Nytt Z87 ATX moderkort med bra plats för SLI/CF

Permalänk
Medlem

Nytt Z87 ATX moderkort med bra plats för SLI/CF

Vilka moderkort kan ni ge rekommendationer på?
Förutsättningarna är Z87, 1150 socket, utrymme för dubbla grafikkort SLI eller Crossfire, bra system för överklockning.

De jag tittat på är följande;
* Asus Z87-Pro
* Asus Z87-A
* MSI Z87-S02 Inet Edition

Vad tycker ni experter?

Permalänk
Avstängd

Msi z87 G-45 / GD65? Bra bios också sägs det!

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobiasf:

Msi z87 G-45 / GD65? Bra bios också sägs det!

OK, kanske är samma i MSI Z87-S02?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aftersun:

Vilka moderkort kan ni ge rekommendationer på?
Förutsättningarna är Z87, 1150 socket, utrymme för dubbla grafikkort SLI eller Crossfire, bra system för överklockning.

De jag tittat på är följande;
* Asus Z87-Pro
* Asus Z87-A
* MSI Z87-S02 Inet Edition

Vad tycker ni experter?

Om du har planer på att köpa ett MSI z87-S02 hade jag istället rekommenderat MSI G45 Gaming. Du får bättre integrerat ljud, KillerNIC nätverkskort (vet dock inte om det ger så mycket), samt fler interna USB 2.0-kontakter för endast 91kr extra. Stilen kanske inte passar ditt bygge, helt enkelt en smaksak. Alla tre kort kör x8/x8, så det enda som skiljer är väl deras bios och kontakter. Du skulle kunna ta det billigaste om du inte behöver något extra krafs som extra SATA-portar, fler USB-kontakter osv, men om du inte kör ett dedikerat ljudkort skulle jag tro att ALC1150 är den ljudkretsen du borde satsa på.

EDIT: Givetvis kan andra anslutningar skilja. ASUS Z87-A har en del PCI-portar vilket inget annat moderkort har, sen har Z87-PRO trådlöst nätverk också. Däremot är det ju något dyrare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Om du har planer på att köpa ett MSI z87-S02 hade jag istället rekommenderat MSI G45 Gaming. Du får bättre integrerat ljud, KillerNIC nätverkskort (vet dock inte om det ger så mycket), samt fler interna USB 2.0-kontakter för endast 91kr extra. Stilen kanske inte passar ditt bygge, helt enkelt en smaksak. Alla tre kort kör x8/x8, så det enda som skiljer är väl deras bios och kontakter. Du skulle kunna ta det billigaste om du inte behöver något extra krafs som extra SATA-portar, fler USB-kontakter osv, men om du inte kör ett dedikerat ljudkort skulle jag tro att ALC1150 är den ljudkretsen du borde satsa på.

EDIT: Givetvis kan andra anslutningar skilja. ASUS Z87-A har en del PCI-portar vilket inget annat moderkort har, sen har Z87-PRO trådlöst nätverk också. Däremot är det ju något dyrare också.

Tack för svar. Det kommer troligtvis inte att bli ett Asus.
Det lutar åt antingen SMI Z87 G-45 eller GD65.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aftersun:

Tack för svar. Det kommer troligtvis inte att bli ett Asus.
Det lutar åt antingen SMI Z87 G-45 eller GD65.

Ok, låter som ett bra val Skillnaden mellan dem är i princip att GD65 har 8 sataportar mot G45ans 6. Annars tror jag att de är i princip likadana.

Permalänk
Medlem

Måste man ha low profile minnen för att få plats med en lite större cpu-kylare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Ok, låter som ett bra val Skillnaden mellan dem är i princip att GD65 har 8 sataportar mot G45ans 6. Annars tror jag att de är i princip likadana.

Skrivet av aftersun:

Måste man ha low profile minnen för att få plats med en lite större cpu-kylare?

Tror dessutom att gd-65 har stöd för integrerad grafik vilket inte den billigare varianten har. Dvs inga uttag i moderkortet.