Permalänk

Vaknade lite sent idag och har inte läst tidigare kommentarer.

Detta var ett riktigt entusiastkort som kommer älska vattenkylning och extrema kylningsmetoder. Kylaren var en besvikelse och hoppades på att AMD hade tagit Sapphires lösning
GTX 780 och Titan fick en hård smäll både på prislappen och prestandan, jag vill ha en återbäring på allt salt jag hällt ut på alla rykten tidigare.

Bra jobbat AMD, tror jag hellre tar 290(icke X) om den mår bättre av luftkylning.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Känns som du klagar mycket.

l GPU - Sapphire 7970 GHz, trampande han dig på tårna?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Redaktionen är uppe med tuppen kl 06:01 för att leverera tester av hög kvalitet, gratis, till oss. Tummen upp!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Eftermarknadskylare kostar som regel mellan 50-300 kronor mer än referenskylare. Kolla bara på befintliga kylare så ser du.

Aftermarket = du köper referenskort och en egen kylare och monterar själv.
partnertillverkarkort= asus/MSI/gigabyte/etc gör det åt dig och det blir billigare.

Problemet är ju att det är inte helt säkert att det kommer komma partnerkort. Eftersom AMD med 290x krämar ut det absolut maximala ur GNC arkitekturen så kommer det kanske inte finnas nog med kort för att sälja till partnertillverkare. Dvs de kommer kanske tjäna mer på att sälja det själva. Som nvidia gjorde med titan som också fanns i låga volymer. De lägre binnade kretsarna kommer ju gå till 290 också så det försvinner även kort där.

Visseligen bara spekulation från mig men endå inget man helt kan ignorera. Att det itne släpps som partnerkort och andra kylare tillgängliga tycker jag är oroande.

Permalänk
Medlem

Äntligen slog AMD nvidia på fingrarna

Tyvärr började de även konkurrera med 2 andra företag.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindahlj:

Alldeles för hög temperatur, alldeles för mycket värme.

Skulle inte ens rekommendera kortet till min kallaste fiende.

Bra. För din kallaste fiende vore en död fiende.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av thomasson:

290X blir mycket varmare betydligt tidigare än vad de två du nämner blir, det är ett varmare kort helt enkelt.

Sensorn vid GPU rapporterar högre temperatur. Bara för att Titan är mer effektiv på att skyffla ut värmen från GPU är det nästan EXAKT samma värmeutveckling. Kolla på strömförbrukningsgrafen i testet istället för hur varm GPUn blir.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FatherOfThree:

Du får nog satsa på en extra strömsnål laptop!

Fo3

Oftast är ju datorn i idle.

Om jag skulle redigera ett text dokument eller läsa något forum på en surfplatta så skulle den dra under 1 W.
Skuille jag göra samma sak på en dator så skulle det dra 100 gånger så mer ström.

Det känns ju lite onödigt och dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om 780Ti är panikartad vad är då inte 290X? AMD har vart tvugna att totalt maxa kortet för att komma upp i nivå med det snart ett år gammla titan medans nvidia kan bara vrida upp frekvenserna lite och matcha amds nya kort utan direkt mycket arbete. Nvidia har även kunnat tagit totala ockerpriser senaste tiden i brist på konkurans så dom skrattar nog hela vägen till banken. Ljudnivån är helt klart under all kritik och kortet ser plastigt och billigt ut för det priset, betalar man för high end så ska det imo synas också. För enusiaster är nog 780 ett bättre kort med tanke på överklockningspotentialen.

Med det sagt så är fan prissättningen guld! GJ amd på den punkten, börjar bli dags att få ner high-end korten på rimliga nivåer igen. Sen tycker jag att det bästa som hänt inom enusiastvärlden på senare är att man kan bygga tysta högpresterande mitx byggen med kort som har titankylaren vilket tyvärr inte lär gå med det här kortet, några steambox med 290x lär vi inte se.

Vad är det för panikartat att lansera en omarbetning av grafikkortsfamiljen 2 år efter release. Isåfall är väl alla releaser panikreleaser om man ska ta det till sin spets. Ett år efter release kom förvisso GHz-uppdateringen, vilket förmodligen hade som syfte att kortfamiljen bättre skulle kunna konkurrera ytterligare ett år.

Tycker snarare att Nvidias prat om sin 780 ti känns mycket mer panik, det har ju bara gått ett par månader sedan 780 lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Oftast är ju datorn i idle.

Om jag skulle redigera ett text dokument eller läsa något forum på en surfplatta så skulle den dra under 1 W.
Skuille jag göra samma sak på en dator så skulle det dra 100 gånger så mer ström.

Det känns ju lite onödigt och dumt.

Visst, vill du köra en 7 tums skärm till datorn och med samma prestanda som en platta så.

Permalänk
Medlem

Varför skriver SweC att BF3 är ett nVIDIA spel medans inget nämns om att Bioshock Infinite, Tomb Raider, Hitman: Absolution, Sleeping Dogs ?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Kollade precis runt på nätet. Det verkar inte finnas någon affär som har dem inne just nu. Tidigaste verkar vara 30 oktober.

Fråga : Har det funnits kort eller var detta bara en papperslansering ?

Och nu till alla som köpte Titan 9000:- för 6-8 månader sen : Plats i korgen. Era kort är fortfarande snabbast.

Och till alla som köpte GTX 780 för 6000:- för 2 månader sedan: Tough luck!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Så AMD svar är ett kort som låter otroligt mycket, kräver jätte mycket energi och har en otrolig hög tempratur? Undra hur hög RMA raten kommer att vara.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Mars SSX:

Tyvärr är jag ungefär lika eller värre insatt än dig vad gäller G-Sync. Jag går bara efter det BlurBusters har sagt på NeoGaf. Kolla gärna in hans sida och inlägg på NeoGaf om G-Sync, värkligen intressant.

Ja lightboost verkar grymt intressant! Dock så tycker jag nog att jag iaf har hyffsad koll på det där med inputlag och frametimes grejjen Alla mina år med Q3 på CRT och +120hz gaming har gjort mig enormt inputlag känslig. Så gjort massa reasearch på ämnet. Well well, antar det kommer komma reviews på g-sync snart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Så AMD svar är ett kort som låter otroligt mycket, kräver jätte mycket energi och har en otrolig hög tempratur? Undra hur hög RMA raten kommer att vara.

AMD's svar är ett GTX Titan för halva priset och som förhoppningsvis klockar som en gud under vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Så AMD svar är ett kort som låter otroligt mycket, kräver jätte mycket energi och har en otrolig hög tempratur? Undra hur hög RMA raten kommer att vara.

Var snäll och länka till var det står att de låter otroligt mycket, drar jättemycket ström och har otroligt hög temperatur?

Permalänk
Medlem

Detta tjat om kylaren är förståeligt men en aning naivt.
Vill ni ha bra pris, och som ni ser är det extremt bra pris, 3000kr billigare än Titan och prestanda som är minst lika bra.
Så får man kompromissa, ni kan väl inte förvänta er att allt ska vara påkostat och exklusivt samtidigt som priset ska vara lågt?
Är det bara jag som finner detta logiskt?

Köp en tredjeparts kylare, accelero kommer säkert med deras effektiva kylare och då är priset fortfarande 2500kr billigare än Titan. Syftar på r9 290x på dustin för 4500kr. Då har ni alltså både bättre prestanda och bättre kylare samt tystare kylare än något annat kort på marknaden för ett lägre pris än Titan.

Jag är medveten om att prissänkning kommer, men så länge som AMD är minst 500kr billigare så är det väl bara att köpa en accelero xtreme som är den bästa luftkylaren för grafikkort och går inte ens att jämföra med DirectCU, Windforce samt Twin Frozr.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Var snäll och länka till var det står att de låter otroligt mycket, drar jättemycket ström och har otroligt hög temperatur?

Läs testet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Omitron:

Visst, vill du köra en 7 tums skärm till datorn och med samma prestanda som en platta så.

Men en surfplatta som har inbyggd skärm drar mindre än 1 watt.
Tillskillnad från en dator som utan skärm drar mer än 85 watt.
Med skärm så drar datorn ännu mer!

Men om man bortser från skärmarna så drar ju dator fortfarande hundra gånger mer ström än en surfplata.

Inte behöver jag mer prestanda på datorn än en surfplatta när jag är afk, skriver ett textdokument eller läser ett foruminlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Detta tjat om kylaren är förståeligt men en aning naivt.
Vill ni ha bra pris, och som ni ser är det extremt bra pris, 3000kr billigare än Titan och prestanda som är minst lika bra.
Så får man kompromissa, ni kan väl inte förvänta er att allt ska vara påkostat och exklusivt samtidigt som priset ska vara lågt?
Är det bara jag som finner detta logiskt?

Köp en tredjeparts kylare, accelero kommer säkert med deras effektiva kylare och då är priset fortfarande 2500kr billigare än Titan. Syftar på r9 290x på dustin för 4500kr. Då har ni alltså både bättre prestanda och bättre kylare samt tystare kylare än något annat kort på marknaden för ett lägre pris än Titan.

Jag är medveten om att prissänkning kommer, men så länge som AMD är minst 500kr billigare så är det väl bara att köpa en accelero xtreme som är den bästa luftkylaren för grafikkort och går inte ens att jämföra med DirectCU, Windforce samt Twin Frozr.

Bästa luftkylaren är faktiskt Prolimatech MK-26 med två fläktar med bra SP.

Permalänk
Medlem

"Radeon R9 290X with Mantle API will ridicule Titan GPU in BF4"

http://attackofthefanboy.com/news/radeon-r9-290x-mantle-api-r...

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast varför inte resonera kring en rimlig siffra när du faktiskt kan göra det? Speciellt när det gäller rent kvantitativa resonemang. Godtyckliga siffror är bra att använda om slutsatsen inte beror av det numeriska värdet man räknar med. Här beror din slutsats direkt på värdet du antar varpå hela ditt resonemang blir lite konstigt. Vidare bör du innefatta samtliga kort i toppsegmentet då eftersom de har legat och snurrat runt 250 W i ett par generationer nu. Speciellt dubbelkorten som ligger runt 300 W.

