Permalänk
Medlem

ASUS GRYPHON Z87 mATX

Hallå,
Jag går i tankarna att köpa ett ASUS GRYPHON Z87 mATX för och stoppa in i ett http://www.inet.se/produkt/6911708/bitfenix-phenom-micro-vit 5slot. Tänkte börja med ett grafikkort och sedan eventuellt ett till och då använda mig av den sista x16 sloten på moderkortet. Hur blir det då? blir portarna 8x eller håller sig båda i 16x?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Hallå,
Jag går i tankarna att köpa ett ASUS GRYPHON Z87 mATX för och stoppa in i ett http://www.inet.se/produkt/6911708/bitfenix-phenom-micro-vit 5slot. Tänkte börja med ett grafikkort och sedan eventuellt ett till och då använda mig av den sista x16 sloten på moderkortet. Hur blir det då? blir portarna 8x eller håller sig båda i 16x?

Du har 16 lanes totalt att använda. (källa)
Alltså kommer portarna gå i 8x/8x. Det kommer dock inte innebära någon prestandaförlust eftersom 8 lanes PCIe 3.0 är mer än tillräcklig bandbredd för alla dagens grafikkort.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du har 16 lanes totalt att använda. (källa)
Alltså kommer portarna gå i 8x/8x. Det kommer dock inte innebära någon prestandaförlust eftersom 8 lanes PCIe 3.0 är mer än tillräcklig bandbredd för alla dagens grafikkort.

Tittade nyss på asus egna hemsida och ser detta:
"2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)
1 x PCIe 2.0 x1 "
Betyder det att den svarta (den jag isåfall tänkt använda för xfire) är en maskerad 16x som bara stödjer 4x rent hårdvarumässigt?

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Tittade nyss på asus egna hemsida och ser detta:
"2 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16 or dual x8)
1 x PCIe 2.0 x16 (x4 mode, black)
1 x PCIe 2.0 x1 "
Betyder det att den svarta (den jag isåfall tänkt använda för xfire) är en maskerad 16x som bara stödjer 4x rent hårdvarumässigt?

Den svarta 16x är bara 4x elektriskt, och dessutom är den inte kopplad till CPU, utan till Z87, vilket resulterar i att den inte heller får PCIe 3.0. Den är alltså mycket olämplig att använda för ett grafikkort.
Om jag inte minns fel har gigabyte moderkort med "riktig" 16x längst ner. Ta en titt där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Den svarta 16x är bara 4x elektriskt, och dessutom är den inte kopplad till CPU, utan till Z87, vilket resulterar i att den inte heller får PCIe 3.0. Den är alltså mycket olämplig att använda för ett grafikkort.
Om jag inte minns fel har gigabyte moderkort med "riktig" 16x längst ner. Ta en titt där.

Såhär står det på gigabytes hemsida om Gigabyte G1.Sniper M5 mATX som är deras topp mATX:

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.

1 x PCI Express x16 slot, running at x4 (PCIEX4)

1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)
(The PCIEX16 and PCIEX8 slots conform to PCI Express 3.0 standard.)
* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.

1 x PCI Express x1 slot
(The PCIEX4 and PCIEX1 slots conform to PCI Express 2.0 standard.)

Så som jag fattar det precis samma där, att den nedersta endast är en x4 slot...
Asus får dock gärna bekräfta detta vad gäller sitt gryphon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Såhär står det på gigabytes hemsida om Gigabyte G1.Sniper M5 mATX som är deras topp mATX:

* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.

* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. When the PCIEX8 slot is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode.

1 x PCI Express x1 slot

Så som jag fattar det precis samma där, att den nedersta endast är en x4 slot...

Den mellersta är x4, den nedersta kör x8. Pratar om Gigabytekortet nu.

Asus verkar dock har den första och andra som x16/x8

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

1 x PCI Express x1 slot

Den nedersta är 8x 3.0. Som du skrev är det PCIEX16 och PCIEX8 man vill använda och på bilden ser man att de faktiskt sitter längst upp och längst ner.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Raffe:

1 x PCI Express x1 slot

Det kommer från manualen som finns att ladda ner härifrån om du vill läsa mer om Gryphon Z87.

Ska du kör två grafikkort är det rekommenderat att ha dem i slot nr. 1 och 3, vilket då blir 2 ggr 8 lanes i PCIe 3.0.

Den sista svarta PCIe-sloten (nr. 4) är en 2.0 som körs på 4 lanes, så den lämpar sig bättre för exempelvis ljudkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Det kommer från manualen som finns att ladda ner härifrån om du vill läsa mer om Gryphon Z87.
http://i.imgur.com/dG2zPT8.jpg

Ska du kör två grafikkort är det rekommenderat att ha dem i slot nr. 1 och 3, vilket då blir 2 ggr 8 lanes i PCIe 3.0.
http://i.imgur.com/7xJG84p.jpg

Den sista svarta PCIe-sloten (nr. 4) är en 2.0 som körs på 4 lanes, så den lämpar sig bättre för exempelvis ljudkort.

Okej tack för svar, då får jag se mig om till andra tillverkare ifall flera än gigabyte har ett moderkort som passar det jag söker!

Visa signatur