Permalänk
Medlem

Köpa dator

Hej på er!

Nu är det så att jag har varit ifrån denna marknad ett bra tag och hoppas på att ni ska kunna hjälpa mig litegrann.
Jag ska köpa en ny stationär dator, då min bärbara nu börjar krypa under täcket.
Prisklass är runt 10k - med skärm, tangentbord och mus (helst inte mer, helst mindre <-- antagligen inte någon möjlighet i detta fall).
Vad den ska användas till kommer nog att bli följande:
Spel, redigering av diverse (foto, film och sådant), allmänt datorsittande, och antagligen en del programering.
Spel som gäller är väl lite nyare, behöver inte vara maxad grafik eller något sånt men det ska heller inte vara så att datorn säckar ihop direkt.

Jag har inte riktigt koll på vad jag kan få för 10k, så därför är användningsområdet lite vagt. Man får väl kanske anpassa sig efter budgetten snarare än tvärtom iallafall kan jag tycka

Tack på förhand!

edit: Har t.ex kollat på något sånt här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757283 - men jag tror att man kanske kan få något bättre? (jag vet att det blir en aning dyrare än 10k med denna om jag ska ha skärm och alla andra tillbehör också. Men bara så att ni kan få nåon slags riktlinje.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Hjälpsam

Eftersom du länkar till ett paket i delar utan OS eller lagringsdisk så antar jag att du har OS o kan bygga själv?
Behöver du lagringsdisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Eftersom du länkar till ett paket i delar utan OS eller lagringsdisk så antar jag att du har OS o kan bygga själv?
Behöver du lagringsdisk?

OS är inget som behövs, utan det kan jag ordna själv.
En lagringsdisk är inget måste.
Jag kan bygga ihop det själv.

Detta är något som jag tyckte verkade väldigt intressant, men det hamnade i dyraste laget kan jag tycka..

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

Vad är den stora skillnaden mellan dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Hjälpsam

Billigare chassi o tangentbord men framförallt har det dyra paketet en olåst CPU som kan klockas o ett Z87 moderkort som kan klocka

moderkortet i det billigare paketet är även något mindre men har mindre praktisk betydelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Billigare chassi o tangentbord men framförallt har det dyra paketet en olåst CPU som kan klockas o ett Z87 moderkort som kan klocka

moderkortet i det billigare paketet är även något mindre men har mindre praktisk betydelse

Tycker ju helt klart båda ser lovande ut. Är det någon stor prestandaskillnad mellan de två? Tack för all hjälp förresten.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Hjälpsam

Den olåsta 4670K CPUn är 0,2GHz snabbare o kan klockas. . .enda prestanda skillnaden.
Sen har det dyrare moderkortet några fler uttag mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Den olåsta 4670K CPUn är 0,2GHz snabbare o kan klockas. . .enda prestanda skillnaden.
Sen har det dyrare moderkortet några fler uttag mm

Alright, tusen tack för din hjälp! Ska kolla runt litegrann. Men finns nog en stor möjlighet att det kan bli något liknande av det du slängde ihop åt mig

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4060224/2013-10-26

Skärm och mus fixar jag på annat håll. Vad tros om detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Hjälpsam

Ser bra ut, enda jag funderar på är om det inte vore värt 120:- för en bättre PSU http://www.inet.se/produkt/6909757/be-quiet-pure-power-l8-530...

Behöver du spara in dom pengarna kan du ta en billigare kylare som EVO212......men helst inte

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför det behövs? Vad är skillnaden på dom? Är det värt pengarna?

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Hjälpsam

Vet inte om frågan gällde PSUn eller fläkten..

Men Corsair CX serien har inte bästa rycket men testade bra här på SweC . . . Dock valde SweC be quiet! L8 till sin sommardator o jag ser det som en något bättre PSU än CX serien..

gällde det fläkten är Noctuan bättre än Evo212....kvalliten på Noctua är det få som slår (om nån)

Permalänk
Medlem

Frågan gällde PSU.
Okej, tack.

Har du några riktlinjer gällande skärmval?

Fläkten vill jag inte byta ner nåt.

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Hjälpsam

Skärmar är svårt , skall du ha en som klarar mer än 60Hz?

Storlek, upplösning? o pris?

Permalänk
Medlem

Jag har kollat in lite på http://img.misco.se/mailmarketing/vykort_w43_13.html
Kan typ nada om skärmar.

En annan sak. Vad är den stora skillnaden mellan den vi satt ihop här, och den här http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10821

Hoppas inte jag är alltför jobbig. Men det handlar ju om lite pengar och man vill ut få det bästa!

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Hjälpsam

Det är säkert en bra skärm som funkar......vill bara påpeka att det grafikkort du valt är så pass snabbt att det kommer klara mer än 60fps o då "hinner" inte skärmen med, skärmen kan inte visa mer än 60 även om ditt grafikkort klarar att lämna mer.
Inget större problem men bara påpekar det....

Komplett datorn:

-Har ingen SSD, det kostar extra.
-ett ca 15% långsammare grafikkort
-Ett B85 baserar enklare moderkort som du ej kan klocka med
-ingen extra CPU kylare, bara stock
-sämre chassi o keyboard

Men Den har:
- en i7-4770...vilket är grymt med tanke på vad den kostar......igår hade den inte en i7a?!?
-en "gold" specad PSU
- o är byggd

Så komplettdator ÄR jäkligt prisvärd! o det går ju att byta till ett GTX770

Permalänk
Medlem

Jag såg precis denna: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10788

Kändes inte den rätt go?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

Ang. Skärmen, okej. Vad ska man då leta efter? Hade helst inte hamnat över 2k där

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken jävla djungel det är

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk

Permalänk
Medlem

Beställt grejer nu. Tack för all hjälp!

Visa signatur

* Intellektuell och filosofisk