ASUS P8Z77-V Problem med Asus Antisurge Protection

Permalänk
Medlem

ASUS P8Z77-V Problem med Asus Antisurge Protection

Hejsan.

Jag har även skrivit om detta problem i en annan tråd, http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...
Den tråden har dock lagts på is verkar det som, så jag startar en till.

Till problemet, Datorn startar om sig själv, eller rättare sagt den stänger av helt sen slår på efter 1-2 sekunder igen. Bios varnar då för att Asus Antisurge protection har löst ut för att skydda systemet från ett eventuellt felaktigt nätagg.

Nätagget har jag precis bytt ut från ett 3år gammalt Corsair HX650w till ett Corsair AX750w, Fast ändå kvarstår problemet.

Hittils har datorn bara stängts av under idle, eller när man bara lyssnat musik eller så, inte under LOAD i ett spel eller liknande.

Kan man stänga av antisurge utan att vara rätt för att de är nått fel? man tycker ju att de inte ska lösa ut, Skyddet sitter ju där för en anledning.
Så jag tänkte kolla om det finns nån annan som haft samma problem.

Jag ska plocka ner datorn i delar igen för att kolla om de är några böjda stift eller så på cpu´n.

Tackar på förhand!

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

läste detta på nätet

Actually I think you may be able to disable the anti surge support. I was browsing through my Z77-V Pro's BIOS and I saw an option for it to enable or disable the anti-surge support. I believe it's under the "monitor" tab, all the way at the bottom.

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

läste detta på nätet

Actually I think you may be able to disable the anti surge support. I was browsing through my Z77-V Pro's BIOS and I saw an option for it to enable or disable the anti-surge support. I believe it's under the "monitor" tab, all the way at the bottom.

Jag har läst det där inlägget jag med, valet att stänga av det finns under "monitor" tabben/fliken. men det var inte riktigt det jag funderade över, jag undrade om det är farligt att stänga av det eftersom skyddet löser ut Pga av ett fel?

men jag plockade isär allt igår och än så länge inatt har inte datorn startats om så får se om de har löst sig, jag återkommer med mer info.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Slutade i alla fall med att problemet kvarstod efter jag kollat igenom alla delar, enda lösningen, som även Asus själva rekommenderade så var det att Stänga av AntiSurge funktionen.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Skrivet av Rasmus89:

Slutade i alla fall med att problemet kvarstod efter jag kollat igenom alla delar, enda lösningen, som även Asus själva rekommenderade så var det att Stänga av AntiSurge funktionen.

Ser klart och tydligt att tråden är ett år gammal, sorry att jag bumpar nu.. Men, hur gick det sen? Löste det sig och fungerade utan att nåt annat kraschade? Skulle va skönt att höra då jag har en del problem med det där själv efter att jag bytte grafikkort :/ funderar på att prova stänga av anti surge men känns ju inte värt risken om det verkligen skulle vara nåt fel på agget.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM