Vart tar mina filer vägen?

Permalänk

Vart tar mina filer vägen?

Jag har en lagringsdisk i min retrodator som kör MS-DOS 6.22 som operativsystem. Den är på 6 GB och därför formaterad som tre partitioner på 2 GB styck. Datorn är en 486:a med IDE-kontakt direkt på moderkortet och lagringsdisken är slave till systemdisken.
För nästan 3 år sedan fyllde jag partitionerna med spel, men jag upptäckte med tiden att en del av spelen blev okörbara eftersom filer försvann från hårddisken en efter en. Nu är partitionerna bara fyllda till hälften så svinnet är på nästan 50% med viss reservation för att jag kan ha raderat en del skitspel själv. Jag har nu flyttat hårddisken till min vanliga dator och testat den med HD Tune Pro 5.50 som visar på 0 errors och perfekt hälsa.
Vad är felet som gör att filer försvinner från indexeringen och finns det något annat hårddisktestarprogram än HD Tune Pro som kan upptäcka fler fel? Kan felet sitta i moderkortet eller IDE-kabeln istället för i hårddisken?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

har du testat att söka efter virus ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

har du testat att söka efter virus ?

Är du allvarlig? I Dos?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Är du allvarlig? I Dos?

Iden kanske inte är helt dum ändå. Något gammalt virus kan ha följt med. Kan moderna antivirus hitta DOS-virus?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Iden kanske inte är helt dum ändå. Något gammalt virus kan ha följt med. Kan moderna antivirus hitta DOS-virus?

Hm, verkar iofs finnas virus till DOS, men tamesjutton kan inte vara vanligt idag. Hur många % av alla datorer uppkopplade på nätet använder fortfarande DOS?
Det känns bara väldigt ologiskt att de skulle vara virus, men tyvärr har jag ingen aning om vad det skulle kunna vara annars
När jag körde dos så var jag så liten att det enda jag gjorde var spela, så har inte så mycket erfarenhet xD

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

Hm, verkar iofs finnas virus till DOS, men tamesjutton kan inte vara vanligt idag. Hur många % av alla datorer uppkopplade på nätet använder fortfarande DOS?
Det känns bara väldigt ologiskt att de skulle vara virus, men tyvärr har jag ingen aning om vad det skulle kunna vara annars
När jag körde dos så var jag så liten att det enda jag gjorde var spela, så har inte så mycket erfarenhet xD

Jag kan ha haft kvar ett virus på en backup-cd från den gamla goda tiden som jag sedan kopierat över till hårddisken. Jag ska scanna igenom hårddisken med ett lämpligt virusprogram sedan. Just nu sitter den och analyseras av HDD Regenerator.

EDIT: Jag har ett minne från mitten av 90-talet då privatkopiering via diskett mellan kompisar var socialt accepterat att vi alla drabbades av vad som kallades för "Junkie Boot-viruset". Det kanske är det som kommit tillbaka för att hemsöka mig.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Har du DoubleSpace aktiverat? Jag har för mig att det programmet kunde orsaka många hyss, ett klart nedköp jämfört med Stacker som många använde tidigare (men som till skillnad från DoubleSpace inte var en del av MS-DOS).

Permalänk
Skrivet av zapac:

Har du DoubleSpace aktiverat? Jag har för mig att det programmet kunde orsaka många hyss, ett klart nedköp jämfört med Stacker som många använde tidigare (men som till skillnad från DoubleSpace inte var en del av MS-DOS).

Nej, jag hade så mycket hårddiskutrymme att det inte behövdes. Dessutom kör jag MS-DOS 6.22 där Doublespace var borttaget på grund av någon patenttvist vill jag minnas.

EDIT:
HDD Regenerator har kört klart nu. Det gav två delays men inga skadade sektorer. Hårdvaran måste väl vara intakt då, eller?
En scan med Malwarebytes' gav inte heller några resultat.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att det finns/fanns massor av virus för DOS.
Och virus har inget med internet att göra.
Virus kunde man få från disketter, BBS:er, disketter som följde med datortidningar m.m.

Men varför trådskaparen tappar filer har jag dock inget direkt svar på.

Permalänk
Medlem

Det är inte för långa filnamn eller något sådant som ställer till det?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Disken var ursprungligen formaterad av fdisk i MS-DOS och har bara använts i MS-DOS med spel och program skapade för MS-DOS, förutom när jag tillfälligt flyttat över den till den vanliga datorn för att snabbt kunna föra över filer.

Nu har jag hittat ett problem som kan ge en ledtråd. När jag försökt radera de gamla partitionerna med lite olika partioneringsverktyg i Windows 8.1 hänger sig partioneringsprogrammet utan att någon partition raderas.
Först genom att starta upp Ubuntu och använda partioneringsprogrammet där kunde jag radera alla partitionerna och göra disken helt blank. Efter att ha återgått till Windows har jag nu formaterat fram tre nya partioner med FAT16 som jag lagt på 1995 MB styck för att ha lite marginal till 2 GB-gränsen. Runt 100 MB i början och slutet av disken fick förbli oallokerat. Nu ska jag kopiera över DOS-spelen igen och stoppa tillbaka hårddisken i retrodatorn så får vi hoppas att det fungerar problemfritt den här gången.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Jag tror jag har hittat felet nu, men jag är inte helt säker på vad som orsakar det eller hur man löser det.

I Windows 8.1 på den vanliga datorn med hjälp av EaseUS Partition Master formaterade jag disken, delade upp den i tre partitioner på 2 GB styck med FAT16 och kopierade in DOS-program och -spel på partitionerna. När jag sedan stoppade in disken i retrodatorn kände den inte igen partitionerna. Då raderade jag partitionerna och formaterade tre nya med hjälp av Fdisk i MS-DOS 6.22. Nu kände retrodatorn av de tre nya partitionerna, men de var tomma.

Sedan flyttade jag över disken till vanliga datorn igen för att kopiera över DOS-filerna på nytt, men den vanliga datorn detekterar inte de nya partitionerna som jag formaterade fram med retrodatorn, utan den detekterar sina tre gamla partitioner som den själv hade skapat. Alla filerna låg dessutom kvar till synes intakta.

Det verkar som om anledningen till att filer försvunnit är att den vanliga datorn och retrodatorn har varsin indexfil och skriver över varandras filer när jag kopierar. Det konstiga är bara att jag tidigare har kunnat se samma partitioner i båda datorerna innan det här problemet uppstod.

Jag ska testa nu att totalwipea hela disken och sedan låta retrodatorn skapa nya partitioner från början. Gör jag en total wipe med EaseUS Partition Manager, kommer då verkligen allt inklusive de gamla FAT-filerna att försvinna?

EDIT: För att mina 100% DOS-tillverkade diskpartitioner ska kännas igen i Windows 8.1 krävs det att man mountar dem och ger dem en enhetsbokstav. Kan det skada disken på något sätt och röra till det när man stoppar tillbaka den i retrodatorn? Det vill säga, är mountning och allokering av en enhetsbokstav något som hårdkodas in i partitionen eller sköter Windows det på sin egen disk och i minnet?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag är osäker, men tror inte att enhetsbeteckning lagras i MBR eller liknande på varje enhet, då skulle någon automagi behöva skriva om det om man skiftar hårddiskar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du har för många filer i rooten, långa filnamn/sökvägar eller stött på nån av de andra gammla begränsningarna?
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc940351.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Jag tror jag har hittat felet nu, men jag är inte helt säker på vad som orsakar det eller hur man löser det.

I Windows 8.1 på den vanliga datorn med hjälp av EaseUS Partition Master formaterade jag disken, delade upp den i tre partitioner på 2 GB styck med FAT16 och kopierade in DOS-program och -spel på partitionerna. När jag sedan stoppade in disken i retrodatorn kände den inte igen partitionerna. Då raderade jag partitionerna och formaterade tre nya med hjälp av Fdisk i MS-DOS 6.22. Nu kände retrodatorn av de tre nya partitionerna, men de var tomma.

Sedan flyttade jag över disken till vanliga datorn igen för att kopiera över DOS-filerna på nytt, men den vanliga datorn detekterar inte de nya partitionerna som jag formaterade fram med retrodatorn, utan den detekterar sina tre gamla partitioner som den själv hade skapat. Alla filerna låg dessutom kvar till synes intakta.

Det verkar som om anledningen till att filer försvunnit är att den vanliga datorn och retrodatorn har varsin indexfil och skriver över varandras filer när jag kopierar. Det konstiga är bara att jag tidigare har kunnat se samma partitioner i båda datorerna innan det här problemet uppstod.

Jag ska testa nu att totalwipea hela disken och sedan låta retrodatorn skapa nya partitioner från början. Gör jag en total wipe med EaseUS Partition Manager, kommer då verkligen allt inklusive de gamla FAT-filerna att försvinna?

EDIT: För att mina 100% DOS-tillverkade diskpartitioner ska kännas igen i Windows 8.1 krävs det att man mountar dem och ger dem en enhetsbokstav. Kan det skada disken på något sätt och röra till det när man stoppar tillbaka den i retrodatorn? Det vill säga, är mountning och allokering av en enhetsbokstav något som hårdkodas in i partitionen eller sköter Windows det på sin egen disk och i minnet?

Ja det verkar som att det finns lite olika versioner på olika format till Hårddiskar. Tex formaterade jag en hårddisk med gpart till Fat32, men då jag skulle köra in den i windows 98se så kändes den inte igen och fick formatera om med fat32 med win 98se cd skiva.
Bästa är ju att bara köra på den hårdvaran man ska köra på helt enkelt. Typ bränna ut en skiva med spel och föra över med cd spelare till hårddisken då du använder datorn vore nog kanske vettigast.
Eller så prövar du freedos jag tror de har stöd för nyare saker där. Är precis som dos fast gratis och uppdaterat.

mvh

Permalänk
Medlem

Varför partionerar och formaterar du inte hårddisken direkt med DOS i den datorn den skall sitta i?

Ser nu att det kanske du hade gjort. Men du skrev att du gjort tre partitioner. Man gör alltid en 'primär partition' som man kan boota ifrån, t.ex. på 2GB.
Sen gör man en 'utökad/extended partition' på resten t.ex. 4GB. Den utökade partitionen delar man sen upp i t.ex. två logiska partitioner om 2 GB vardera.
Det kanske är så du gjort, men jag ville bara förtydliga.
Enhetsbokstäver ges av OS:et och lagras inte på disken.

Permalänk
Skrivet av ss1000:

Varför partionerar och formaterar du inte hårddisken direkt med DOS i den datorn den skall sitta i?

Ser nu att det kanske du hade gjort. Men du skrev att du gjort tre partitioner. Man gör alltid en 'primär partition' som man kan boota ifrån, t.ex. på 2GB.
Sen gör man en 'utökad/extended partition' på resten t.ex. 4GB. Den utökade partitionen delar man sen upp i t.ex. två logiska partitioner om 2 GB vardera.
Det kanske är så du gjort, men jag ville bara förtydliga.
Enhetsbokstäver ges av OS:et och lagras inte på disken.

Jag har en annan disk med bara en partition på 500 MB som jag bootar ifrån.

Hårddisken med problem har jag nu formaterat med fdisk i DOS. Jag har gjort en primär partition på 2 GB och en extended på 4 GB som jag delat upp i två logiska på 2 GB styck, det vill säga precis som du skriver. Jag lämnade runt 150 MB opartitionerade for att lämna lite marginal till partitionsgränserna.

Det verkar funka nu och jag stoppade i hårddisken i vanliga datorn för att kopiera över backupen igen. Alla filerna jag kopierade över syns nu hos retrodatorn. Nu är det bara att vänta i 1-2 år och se om problemet upprepar sig.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag har en annan disk med bara en partition på 500 MB som jag bootar ifrån.

Hårddisken med problem har jag nu formaterat med fdisk i DOS. Jag har gjort en primär partition på 2 GB och en extended på 4 GB som jag delat upp i två logiska på 2 GB styck, det vill säga precis som du skriver. Jag lämnade runt 150 MB opartitionerade for att lämna lite marginal till partitionsgränserna.

Det verkar funka nu och jag stoppade i hårddisken i vanliga datorn för att kopiera över backupen igen. Alla filerna jag kopierade över syns nu hos retrodatorn. Nu är det bara att vänta i 1-2 år och se om problemet upprepar sig.

Eller så klonar du hela retodisken när den är i ok skick, för det är faktiskt en närmast försumbar storlek att backupa idag

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eller så klonar du hela retodisken när den är i ok skick, för det är faktiskt en närmast försumbar storlek att backupa idag

Ja, det är ju det jag gör när jag flyttar över disken till den vanliga datorn. Alla filer ligger backupade där vanligtvis. Jag skulle inte orka installera om flera Gigabyte med originaldisketterna, om de ens fungerar längre.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem

Klona disken, inte kopiera filerna, det är skillnad på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Klona disken, inte kopiera filerna, det är skillnad på det.

Jo, jag vet vad du menade, men innan jag kopierat över filerna är ju disken tom och det finns inte något att backupa med en kloning.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.