Jag var otydlig eftersom du totalt missuppfattat vad jag ville säga. Det jag försökte säga var att vissa forumdeltagare tycker det är fel när andra tycker att korten drar för mycket ström, punkt. Det är inte heller ovanligt att vissa börjar tala om att ström inte är så dyr etc, vad har det med saken att göra? Om man tycker att något har en hög strömförbrukning så har man väl rätt att tycka det oavsett det finns kort som drar ännu mer ström. Med andra ord så talade jag aldrig om specifika kort utan strömförbrukning i allmänhet...men det kanske man inte får/ska göra eftersom recensionen berörde ett kort som faktiskt drar mycket ström?

Jag tycker tex att en bil inte ska behöva dra mer bränsle (diesel eller bensin, övriga bränslen undantagna) än 0,3 l/mil...men jag har faktiskt råd att köra bil även om bilen drar 2 l/mil men jag tycker att 0,3 är en rimlig siffra medan 2 inte är det.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hatmadeofjam:

Nvidia har ju samma tysta titankylare på alla sina kort. AMD har sin plastburk till hårtork på alla sina. Så himla besviken på AMD. Tillochmed deras highend är budgetprodukter nu. Dessutom e titan 8 månader äldre och kommer så klart prisdumpas.

Löjligt argument. Hur känns det att en budget produkt presterar som en "premiumprodukt" som Nvidia tydligen är enligt dig?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Håller inte med dig där.Kolla på strömförbrukningen och värmen så skulle jag nog påstå att dom redan tryckt ut det mesta ur Hawaii kretsen.

Att Titan kostade så mycket vid lanseringen förklaras ju med denna release.Titan höll tronen och håller den fortfarande i vissa spel..Klart som fan att det kostade mycket för 9 MÅNADER sen.Allt annat vore ju rent idiotiskt av Nvidia.

Srömförbrukningen och värmeutvecklingen är väldigt lik den hos Titan.

Skrivet av Casten83:

Äntligen slog AMD nvidia på fingrarna

Tyvärr började de även konkurrera med 2 andra företag.

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ0cFm2c...

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIFd60p...

Som sagt, värmer upp rummet ungefär lika mycket som ett Titan.

Skrivet av Orici:

Så AMD svar är ett kort som låter otroligt mycket, kräver jätte mycket energi och har en otrolig hög tempratur? Undra hur hög RMA raten kommer att vara.

"kräver jätte mycket energi" kan i så fall sägas om Titan med, och "låter otroligt mycket"? Det låter ju lika mycket som GTX 680 gör standard! Samma kort som du har eller? Du kanske inte kör referens så klart, men klagade du så på 680 GTX? Så det låter lika mycket som det kortet du har, presterar ungefär som Titan och drar ungefär lika mycket ström som Titan. Hur kan du vinkla det på detta sätt?

Permalänk
Avstängd

DirectX 11.2 kort testat på DirectX 11.1 mjukvara? Kanske inte finns så mycket mer än BF4 och Windows 8.1 som klarar 11.2?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Beror på vart man hade tänkt att använda datorn. Ska man sitta i fjällstugan så kan man definitivt köra på ett 290x, med den temperaturen på krotet så får man upp en riktigt mysig värme inomhus

Lika mysig värme du får med ett Titan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Fin prestanda från AMD, konkurrens är viktigt!

Men synd att dom monterat kanske den sämsta kylaren tänkbart på deras absolut bäst presterande kort.
Fläkt kurvorna och det här quiet-Uber mode? Vad tänkte Amd egentligen, tänkte dom överhuvudtaget?

AMD har fått dra i alla spakar för att få R9 290x att prestera som den gör. Verkar som en minst sagt jobbig upplevelse att försöka överklocka den.

Skulle vilja testa ett par 780 kretsar i 1300mhz+ mot R9 290x. Undra vad som blir mest prisvärt då?
Mina 2 780 Lightnings hummar på i 65c med fläktarna på 65% under 1300mhz.

Nä hoppas alla håller i sina stålar tills någon tillverkare kommer med en vettigare version av R9 290x från partner tillverkare.
ELLER, vänta tills 780TI kommer. För det kommer vara en R9 290x dräpare. No doubt!

Tinytomlogans åsikt är mycket sevärd
http://youtu.be/-lZ3Z6Niir4?t=30m10s

Tinytomlogan har helt rätt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Bästa luftkylaren är faktiskt Prolimatech MK-26 med två fläktar med bra SP.

Har faktiskt inte testat den kylaren, men om man nu ska ha två egna fläktar inklusive kylaren blir det dyrare än en accelero xtreme.
Dock är det irrelevant i sammanhanget även med Prolimatech MK-26 så blir R9 290x billigare än Titan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Var snäll och länka till var det står att de låter otroligt mycket, drar jättemycket ström och har otroligt hög temperatur?

Har du ens läst testet?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Hur kommer det sig att Sweclockers överklockade R9 290X som i Fire Strike får en högre grafikpoäng än Titan men sämre totalpoäng blir placerad tvåa i ett grafikkorttest?