detaljer som man kanske inte alltid tänker på när man kolla på stolen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Kan rekommendera stolen Markus ifrån IKEA. Ca 1500:- och inga problem att sitta länge i den.

Yes, lirar på en sådan själv. Avsevärt mycket bekvämare än diverse kinnarpstolar och annat man haft genom åren.

En klar rekommendation

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

På 1½ sida är det bara en som har rekommenderat Herman Miller, lite skumt imo. Herman Miller Aeron, Herman Miller Embody eller Raynor Ergohuman skulle jag nog köpt om jag hade 10 papp att slänga på en stol (tro mig, skulle GÄRNA göra det)

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Åk till en Kinnarpsåterförsäljare och provsitt.
Har en 15år gammal som funkar hur bra som helst förutom lite gnissel.
5000 serien har jag, köpte en till tjejen med som blev riktigt nöjd trots ryggproblem.
5000 serien borde gå loss för under 5000kr privat, men finns ju de med höga ryggstöd om du föredrar det som säkert kostar en slant mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk

Bästa är att köpa valfri stol, eller pall. Sedan bara träna 2-3 gånger i veckan för att aldrig få några problem med ryggen. Samt ha ett bord som går att höja och sänka. Jag är väldigt seriös, kör själv detta. Aldrig haft problem. Tränar ganska mycket, inte bara ryggen så klart.

Hur som helst förstår jag om alla inte har tid. Men 1 timmar i veckan tycker jag man kan smyga sig bort till gymmet. Du vinner på det

ONT: Kinnarps är bästa alternativet jag vet. Bra kvalité också. Dock har jag en random stol från närmaste affär och hållt i över 8 år nu...Den kostade dock lite mera än ikeas skit. Men det kan det väll vara värt.

EDIT: Jag själv sitter runt 5-6 timmar varje dag, dock blivit mera just denna veckan. Ca 2-4 timmar i skolan och resten hemma :/

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Håller doc. inte i 10+ år

Den har 10 års garanti

Kan rekommedera Markus starkt. Haft min i två år och den känns fortfarande som ny. Om den dock skulle gå sönder och det inte fanns någon garanti som täcker skadan skulle jag utan tvekan köpa samma stol igen

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

På 1½ sida är det bara en som har rekommenderat Herman Miller, lite skumt imo. Herman Miller Aeron, Herman Miller Embody eller Raynor Ergohuman skulle jag nog köpt om jag hade 10 papp att slänga på en stol (tro mig, skulle GÄRNA göra det)

wow de såg högteknologiska ut http://www.hermanmiller.co.uk/Embody.aspx

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Den har 10 års garanti
http://i.imgur.com/vfeFM6Z.png

Kan rekommedera Markus starkt. Haft min i två år och den känns fortfarande som ny. Om den dock skulle gå sönder och det inte fanns någon garanti som täcker skadan skulle jag utan tvekan köpa samma stol igen

Nja, slitageskador täcker inte garantin fortfarande inte. Den lär inte hålla i 10 år, min är ganska skranglig nu efter 1,5 år, men det lär inte gå på garantin eftersom det är slitage.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Nja, slitageskador täcker inte garantin fortfarande inte. Den lär inte hålla i 10 år, min är ganska skranglig nu efter 1,5 år, men det lär inte gå på garantin eftersom det är slitage.

Tänkte precis skriva det, det ifall den skulle gå sönder. "Garantibroschyren" verkar ju inte finnas online heller.
Där i kan det står precis vad som helst. Tvekar på att stolen plötsligt går sönder av sig själv efter 7-8 år...
Troligaste är väll att du tog sönder den i så fall...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Bästa är att köpa valfri stol, eller pall. Sedan bara träna 2-3 gånger i veckan för att aldrig få några problem med ryggen. Samt ha ett bord som går att höja och sänka. Jag är väldigt seriös, kör själv detta. Aldrig haft problem. Tränar ganska mycket, inte bara ryggen så klart.

Hur som helst förstår jag om alla inte har tid. Men 1 timmar i veckan tycker jag man kan smyga sig bort till gymmet. Du vinner på det

ONT: Kinnarps är bästa alternativet jag vet. Bra kvalité också. Dock har jag en random stol från närmaste affär och hållt i över 8 år nu...Den kostade dock lite mera än ikeas skit. Men det kan det väll vara värt.

EDIT: Jag själv sitter runt 5-6 timmar varje dag, dock blivit mera just denna veckan. Ca 2-4 timmar i skolan och resten hemma :/

Helt korrekt, behöver du en ergonomisk stol för att inte få ont i ryggen vid skrivbordet så tränar du för lite och sitter för mycket

Du behöver iaf inte köpa en stol för 10 papp om du la ner lite tid på träning också, oavsett hur länge du sitter.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Herman Miller Aeron

Polaren har en sån och den är riktigt skön!

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Som dock inte på något sätt är bra för din kropp ergonomiskt sett.

Ska du ha något som är bra för din kropp. Köp då en pilatesboll och sitt på den framför datorn.

Och gärna ett höj/sänkbart skrivbord så du kan stå upp lite också..

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Kan rekommendera stolen Markus ifrån IKEA. Ca 1500:- och inga problem att sitta länge i den.

Vi köpte in ett par på jobbet och den är inte skön jämfört med de äldre stolarna som har nackstöd och bättre inställningsmöjligheter.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Vet inte om TS har bestämt sig men jag slår också ett slag för Kinnarps, med tanke på att jag sitter i stol ~50% av min vakna tid så hade jag inte valt ett annat märke, kommer dock aldrig ihåg modellnamn men har gått igenom större delen av deras sortiment och aldrig känt mig obekväm.

(Med höga ryggar + nackstöd)

Permalänk
Skrivet av Oliver32:

Plocka bort benen och armstöden och installera den i bilen! Sen kan du vara med i svenska rallyt utan att skämmas!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem

Med 10k i plånkan finns det ett sätt som är bäst.
Gör som jag, gå in till din Kinnarpsbutik. Prova testa och bygg din egen stol efter dina egna önskemål.
Rätt gunga (jag undviker synkrongunga), rätt dynor, rätt tyg, rätt keder, rätt läderförstärkningar, rätt kryss, rätt hjul, rätt armstöd etc etc.
Då får du den stol du vill ha. Du slipper förgjort skräp och din stol blir perfekt (och inga "häftiga" gaminggrejer som är kasst).
Jag har haft min hur länge som helst. Ser ny ut.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Nja, slitageskador täcker inte garantin fortfarande inte. Den lär inte hålla i 10 år, min är ganska skranglig nu efter 1,5 år, men det lär inte gå på garantin eftersom det är slitage.

Min är nog inne på 7+ år nu och funkar fortfarande bra, använts rätt många timmar dagligen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Har själv en Kinnarps 8000 series, men stolarna på jobbet är snäppet bättre, Kolla in KAB, man sitter som en kung, framförallt kan man sitta mer tillbakalutad. Kinnarps är ju bäst när man sitter upprätt och typ "jobbar" inte softar...

http://www.stolcomfort.se/produkter/kontorsstolarbevakningsst...

Kolla in deras demohörna oxå! kan få stolar för halva priset där!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

Japp, håller med! Har dessvärre inte haft tillfälle att provsitta någon, men alla som jag har pratat med inom (web)dev/programmering har rekommenderat just Herman Miller, så något gör de ju uppenbarligen rätt!

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt någon av dessa Kinnarps Plus[8] eller RH Logic 300/400.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk

Mjo, det tror jag nog. Den har 10 års garanti, och det borde betyda att den vid normalt något ande håller minst 10 år. Gör den inte det så går det ju ändå på garanti?[/QUOTE]

Måste kommentera. att normal användning oftast, menas bara du sitter på den som du ska.
Utan att du hänger på den eller hänger saker på den spiller något på den, skitar ner den på något sätt, mm.
För läser man fin stillat så är det så dom brukar ränka/tänka och så dom menar.
Det är normal användning.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Avstängd

Har kollat lite på herman miller men jag verkar inte hitta någon av de lite billigare modellerna med nackstöd. Typ modellen Celle eller Mirra. Det är abra de dyrare som har de. Nackstöd är ett måste ju!

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Herman Miller Aeron, det är en av de allra bästa köpen jag har gjort och då köpte jag den begagnat för 1/3 av nypris (finns en hel del företag som sysslar med inköp av begagnade kontorsmöbler från företag som man kan köpa).
Helt klart bland de bäst spenderade pengarna, fick alltid ont i ryggen av föregående stolar från ikea / mio osv, men nu sitter man otroligt bra.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem

Köp kinnnarps, har haft en 8k serien i ca 7 år grym kvalité !

Visa signatur

|| T420 ||

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Kinnarps till IKEA Markus och är nöjd

Permalänk
Medlem

Ullman Q-Lite är den bästa stolen jag använt. Idag har jag en HÅG på jobbet, och den kommer inte i närheten av Ullman.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som rekommenderar Kinnarps eller andra stolar, har ni använt Malmstolen? För TS tittar på stolarnas stol. Vi har Kinnarps på jobbet och jag har Malmstolen hemma och jag föredrar Malmstolen alla dagar i veckan. Fortfarande efter 15 år så är alla inställningarna tighta på min stol hemma. Tar jag någon av de äldre Kinnarpsstolarna på jobbet så är det inte så. Nu kan man kanske tycka att det är större slitage på jobbet, men jag tvekar på det. Under ganska många av de här 15 åren har jag suttit typ 6h varje vardagkväll + betydligt fler timmar på helgen i min Malmstolen.

Så TS, kör på Malmstolen. Du har hittat rätt märke.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!